1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531231 inlägg · 4122 ämnen

Silly season - 2019

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal:

Kul läsning om Hellkvist och Modo
Läs gratis på allehanda till 11:52

Heyerdal: ser en V-ramsa här nedanför så Viklund -;)

Tobias Wiklund tänker jag på, kanske stavar med V men iaf

Wauzsig: Det är Tim Wahlgren

Heyerdal: TW är väl klar för Timrå?

Heyerdal: ser nu att det redan är klarlagt...-;)

hockey_21: nä menade att i artikeln där det nämndes att Toby var klar även stod om TW, så TW vill avvakta t.v. ang fonden så finns beloppet, drygt 2 mille, uppsatt på hemsidan så tror den är intakt o tror som jag nämnde att de vill se hur TW gör

Bad_Brett: Tolkade det fel, sorry😀

hockey_21: Det var väl inte heller någon som skrev? Bara att V-V-V-V-Viklund (hur svårt kan det vara?) gjorde det.

Tarasov: Säger som så.
En sak kan vi nog vara säker på, och det är att vi inte går ur det hela med plus på kontot. Endera står vi för hela eller delar av lönen alt så köpte vi ut honom med en direktsumma. Med eller utan något avtal gällande lägre ersättning om han finner ny klubb.
Vi kanske sparar säkert lite utgifter mot att ha honom kvar.
Men då han inte verkat haft en ny klubb att hoppa till direkt, så tror jag att vi inte sparar speciellt mycket.

hockey_21: Håller med, nu har dom bosatt sig i Övik, är ganska övertygad att han spelar vidare i Modo.

Heyerdal: Toby tror jag inte ser sig on efter andta alternativ

jonsson:
Om vi bara löste ut Tobbe E rakt av utan att han hittat en annan klubb så skulle jag gissa att vi inte sparande särskilt mycket om ens något. Varför skulle han ge upp lön? Har han däremot lyckats hitta en arbetsgivare så kan vi kanske spara in på en del av hans lön.

MorganaLefaey:

Min tanke är att om Tobbe W drar nån annanstans så bör ju fondpengen finnas kvar, annars måste vi ha dyra kontrakt på dom vi har signat/förlängt.
Eller kostade Tobbe E så mycket att lösa?

Heyerdal: Jag är osäker på vars fonden tagit vägen.
Fick för mig att den mer eller mindre gick åt för att förnya kontrakt på spelare man ville ha kvar. Alt för att köpa ut spelare man inte önskade ha kvar.

Men nu blir jag fundersam om vi verkligen hade några kontrakt att omförhandla.

Vi har dock 6fwd ut (om jag räknar Elvenes o Eriksson) + 3st backar ut och 1st in.
Då vi har fler ut än in så måste man väl räkna med att de tagits av yngre och därmed lägre pris.

Så vad är det som kostat så mycket?
Eller sitter vi faktiskt kvar med dessa pengar och väntar på en bomb som vi kan ta på artisteri?

Det här inlägget fick dock mig att ändra tanke. Trodde som sagt att pengarna redan var slut, men nu tror jag vi har dem kvar.
Men en sak är säker, tar nog tid innan jag får svar.

MorganaLefaey: nämndes även i artikeln om Toby att Tobias W ser sig om efter olika alternativ, jag tror Modo har fonden kvar för ev TW eller forwardförstärkning

Heyerdal: Om jag får välja, vilket jag självklart inte får. Då skulle jag säga bara Toby in + forward i stället för Tobias x2.

Men gissar på att 1 eller 2 Tobias inte har någon koppling till forwardssidan.
Och då From skrev på så slutade nog modos spanande.
Så är nog bara vara chill och dränka hockeysuget med en lakritspuck.

Heyerdal:

Känns ju tryggt

wedde: Hägglund skriver i sin krönika, dagens ÖA , att kontraktet med Toby ska vara klart o påskrivet, men ingenting är bekräftat och inget klart med sportchef ännu

wedde:

Håller helt med

{5647}: nää nu får nån allt ta och skriva nåt intressant =) har ju abstinens på fakta!

MorganaLefaey: Vi har ändå Olofsson in som potentiell förstecenter. Vi har Jellvert också som hade en riktigt fin utvecklingskurva och är i en bra ålder. Själv hoppas jag en hel del på Wernblom.
Dessutom är Sylwander en helt ok center i en gnuggarkedja på allsvensk nivå.

Heyerdal: Han drog till Vimmerby o Div1.
Finns många som gått den vägen, men att lyckas ta sig uppåt är inte så lätt. Endera måste laget gå upp eller så ska man vara top 5 poängmakare (min uppskattning och ingen ren fakta). Så skulle tro att han inte dyker upp i högre serier snart.

