1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533972 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
grimiss:

Intressant att hinken lyfte skridskoåkningen som det första han tittar på hos en spelare.

Vet inte om det alltid har varit så eller om han har omvärderat efter ett år i SHL och efter oregans dåliga trych i buggarna.

Verkar ju vara rätt svårt att färga i SHL om man inte har farten, om man inte är en playmaker av Guds nåde likt Rosén eller Lasch.

{5647}: Ah, menade Vigneault här.. Skönt att han ville återvända till Ångermanland.

Costanza: inte framtida kapten lugn nu

Costanza: Det var väl ändå Göteborg som fick rekord krossade?
Jag tror att han kan komma hem i förtid för att lira med brorsan, men inte redan den här säsongen.

grimiss: Känns som att Vigge kommer att växa vidare. Smart kille som slog fystester i Jönköping och blev snabbare på grillorna. Kanske inte säger så mycket men jag gillar den mannen! Framtida kapten..

{9315}: jo men undrar om det är lite 1 suuuuupercenter som också är piiiissdyr + 1 billigare halvchansning vs 1 duglig +1 lika duglig (och då hoppas man att en steppar upp)

Ongo Gablogian: vilka sjuka jävla pengar alltså.

Ongo Gablogian:

Jag tänkte kanske att Viktor tycker att han hade fyllt upp kassaskåpet tillräckligt under åren i NHL och kunde tänka sig ett typ liknande kontrakt som Jesper O
Ett önsketänkande!

KRB: Både Brynäs och DIF kommer få stora problem att bygga nytt, dels för att båda kommer komma sent in i sina lagbyggen och att båda lagens stommar har för länge sedan passerat bäst före datum.
Inget av lagen kan bygga på årets stommar då de inte håller för SHL spel längre.
Kommer bli jobbigt för båda att hinna bygga slagkraftiga lag.

Ongo Gablogian: Haha! Det är en annan lönenivå helt klart. VO lär nog köra vidare där flera år eller i Alperna senare. Vi får hitta en liten talangfull norrbagge som accepterar 48 lök.

KRB: Absolut! Han tjänade 47,5 millar per år i Buffalo, men ska nog inte vara några problem för Modo att erbjuda liknande om Malux, Lättelement och Lerstenen går in och sponsrar

KRB: Han är en sniper i NHL. Kan tänka mig att Eichel vill ha honom till Vegas. De hade kemi. Kanske lönen som skrämmer bort lag. Stämplad lite som endimensionell, men den enda dimensionen betyder stenhårt skott i Kryllan!

Koff:
Viktor Olofsson verkar ha ett utgående kontrakt
Hinken borde ha varit på honom precis varje dag kan man hoppas!

{10595}: Vi har ju ett flängigt spel med fokus på offensiv. Coolt tycker jag, att vi inte backade hem. Lassi fick väl sämre siffror men han verkar vara nöjd att vara Övikare och det är härligt.

{10595}: jag skulle spelat gratis :) för jag är modoit och Modo hockey är min Gud!

Nä men jag vet inte, jag får känslan bara.
Vi vet ju inte hur tankarna hos Victor går som.

{10595}:

Kan det vara en billig breddvärvning man vill göra inför säsongen som är både svår och dyr att lösa innan deadline om man behöver stärka upp truppen?

Likt värvningen av topping ifjol.

Sen vet jag inte vad den slutgiltiga kostnaden blir i slutändan men man säkrar ändå upp "en kropp" så att säga.

Alltid kul när hinken namedroppar lite men blev själv lite förvånad när man hörde namn som alba, carlsson osv.

Costanza: Att Lassi hade så dålig målvaksstatistik blev jag förvånad över. Jag tycker att han var vår bästa spelare och bland de bästa målvakterna i ligan.

Koff: grejen är kommer han hem kommer han aldrig komma ut igen. Beror nog på vad han kan få för kontrakt och i vad för lag

Koff:

Hellre Brynäs än Djurgården tyvärr som vinnare,
Pest eller kolera passar nästan in på det man har att välja emellan,

Jag tänker nog att båda lagen, (Brynäs o Djurgården) vilket av dem som går upp lär få det tufft nästa höst, det var trots allt bara ett SHL lag o år som var ordentligt avsågat, de andra shl bottenlagen var hyfsat jämna….

Hoppas vi blir strået vassare till hösten så att vi slipper svettas så förbaskat under snösmältningen nästa år

Koff: Hur fan ska MoDo ha råd. Han lär ju vilja ha lite mer än brorsan iaf : = )

Skellefteå har Johnsson Bröderna och MoDo har Olofsson bröderna.

Vilket lag är bättre?

Costanza: bugar för din vishet George.

