1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527570 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Confusius:

Du tycker alltså vi har svagt material. Då skulle jag vilja veta vilka lag förutom topplagen som har starkare försvarare på pappret och inte vad man får ut av spelarna, för det facit har vi redan.

Mikkelsson - spelat del och ebel, anbud från del men valde oss.

Dahlroth - spelat upp ha klubbar till shl, och gjort 2 säsonger i shl.

Corrado - bofast i ahl

Viklund - Iof bara 6 matcher

Boivin - dominerat i ebel

Enström - Stabil back i ha

Öhman - bra poängspelare på denna nivå

Wallinder - jvm back

Styf - Det svagaste kortet, håller inte

Kom inte och påstå att materialet inte håller, dessa ovan skulle kunna stå för en betydligt bättre och stabilare defensiv, det är ganska solklart att man får ut ungefär 70% av kapaciteten.

Tycker det är solklart att taktiken varit det största problemet i år och probemet lever kvar eftersom man ändrade för sent och självförtroendet är noll hos spelarna.

Att säga att Sundkvist inte får ut mer blir ju också löjligt, vad har han hunnit ändra på 3 träningar? Han dras ju fortfarande med ett lag och system som Styf har raserat. Gissar att vi 1-2 Becker från och med nu kommer se stabilare spel.

Problemet är att man valde att skeppa Styf för sent, det skulle förslagsvis gjorts redan när ville lämnade.

Olli Hahl: Haha inte helt omöjligt efter en blöt fest med enström på fänget!

{8225}: hej Clay.

Confusius: Du tänker helt rätt. Är en spelare som spelat ungdomsåren i Modo och testat på spel i a-laget och sedan testat lyckan på annat håll. Men som du säger, ingen Ingman-klass på denna. Ska nog ersätta och få ner istiden på Wallinder och styf.

Eller: Ingman är ju SHL-spelare, känns som lite mer än truppbreddare va? ;)

{6870}: Det förstår jag. Men jag är inte den som är den... Vem vet, ni kanske ligger sked en vacker dag?! 🤓

MikaelLs:
Ok gissas på Ullman, tänker Tobias Aronsson.

Confusius: eller Josef Ingman, han är väl från Ö-vik.

Confusius: Tänkte också på Ullman.

Olli Hahl: om någon har missförstått så är det inget gulligull utan rent o äkta hat!

MikaelLs: Och vem kan det vara?
Ullman?

Kan bekräfta att en back värvats in till Modo! Bredd och ev för framtiden. (Ej någon storvärvning men en ”egen produkt”) Oklart om kontraktet sträcker sig längre än denna säsong.

{7639}: Du tror inte att helheten fungerade?

Confusius: Ja, men det var av två orsaker.
1. Hellkvist var väldigt duktig på att instruera spelarna.
2. Vi hade det klart mest talangfulla laget.

jag tycker inte försvarsspelet var bra ifjol. jämfört med Löven och Timrå släppte vi in massor av mål (och gjorde såklart också flest).

en anledning är också att vi hade ett klart spelskickligare lag som klarade kortpassningsspel.

Confusius: Med seriens bästa kedja + extremt bra PP.

{5647}: Det sättet höll på att ta oss till SHL, från att ha varit ett bottenlag i Allsvenskan.

{6870}: Done... men med finare ord 👍😉

SKiLMY: Ja, man spelade något mindre dåligt defensivt under Ville, men om du läser allt som kommunicerade under den tiden så stod det varenda gång att Modo skulle spela Hellkvist-hockey. Man var extremt tydliga med att oavsett tränare så hade man stakat ut hur man skulle spela och därför var det bara för den nye tränaren att anpassa sig.

och så har det varit. Ville drog ju för att han fick göra för mycket våld på sin spelidé. Han fick inget att säga till om. Klubben skulle spela Hellkvist-hockey och därmed basta.

menar man på allvar att Wallinder kom med i JVM trots att han inte håller i division ett? Han var dessutom mer väntad än Norlinder ifjol? Var Norlinder också klappkass division ett-back?

Visst är det jobbigt med så många av toppbackarna borta och nog skulle vi varit bättre om Corrado, Dahlrot och Viklund varit friska.

{5647}: Är det småduttandet i försvarsspelet som du ogillar? Att man helst ska spela nåt svårt pass bakom ryggen och krångla till det innan man eventuellt kommer ur egen zon?

{5647}: Ja vi har haft 3 huvudtränare den här säsongen Ville, Styf, och Sunkan, det är dom jag menar!
Ja jag håller med dig om att det här är det sämsta försvarsspel vi någonsin spelat.

Jag tror att det beror på svagt spelarmaterial , du tror att det beror på Styf och endast Styf trots två andra huvudtränare, det är lika bra att vi nöjer oss där

{5647}: Jag tror att juniorerna framförallt är trötta i huvudet, och skulle behöva vila. Normalt brukar man inte spela juniorer såhär mycket på den här nivån. Deras hjärnor har inte vuxit färdigt och tar in mer intryck som måste bearbetas,

Confusius: Och att Leksand spelar helt olikt oss från ifjol säger en del. de började med Hellkvist-hockey under försäsongen och fansen gnällde på att det var väldigt ihåligt.

