1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527562 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
hanzon: hur bra är Lovric?

lhlh: Hoppas att han kan gå in i truppen snarast, han är ju i Övik så det lär väl gå fort.

Tarasov: Tydligen Lovric enligt öa.

{8399}: Dianabolfemman

{5647}: Jag håller med till 100%

Dagens fundering, kommer man att kalla Valentin Zykovs femma för ryssfemman?

Gavelo: Man får inte glömma att han inte hade några kontakter att prata om heller när han började. Det tar tid att arbeta upp en bas av kontakter. att lära känna agenter osv.
Jag tror att han kommer att bli allt bättre, för kom ihåg att alla konkurrenters sportchefen är väldigt gamla i gemet.

Glader är trevlig och han verkar orka lägga ned det jobb som krävs. Se till att han får uppbackning så.kan det här bli bra.

jonsson: Jag tror att Glader (som alla andra som är ny på jobbet gör) har lärt sig mycket under denna säsong.
Som Glader själv sade i en intervju för en vecka sedan att han lärt sig att inte kommunicera ut att det tex är spelare på G innan det faktiskt är klart, nu fanns det tydligen flera spelare som han trodde skulle signa men som tackade nej osv.

Gladers första år blev inte så svårt för honom i hans roll eftersom vi fick behålla de flesta spelare och alla ledare, lite som att sätta sig vid ett självspelande piano, denna säsongen hade nog varit en mardröms säsong för alla sportchefer, i princip varenda beslut måste inte bara bli rätt, det måste också bli väldigt bra.

Glader har tagit hit fina nyförvärv men har också misslyckats med sammansättningen av laget och tyvärr tror jag att det mesta blev fel när man rekryterade fel tränare, här borde kanske styrelsen varit mer uppmärksam.

Om inte Fredrik väljer att lämna själv så tror jag inte Modo heller kommer spark honom och röra om ännu mera i grytan.

jonsson: Glader gick ifrån att jobba ihop med en väldigt skicklig tränare med hög budget till att året efter få ansvar för hela truppen på mer eller mindre egen hand, dessutom med lägre budget.
Tror det är för tidigt att döma ut honom.

Nucky:

Får inga bra vibbar avGlader direkt, nästa säsong måste det in nån med mera jävlaranamma.

{7639}: vem är den nya backen ? Walfridsson ? Inte läst nåt namn el är det inte klart ? Byström hade varit ok men ingen i den nivån vad jag förstår

Nucky: Det kanske inte blir hos oss, men Sveningsson har alla skills för att lyckas.

KB: Ja det kan jag någonstans förstå, men för mig ligger det närmare att man ställer sig frågan, vart är vi nu, vart ska vi, när och hur ska vi ta oss dit. För 15 år sedan hade "lirare" som Bremberg/Lindquist lekstuga, i dagens hockey hade nog en sådan spelare svårt att hitta en plats.
Man bör nog alltid ha en framåtversion i blickfånget.

Nucky: Jag hade kunnat slå vad om rätt mycket att sådana spelare skulle presterat mycket mycket mer i ett fungerande lag. svenningsson är ett exempel.
Hedberg kände man nog att man kunde hantera, för nog fasen är det spets på den här nivån. gagnon var spets på allsvensk nivå.

kort sagt. vi har kastat bort ett år på en dröm om ett spel som inte gick att genomföra.

som sagt. jag har ogillat AJs spel. Challes. Huras. Brithen år två. Jan-Åke Andersson, Rindell, Horava...
jag var inte ens nöjd med Säcken.
Alla dessa presterade enligt mig bättre än vad årets tränare gjort.

KB: Exakt så. Vi blev för beroende av Björn, vilket jag samtidigt kan förstå med tanke på hur skicklig han var.

{5647}: Lätt att glömma Ohlsson :)
Tänker på Aagaard, Hedberg och Sven exempelvis.
Man kan inte gjort mycket bakgrundskoll på Hedberg t.ex, Aagaard var en chansning som floppade sett till rollen som center, och Sven må vara en talang som jag vill behålla, men han är i dagsläget ingen vidare spets(håller dock nog honom närmast efter Karla/Harju i potential)
Oavsett hur virrigt spelsystem vi haft ska en sån kille mäkta med mer än 2-3 mål. Är nog en blandning av överskattning från oss och efterhand dåligt självförtroende hos honom.