{5647}: Fel tråd detta, men speglar inte gnället hos BIF bara det att det HAR varit kaos där precis som hos MoDo förut. De kanske är värre, men jag hade många utbrott här på forumet när MoDo var ute på tunn is vad gäller kravbild och värvningar av spelare och ledare. Kanske är åldern som gjort att man lugnat ner sig, men stabilitet kommer från toppen och jag tycker vi är väldigt nära att bli stabila på hög nivå nu. Men vi har inte råd att missa på nyförvärven så mycket mer. Kung Lassi behöver support därute.

Costanza:
Jag tror banne mig att Victor Goalofsson kommer hem i år. Jag får känslan av det bara.
Kom hem, vara hjälten, kultspelare, vinna sm-guld, spela med brorsan och inför familj.

hompa90: Theo J har inte långt ifrån samma poängsnitt som M Carlsson i HA och spelade i en betydligt sämre klubb. Jag tror du överskattar dessa HA-spelare och om du vill få in dom så kan du inte förvänta dig 20-25p. Många som lyckas i HA som inte lyckas alls i SHL. Jag anser att det är mycket riskfyllt att som bottentippad lag plocka in allsvenska spelare när vi behöver mer spets.

Skellefteå och andra storklubbar kan få experimentera med sånt där och MoDo kan vänta ett år eller två.

{5647}:
Håller med dig mr. President! 🫡
Jo men de många hos oss oxå som kan kasta mycket skit på vårat lag.
Det är som jag sagt tidigare.
Varje supporter måste tänka att vi även är ambassadör för Modo hockey. Innebär att vi på ett klokt sätt agera professionellt och ödmjukt mot andra.
Jag vet att vi ska vara en sekt och att alla ska hata att möta oss på isen, men vi supportrar kan ”just smile and wave boys”.
Det kommer bara bli frustrerande för andra lågbegåvade supportrar som tror att deras kraft är det vulgära språket.

Bad_Brett:
Att hon spanar in sitt favoritlag förmodligen.
Och att hon drömmer om dem.på nätterna.
😉

Koff: Peja är bra. Det finns många fler som är bra också.
Men, jag har kopiöst svårt att förstå hur illa de snackar om laget och sina spelare i deras forum generellt när det går tungt. Det ger mig avsmak.

Koff: Något som länge har gjort mig konfunderad, är att man kan se så tydligt på frisyr och klädstil vilka som spelar i Brunäs. Ta detta klassiska klipp till exempel:

Även om jag inte hade haft någon aning om vem snubben var, hade jag kunnat sätta 10 000 kr på att det rör sig om en Brunäs-spelare. Och jag vet att jag inte är ensam om detta, utan även min sambo har kuslig träffsäkerhet när det gäller att peka ut Brunäsare.

Vad beror det på?

Costanza:
Körde du på han eller tog du sista skvätten brännvinet?

Koff: Ja, Peja är bra. Gav mig bara en veckas avstängning när jag förtjänade två.

Peja:
Du peja är undantaget 😉
Det jag syftar på är bemötandet. Mött en del Brynäsare på krogen och dom är bara dryga och hånfulla.

Peja: Samtidigt den absolut gnälligaste. Lite typiskt att Sanny aldrig varit med om ett värre drev än när han kritiserade Larsson för att spruta vatten på en kameraman och bete sig väldigt otrevligt mot TV4s medarbetare.

Sanny har ofta haft åsikter om saker, men att tillrättavisa en lagkapten för att bete sig illa fick alltså hela pöbeln att gå bananas på ett sätt han aldrig upplevt tidigare.

Jag är imponeras över publiksiffran, men gällande publikttryck och gnäll känns det som ni är flera divisioner under HA.

{9315}: Öppna StorPlånkan nu Hinken! Ingen handbroms i uppförsbacke..

Peja: okej vadå bara för man har mycket supportrar på arenan förtjänar man framgångar?

Koff: Första degraderingen någonsin för Brynäs men mer än 6400 i publiksnitt i grundserien och kommer landa på över 7000 i slutspelet. Snacka om att stötta sitt lag. Verkligen en supporterskara som förtjänar framgångar, tycker jag 😉

{5647}:
Det är sjukt!
Ja tyvärr blir nog Brynäs som står som segrare. Har inte emot Brynäs som klubb, det är deras supportrar som inte förtjänar det.

grimiss: Toppcenter och sedan tar man in Måns Carlsson från Mora som en poteniell tredjecenter, han kan ju spela i hög fart och känner även Norén från tiden i Mora.
Såhär skulle man då kunna ställa upp
X
Vigneault
M Carlsson
T Jacobsson

Tror M Carlsson har en hög uppsida, ung ålder och är säkert god för 20-25 p i sin debutsäsong, kommer även passa in i MoDos sett att spela.

