1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541609 inlägg · 4143 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Monno:

Jag ska se om jag kan få tag i sådana uppgifter. Det jag vet är att Jokerit skulle gått rejält back första säsongen (mycket på grund av stora omstruktureringar och ökad administration) om det inte vore för de centrala avtalen men med fullsatt arena och lönetak i KHL så går det snabbt mot gröna siffror.

Färjestad och Frölunda har en stående inbjudan. KHL har också bjudit in Red Bull Salzburg.

Ekonomin är ju upp till varje klubb själv att sköta. Man ramlar inte ur KHL för att man har en billigare trupp eller kommer sist i ligan.

KHL vill expandera till Sverige så nog lär möjligheterna finnas.

Sawchuk:

Ja va fan det är bara för Modo att satsa mot KHL. Att lira i en Western Division betyder ju ändå viss närhet med resor. Sedan ifall det utökas med fler svenska/finska/norska lag så blir ju Ö-vik ännu mer centralt.

Sedan skulle det säkert locka mer publik att se Sedins, Steen, Enström, Hedman, Edler, Ullmark osv än när vi var ett botten lag i SHL. Personligen betalar jag ju hellre för att se Radulov eller Kovalchuk än att se Antila i Örebro eller TJ GAllardi i Malmö.

Men frågan är ifall det finns något konkret, och det lär ju inte ens gå att sy ihop till nästa år. Skulle vara kul att veta ifall det ens finns intresse för detta.

Nej det är nog bara mer av en dröm, men va fan det är kul att spekulera.

Sawchuk:
Trevliga resmål sånär som på Minsk. St Petersburg är grejer det.

BAE systems har nog inget emot att sponsra på den marknaden😀😀😀

Sawchuk: Hur många KHL lag är självförsörjande? Alltså som inte är starkt beroende av att Gazprom går in med en väldigt stor del av kakan?

Som alltså klarar sig på bara egna sponsorintäkter och TV-pengen?

Tarasov:

Modos chans till KHL är att vara först, hinner några andra lag före (läs, Malmö, Djurgården, Frölunda, Färjestad, AIK) så är fönstret borta för Modo.

Modo skulle sådana fall spela i Western Division med
Jokerit
Spartak Moskva
SKA St petersburg
Dynamo Riga
Dynamo Minsk
Slovan Bratislava
Medvescak Zagreb

Sawchuk:
Verkar iaf finnas ett KHL spår

Rytter:

Juniorerna kan också lira i ryska juniorligan, snacka om utmaning!
Jag tror inte det skulle minska lusten att gå hockeygym i Övik!
" Örnsköldsviks Internationella Ishockeygymnasium " Sug på den!

Sen kan det lag som vinner Champions League få möta Modo om dom ber snällt.

Sawchuk:

Ja va fan kör så det ryker.

Hem med Sedinx2, Steen och Enström så har man en bra stomme att börja med som kommer locka publik.

Men det viktiga och intressanta är ju vad som händer med j-lagen. Ha dessa i ett separat bolag som någon sa? Sedan sikta på att ÖHF går till allsvenskan så har vi en klubb där juniorerna kan slussas in.

Men finns det ens någon ide att tro att något av detta skulle gå att genomföra?

Sawchuk:

KHL är hur stabil som helst nu och är så långt ifrån en hobbyliga man kan komma.

Dom har extremt stora internationella sponsorer, En styrelse som får Svenska Hockeyligan att likna en Loppmarknad. Deras produkt räknas som världens andra bästa hockeyliga och omsättningen är därefter.

Jokerit ökade sitt publiksnitt enormt då dom gick med i KHL, Slovan Bratislava ökade från 5.900 i snitt till 10.000 i snitt. Just nu är det 20 lag i KHL som har högre publiksnitt än Modo och de icke Ryska lagen utmärker sig positivt.

Bragd-Birger:

Haha, ja där fick du mig. Jag lägger mig platt.

Sawchuk: Risken är väl snarare att ett Modo i allsvenskan beseglar Modos öde.

Sawchuk: Okej, säger du det, den som lever får väl se

EArk:

Det jag förstår är att Modo förmodligen kommer dränera Timrå totalt då
båda klubbarna spelar i Allsvenskan. Ett Modo i Allsvenskan kommer att besegla Timrås öde.

Sawchuk: där har du fel, men jag skrev inget om det eftersom att det bara var fjantigt skrivet, däremot kunde jag inte undgå ditt fantastiska självmål gällandem Norge då ni faktiskt har en tradition av norska spelare, däribland P-Å, sen var mitt inlägg skrivet med lite utav glimten i ögat men du kanske inte förstod, helt ok för mig. :)

{7225}: Jag skulle tippa på att Karlkvist hamnar i Leksand eller nåt. Med tanke på att de lär ha bra koll på han i Mora.

