1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545895 inlägg · 4161 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
KB: Var det inte för övrigt Sportbladet som hävdade att Muzito-Bagenda var klar för MoDo?

Jag är inte övertygad om att Karlkvist hamnar i Örebro. Resonemanget skulle vara att det är närmare hem till huset, men det är väl närmare till typ hälften av klubbarna?

Och ni kan ju tänka er vilken skandal det skulle bli ifall det kommer ut att Karlkvist är muntligt överens med MoDo och MoDo sedan hamnar i kval... nu kan ju ironiskt nog även Örebro hamna där.

Hoppas Hinken gör sitt yttersta!

{9315}: Ja, en ikon med 7 matcher är oantastbar :)

{10322}: Inget är på riktigt längre, fake news tar över allting. .

Men Timander kör aldrig en vända med Karla igen, nya tider nu.

{10322}: det är givetvis ett skämt :) regeln är fö att stjärnor eller spelare med stark modoanknytning får ha över 40. skulle jesper olofsson komma hem och vill ha 92 så är det inga problem.

Petey21: På riktigt? I så fall rejält töntigt av oss, även om jag inte är övertygad om att jag egentligen vill ha tillbaka honom efter denna säsong.

Petey21: Bra det, nån jävla ordning måste det va

Petey21: Han fick väl behålla det när han kom tillbaka 20/21?

{9315}: Karla tackade nej till MoDo då han inte skulle få behålla sitt nummer pga matrisens fetisch för låga nummer. 😋

Bad_Brett: Har svårt att se honom toppa fjolårets säsong faktiskt. Den var makalöst bra och mycket på grund av hur fenomenalt bra han gick ihop med den ännu bättre Suomela. Sen tror jag inte att han är helt slut heller.

Smurfen: haha, en ny Mike Morrison?

På tal om ny spelare , Brynäs nye målvakt har 2 skott på sig och 2 mål insläppta !

Tuff start

Bad_Brett: du kommer inte höra mig säga ett ont ord om honom, så jag hoppas du har rätt. det vore kul

Bad_Brett: Alla som lämnar, blir per automatik lite kassa härinne, tyvärr. Big Sam är ett exempel. Hade Karla gått till oss hade han varit seriens bästa, nu är han bara en föredetting. Finns inga gråzoner bland supportrar

{9315}: EXAKT så lät det när Wernblom halverade sin mål- och poängskörd 03/04 jämfört med 02/03. Många ansåg att han var en svikare som gick till Skellefteå och baktalade MoDo för att inte ha fått ett tillräckligt bra kontraktsförslag. Många ansåg även att MoDo gjorde helt rätt som inte brände pengarna på en 31-åringar, framförallt med tanke på alla lockoutspelare som skulle komma.

Två säsonger senare slog han målrekord i Hockeyallsvenskan med 37 mål på 42 matcher, ett rekord som står sig ännu idag. "So what?", tänkte många. "Det är ju ändå Hockeyallsvenskan, det betyder inte att han hade hållit i SHL fortfarande".

Säsongen efter gjorde han 25 mål på 49 matcher i Skellefteå i Elitserien. Efter detta valde MoDo att värva tillbaka honom, vid 34 års ålder. Många minns inte detta eftersom den säsongen kändes som ett fiasko, men faktum är att Wernblom, vid 35 års ålder slog sitt personliga målrekord och hade sin näst högsta poängnotering under hela karriären i Elitserien.

Jag hajar om MoDo inte är villiga att betala 350 000 kr i månaden, men jag sticker ut hakan och _lovar_ att han inte har gjort sin bästa SHL-säsong ännu (förutsatt att han blir kvar i SHL). Blir inte ett dugg förvånad ifall han drar till med en Bud Holloway-säsong vid 34-35 års ålder.

Randy Marsh: karlkvist är min vän men för stor osäkerhet. modo har dessutom i mitt tycke redan tillräckligt många 30+ klara för nästa säsong om det blir shl. mer spelare med sina bästa år framför sig än bakom sig

{10522}: Han är redan för gammal och seg, möjligtvis kan Örebro utnyttja honom i pp men thats it.

Skönt att vi inte ville ha hit honom.

{10522}: Allt annat än att IKO åker ut är nästan skandal. Kolla målskillnaden, det är bland det sämsta som observerats sedan väsby? Typ?

Sen angående Timrå, det är väl en hatkärlek. De lär ju spara rätt många tusenlappar på att IKO försvinner på vår bekostnad, precis som att det är fördelaktigt att det nya laget blir ett norrlandslag. Besparing/ekonomisk vinst i biljettintäkter, mindre resväg etc.

{10522}:

Dessutom en rätt stor skada och en lång rehab på det. Nej jag grinar inte heller över det.

{10015}: skönt. Vill inte se honom i vår tröja. Maken på kass defensiv. Han passar bra in i Örebro.

