1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480530 inlägg · 4078 ämnen

Silly season - 2019

« · 1982267 · » Till forumet


Sv: Silly season - 2019
Rytter: Med tanke på att J20 tappat så många backar så är det nog bra att vi slipper plocka upp dem till representationslaget i vinter. Om Wallinder och Styf är de som är närmast känns det faktiskt bra att de inte tvingas spela väldigt mycket i vinter. Däremot får det väldigt gärna vara med på träningar för att nästa år på allvar kunna kliva in.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K:
Ja det känns som om vi ”tömt lagret”.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K:

Håller med, vi kan inte räkna med att det flyttas upp nya varje år. Det är bra ifall de får mycket speltid i J20 istället tills de är riktigt redo för en hel säsong.

Sedan har vi kanske inte plats med så många yngre heller, vi har ju redan Norlinder, Hedberg, Berglund som ordinarie.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:

Är det nära nu när Viklund tränar med Modo?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson:

Nära sa jag aldrig. Men det är närmare i och med att han börjar träna med oss, hade han börjat träna med t.ex HV hade det känts längre ifrån.

Eller håller du inte med?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Han e klar.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Ska vi komma överens om att han stavar Viklund utan W? #LåtStå
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter

Lite närmare känns det 😀
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Mycket närmare tolkar jag det som. Hade han varit med tidigare under säsongen som Victors hade jag inte gjort någon tolkning av det, men nu känns det som att någonting har förändrats som gör att han är med på träningarna. Jag menar, han har väl aldrig tränat försäsongstränat med oss tidigare när han var i KHL heller. (Dock vet jag inte om det är relevant beroende på när man kör gemensamt i KHL).
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Att han nu hade röd hjälm på sig med siffra också och vit tröja borde ju inte göra det sämre 😉🤔
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Smurfen: Sen hade Hellqvist en egen genomgång med han på isen hur han skulle stå som i försvars zon , kanske inte betyder något 😂🤔😉
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Smurfen: shit shit, nu börjar det hända grejer!! :)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Foppatofflan: efter att ha lyssnat på Modo-Channel-intervjun med Viklund blir man ju mindre hoppfull. Han vill till KHL eller andra lag ute i Europa och verkar inte ha några problem med att vänta...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Smurfen: Fast ska han tillföra något alls på träningen är det ju bra om han har en hum om hur spelsättet är. =)
Skulle tro att även Viktor Hedman får instruktioner.

Eller du kanske menade mer på detalj nivå som han visade?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Foppatofflan:

Ja, blev lite smolk i glädjebägaren där.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Foppatofflan:
Ja där sjönk chanserna rätt rejält.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Det kan också vara ett utspel för att inte få pressen på sig. Visst hade jag hoppats på ett mer positivt uttalande, men jag tycker ändå att plussidan uppväger det negativa av dagen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Foppatofflan: Hjälmen han har är inte en Modo hjälm heller, utan samma som han använde förra säsongen. Har dock svårt att se Viklund få ett KHL kontrakt. Ligan börjar också om 10 dagar.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Jo, men det insåg han också själv. Han påpekade dock att han inte hade något emot att invänta eventuell plats i KHL-lag till följd av skador senare under säsongen. Låter som att Modo som tidigast kan bli aktuell om några månader...min tolkning...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Mitt råd är att sikta in sig på någon annan back istället. Vill man inte spela i modo utan har det som absolut sista alternativ utifall allt skiter sig så kan vi lika gärna skippa honom
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Ja så kan man se det. Men det handlar ju också om oerhört mycket pengar.
Tycker man det funkar i KHL med att bo där etc. så är det nog svårt att inte välja att dra in lite extra cash.

Vet inte vad skillnaden kan vara. Men säg att han får 1 mille här (plus att det ska skattas etc.) och att man får 4-5miljoner där?
Fast nu gissar jag mycket då jag har alldeles för dålig koll på KHLs löner för "mediokra" spelare.