Jag tror detta är den trupp + tobiases då da är den vi kommer ställa på isen.
Grym backsida men återigen lite för mycket frågetecken på centerplatserna. Synd då vi har så riktigt bra yttrar med fina skott. Men vi får se. Som jag skrev tidigare: Man får inte glömma att vi faktiskt har kvar fjolårets 1a center.

MorganaLefaey: har väl en äldre bror som spelade i j20, vart tog han vägen?

{5647}: Mmm, självklart så vore det bästa om de i alla fall får någon säsong i Modo's alag innan de sticker iväg.
Om juniorer ser att Modo skapar chans till A-lagsspel så lockar det nog hit fler som vill utbilda sig. Och med fler småttingar som jagar plats desto mer måste de äldre ta i.
I popovic's fall så kan man väl säga att han blev på gränsen till HA vid precis fel tidpunkt. Det går inte att ha hur många som helst som knackar på dörren.
Speciellt inte om vi får in Tobias*2.
Vi har nu 6st backar och när Ericsson nu lämnat så skapas det backplatser som jag har svårt att se juniorer fylla. Vi har redan 3st 19åringar i truppen.
Nej nu måste det in lite rutin och tufft spel. Och jag tror då att 2* tobias redan är klara.

Jag hade faktiskt sett fram emot att se hur det kommer gå för Popovic, men jag får önska han lycka till och som du säger. Lycka till Popovic, men inte för mycket.

{5647}: Men, jag ska inte vara för bitter. Jag hoppas givetvis att det går bra för Popovic och för den junior i Modo som får kliva upp i A-jun och ges chansen istället. Det är jättebra om Modos plantskola producerar bra spelare, även om inte alla blir i Modo.

Så Lycka till Popovic, men inte för mycket:)

{5647}:

Han säger att han ”känner sig klar” med
juniorhockeyn så han kanske blivit utlovad
speltid i deras A-lag?

Tarasov: Har det inte stått tidigare? Lite synd, men samtidigt så är det väl förbannelsens överflöd också. Popovic är inte bra nog att på allvar sikta på att ta en plats hos oss, men det finns en teoretisk hos Löven. Samtidigt finns givetvis risken att han hamnar i deras J20 och då blir det en rätt korkad flytt av honom.

{5647}:
Popovic till Löven.

MorganaLefaey: Jag håller på att korrigera algoritmen så vi ska slippa se dig som vinnare framöver... Någon form av handicapsystem likt golfen så vi usla tippare också har en chans:)

{5647}: Hur var det egentligen. Vann jag förra säsongen?
I så fall sätter jag ned kronan på den viktkänsliga larmanordningen. Checkar om giftet på dartpilarna är på plats. Det stora runda klotet har jag tyvärr ingen aning om vars det tog vägen.
Men kan man göra det mer spännande om den står i en grop av ormar?

jonsson: Om två år är han 37 år, undrar hur hans status ser ut då? Det tar på att ligga på topp

Heyerdal:

Satan + tjänst, hoppas han håller i två år till där borta då.
Så det inte blir som sedinarna

hanzon: artikel i dagens ÖA om Steen, säger väl inget nytt men tänker fullfölja kontraktet, alltså två år till, frågan ställs om det han tidigare sagt att avsluta med ett år i Modo , "kör dessa två år sen får vi se" , berättar också att de köpt hus i Njurunda söder om Sundsvall ( 6,5 mille såg jag i veckans fastighetsaffärer) , svårt förstås att sia vad som händer under två år både för honom och för Modo

Förutom Tobias W och Tobias E, så är det väl enbart sportchef vi saknar, nu när truppen är klar så kanske det får vänta tills hösten.

{5647}: Jag är sugen att visa att min topplacering inte var en tillfällighet.

{5647}: Förra året var bra bortsett från resultatet som var under all kritik för min egen del...
Men tippar man Löven i topp och Oskarshamn i botten får man väl skylla sig själv.

{5647}: det är så bra att du engagerar dig i sånt tippaystem. Jag är gärna med i år, för min del räcker det med slutställning.

{5647}:
Personligen tycker jag förra årets format var lysande, med uppdatering av ställningen.

KulltorpsOlli: Jag väntar tills det är dags för säsongen. Det är klart att vi kan köra någon snabbtävling kring SCA-cupen om folk vill, men då jag tycker att det ska vara rättvist så drar den riktiga igång ungefär en vecka innan första nedsläpp i hockeyallsvenskan.