23/24 52 M 13 mål 30 assist 43p, slutspelet 12 matcher 4 mål, 7 assist, 11 p

Koff: Det är knappast Brynäs fel att utmanarna varit sämre den här säsongen, men inte känns finalen alls lika spännande. Ett oerhört blekt Djurgården har alltså krånglat sig till finalen och lär inte ha mycket att hämta om inte många spelare höjer sig rejält. Det är helt sjukt att årets juniorer framstår som mycket bättre än Ölundh, Ögren och Lekkerimäki sett till truppen. Det var tre spelare draftade i förstarundan och äldre än Eklund osv. Helt sjukt alltså.

{9315}:

Alla säger en drömfinal mellan dif och bif, ändå tippar man 4-1 i matcher till bif, är det en drömfinal? 🤔

Hoppas djurgårn går upp och att Silverberg få spela i HA och att Wikegård spelar ur djurgården efter en säsong.

grimiss: planen är fortfarande att hitta två toppcentrar, men marknaden bestämmer

Framnäs: tänker att center 2 blir om hinken hittar en bra deal som kan vaska fram en spelare med hög potential, tror det blir lite av en chansning.

Gavelo: Mina spekulationer landar då i att den toppcenter man vill få in kommer kosta. Mest troligt är det anledningen till att "två centrar" inte är det tydliga fokuset längre. Snarare kommer man vilja lägga en större tårtbit på en toppback (min personliga känsla bara).

Är helt säker på att vi får in en av vardera där, sedan skulle i alla fall inte jag räkna med något extra spännande i övrigt.

modomille: Ja som Hinken sa så letar man 2 centrar i första hand, sen kollar man på en ytter om det skulle skita sig med en center.
Jag är väl mest oroliga att det nu gått rätt lång tid sedan säsongen avslutades och än har hinken ingen center klar.
Kan såklart bero på många saker men lite orolig blir man allt.

*1921*: Jag tycker att vi behöver minst 2st topp centrar till, om vi ska kunna möta oss med topp 10:e. Och ev en ytter till med spets kompetenser.

JoJo2613: Ibland måste man spetsa till det lite för dramatisk effekt. ;-)
Utgick ifrån det här färska Hockeynews-referatet:

”Vi söker en till två centrar. En förstecenter och en andra/tredje-center. Där nånstans. Vi tycker att vi har några centrar som skulle kunna axla den rollen som andracenter redan."

(Nämner Vigneault, sen hoppas han fortfarande Niederbach kan ta steg som center/ytter)”

Jag tolkade ”några centrar” som att både Sam och Niederbach är kandidater till andracenterposten om vi inte hittar rätt värvningsmässigt.

JoJo2613: Vi har inte råd med så där många nya verkar det som, men jag fattar vad du menar.

{10595}: Tror vi måste sikta på lite bättre lineups om vi ska fortsätta att etablera oss, så jag hoppas på något som liknar detta tills det är dags för pucksläpp ^^
NY - NY - J.Olofsson
Ranta - NY - Aagaard
Woods - Vigneault - Niederbach/Södergran?
Sebbe - Theo J - Södergran/OP
LP/EJK/AP

Ranta och Jeppe ska/borde leda varsin kedja. Och jag tror Aagaard framför mål tillsammans med antingen Ranta eller Jeppe skulle kunna bli super.

MoDo Hockey 24/25

Lassi
Olle

Berra - Näsen
Ny - Winberg
Rundblad - Ny
Berg - Noren

Dansken - Vigneault - Woods
Ranta - Ny - Jeppe
Södergran - Theo J - Niederbach
OP - LP - Sebbe/EJK

Såhär ser jag helst att man ställer upp förutsatt två backar in och en center in.
Men det ser lite svagt ut. Var är våra forwards? Om det är som *1921* säger att Hinken bara har råd med en center och två backar, då är det ju såhär vi måste göra.

PP:

1: Ranta - Ny - Jeppe
Berra - Näsen

2: Aagard - Vigneault - Woods
Berra - Näsen

BP
1: Vigneault - Sebbe
Winberg - Berg

*1921*: De hade väl någon skuld från tillväxtverket som de behövde betala tillbaks. Sen finns det väl något mer också. Widebro kanske stjäl ifrån kassan 😂

Olli Nomadinen : Vaknade nu mitt i natten och kände på mig att min Timråbroder hört av sig. Kul att du är vid Dyngdiket i helgen. Sätt dig på golvet med en mugg innanför Systembolaget imorrn så ska jag sponsra TIK med femkronan jag hittade på golvet igår ;-) Med tanke på att jag själv är luspank så är det en stor gest. Sen sneddar vi över till Willys och köper rätt chips och dipp.

« · 2691231 · »