Minus 35 lär nästan vara rekord?

{9315}: det har jag koll på, men eftersom det skrevs att han inte har några så tänkte jag om det var ett speciellt avtal inskrivet vilket kändes skumt.

Robin Moberg: alla kontrakts bryta väl när man åker ut oavsett vad som står i dem. Men nu kan han väl inte dra till nordamerika eller schweiz oavsett?

Robin Moberg: nej, det är något helt annat om modo åker ur. då bryts alla kontrakt

{9315}: kom ut när jag slutade jobbet så sparar avsnittet till imorgon bitti 👍 låter riktigt bra. Inga klausuler låter dock skumt, trillar vi ur så ska han alltså lira i allsvenskan?

{10015}: Tack och lov

Robin Moberg: avsnittet är ute, har inte lyssnat själv än men detaljen är att lassi inte har några klausuler

Randy Marsh: eller så vill han inte avslöja det på twitter.

Randy Marsh: Karlkvist till Örebro nästa säsong. Nog ett färdigt kapitel här.

Randy Marsh:
Norlinder kanske om man nu skall kalla honom publikfavorit

Randy Marsh: ingen har sagt det uttryckligen men det har antytts nån vecka nu att dom är i mål

med det sagt vet jag inte vad mattias ska bjuda på. jag hoppas bara det inte är brickley

Mattias Persson på ÖA utlovar en positiv nyhet angående en publikfavorit när podden släpps om ca en timme! Kan det vara Josh?

Ser nu att det inte gäller Josh tyvärr..

Tarasov: vi får hoppas Big Vic har scouting-öga då😃

KB: kan tycka att problemet i många fall gällande ahl-spelare är att man värvar äldre spelare, spelare runt 30, där blir man sällan bättre och dom är invanda att spela på ett visst sätt som dom har gjort hela sin karriär i nordamerika. det händer att man får resultat, men mindre ofta.

att värva spelare som ranta, woods, dickinson, yngre killar, då får man oftare, inte alltid, bättre utdelning. kan man dessutom hitta en yngre europe som "flyttar hem" så tror jag det kan bli väldigt bra. utan att prata specifikt om den här spelaren

Tarasov: Jag köper att han har bra spelsinne, men är ändå långt från Linkan, socker-Conny, Susse och Foppa som verkade ha ögon åt alla håll. Aagaard slår sällan de där passningarna ingen annan på isen såg osv.
Men, han är extremt funktionell. Jag får inte riktigt ihop det med ett spelsinne som är magiskt bra.

Bad_Brett:
Jag gissar att det är spelsinne/speluppfattning med Aagaard. Skulle man frysa bilden innan han gör val på isen och be folk analysera fram det lämpligaste valet så skulle det sannolikt visa sig att han gör det oftare än andra. Samt att han alltid använder det mest ”funktionella” verktyget framför det mest spektakulära.

Rätt typiskt är att han ofta börjar tackla/bråka för att få igång laget. Egentligen ingen sådan spelare men tar till det som behövs givet förutsättningarna.

Bad_Brett: Ja samt en hårt kämpande Emil Wahlberg på backen! Blir en spännande kväll 👍

Andraassist: Nyförvärv brukar göra mål i debuten, så inte omöjligt. Topping med Ranta är nog inte alls en dum kombo.

Bad_Brett: Blir sjukt spännande att se Topping debutera imorgon. Drömmen är om han gör poäng i första matchen.

KB: Aagaard är dock svår att dra paralleller till. Jag vet egentligen inte vad som gör honom så bra. Det är ju inte direkt så att det går ett sus på läktaren när han får pucken. Faktum är att jag sällan ens lägger märke till honom. Men likväl gör han sina poäng, även om det har gått tyngre på slutet. Han har grymt bra känsla för var pucken kommer hamna, utan att egentligen ha ett skott, passningsspel, teknik eller fysik som direkt sticker ut.

Topping känns ändå lite mer som en "ta rakaste vägen mot mål"-spelare, vilket är något vi har saknat lite kan jag känna. Tror faktiskt det är en bra värvning.

Det trodde jag iofs om Hutsko också, så jag kanske ska hålla tyst...

smyl: Har inte detaljstuderat honom, men av det jag sett så tycker jag han påminner om en snäppet tyngre och rejälare Aagaard. Inte lika bra över hela banan dock.

smyl: Måste säga att jag inte blir ledsen när jag hör att Topping ska vara "rejäl som spelare och ganska bitig".

Trilske: Han är inne på samma spår som Hinken att det är bedrövlig bedömning samt att svensk hockey måste ha fler infallsvinklar än att isolera händelser.

Han tar Sampo som exempel och menar att man måste skydda sig som mottagare. Karlin menar även att han drillar sina spelare varje dag att åka in på kropp i sådana lägen och att han blivit rejält irriterad på Theo om han inte försökt stoppa Rindell i det där läget.

