1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527571 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Costanza: Så länge vi inte säljer det riktiga MoDo-vattnet bara. Magin får inte spridas utanför stadsgränsen.

Tarasov: SHL ska fan lida!! Farsan kokade när han hörde att SHL tar 90-95% av det han betalar in, hoppade upp från kökssoffan och ringde CMore och sa upp det. Vi ska nog dela på ett säsongskort istället. Här får nog MoDo börja bli lite mer offensiva och mana till krig. MoDoiter sitter på mycket kapital om klubben kan vara lite kreativa. Sälj MoDo-vatten och sälj mer än Loka, sälj MoDo-el bättre än Vattenfall. MoDo-kaffe, MoDo-öl, MoDo-resor, MoDo-chips...Går vi ihop mot CMore och istället försöker lägga dessa kronor på säg en bortaresa med buss eller dela på ett säsongskort, så måste det märkas.

Nucky: Öhman Wallinder o Styf, sen stora frågetecken för de andra, tror du Norlinder stannar?

{6870}:

Tycker vi i ha ska gå emot detta bara för att. Sedan varför ett värvningsstopp, klubbarna måste väl ta ansvar för sin egen ekonomi och känner man att man inte har koll får man väl som klubb avvakta och räkna innan man värvar.

Förstår faktiskt inte vad detta ska ge. Snarare orättvist och de som har lite skam i kroppen och tar detta efter säsong är förlorare medan de som agerat tidigt och redan gjort värvningar blir lite vinnare.

Gavelo: ska motsvara ett s.k. rookiekontrakt

{6870}:
Svårt att ta ett eget ansvar tydligen.

Gavelo: Dom får skriva "rookiekontrakt" för spelare 18-21 år.

Ben Perrault:
Det här slår hårt mot Cmore, som redan har ansträngd ekonomi. Inget slutspel kan innebära allt från 1-10 miljoner mindre. Så det kan bli tufft över hela linjen. Allsvenskan är inte lika beroende av tv-pengarna utan många får in pengar på annat sätt.

Hoppas allsvenskan inte sätter värvningsstopp. Visst SHL kan plocka men plockar man juli så är våde lönen och en summa för spelaren. Kan bli hårt....

Ben Perrault: HA tar tydligen beslut imorgon om värvningsstopp.

Ben Perrault: diskuteras kl 17 idag om även HA ska införa värvningsstoppet

Gavelo: alltså ingen skillnad. Värvning från ett HA ses väl då som en mindre värvning😡

Ben Perrault: Shl får värva, men bara ”mindre” värvningar....
Sen kan man diskutera vad som är en liten värvning?!

Ben Perrault: De där asen kanske vet att det inte blir spel alls i höst/vinter.

Nucky: försöker förstå värvningsstoppet, gäller alltså bara SHL tillsvidare. HA lagen får värva bäst de vill eller?

Costanza: Tänkbar uppställning på backsidan:

Viklund-Norlinder
G. Olofsson-Nässén
Belov-Öhman
Wallinder-Styf

Hedman

Costanza:

Skulle gärna se att man tog honom på lån nästa år, tror han har svårt att slå sig in i shl, eller försöker att värva honom om Växjö vill bryta kontraktet.

Tror han skulle vara en bra ersättare till Berglund.

Fördelen med backsidan är att vi nu får chansen att bygga denna på rätt sätt. Fokus ska vara på backar som klarar defensiven först och främst. I år kanske det varit lite för offensiva backar som gärna transporterar puck och ibland stannar spelvändningarna av pga detta. För mig så skulle Norlinder och Öhman kunna vara våra offensiva backar. Sedan vill jag se backar som sätter defensiven först och levererar snabba förstapass. Belov vore en dröm att behålla.

Blir intressant att se hur Glader och Björn tänker formera backsidan.

Nässén har kontrakt med Växjö till 2021 ser jag ju nu.

MoDos starka varumärke kommer att fortsatt locka spelare som skulle kunna lira i långt högre serier. Detta tillsammans med att det nu finns en offensiv spelidé som MoDo som förening står för. Det är såå viktigt idag, ännu mer då Hellkvist förlängde.
Hoppas Nässén förlänger som exempel. Bra på grillorna, lugn och kan sätta bra förstapass.

Sulfat: Det är finns ingen risk, det drabbar bara allsvenskan!

/SHL

Amitiel: är inte risken stor att de släpper på stoppet sent och då står HA lagen där med luckor i truppen just innan seriestart

Smurfen: MoDo kommer nog försöka erbjuda Barto en summa som nog kommer göra en del SHL-målisar avundsjuka. Lägger man in i detta en supporterinsamling som sign-bonus med lite rödgröna hjärtan så kanske vi kommer nära. Annars finns kanske nån annan målis som vill ha lite kramar och cash. Krizan går riktigt bra i Slovakien div.3. Stabil kille. Kan bli billig andremålvakt bakom Barto.

jonsson: Verka så

Smurfen:

Wernblom till Mora?

Som jag uppfattar det hela så verkar det vara Modo själva som inte ha valt att förlänga med Hanses.

