1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542055 inlägg · 4144 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Sawchuk: Nä det tycker jag inte. KHL hade varit lite intressant för mig även om vi spelade i SHL just för att det trots allt är den bästa ligan i europa och man ska väl ändå sträva efter att spela på den högsta nivån möjligt? Sen skulle vi få se fler MODO spelare i laget. Fler duktiga svenska spelare också.

Det som skulle oroa mig är ekonomin speciellt nu med tanke på Jokerit och hur det skulle bli med MODO om det sket sig i KHL? Men nu är det ju rätt illa för oss ändå. KHL ser väl till att inget lag går minus i slutändan men det låter inte så stabilt. Har inte så bra koll på det där dock.

Tror inte att vi skulle dra mindre publik heller, spelar det någon roll om det är Rögle eller Dinamo Riga som är på besök? SKA St. Petersburg eller Linköping? Jokerit eller Brynäs? Tror ändå att det skulle vara rätt kul.

Costanza:

Så är det, men en dag kommer laget att behöva en fast ort. Intressant att se hur opinionen har svängt angående ett Svenskt KHL lag bara på ett år, tidigare var det bara någon procent som kunde tänka sig det, nu är det över 30 procent.

Jag gissar att det beror på att produkten SHL är så jävla tråkig och PK.

Det finns flera lag som går plus i KHL, det är också några lag som ligger på ungefär samma spelarbudget som SHL lagen.

Att Jokerit gått back de första åren beror ju mycket på att dom fått grönt ljus att gasa på från de ryska aktieägarna. Pengarna ett KHL lag bränner på ett år, tjänar oljemagnaterna in på några dagar.

Sawchuk: Löfven och Foppa tar väl ett MoDo-snack med Putin och Tretjak. Klart grannens grabb ska få möta Datsyuk och Kovaltjuk...

Costanza:

Hur som helst ser jag hellre Datsyuk än Jesper Persson.

Costanza: Intressant att se hur de blir med det kommunala bidraget nu när Modo lämnat SHL.
Enligt denna artikel så bröts avtalet om 15 miljoner/år när laget åkte ur högsta serien.

Sven Tuta:

Du kanske väljer att missförstå mig. Jag är inte emot öppenhet, självklart ska klubben ha en bra dialog och kommunicera med sina medlemmar och supporters. Men det finns tillfällen då dom måste jobba bakom stängda dörrar och det finns inget att kommunicera. Om inte allt är klart och man vet strategi/budget mm än så är det helt ok i mina ögon att vänta. Jag vill hellre ha korrekt information än sådan som kan komma att ändras eller det som inte är förankrat.

"men senaste inlägget på Modos hemsida är daterat 15/4. "
Ja och detta är 3.5 arbetsdagar sedan (sedan har dom förmodligen säkert jobbat helg). Exakt vilken information är det du vill ha? Ifall det inte finns något nytt kring assisterande tränare eller spelare och man inte har gjort klart strategier och riktlinjer så finns det kanske inte så mycket att kommunicera.

Men när det väl finns något då ska man vara öppen och berätta hur man tänker, vilken strategi som gäller osv.

{7225}:
Tror kommunen pumpar på som vanligt. De är delägare i arenan redan som det är det finns inget intresse av Modo skall hamna på obestånd, de är nästa anhalt oavsett.

Men det smartaste vore att köpa arenan, lobba för ett KHL lag i stan. Då har man helt plötsligt två lag att hyra ut arenan till. Sen kanske man kan jobba med evenemang i arenan mellan Maj-Augusti.

Tarasov: Malmö kickar grannens grabb....

Costanza: Björn vill jag gärna se i Timrå igen, men jag har en känsla av att en sådan här spelare ligger ni nog stenhårt på, lär säkert hamna hos er och det är ju isf en jäkla bra rekrytering.

Costanza: finns det någon chans att han hamnar i HA?

{3678}: Hade ni vunnit på Eurojackpot, kunde ni ha Björn Svensson på kontrakt i 100 år :-) Äh, jag tror han var lite obekväm och gnällde på speltid sist han var här. Ser att Malmö antyder lite om detta kring honom som rollspelare. Timrå ligger nog bra till om ni har cash...

Costanza:
Synd att man får Gunnar Svensson med på köpet.

Amitiel: Precis, tror inte MoDo är intresserade av att ha de där två i hasorna. Kolla bara kommentaren från GS. Malmö vill inte ha en dyr gnällig Björn i 3-4 lina.

Amitiel: Vem är Gunnar?