EArk:

Att du som Timråfan reagerar på att jag tog upp Norge men
helt förbiser att jag även tog upp Timrå var faktiskt lite roligt.

{7225}: Sant , Peter N är väl ett bra exempel. Är det någon sett han dra sönder fältet på en femmilare.

Ett ännu bättre exempel är väl det som hände i helgen. Vad det en snygg vinst för Leksand? Men likt förbannat var det dom som fick vinstchecken.
Vem kommer ihåg tvåan!

Sawchuk: Roligt att du tar upp Norge, du kan ju höra med eran polare Per-Åge ifall han håller med:)

I övrigt så kan du ta med dig dina Modo polare, så kan ni ju alltid åka och spreja lite på arenan. :)

{7225}: måste återkomma till en diskussion som fanns här på Hockeysnack för ett visst antal veckor sedan. Att leda med 3 mål inför sista perioden är det svåraste som finns. Tror inte att Modo skulle ha tyckt de.

Tarasov: Så sant..

{7225}:
Ja man är en dålig förlorare helt enkelt....

Tarasov: Fel, det är så vinnare gör, de gör vad som krävs för att vinna och skiter i om det är vackert eller inte.

Sawchuk:
Lite som att man ligger på defensiven, grisar och kontrar om man inte har ett tillräckligt bra lag för att spela ut motståndarna.

Monno:

Så klart det vilar dålig förlorare över det, men jag är inte lika säker som du att det är något negativt i den här branschen.

Foppa var dålig förlorare, Gretzky var dålig förlorare, Kanada är dåliga förlorare.

Det är väl mest lag som Norge och Timrå som tycker det är ok att förlora.

Monno:
KHL laget hyr hallen från Modo....

Sawchuk: Haha ja men klart det finns upp och nedsidor med allt.

Men att gå till KHL nu får jag svårt att släppa att det inte luktar lite dålig förlorare kring det hela.

Sawchuk: Är Ryssland stabilt då?

Är KHL annat än Putins barn?

KHL bygger lite för mkt på Ryska staten för att det ska kännas riktigt stabilt anser jag.

Är Modo mindre värt i supportrarnas hjärta för att man spelar en risigare hockey?

Sawchuk:

"Modo-Timrå IK eller Modo-IK China (eller va fan dom ska heta). Välj själva."

Du väljer alltså den sämsta matchen i KHL och sätter den mot den publikmässigt bästa i Allsvenskan. Ändå tror jag det skulle dra lika mycket folk, vi skulle om inte annat fylla arenan med penningstinna kineser :P

Skulle Modo gå till KHL skulle övriga lag slå sig blodiga över den plats som blir över, för mer än två svenska lag blir det nog inte den närmsta tiden.

Sawchuk: Ju mer ni snackar om det desto mer övertygad blir jag, KHL i Örnsköldsvik skulle bli en succé och snart skulle ett lag från Malmö följa. Ni skulle kunna bli "Heart of Hockey" med hela hockeyvärlden.
Frågan är dock vågar ni?

Sawchuk:

Tror att upplägget, bo i Sverige och tjäna Ryska löner attraherar både våra egna talanger likväl som alla andra Svenska spelare.

Le Mat skulle avgöra vilket som är Sveriges näst bästa lag :P

Se Lukas Wernblom teka mot Radulov ;)

Supporterresorna når nya höjder, Helsingfors, Riga, Moskva!

Monno:

KHL är stabilare nu, inte alls samma som i uppstarten.

Finland kunde inte hejda Jokerit och Sverige skulle inte kunna hindra Modo heller.
Att förbjuda Modospelare i landslaget skulle inte funka, straffa enskilda individer brukar inte vara så populärt, då får dom banna alla andra KHL spelare också.

Ingen vågar vara först men jag lovar att vi kommer ångra oss då de första svenska lagen tar steget och lämnar Modo på perrongen.

Och det är sant, jag har jävligt svårt att acceptera att Modo inte är ett svenskt topplag, vi är inte ens längre ett bottenlag.

Jag har kanske varit dum som fått för mig att bra hockey drar publik, men så funkar det på de flesta ställen.

Har du någon aning om hur risig hockey det blir mot lag som Pantern och Västervik. Leksand som var helt kassa var lika överlägsna mot pantern som vi var mot Leksand.

Tarasov: Ja jo. Så då får vi att KHL lag med 30tal matcher som folk i Övik ska gå på. Sen ett allsvenskt lag som har 25-30st i bästa fall som folk ska gå på.

Förstår att du bara spånar och drar till lite, men det känns som att det blir tungt att få nå publikunderlag. ;)

Fast klart, KHL laget behöver ju ingen publik. Det kommer ju ändå vara totalt externt finansierat. =)

Tarasov:
Tänk vilken slogan
"Sushi i Tokyo - Hockey i Vladivostok"

Monno:
Fast är inga problem, sätt upp ett nytt AB. Låt det allsvenska laget vara farmarlag. Finns ju en gel del lirare som ändå inte vill delta i Tre Kronor så det blir ett perfekt Alibi😀

{7225}: Man får inte vara medlem i Svenska ishockeyförbundet va?
Så all junisverksamhet måste lägga i nå sido förening.