Edit: Hittade nån lista med topp 30. Där tjänade han på plats 30 8,8miljoner kronor exklusive bonus. Så 5 miljoner kanske inte Viklund kan få.
Men i vilket fall som helst skattar man väl mindre etc?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Med tanke på hur vår backsida ser ut idag bör man isåfall spara slantarna, och se ifall någon annan position behöver förstärkas en bit in på säsongen.
Tackar såklart ja till Viklund, men ser inte värvningen som tokviktig på något sätt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno:

Jag menade mer från modos synvinkel. Att man kanske ska se sig om med andra alternativ. Från Viklunds håll så tror jag detta blir en perfekt lösning att hålla igång med modo och vänta in andra bud. Lite fult gjort tycker jag.
Han vet att modo jättegärna vill ha honom och han pratar bara om andra alternativ på en träning med just modo
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Jag tycker det finns väldigt mycket som pekar på att Modo är ett hett alternativ!
Tonfallet och hans sätt att uttrycka sig tycker jag är övertydligt, han vill helst tillbaka till KHL men tror inte ens själv att något kommer hända innan säsongen startar utan att OM det skulle kunna hända något så kommer det vara något under säsongen, Europa KAN vara ett alternativ men då ska det inte vara ”vad som helst”.

Analyserar man detta med hur han utrycker sig och att han säger MEN efter hans målbilder tycker jag visar tydligt på att han själv nog inte har så stora förhoppningar om att det blir något bra någon annanstans.

Sen kan man inte sitta och vänta ut ett eventuellt korttidskontrakt heller, karln är till åren och blir inte bättre av att träna på egen hand (se William Nylander) så han kommer tvingas ta ett beslut inom max 2 månader om han ska ha en chans att kunna spela denna säsong!

Modo ligger nog riktigt bra till rent generellt skulle jag tro!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Hur tänker han själv tro?
Om jag kör med Modo är det kört sen med KHL eller Europaspel nästkommande säsong.
Blir jag mindre attraktiv även om jag gör en jättesäsong med bra poängskörd, även om det HA?
Men som tidigare sagt, han är ju inte jätteung så han kanske inte får fler chanser utomlands.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Foppatofflan: Korttidskontrakt med brytklausul som Kabanov?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno:
Har för mig att skatten i Ryssland är kring 12-14 procent plus att det ofta inte är några direkta omkostnader då bil/boende etc ingår så det är netto. Med tanke på Viklunds karriär i övrigt så förstår jag att det är värdefullt för honom. Givet slagstyrkan gällande resten av vår backsida så känns det som helt ok att vänta.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Ganska imponerande att Niklas Svedberg drog in 10,9 miljoner på en säsong i KHL. Får han 150-200,000/mån nu i DIF tro ? Effektiv karriär, Niklas!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza:
Ja tänk vad ”zonen” en vår kan göra för en målvakt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno: Intervju med Victor hedman MoDo nämns några gånger.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Oliver.J:

Läs intervjun med LP i allehanda.

Man blir så glad att vi har Björn. Detta är att bygga förtroende och få spelare att våga. Björn ville alltså att han skulle testa den där svåra varianten.

– Björn (Hellkvist) frågade på morgonen: "Om det blir straffar, kan du göra om samma straff då?". Jag svarade ja och då sa han att jag skulle få lägga en. Då var det bara att försöka. Det är som det är, sånt som händer (skratt).
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Om det rör sig om Modo's pengar så tycker jag de ska användas på en forward. En forward som kan lägga lite mackor i PP. En som rakt av går in i vår kommande 1a formation.
Men samtidigt så bör vi väl ta hänsyn till vilken rabatt vi får på Viklund. En back som säkerligen är för bra för HA är svårt att tacka nej till.
Men Viklund skulle kanske kunna få sin lön från sponsorer och på så vis låta Modo ha kvar pengar till en forward om någon dyker upp.

Vet inte vad jag ska tro om Wernblom eller Olofsson som kommande spelgeni.
Men jag skulle i alla fall sova lite bättre om vi skulle få in en som kan styra PP och en 1a formation. Om ingen dyker upp (tycker ändå andra lag lyckats finna några intressanta) så får vi kanske lov att skriva kontrakt med Conny. Låt han vila tills det blir PP och ge han lön efter minuter och poäng. :)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey: Visar Viklund intresse av att vilja spela för oss så vore det snudd på korkat att inte ta emot honom. Sedan kanske en center är mest intressant, men jag väntar hellre en bit in på säsongen innan jag dömer ut Wernblom och Olofsson. Vi har dessutom Öhman på backen som förmodligen är ett rejält tillskott i PP.

Ansluter Conny så slutar jag hålla på Modo.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Haha, nu var jag inte riktigt seriös med hela mitt inlägg.
Jag önskar på inget vis att vi värvar Conny. Jag önskar inte heller att vi säger nej till Viklund om han önskar lira i Modo.