{7225}: Gunnar är Björns pappa och dessutom hans spelaragent

Costanza: Ja någon som gnäller över speltid är ingen hit, speltid förtjänar man så nån gnällspik vill man icke ha i laget :)

{3678}: Björn Svensson var bra de första matcherna när han var här sist. Tycker inte han är särskilt bra. Med HA-mått mätt, ja en hyfsad värvning. Tror dock det kan bli Leksand eller KHK för honom.

Inget bra intryck av Björn Svensson karaktärsmässigt, utan att veta nåt annat än det som kommit fram i media.

grimiss: www.allehanda.se/ishockey/hockeyallsvenskan/modobossen-bekraftar-intresset-fran-svenska-khl-laget-de-har-berattat-vad-de-vill-gora

Låter inte som man får en jättebudget att jobba med direkt..
Faktiskt inte ens topp i allsvenskan, vilket vittnar om att man tar det manana med de 6 miljonerna från SHL.

Nucky:
De 6 miljonerna är väl tänkta att användas till "omställningskostnader". Exv skall 10,5 tjänster plockas bort, dessa personer har en uppsägningstid på minst en månad osv osv.

Glädjande är väl att de lyckats trycka iväg 400 årskort. Glädjande är även nyheten med KHL laget. Att hallen används är alla ggr positivt, kan vi dessutom stärka klubbkassan tack vare det så. Jag kommer iaf sätta mig på tåget från Sundsvall.

Ryktas om att Ludvig Nilsson är klar för Timrå , alltså vad händer när vi inte ens kan behålla sådana spelare !!!

Jag är grymt orolig !!!

Smurfen: Vart har du hört/läst det?

{6870}: Han som startade upp pengar insamlingen "Modo Hjärta" skrev det på twitter nyss !!

Sjukt illa om vi inte ens snart kan matcha både Timrå och Löven !!!!!

Själv så håller jag på att fullständigt tappa intresset, för detta känns inte bra.

Smurfen: whaaaaaaaaat?? Sjukt isf. Kan ju inte vara sant. Nåväl, som Svarten sa, vill nån lämna så går det ju inte att göra nåt....

grimiss: Men det är jäkligt konstigt att han i nästan samma mening säger " att spelare står nästan i kö " för att komma till Modo , alla vill till Modo !!!

Smurfen: Det står bara en spelare i kö utanför Svartens kontor. Han heter Conny och är 40 år gammal.

Smurfen: Är det inte lite så att när MoDo nu går ut hårt och säger att det helst ska vara spelare från "bygden", så känner kanske Ottosson och Nilsson att man blir mer uppskattad i sina förra klubbar och får större roller.

Costanza: Skulle var otroligt intressant å höra hur deras tankar verkligen går som nu !

Smurfen: om det är sant är det fan pinsamt.. Klarar inte av att matcha bud från Timrå, men Svarten hittar säkert nån erfaren transatlant. Det är han ju bra på.

Denna satans organisation kommer spela Modo raka vägen ner i div. 1

Smurfen: Själv är jag lite kluven i frågan om Ludde! Jag tycker inte han har imponerat nämnvärt mycket och är en spelare som stoppar huvudet under armen och kör men visst han är säkert en halvhyffsad spelare i AS !

Costanza: Problemet är väl ändå att " vad finns det för grannens pojkar som skulle var bättre än dessa spelare som finns ute på marknaden och skulle kunna tänka sig att komma tillbaka till Modo.

Dom måste var lätträknade !

{6870}: Det är sant, men tror han skulle vara mer nyttig i allsvenskan.

Svarten kontrar snart med att knyta upp Skröder på ett 3-årskontrakt

Smurfen:
Han kom därifrån, faktiskt inget konstigt med att han vill tillbaka dit, särskilt om de kan möta upp lönemässigt nåtsånär....

Nucky: Det värsta är att ingen i hela organisationen verka inse det !!!!!!

Nu vet jag att jag kommer att gå i mot strömmen här inne , men det tar jag alla dar i veckan.

Jag vill inom snar framtid , helst igår höra en bra rapport utan klyschor om läget är just nu och hur dom funderar som ang truppen.

För min del så är tystnade så otroligt avtändande när det gäller det fortsätta intresset kring Modo och dess framfart !

Tarasov: Det måste ju verkligen bevisa på att hur jäkla illa det verka vara i klubben när det gäller framförallt den ekonomiska biten , att en klubb som ifjol (eller om det var säsongen före) var timmar ifrån konkurs verkligen kan matcha Modos bud och till slut vinna dragkampen om sådana spelare.

Smurfen:

Ring, maila eller gå in och prata med dom, alla 3 är bra mycket effektivare sätt att få kontakt med dom än skriva här och tro att dom ska svara.

