1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 529542 inlägg · 4121 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Vikingmodo : Rundblad duger inte som försteback i HA eller? Du har höga krav du..

Vikingmodo : rundblad går in som försteback i alla lag i HA, rakt av.

modomille: Försteback på vänstersidan förstår du väl? Rundblad är försteback på högersidan

Tror vi absolut inte att vi erbjuder någon back något kontrakt nu för att senare kolla vad vi behöver, det är något jag tycker iaf. Men en sak jag upplever är att satan vilka många avslutare vi har, ingen som har en tydligare ”playmaker” roll. Mer avslutare än framspelare är Jeppe, Andersson, Swetlikoff, Larsson, Kelleher, Fitz, Berglund enligt mig. Och jo men visst kan dom passa men saknar någon kreativskalle i offensiven. Vet inte om det är näsénsjukan som faller i mig men det är väl det jag känner saknas. (Om ingen sargut back då, kan aldrig få för många).

Vill även skriva ut lite tankar kring hur jag hade ställt laget i november när Fitz anlänt.

Andersson-Topping-JeppeO
Fitz-Swetlikoff-Larsson
MånsC-Gästrin-Kelleher
OP-Jacob Bjerselius-Sebbe
Mattsson

Bengtsson-Rundblad
Rønningen-Bella
Hallin-Persson
Norén

Werner-Olofsson

PP1 Swetlikoff
Fitz. Topping. Olofsson
Bella

Pp2. Måns C
Linus A Larsson Kelleher
Hallin
Får faktiskt stress bara av att tänka på hur man ska få in alla, ganska nöjd över att inte ta beslut vilka som ska spela och inte, tror verkligen att Hugo Hallin kommer sticka ut i vinter med tanke på hans säsong i junislagen var sjukt bra. Klassback i hans ålder offensivt, haft koll på han länge. Avgjorde två avgörande matcher i deras slutspel alledes själv. Viktigt att låta dem ta chansen. Efter jul är det en helt annan sak. Vill även tillägga innan läggdags att Milton gjorde det väldigt bra ifrån sig på draft testerna igår och var bäst på agilty(rörlighet) av samtliga.

gurkan1921:
Jag har bara sett Hallin de matcher han spelat för seniorna i princip några byten men tycker det ser mycket lovande ut.

hyper: ” Precis, du beskriver Bengtsson helt rätt. Hur många matcher spelade Bengtsson med er totalt? Jag tror att han kommer att växa ju längre säsongen går.”

Han kom ju vid trade deadline. Kollar man EP så blev det 7 matcher i serien sen hela slutspelet (17 matcher). Men oftast som 7:e back med begränsad/ingen speltid.

gurkan1921: Tror många underskattar Mattsson. Ordinarie i Luleå under fyra-fem säsonger.
Rollspelare.

Milton kommer få en och en halv månad på sig att bevisa att han ska lira när Fitz kommer. Mattsson är definitivt en av spelarna han har potential att "peta". Även Carlsson och Swetlikoff.

gurkan1921: Ska inte Rundblad få spela PP? Lite det som är hans signum:)

M0D00000: Blir givetvis Milton som ryker. Om nån tror Mattsson och Larsson kliver ner i HA för att "spela om en plats" så njae... MoDo har nog inte tänkt att Milton ska peta någon, utan man lovade vad man inte kunde hålla helt enkelt, för att få honom på kontrakt.

Framnäs:
Jag tror att Milton kommer att få sin speltid ändå.
Det är yttligare en läxa man har lärt.sig från förra säsongen.
Oavsett vilket namn det står på ryggen,
Om du inte levererar så finns det juniorer här som gärna spelar på din plats..
Och Milton kan spela både Center och ytter
Så det blir lätt att markera med honom!

Framnäs:
Kommer inte bli ett problem, 13 forward spelar alltid. Fram till november är Fitzgerald borta så skulle gissa att även Falkenhäll får speltid

Tarasov:
Före Fitz:
Olofsson-Topping-Kelleher
Larsson-Swetlikoff-Andersson
Carlsson-Gästrin-Mattsson
Ohlsson-Bjerselius-Pettersson
Falkenhäll

Efter Fitz:
Olofsson-Topping-Kelleher
Larsson-Fitzgerald-Andersson
Carlsson-Swetlikoff-Mattsson
Ohlsson-Bjerselius-Pettersson
Gästrin

Ser fan oförskämt bra ut.

gurkan1921: Milton var bäst på Shuttle run när man startade åt vänster. 5a när dom startade åt höger.

M0D00000: är det bara jag som tror att Freddan blir väldigt viktig i båset? Ett riktigt bra lag med många lirare, gäller att ånga på dom i båset i varje match så dom inte blir för bekväma.

Silly: hörru Hinken presentera Larsson nu då

M0D00000: Byt plats på Måns och Emil så ser det riktigt bra ut!

M0D00000: Alltså Carlsson gjorde 43p sist han spelade i HA. Är han i närheten av det spelet kommande säsong så har vi ett sinnessjukt lag om han blir petad..

appoF: Håller med. Karlin, Holmström och Sundell är diplomatiska och litar på att spelarna förstår vad som ska göras. Vi har saknat Freddan-typen i båset, som visar med hela handen och är snabb att påpeka brister.

Monno: Som sagt, Mora-supportrarna älskade honom, kan mycket väl klättra i kedjorna i vinter.

appoF: Exakt dock har vi lite andra spelartyper nu som borde ha lättare att ta till sig grovjobbet. Förra säsongens trupp var en sällan skådad samling mjuka finlirare.

Monno: känns som hela forumet sover på honom.....