Sen om man känner Förbundet rätt så lär dom vara tokgrinig så alla Svenska spelare som då skulle vara i Modo inte kommer få delta i Tre Kronor.

Vilket i slutändan skulle göra att vi skulle vara utan svenskar i laget antagligen.

Sawchuk:
Kan lova att jag hänger med till Vladivostok.... Tar flyget via Tokyo dock:)

Sawchuk: Ja, nä jag är tudelad. Inte alls lika optimistik på tanken som dig. Ja det vore häftigt såklart. Men vi skulle bli helt sjukt beroende av KHL och Ryssland. För vi kommer inte ens vara nära att dra in de pengar som behövs själv.

Vad händer med KHL den dagen Putin trillar av pinn t.ex? Finns det någon annan som vill ta över hans hobbyprojekt?
Kommer vi kunna konkurrera i KHL med det skattenivåer vi har? Iofs går ju finnarna bra.

Men framförallt skulle gå till KHL vara en brutal nedvikning och bevis på att man är totalt värdelös på hantera motgångar.
"Vi åkte ur högsta ligan i Svergie för att vi är totalt inkompetent, så nu är vi i allsvenskan. Nej det tänker vi inte acceptera! Nu flyr vill till en oligarkliga istället!"

Vi är ju för fan inte första klubben som åker ur SHL. Men går vi till KHL är vi första klubben som på nåt barnsligt vis inte accepterar att vi inte duger till att vara ett svensk topplag.

Monno: Svenska lag får inte heller gå till KHL, det måste i så fall bildas en ny klubb.
Fast det är klart att det går att konka Modo och starta typ. "Modo Reds" eller nåt.

Nä Allsvenskan är en mycket intressant serie och det blir en spännande tid det med.

Monno:

Snacka om att vända på ett underläge. Det är som Foppas geniala passningar, ingen var beredd då han helt plötsligt vände matchbilden!

Jag är säker att arenan fylls då Omark, Radulov och grabbarna kommer, och tänk vilka supporterresor det skulle bli till Riga :O

Loob skulle vara så avundsjuk att han låste in sig i flera år!

Sawchuk: Och bli beroende av ryska oljepengar? Jag vet inte jag...
Glen lär måsta åka på en massa Rysslandsresor också stackarn, för massa "informationsutbyten"

Modo-Timrå IK eller Modo-IK China (eller va fan dom ska heta). Välj själva.

Enda vi med säkehet vet om vi går med i KHL är att om det skulle skita sig så är föreningen borta sen. Tack och godnatt. För vi är knappast välkommen in i det svenska seriesystemet sen. =)

Men att det vore lite häftigt går inte att komma ifrån. Om det sen är sunt i det långa loppet är betydligt mer osäkert.

{7225}:

Nu har jag bestämt mig vad Modo ska göra. Gissa om det är kontroversiellt!

Det kommer att göra Modo till Sveriges bästa lag.
Det skulle förmodligen göra Modo till Sveriges rikaste lag.
Vi skulle få se några av världens bästa hockeyspelare i Fjällräven både som spelare i Modo samt som motståndare.

Det skulle ge oss möjligheten till hemvändare och att behålla våra egna juniorer mycket längre.

Vi skulle framförallt förändra den tråkiga och förutsägbara gegga svensk elithockey
är just nu i grunden.

Vi skulle få föreningar som Frölunda, Färjestad och Skellefteå att skita ned sig.

CSKA Moskva - Modo eller Västervik - Modo, välj själva.

Modo ska såklart spela i KHL!

Steken84: Karlkvist ser ut att vara förlorad.

Karlkvist ryktas till shl
Sandin ryktas till Almtuna

Kan vi inte ens behålla dessa spelare så får vi säkert en stark trupp

Smurfen: Nästa gång jag snackar hockey med Näslund så kommer det vara transatlantisk hockey. Är uppriktigt trött på hur modo misslyckas gång efter annan. Chip o hej.

{7633}: När det gäller spelarsidan så lär vi ju få se vilka som har det lilla Modo hjärta huvud taget ganska så snabbt !! En efter en lär dom lämna det sjunkande skeppet !

Sputnik: Enligt Allehanda så upphör alla kontrakt.

Monno: Hey Monno ...om det såg illa ut ifjol så är det lugnt iår . Och dessutom så brände Näslund bra mycket stålars till skillnad från iår när svartvadet bestämt själv😉😉😉

Tro hur det blir med tränarna? Blir dom kvar eller får vi leta nytt igen?

« · 1741643 · »