1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 538812 inlägg · 4136 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Smurfen: Hahahah slår på TVn och ser detta. Publikrekord i globen och så får man bevittna detta som supporter. Hahahahahahahhahahahah

Smurfen: Slakten på Globen

Sigge: Är e så kul i SHL ändå Djurgårn 🤔🤔

Trilske: Diffen blir överkört på ett sätt nu som inte ens vi blev. Men man måste säga att det blir svårt för Frölunda att inte vinna guld i år.

NuMo:

Man fick ju vänta rätt länge på brickley, men det berodde väl delvis på Västervik också. Tror ändå att man ville plocka honom så tidigt som möjligt för att låta honom fly skottkavalkaden där, har för mig att han täckte mest skott i hela ligan, hehe.

Trilske:

Jag hoppas du har rätt i det. Det skulle verkligen visa att det inte är någon hejkomochhjälpen-värvning man är ute efter.

Så man lär antagligen vänta bra länge.

Sigge:

Har han varit på Hammarlund?

Tycker MoDo samma som dig angående Hammarlund?

NuMo:

Nej, det känns lite förhastat Jag är även rätt övertygad om att MK ser Norén som ett vettigt alternativ som sjunde back tills vidare. Inte alla som är villiga att acceptera en sådan roll heller.

Hinken har ju snackat om "sheriff" (och vanligtvis när man talar om en "sheriff" så syftar man väl på en försvarsgeneral), men jag tror det är någon som ev. skulle kunna dominera över hela banan.

NuMo: Om vi ska tillföra spets känns det ju märkligt att Hinken har varit på Hammarlund. Då är det mer rimligt att han ska vara bredd och man hoppas på något spetsigare senare på säsongen

Trilske:

För mig verkar det helt självklart att man inte kommer att plocka in något frågetecken till back de första femton omgångarna. Skall det vara någon så är det en rimlig förstärkning. Antagligen en man verkligen tror tillför spets.

Någon gång efter det så kommer man att fundera på breddspelare med någon potential positiv överrakning.

Kanske väntar man på att passera ett datum som bestämmer värvningen.

Men att det kommer någon nu, snarast, som inte uppenbarligen är en förstärkning. Nä knappast.

Willow:

Ingen aning, men det skulle ju isf kunna förstärka min poäng, dvs att han blev uttagen på gamla meriter.

Kanske hade han blivit omsprungen mellan det första och andra JVM:et, men togs ändå ut baserat på tidigare prestationer och för att han sågs som ett "säkert kort", trots att det fanns spelare med högre uppsida och som lämnades utanför truppen.

Trilske: Hade det inte blivit hans andra JVM?

SPOODI:

Spontant känns det väl tveksamt att man kan härleda det till hjärnskakningen, han avslutade väl säsongen starkt i Mora. Tror absolut han kan fylla en roll i ett HA-lag, men att spela honom som sjundeback i MoDo känns inte som en vettig roll för honom.

Sen är det ju även något helt annat att spela i lag som mora och almtuna där man kan smyga lite under radarn.

Sen förstår jag varför du nämner JVM (då det skvallrar om vart man är "påväg" som spelare) men just i det här fallet kändes väl uttagningen rätt tveksam om man ska vara helt ärlig, särskilt när man såg hur hans ersättare klev in och gjorde succé.

Framnäs: Alla kan se att Norén ej håller som en topp 7 back i ett topplag i HA tyvärr. Hans utveckling efter hjärnskakning innan JVM har bara varit åt fel håll tyvärr.

Vargen: Har inte Karlin och Hinken sagt att vi behöver vänta 10 - 11 matcher på att utvärdera spelarna mer och då ställa krav?

Kanske borde hålla oss till det då och inte skicka iväg någon efter första matchen... Nu blir Sverre avstängd t.ex. och Norén hade lika många tacklingar som honom och Bengtsson (alla tre fick varsin) trots klart mindre speltid.

Vänta åtminstone till efter Mora-matchen innan vi diskuterar sånt.