Vikingmodo :
Säkert kommer det se bättre ut denna säsong på alla plan, men nivån på truppen rent hockeymässigt denna säsong är högre jämfört med de andra lagen. Förra säsongen var det tvärtom.

Monno:
Då är jag i pole position som har honom i 3 😂

appoF: Det kommer han absolut bli. Man blev ju jäkligt trött på att ha tre stumma fågelholkar i båset säsongen som var. Freddan kommer inte acceptera bekväma spelare som slår flippmackor i egen zon

dempa: Vilken substans finns det i det här Larsson ryktet?
Hört att Expressen skrivit något om det och både Höken och Adam huserar ju där så då brukar ryktena stämma.

Tarasov:

Modos forwardsida är klart bäst i serien.
Back och målvaktssidan känns lite oklar men ingen slår er forwardsida. Spets, tyngd, bredd allt.

Såg spelbolagen hade er på 2.50 gå upp.
Lägre odds än vad Brynäs stod i.

Gavelo: Enligt Johan Svensson och senare MP m.m. Så är det i stortsett klart och det skulle krävas en "total vändning" för att det inte ska bli av.

Greg P: Varför skulle målvaktssidan vara oklar? Werner bör vara seriens bästa målvakt och E Olofsson en hyfsad backup.

Greg P: Vart kan man hitta oddsen för de olika lagen?

modomille: Varför bör han vara det? Inte så att jag tror han kommer vara dålig, men sista två säsongerna är han på 90% och 89,5% i SHL. I Finland under samma period på 87,5%.

Vi har helt klart lagt pengarna på offensiven snarare än för att mura igen kassen. Men tror han gör det bra.

Greg P: Målvaktssidan är väl allt annat än oklar?
Werner är på förhand HA’s bästa målvakt, spelade SHL hockey senast förra säsongen och var under den sejouren riktigt bra.
Sen Olofsson som 2:a, spelade hälften av alla matcher i Almtuna och landade in på starka papper.
Sist ut har vi Ebbe som är en landslagsmålvakt i juniorsammanhang.

Däremot är backsidan lite svår där det finns några frågetecken helt klart.

Framnäs: Han har vittnat om att det var struligt i Finland, spelade bakom ett väldigt läckande försvar och i ett allmänt dåligt lag.

Vet ärligt inte vilken/vilka målvakter som på förhand är bättre, möjligtvis Frans T då kanske!

DomsjöIF: 3.3 gånger pengarna på MoDo är lockande, då vi är solklara favoriter. Det enda laget som kan hota med deras nuvarande trupp är Björklöven. Södertälje har alldeles för många spelare som tackar nej.

JonathanF: Karlskoga största hotet enligt mig

Greg P: Anfall vinner matcher, försvar vinner mästerskap.
Tror inte det är så givet att vi går upp som många redan räknat in.
Tror de kommer bli bra men man vet ju inte

SPOODI: ska bli spännande att se hur allas defensiv står sig på pappret när sillyröken lagt sig. Jag är hittils väldigt positiv till vår defensiv också.

SPOODI: Rundblad, Berglund, Bengtsson, Persson är alla top backar när det kommer till HA. Tror Rönningen kommer överraska positivt också. Sen kommer det in en ny back någon gång under säsongen också!

JoJo2613: Ja förstår inte riktigt vad vi förväntas ha för backsida för att den ska klassas som bra i HA mått? När vi gick upp hade vi Berra och Näsén som var monster offensivt (Och Bernhardt var iofs totalt överdominant i slutspelet) men sen vet jag väl inte om vi hade så himla starka kort?
Berg var/är en bra HA back. Ingman oerhört ojämn men i sina bästa stunder var han ju bra.
Folin och Wahlberg kan man väl förvisso se som bättre defensiva backar än många vi har nu men på alla övriga plan betydligt mer begränsade än typ alla nuvarande? Så kan möjligtvis köpa att rensa framför kassen kan vara där vi brister men helt ärligt har jag dålig koll på hur våra nya backar är på det. Är ju mer en inställning än skicklighet också.

JoJo2613: Jä… pessimister 😉
Det är självklart att vi spelar SHL snart✌️
Tänk positivt
Hinken har värvat ett grymt lag.

SPOODI: Det är det enda orosmolnet i min värld. Att gå upp en gång med resultat som 6-7, 4-6 i finalen kan funka, men knappast två gånger.

Karlin och Freddan måste sätta en defensiv och Werner/Olofsson måste vara bra säsongen igenom. Då kanske, kanske vi kan se framemot en ny SHL-säsong 26/27.

1921ofHockey: Hinken går all in på Omark. Modo snittar 7 mål/ match.

SPOODI: Taktiken är solklar! När alla lag försöker sätta sina spel och få ihop grupperna den första halvan av säsongen så spyr vi in mål i deras kasse!
Sedan runt jul, när vi leder serien med 20p, så värvar vi backar inför slutspelet!

Blake: Om vi knåpar ihop en någorlunda defensiv struktur borde det gå vägen. Det kommer iaf vara lättare att hålla tätt mot Vimmerby än när vi mötte typ Färjestad borta

SPOODI: Det är dock mer sant i SHL än i hockeyallsvenskan. I HA kan du i princip ta dig hela vägen till final enbart tack vare ett par-tre ruggigt bra forwards.

Sigge: Det är ett lagspel och forwards ska jobba defensivt också. Glad att det kommer in lite karaktärer och inte glidare på den fronten nu. Får bli mer skägg utan Hägg..

Costanza: Hade särskild matte på högstadiet, så gnäll inte om jag räknat fel på nån dag.

Men, visst längtar man till att se nya MoDo spela. 67 långa dagar innan vi möter Löven . Minns inte när man hade så mycket förhoppningar inför en säsong

« · 2886408