Ang storebror Olofsson så kanske spel med brorsan sin väger tungt 🤔

KB: Lucas Wernblom till Mora

{8879}: De har ett långtgående mål att alltid försöka behålla åtminstone 66% av truppen, då det har visats vara en av faktorerna i föreningens mer framgångsrika år. Det kommer inte alltid funka, men det är en målsättning. Vi startade för övrigt på typ 80% den här säsongen men slutade på 60% med de senare värvningarna.

Trilske: Vattnet, Trilske! Vattnet....The Holy MoDo Water. Var han skadad, så kommer han bli frisk nu.

Lill werner till Mora.

Costanza: Det känns som några NHL-matcher för mycket för att vara aktuell för HA. Hade han fastnat i AHL så hade det nog varit lite mer realistiskt, även om det bara blivit tre NHL-matcher senaste två säsongerna.

Men verkar ha varit skadad ifjol.

Jag tycker nog trots allt att tappet av Molin kändes tyngre än vad det gör med JJ, trots hans sinnessjuka poängproduktion (som jag har lite svårt att förstå hur det gick till, det small ju bara till så hade han ett ointagligt försprång), men han har ju en lite speciell spelstil.

Han producerade väl bra redan innan Tamby anslöt men med god hjälp av sina kedjekamrater så kunde han hålla en jämn poängproduktion över hela säsongen.

Sen är jag väl inte helt säker på att Björn har fått sätta sin prägel på laget till 100% ännu, även om han var på god väg inför denna säsong. Men får man bort en del tunga kontrakt (och på något vänster lyckas sajna Bartosak) så finns alla möjligheter till ett trevligt "nybygge".

Som snacket har gått och att Barto öppnat för spel i Modo ser jag det nästan som mer sannolikt att få behålla honom än t.e.x. Norris. PK har jag nog störst förhoppning om, även om det vore lite konstigt om han inte tog chansen att skriva ett SHL-kontrakt nu.

Costanza:

Här har vi troligen en förklaring till att JJ tappade all form där ett tag.

SAIK vann alltså dragkampen om Johnson, centern som givetvis drog till sig stort SHL-intresse:

– De var på rätt tidigt....

Alltså detta med att snacka och skriva kontrakt med spelare under pågående säsong måste man försöka begränsa. Jag säger inget om att JJ lämnar, klart han ska det då han efter sin säsong måste prova nästa nivå, det störande är bara hur klubbar ligger på tidigt flera månader innan säsongerna är slut.

Lustigt att sportchefer gillar att framhäva hur dom efter säsong har fullt upp med truppbygget och att det blir en hektisk tid. Verkar ju mer som semesterperiod eftersom dom gör klart med alla typ runt jul.

Costanza:
Får Glader in storebror Olofsson är jag djupt imponerad!

{8879}:

Jag tolkar det som hela truppen.

Alltså när man går in I en ny säsong så ska 2/3 av truppen varit med från tidigare säsong. Om det är spelare redan under kontrakt eller de man förlänger med spelar ingen roll så länge man når målet.

Så har man halva truppen under kontrakt behövs inte så många förlängningar.

Gustav Olofsson skulle ju vara en bra värvning. Bra räckvidd och tyngd. 59 NHL-matcher.

{8879}: förmodligen hela truppen. Så det verkar ju lovande.

KB: Står i artikeln att målet är att behålla 66% utav truppen. Menar dom de med utgående kontrakt eller hela truppen?

KB: Är det matchserier i bäst av 7 i slutpelet nästa säsong?
Bör ge bättre inkomster till många klubbar i HA. Kan som mest bli 73 matcher för den som går längst.

Costanza: Glader jobbar hårt med att signa både Karlkvist och Bartosak! Ska bland annat snart träffas med de stora sponsorerna.

hanzon: de kan skriva ett rookiekontrakt med Viktor, tydligen ok, kan väl omförhandlas senare

Heyerdal: Viktor Berglund och Erik Hanses kan inte då skriva något kontrakt ännu.

hanzon: det känns ju som att Shl underkänner lagens förmåga att sköta sin ekonomi, Fbk t.ex som har över 100 milj i kassan, vet inte egentligen vad anledningen är

modomille: Men skulle väl inte vara skitproffsigt att skriva typ ”en halvhyfsad förlängning är på gång” ;) De bör vara så proffsiga att de lever efter ”alla är lika mycket värda”-principen oavsett hur stor susp vi supportrar tycker det är

modomille: Lill-suspen kom, Stor-suspen kommer så småningom.

Nucky: Håller med om att det är en mycket bra förlängning men när man svarar som Modo gjorde på twitter så bygger det upp förväntningar, om detta var "suspen" så tycker jag att det var lite illa spelat av Modo. Men bra förlängning.

modomille: Tror det var det.
Fjolårets första värvning var också en lovande junior i Norlinder. I år LP👍
Många som varit inne på det förut, men tror det han är en sån som kan få gigantisk islossning nästa år. Mkt bra förlängning!

Smurfen: No offence men tror och hoppas inte att LP var "suspen".

jonsson: Hittills är det bara Modo som tappat spelare idag.

Tarasov:

Håller tummarna för Karlkvist ändå, Tamby räknar jag bort.

Smurfen:
Underkänt till Glader, jag sa 3 år inte 2 år😡😡😡

« · 2049035 · »