Silly: Aa absolut det vill ju Frölunda gå med på

SPOODI:

Kan vi inte låna in Folin som man vet vad man får in 😉

Gavelo: Blixt är en bra defensiv back som spelar fysiskt. En bättre Norén egentligen och ett bra komplement till Rönningen om han skulle vara skadad/avstängd. Skulle säga att vi behöver en bra breddback och en riktig tvåvägsback som kan spela 20-25min varje match

Willow: Inför ett slutspel vill jag ha in en skicklig tvåvägsback och en defensiv pjäs. Då kan Hallin vara 7a eller 8a och Norén skickas till ett bottenlag. Det är nödvändigt för att få en okej backsida

SPOODI: Ska vi satsa på SHL så måste vi kunna plocka från en högre hylla, bränner vi 3 milj extra så känns det ändå som en klar vinst om det säkrar SHL avancemang.

Jag vill se fortsatta statement värvningar, vi har ekonomin och förutsättningarna att göra sådana.

In med en topp2 back och sedan Omark i julklapp så ser det bra ut.

Willow: Norén är ett sådant sorgebarn. Varför inte bara skicka honom till exempelvis Östersund nu så att han kan få en större roll och förtroende? För att här ser jag inte vad han har att gå för om jag ska vara ärlig. Går vi upp kommer vi skeppa och blir vi kvar lär vi också skeppa. Ej utvecklats på tre säsonger.

Sigge: Helst ingen av de men isåfall Blixt.

Sigge: Ska vi ha två backar så är det möjligt. I dagsläget tror jag vi bara går efter en och då vill jag ha en högre hylla.
Samtidigt är jag klart oroad över Norén, men Berglund är också svag defensivt och Hallin lite klen ännu. Kanske skulle vi må bra av två till när det kommer till slutspel.

Däremot har Rundblad, Rönningen och de två BIF-backarna varit bra tycker jag. Även Hallin har varit väldigt bra, men där är det främst storleken och rutinen som oroar väl framme i ett slutspel.

Vad tror vi om att plocka in någon av dessa pjäser istället för Hammarlund? Båda har suttit på läktaren i samtliga av diffens matcher hittills.

www.eliteprospects.com/player/208284/hugo-blixt

www.eliteprospects.com/player/304366/jakob-ragnarsson

smyl: Vi har 8 backar på kontrakt ser inte vem han skulle peta sålänge vi inte får någon borta en längre tid med skada.

SPOODI: tyvärr så tror jag att hinken kommer ta in Hammarlund. Är det för en billig peng opponerar jag mig inte. Jag håller dock med om att Hammarlund har varit slätstruken efter sitt första år; nedåtgående trend med andra ord.

smyl: Hammarlund ska absolut inte till MoDo han är inte ens bra!

Peja: Förstår heller ingenting Jag vill absolut inte ha in honom. Jag är inte säker på att han ens skulle platsa på sex backar, utan bara bli en irritation. Skit i honom och ta en klassback senare istället

smyl: Som utomstående betraktare är det omöjligt att förstå varför ni skulle ta in Hammarlund. Norrmannen kommer vara bättre än honom om max några månader och varför skulle ni komplettera nuvarande backuppsättning med betonghandleder (läs Hammarlund)?

JoJo2613: hammarlund fick inget kontrakt vis shl- avancemanget och drog iväg på ett tryout till november.
Man ska inte glömma att han var ett hockeyettanfynd- som han gjorde otroligt bra första året; han kommer med andra ord inte vara en dyr pjäs.

smyl: Jo exakt om Hammarlund kommer in rätt tidigt så tror jag absolut Hinken kommer ta in något mer spets längre in.

Bad_Brett: MoDos nya regi är ju helt klart mer storlek och tyngd. Tror hinken kommer dra in en till om Hammarlund kommer in.

Jag ska säga att som supporter är jag jävligt nöjd med lite mer grit å storlek.

Silly: man vet ju aldrig!

JoJo2613:
Ja han brukar ju lyssna på.mig 😉

Silly: Skicka dessa 2 namn direkt till Hinken!