Sedan ändrade Leksand helt försvarsspel. Efter det har man klättrat i serien. Föga förvånande skulle jag säga, för så där kan man fan inte spela.

{5647}: Nja, jag tror Ville hade ett finger med i spelet där.

Magnus har haft några dagar på sig, inte heller nu (än) har det blivit bättre. Visst, man får ge honom mer tid men som sagt. Div 1 backar blir inte SHL backar bara för att man byter tränare.

SKiLMY: ni har båda rätt :)

Confusius: Vilka tre tränare menar du? Vi hade Ville som inte fick välja spelsystem, utan då skulle Hellkvist-hockey spelas. Dvs, i praktiken Styf och Omark. sedan var det Styf och Omark. nu har vi en ny tränare som haft tre träningar på sig.

och ja. det försvarsspel vi spelat i vinter är det sämsta jag sett under de år jag följt Modo. Jag såg finalen 79 och har sett Modo sedan dess, men maken till vansinne har jag aldrig någonsin sett. knappt ens i något annat lag.

SKiLMY: Ssscchhyy! Säg inte det högt ;)

{5647}: Du hävdar alltså fortfarande att det är det taktiska, trots 3 olika tränare? Ja du kommer naturligtvis inte ändra dig, vi nöjer oss där.

Lub: var juniorerna bra? Såg rubriken i ST att ni hade juniorer med idag, hela tre gallerprydda eller hade de första parkett?

Från Hörnefors: Ja, senast var det hemskt. noll självförtroende och ett par juniorbackar verkar mentalt och fysiskt slitna. Wallinders beslutsfattande är inte på den nivå han brukar hålla direkt.

men, med ett fungerande försvarsspel så hade man haft något att falla tillbaka på. nu bygger allt på att man gissar rätt på hur man ska agera.

Olli Hahl: Kan du hälsa knullto*p från mig att jag saknar lill faaan.

{5647}: Jag hoppas att Glader får in en back imorgon. Det finns kanske någon som har väntat på kontrakt från högre ligor, som kan tänka sig spela i hockeyallsvenskan istället för att inte spela alls.

{5647}: spelar mån-ons-lör, lördag då kanske...Hästen slog väl K-skoga borta så gör nog om det på hemmaplan

KRM: Det har slagit runt för karlfaaan!

{5647}: en skulle jag gissa på, corrado är mest troligt borta veckan ut (kanske lördag) och dahlroth är ännu längre bort, men en ännu inte namngiven back kan säkert spela :)

Från Hörnefors: Tror att vi har två backar i laguppställningen på torsdag som inte spelade igår.

vi får väl se...

{5647}: Corrados skada (ljumskarna) kan ta tid. Det kan ta en vecka det kan ta ett år. Viklund har inte börjat träna med laget än (enligt Alehanda) så skulle tro att han spelar förfullt någon gång i mars.

SKiLMY: Vi har bara haft Styf och Omark som kört försvarsspel. Ge Magnus en månad och jag lovar att det kommer att se väldigt mycket bättre ut.

jag hävdar fortfarande att det största problemet är hur forwards spelar.

{5647}: Man pratade idag om att det är tveksamt om Viklund och Dalroht kommer till spel mer under grundserien...

{5647}: Tvivlar att tre tränare är klappkassa på försvarsspel. Den försvarslinjen vi har så är det rätt tydligt att det är just spelarna det som är problemet, tyvärr.

Smurfen: bara det inte var med Peters!!!!!!!! målvaktssidan är tunn

Confusius: Kan meddela att det finns inga centrar. det finns yttrar, men centrar är en rejäl bristvara.

vi får nog tillbaka Viklund och Corrado snart. framförallt Corrado.

sedan handlar det mer om försvarsspelet än backarna i sig.

{8225}: Spelade Padel i morse gjorde han 🤣

Lub:
Stor. Hoppas vi kan ta Almtuna nu så avståndet blir 12.

{8225}: Ordnar sej nog, vi har snart 48 timmar att lösa knutarna på

Hemliga koden för centrar är att be han fixa några yttrar, lite omvänd psykologi bara

{8225}: Haha träffsäker ironi ;)

Vi är som sagt i skriande behov av 2 defensivt starka backar, och 2 centrar. Då fixar Glader ytterligare två yttrar, men som han brukar säga dom kan säkert spela center också

Confusius: Länge sen vi landade nåt nyförvärv. Vad gör Glader på helgerna egentligen?

Robin Ztorken L: Hmm hur kan det komma sig när vi egentligen har en stark trupp??

Vi är i desperat behov av 2 defensivt starka backar och 2 centrar; NU Glader!

KRM: Jag trodde det var realism

{8225}: Din optimism värmer i dessa dystra tider.

Olli Hahl: Fortfarande en stor skillnad att hänga ut sej själv eller andra tycker jag. Men fortsatt trevlig helg

« · 2147934 · »