Typ så.

Trilske: Är väl kanske inget nytt eller banbrytande där, spinner vidare på samma spår som övriga hockeysverige redan varit inne på.

"– Det får inte gå till så här. Vi måste sätta mer press på den spelaren som får tacklingen. Vi i svensk hockey måste fokusera bredare och inte bara titta på tacklingen."

Lyfter fram situationen med Sampo precis innan och om han hade krupit ihop på samma sätt så hade Sampo haft en hjärnskakning och Didrik Strömberg en avstängning istället.

Förtydligar också situationen med Jacobsson, han är för nuvarande skriven hos Västervik och kan komma igång och spela där men han tränar fortfarande med MoDo tills vidare. Man avvaktar i och med att han bara kan gå tillbaka en gång och permanent nu efter fönstret har stängt. Det ser bättre och bättre ut efter skadan.

"Så han är Västerviks spelare just nu, men tränar med er?

– Exakt. Men skulle han spela med oss framöver är han Modos spelare resten av säsongen. Han kan spela med Västervik nu, men den dagen vi tar över honom är han fast hos oss, därför avvaktar vi nu beroende på hur vår trupp ser ut."

Trilske: – Det får inte gå till så här. Vi måste sätta mer press på den spelaren som får tacklingen. Vi i svensk hockey måste fokusera bredare och inte bara titta på tacklingen.

– Du har ett väldigt bra exempel strax innan på Sampo (Ranta). Om Sampo hade krupit ihop så hade Sampo fått hjärnskakning och Didrik (Strömberg) fått en avstängning. Vi måste analysera skiten, det ska vara känslor och närkamper.

– Jag hade blivit förbannad på Theodor om han inte klivit dit. Då hade motståndaren åkt rakt fram med puckjäveln. ...

Det är tre citat. Mer får man nog inte citera och om man ska kommentera det så är det väl helt i linje med vad vi på forumet försökt förklara för TIKarna.

Trilske: apropå Luleå ser jag gärna att Sellgren vänder hem när hans kontrakt går ut 24/25. Luleå får ta och fostra egna shl-backar.

Även V Berglund har kontrakt till 24/25. Lirar vi i shl året efter har vi förhoppningsvis en stark backsida med Öviksgrabbar.

Ser att MK har uttalat sig om niederbachs avstängning, någon som vill bjuda på citat?

Trilske: Jag tror rätt mycket handlar om Bulan. Han ställer väldigt hårda krav på spelarna och jag tror inte man har väldigt mycket frihet under hans system, om man inte är toppkedjan med Omark. Man har heller inte haft särskilt mycket utveckling hos sina spelare om man jämför med SAIK och några andra.

Sedan är Luleå en sjukt kall stad. Hela centrala halvön har vatten omkring sig och gatorna är raka, så det brukar blåsa iskallt hela vinterhalvåret. Då det är den tiden hockeyspelare framförallt är på plats, så kan jag tänka mig att många utifrån vantrivs i mörkret och kylan...

Ser att luleåfansen även lipar över att man fick 20% av rösterna när spelare fick svara på vilket lag de _inte_ vill spela för.

Verkar även som att det är sportchefens fel, känns dock som att bulans rykte som en "defensiv tråk"-coach fallit lite i glömska.

Även om jag tror att det geografiska läget är rätt så avgörande.

Tycker dock det är lite komiskt att man försöker jämföra sig med skellefteå (gällande det geografiskt läget) och inte tycker att det borde "skilja så mycket" trots att skellefteå kanske är den klubb som haft bäst rykte om att utveckla spelare under hela 2010-talet.

KB: Jo, det är lätt att glömma att vi den här gången inte hade möjlighet att scouta spelare inför att värva dem med tanke på uppflyttningen. Det är klart att det även ur den aspekten är svårare att hitta rätt bland värvningarna. Att man har 7 miljoner för fallskärmen mindre och kommer sent ut på marknaden har redan diskuterats.

Jag hoppas träffsäkerheten blir bättre kommande år med tanke på att nu har man rimligen kunnat kika på spelare under den här säsongen.

Gavelo: Kan hålla med till viss del, åtminstone gällande nordamerikaner som varit fast i systemet över ett antal år. Hinken har bra track record på de som han faktiskt sett på plats: Vigneault, Woods, Dickinson, (Ranta). Sämre på O'Regan, MacMaster, Hutsko.

Gillar dock tanken på en sån som Waltteri nedan. Europeisk spelare i bra ålder som nyss åkt över och redan fått förtroende i ett gäng NHL-matcher, men kanske inte riktigt slagit igenom.

Tarasov: Jag börjar bli sjukt trött på allt letande i Ahl, känns som att 80% av alla spelare man plockar därifrån floppar.

« · 2655979 · »