Silly: Det där är en jävligt bra spaning

Silly: Instämmer till 100%. Har hört Hinken prata om en försvarsgeneral, men med Rundblad, Sverre och Bengtsson ser jag det inte som högsta prioritet. Däremot behöver vi en PP-back. Berglund i alla ära, men han har inte det spelsinnet som jag hade önskat mig.

Silly:
Vi måste få ett starkt hot ifrån blå i vårat PP.
Passningsskicklig och med ett bra skott.
För att skapa yta för genomspel i boxen.

Gabriel Chicoine känns som en Joey La Leggia typ.

Bad_Brett:

LEDIGA!

🇨🇦 Gabriel Chicoine, b, 28
Kommentar: Offensiv back som öst in poäng i de nordamerikanska ligorna. Hans ECHL-säsong 2022/23 sticker ut rejält – där noterades han för 61 poäng på 66 matcher som back, vilket vittnar om både spelsinne och ett vasst skott. Kommer närmast från spel i Slovakien där han stod för 42 poäng på 52 matcher. Har ännu inte testats på högre europeisk nivå, men kan bli ett fynd för rätt lag som söker powerplaykraft och rörlighet bakifrån.

Sigge: Jag känner samma sak. Varför inte vänta ut camperna och se vilka intressanta namn som blir över?

Bad_Brett: I det här läget borde vi ha möjlighet att chansa på någon nordamerikan. Om det inte funkar kan han skeppas i November. Men Hinken kanske hellre vill ta ett säkert kort än att riskera en megaflopp och få kritik för det.

Randy Marsh: Byter tråd, då det känns som att detta hör hemma under Silly Season. Jag vill absolut inte ha in Hammarlund - vi har flera backar med ungefär samma kvaliteter. Ska vi plocka in någon nu bör det vara en riktig toppback.

Enligt MP tittar Brendan O’Donnell lite mot Sverige, troligast Ha, från Düsseldorf där han är absolut toppklass.
Enormt skicklig offensivt, fantastisk skott, sämre defensivt.

Länge leve Berna

Willow: Om ni fiskar efter Hammarlund eller dylik back, så är det ju inga jättepengar heller. Klart att ni har råd med det.

Heyerdal: Han har väl formellt inte gjort det, men som du är inne på är det bara en formalitet. Hinken behöver nog bara ställa en konkret fråga så har han pengarna.

Willow: Heden har redan gett klartecken för pengar till nyförvärv enligt Hägglunds senast krönika 6:e september, oavsett vad som nämnts i media tidigare, säger Hägglund.

Saleva: Hinken har säkert inga pengar kvar, men Modo har mycket pengar som kan användas. Redan innan Gästrin och svartfoten skrev på NHL-kontrakt för runt 6 miljoner till Modo så hade vi möjlighet att köpa en försvarschef.

Det handlar bara om att VD eller styrelser ger klartecken till det det. Någonting man alltså redan har en plan för. Behöver vi en eller två spelare är jag hundra procent säker på att pengarna ges till Hinken.

Jan-Erik :
Du ska inte tro på allt du läser, det finns pengar till en försvarschef.

Randy Marsh: Ska de göra sig av med en back för att värva en ny lär det väl behöva bli en back med högre lön än Norén. Värvningen av Larsson tog nog en hel del löneutrymme för nu finns det ju inte pengar för att värva det spetsback som man talade om tidigare under sommaren. Hinken säger ju att de just nu inte finns något utrymme för att värva nya spelare.

"– Ska jag vara ärlig så är det nog noll kronor. Som klubb har vi en plan att titta lite på hur det kommer gå. Just nu har jag inget löneutrymme över. "

www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/modos-sportchef-vi-har-noll-kronor/

Heyerdal: Det kan ju va saker på träning och runt i kring som man inte vet.

Men det känns som ett väldigt löst rykte än så länge. Vi blir ju hårt drabbade med skada på t.ex. Rundblad så än om vi tar in hammrlund vet jag inte om vi ska skeppa någon i dagsläget.

« · 2906929 · »