Syftar mest på att vår svaga punkt just nu är inte backsidan. Men att tacka nej till Viklund vore som du bekriver det korkat. Han skulle nog också vid spel i modo ge oss en viss rabatt på lönen.
Men om vi tänker laguppsättningsmässigt så tror jag ändå en center för PP skulle ge oss mer.

Sen kan jag hålla med om att vi inte ska dömma ut Wernblom o Olofsson redan nu.
Skrev en massa olika orsaker till varför Olofsson kan behöva lite extra tid för att komma igång. Så vi har nog möjlighet att vänta en stund. Men jag skulle säga att om det inte håller efter 12-14 omgångar. Ja då ska man nog agera redan då.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey: Med ett stark försvar vinner man matcher oavsett hur trubbiga man är framåt, med ett dåligt försvar vinner man inga matcher oavsett om man har Foppa, Susse, Näslund i första kedjan.

Positive thinking 😉
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo: som de brukar säga i NFL: offence win games and defence win championships.

Eller kanske var från NHL. Eller var det från Låst chance University. :)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Om du var tvungen att välja, Hensick eller Conny?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
S-vikaren: Hensick alla dagar i veckan. Även om han blev en flopp hos oss.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K:

Daniel Widing öppnar för spel i HA.
Kan det va nått för Modo?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Såklart, han skulle dominera
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Axle San: Lite skeptisk till den typen av spelare. En rätt lat spelare med bra teknik och fantastiskt skott. Jag vill dock inte ha fler av den där lata spelartypen då vi har ett spel där det inte fungerar särskilt bra.
Jag vill inte ha honom för det kostar nog väsentligt mer än det smakar.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K:
Tror generellt det är farligt med spelare på nedgång om man vill vara på uppgång. Rutinkvoten är dessutom fylld i vårt lag.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Mycket kan väl sägas om Widing men lat är han ju inte, han är en otroligt hårt arbetande spelare. Slut möjligtvis men inte lat.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Axle San: Då har jag fått fel uppfattning. Jag tycker att han lite mer som Porsberger väntat på skotttillfällen och inte varit så duktig på att checka fast motståndarna för att skapa dem själv. Nu var det rätt länge sedan jag såg honom förvisso.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Tycker också att han kan se lat ut. Lite som Dicken, som kan växla mellan att vara sen som jobbar hårdast och den som jobbar minst (dock en högre lägstanivå i Widings fall).

Vidare var det 10 år sedan han gjorde en poängmässigt bra säsong i Sverige, känns väl tveksamt att nytändningen skulle komma i Allsvenskan vid 37 års ålder.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
20-2 i skott på en period men 1-1 i matchen. Öviks keeper har gjort de bra hittils
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: Nytändningen kan ju komma om han går ner en division, typ som för Mårtensson.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Axle San:

Tycker det är vansinne att jämföra de två, helt olika spelstilar och helt olika nivå på de två.

Mårtensson har egenskaper som gör att han håller längre, även om han tappar lite i snabbhet har han sådant spelsinne och teknik att han ändå kan hota. Ifall Widing tappar sin snabbhet eller går ner några snäpp har han inte mycket att komma med. Han skulle aldrig få samma produktion som Mårtensson i HA, aldrig inte en chans.

Jag skulle inte säga att han var lat som spelare så till vida att han bara åkte och väntade på målchans, hade en bra fart och satt fart på benen när det var offensiva lägen. Men jag förstår benämningen "lat" på ett sätt, han var inte spelaren som jobbade ihjäl sig och använde sin fart i defensiven, hade han gjort det hade han varit en mycket mer komplett spelare.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hockey_21:

Svårt att dra några stora växlar på denna match, ser inte ut som vi går 100% och vi har typ allt av spelet. Leder nu med 3-1.

En sak är att Öhman kommer testa våra nerver på blålinjen, men han gör det bra och kommer tillföra vårat lag spets i PP. Han har bra rörelse och passningsspel.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Du har rätt men jag jämför inte dem som spelare utan menar bara att Widing säkert kan producera bra om han går ner en division. Jag tycker att Widing gjorde det bra i Rögle framförallt innan skadan och han har enkel hockey kvar i sig.
Låst ämne

« · 1982267 · »