5 säsonger i Timrå 1 säsong i Modo, är väl inte konstigt alls om han väljer Timrå över Modo när Modo inte längre kan erbjuda SHL spel.

Amitiel: Tror du på allvar att dom huvud taget lyssnar på en för dom en helt vanlig "Svenssons ståplats åskådare" som kommer med lite kritik när dom inte ens svarar på vissa sponsorer / Ångermanlandshockey förbund m flera när dom har gjort allt för få kontakt med dom både via mail, telefon och sms.

Tarasov: I det här fallet kan man tolka det välvilligt som att de inte prioriterat Nilsson. Vill man vara mer elak kan man säga att de helt enkelt slarvat bort honom med ruggigt slappt agerande, för han var inte spelbar för TIK tills alldeles nyligen. Men Modo har inte lyft ett finger för att behålla honom. Jävligt märkligt tycker jag, men vi kan ju i vårt läge inte mer än hoppas att det finns en plan där detta ingår.

Mano: Luddet är svårbedömd. Stort hjärta. Men bland det sämsta jag sett defensivt.

Dock är det kanske en kille att ha några år. Synd på så vis

Mano: Tar dom allt & alla för givet bara eller vad är det frågan om ?

Tack för en bra analys från din sida.

Men riktigt tragiskt om allt stämmer också !

Smurfen:
Det svider mer med A. Carlson och Ottosson för min del. Särskilt Carlson som inte hade någon direkt förankring i någon annan klubb.

Smurfen: Det där snacket om "grannens pojk" måste bort omedelbart, annars bär det raka vägen till ettan utan att passera gå. Visst vore det kul med en del lokala spelare, men var ska man hitta dem? De som håller måttet stannar ju inte (Olofsson etc), och man kan väl inte vara så naiva att man tror att man kan plocka in halva J20-laget kryddat med lite J18-spelare från orten? Då blir man en slagpåse och får kämpa för att ens hålla sig kvar i serien. Och om några av dessa "grannens pojkar" etablerar sig dröjer det heller inte länge innan de blir någon annans granne i en helt annan stad.

Petey21: Du beskriver precis som jag har tyckt redan från första början när Byberg uttalade sig om detta med " grannens pöjk" ,,, om vi har haft en hel drös ute i hockey världen som är på väg tillbaka och håller topp nivå i Allsvenskan så har man ju jublat över hans uttalande !
Men tyvärr så är ju fakta:n helt annorlunda.

För inte lär vi få hem några av dom aktiva proffsen precis heller !!

Vet att det är många som avvaktar kring köpet av årskort som det ser ut nu och framförallt kring snacket från deras sida om just detta med " grannens pöjk" !
Herregud det går inte att lura folket hur mycket som helst , det är för mycket pengar det handlar om för privatpersoner.

Själv är jag i sånt läge ,,,,,,
Är lite less att lägga ut mycket pengar för att sen inte få något tillbaka !
Det har ju varit ett par säsonger nu som man har nästan slängt både tid och pengar rakt ut i sjön för att bara bli besviken

Smurfen: Har vi någon hockeyexpert här inne som skulle kunna räkna upp de spelare som är från närområdet och som även kan räknas som " grannens pojk" där ute i hockey världen.
Dom namn som är intressanta att få är ju dom som är realistisk att kunna få hem nu och även håller hög Allavensk nivå gärna högre så klart !

Tack på förhand !!!

Smurfen: räknas "grannens grabb" de som även flyttat hit för att gå hockeygym 3-4 år?

Eller syftar du mer på lokala talanger?

Monno:

Visst Ludde är en bra rollspelare som jobbar hårt, men han har ingen riktig spets i vare sig offensiven eller defensiven. I mina ögon kostar han nog mer än han är värd. Tycker att det är helt ok att släppa honom ifall han har för höga löneanspråk.

Lyckas man ta in Nyström istället: som man jagar enligt denna länk: www.allehanda.se/ishockey/hockeyallsvenskan/avslojar-modo-jagar-erik-nystrom

Så tycker jag det är ett bra byte, Nyström borde ha en större offensiv uppsida än Nilsson.

Modo 95: Dom räknas 😛

Smurfen: ja hur står det till med ekonomin, nån nämnde 7 mille back den här säsongen. Märkligt att dom räknar ha en omsättning på 100 miljoner nästa säsong. Låter mycket! Dom lär ju inte sälja mer än 12 1300 säsonkort. Publilsnittet gissar jag på 3200,

Det är så intressant att läsa hur spelare som många hoppats på plötsligt blir helt värdelösa när dom skriver på för ett annat lag.

« · 1746557 · »