Rallarn: Jag håller med dig i vad du skriver. Men jag känner inte att felet ligger i studien från framgångsåren. Eller föreningens fokus på detta.

Har varit inne på det tidigare, men det största problemet är fortfarande att vi byggde framtiden kring Björn Hellkvist, med ett nyskrivet kontrakt på tre år och alla ägg i samma korg. Vi vet alla hur det slutade och jag tror MoDo har agerat i varierade grader av panik ända sen april 2020.

Nucky: Fast jag tycker ni har spetsen, men utöver det saknar ni de som ska göra det hårda jobbet i skymundan, sätta nästa femma i en bra situation och hela den biten, sebbe ohlsson ser jag som ganska ensam i den kategorien, älskar honom som ger gärnet i varje byte, ingen pointer men förbannat nyttig för att göra det "rätta" jobbet. Karla, Harju och Rockwood är ju lekstuga inom spetskategorin, Modo är nästan där men bara nästan.

Rallarn: Jag är beredd att ge Glader ett år till, men då måste han fanimig leverera. Tycker han haft sina stunder både ifjol och i år, hans svaghet är som du säger att bygga ett LAG.
Ska dock komma ihåg att han var helt ensam i år som fick ansvaret, dessutom väldigt grön i sin roll som sc.
Med en skicklig tränare vid sin sida(Karlin,F.A) som kan hjälpa honom tror jag han har större möjligheter att lyckas.

KB: Det här är något som jag har blivit gråhårig av i min egen karriär - Strateger som inte kan skilja på strategi och önskelistor.

Att behålla 66% av spelarna är något som hör hemma på en önskelista - Det är ingen strategi i sig, utan en önskad konsekvens av en lyckad strategi.

Det intressanta blir följaktligen att identifiera de faktorer som får spelare att vilja stanna i klubben, trots att de kanske får bättre betalt någon annanstans. Lön, utvecklingspotential, socialt liv och samhörighet i gruppen. Helt enkelt känna att livet är jäkligt gött att leva när man spelar ishockey i Örnsköldsvik.

Sedan finns det en punkt som jag har tjatat om i åratal, men som jag anser negligeras: Branding. Det är abstrakt så att det skriker om det, men likväl menar jag att det är extremt viktigt. Att gå på dejt iförd ett par märkesjeans och en figursydd kavaj kontra mjukisbyxor och T-shirt. Du får inte ett snyggare ansikte bara för att du är välklädd, men känslan av att vara välklädd kommer ge dig ett självförtroende som gör att ditt ansikte framstår som snyggare.

Detta var någonting som vi var extremt duktiga på under Franks tid (känns som evigheter sedan han slutade). Det blev helt plötsligt coolt att spela i MoDo igen. Nu är vi tillbaka på rutan ett och jag hoppas verkligen att detta är Julias styrka, att sälja in MoDo som ett coolt varumärke bland kidsen.

I vanliga arbetslivet slåss studenterna om att få jobba på de coola arbetsplatserna som Spotify etc. De har ju egentligen ingen aning om huruvida Spotify faktiskt är den bästa arbetsgivaren, eller hur mycket lön de ger jämfört med andra. De vill dit för att det är coolt och ses som en bra merit. Jag har aldrig förstått varför detta tänk inte tycks finnas inom svensk ishockey (Det var väl möjligtvis Näslund som pratade om detta, att han ville att spelare som skulle se MoDo som en "språngbräda" till en NHL-karriär).

Nucky: Som sagt spelsystemet förstör mycket. Olsson gjorde rätt mycket poäng i Timrås andrakedja ifjol. Han spelar i tredje hos oss och är inte i närheten av fjolårets form.

med ett riktigt spelsystem skulle det inte sett ut såhär.

Rallarn: Om man ska vara ärlig har vi rätt svaga namn i år.
Tror man snålat för mycket, inte ersatt lånen osv.
Vem mer än Karla är riktig spjutspets i Modo?
Harju kommer väl närmast, men därefter är det väldigt grått.
Hela laget består av spelare för 3-4 linan

KB: Men det startar ändå en tro i föreningen och alla runt laget, just nu tror jag ingen vet var man är påväg riktigt. Man värvar namn utifrån poäng per match och just namnen utan riktig helhetsbild över vad man faktiskt håller på med.
Vad bygger man för grupp, vem skulle passa med vem osv.
Känner igen mig med tiden då vi hade Linkan som sportchef, många bra namn men det blev aldrig ett lag.