Vad ska vi tippa då? Bara slutresultat? Poängproduktion? SCA-cupen? SHL?

Jag tycker att det är rätt skoj, men det måste finnas intresse och inte bli så att vi spammar forumet med sådant där...

Vad tycker ni?

wedde: Intressant med From, bra ålder. Men inte ngt superförvärv som utlovats, kan jag tycka. En allsvensk spelare i bra ålder.
Trots det, håller er som favorit i år, på riktigt.
JFK, var är tipstävlingen? :-)

#13: ja samt att nyförvärven som inte deltagit vad jag förstått skött sin träning , det är väl Rosdal, Öhman, Olofsson som inte varit med samt Enström då men där är jag inte orolig, hur det blir o om det blir något med Wiklund vet vi inget

Tarasov: Andra året med Hellkvist tror jag kommer bli mycket bättre eftersom nu har alla fått köra ett fysupplägg som passar in i Spelsytemet. Alltså att spelarna ska bli lite snabbare och explosivare och det ska man inte underskatta tror jag. Som Hellkvist har sagt tidigare så har han inte kunnat köra sitt spelsystem tidigare eftersom spelarmaterialet har inte passat in alltså för lite speed och pågrund av de har han fått anpassa systemet efter spelarna. Men i år kommer vi få se hur det riktiga systemet ska få se ut vilket är väldigt spännande.

{5647}:
Känslan jag får av Karlqvist är att han gått ner rejält i vikt. Enligt EP är det 98 på Modos hemsida är det 95, och det var vid invägning förra säsongen. Gissar att han gått ner ytterligare sen dess. Det
Här med vikten tror jag gäller fler spelare.

jonsson: En möjlig utveckling för honom är att han nu - äntligen - tränat riktigt bra ett tag. Kanske har hans till synes loja attityd kunnat bero på att han helt enkelt inte orkar gå på max varje match, utan att han likt Döme (om någon kom ihåg honom som kunde vara lysande ibland och se sjukt trött ut andra matcher) helt enkelt inte haft konditionen som krävs för att prestera hela tiden.

Jag vet att det är ett långskott, men det finns kanske en möjlighet att han nu kommer att orka vara sådär intensivt närvarande i längre stunder under matcherna och i fler matcher än ifjol. Hans problem är ju knappast högstanivån, utan att när han är dålig så är han fullständigt osynlig.

Tarasov:

Får inte glömma Karlkvist, kanske lite ojämn emellanåt men gjorde sin poängbästa säsong nu senast sedan han började spela i allsvenskan.

wedde:
Jag tycker att man gjort en bra silly. En spelare som ”säkert” gör en 40-45p+ i allsvenskan är sällan intresserad av just allsvenskan. Antingen vill han spela högre upp för att testa sina vingar där eller så vill han spela för mer pengar. Det logiska är då att gå efter spelare som fastnat i 4 lina i SHL, eller försöka hitta spelare i allsvenskan som är på uppgång. Alternativt kan försöka med diverse nordamerikaner men då bör man helst ha en bra kontakt som verkligen har koll, annars kan man lika gärna läsa igenom de namnförslag som droppas här och plocka valfritt😉.

Man har valt att fylla på med följande
Olofsson - Center från Ncaa som var på gränsen till det svenska JVM-laget när han var i den åldern. En bra produktion i Ncaa.
Anton Ö - På förhand den ”säkraste”. Skall ha hög pontential.
Rosdahl - tränaren har koll på honom och menar att där finns oförlöst potential.
From - En spelar som med 11 min istid gör 15p i 5vs5

Alla tycker jag gör laget bättre, alla är i en bra ålder 22-24, alla är i den sitsen att de spelar för sin karriär. Tror ingen av dem är billig, säkerligen har Öhman en bra allsvensk lön i övrigt så bör ingen av den kosta skjortan. Givet detta så finns det utrymme för om exv Mingoia tröttnar på Finland. Vi har dessutom Wernblom/Jellvert/LP plus att Åhström faktiskt har en möjlighet att slå sig in i laget. Utöver det har vi Sylwis/Hagge/Björka/Häggström som är stabila allsvenska spelare. Tycker laget är bra byggt med fin mix.

hanzon: Ja så kan det absolut vara!

wedde: Eller att man efter Jul eventuellt förlänger kontraktet beroende hur han passar in.

#13: Jag tycker att From värvningen är mycket intressant. Men kan inte tro att han är den som man pratat om som skall följa med upp via ett avancemang. Borde inte Modo skriva ett kontrakt som sträcker sig längre än en säsong då? Man kanske inte gör så ändå, vad vet jag.

« · 1978933 · »