Rallarn: Fast det enda som mynnade ut ur den där studien var väl egentligen två punkter:

* Hög kontinuitet i föreningen, på ledarsidan och i laget (man vill behålla ca 66% av spelarna).
- Är det verkligen någon som ifrågasätter detta som ett vinnande koncept?

* Stor andel av spelare ur eget led eller från närområdet (Ångermanland), vilket dock inte ska föregå kvalitet.
- Den punkten går väl att diskutera, då det förmodligen hade en annan relevans tidigare år, när spelare var mer trogna klubben på ett annat sätt.

Confusius:
Då slipper vi honom🤩. Men gissar på Walfridsson känns som han trängts bort från allsvenskan pga utbudet denna säsong.

Tarasov: Rätt av dig

Rallarn:
Yes, tycker man snarare kan studera lag som gått upp de 10-15 senaste åren och titta på hur de jobbat. Man hittar säkert olikheter och gemensamma nämnare.

{5647}: Det ringer lite varningsklockor när Videbro säger att man studerar föregående framgångsår. Det gäller att tänkta nytt, ta Rögle för ett exempel. Nytt, framtiden, hockeyn är färskvara. Ni riskerar annars många fler år i mörker.

{9348}: Hej .. jag är jag och han är han .

Confusius:
Han har väl inga a-lagsmatcher för lss

MikaelLs: Är det Popovic kan Glader dra på stubberten

Rytter: Problemet med den där listan av backar är hur mycket de har missat under säsongens gång.

Hur mycket de har spelat:
Mikkelson 33/40 matcher.
Dalroth 31/40 matcher
Enström 24/40 matcher.
Corrado 27/40 matcher.
Öhman 32/40 matcher.
Viklund 6/40 matcher.
Wallinder 37/40 matcher.
Styf 31/40 matcher.
Man ersatte Lindgren (25 matcher) med Boivin (9 matcher) hyfsat snabbt så där har varit ganska stabilt.

Materialet blir ett problem när vi har haft så stor frånvaro. Vi har haft flera viktiga kuggar borta på forwardsidan också, men inte i riktigt lika stor utsträckning.

Smurfen: Jacob Stenqvist ?
Iofs är det nog mer än en breddvärvning.

Rallarn: Hade Widebro gjort det så hade jag helst sett att man skeppar honom. Han har ingenting med sporten att göra och får/ska inte ta sådana beslut.

Nä lite handlingskraft från Videbro hade gjort er susen, Glader och Sunken puts väck, in Freddan/Karlin och Aalavaara eller Tommy Salo som sportchef. Då hade jag inte velat vara i samma serie som er.

Tarasov: Popovic då ?

Rytter: Nicklas Nordenberg tror jag också.

Rytter:
Sebastian Walfridsson
Tomislav Lovric

Börjar tro mest på Walfridsson

MikaelLs:

Nicklas Nordenberg från öhf?

SKiLMY: Ullman ryktas till Södertälje, men jag hoppas att han kommer till oss.

Costanza:
Jag var rätt förtjust i Runesson på sin tid. Inte så säker på att Löven vill släppa Ullman.

Ser några potentiella
Ullman
Runesson
Aronsson

Bubblare
Flood
Leman

SKiLMY: Jag kan säga att hans namn inte dykt upp här ännu! Men vänta er ingen frälsare är det enda jag kan säga er.

Rytter: Stora skillnader mellan papper och verklighet minsann
men mantrat består. Allt är Pappa Styfs fel. Börjar bli änna tjatigt eller?

{9315}: erik ullman är fö klar för ssk, borde bli officiellt under helgen

SKiLMY: jag vet ingenting men det finns många som passar in på beskrivningen, aronsson, leman, runesson exempelvis

{9315}: vem är det annars? Aronsson i Mariestad känns ju väldigt risky. Ingman är väl inte breddvärvning på denna nivå.

{9315}: Albin Runesson i Östersund?

SKiLMY: eller? :)

MikaelLs: då är det ju Ullman, garanterat.

« · 2148055 · »