1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541605 inlägg · 4143 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Trilske: Modos målskillnad är väl det som ligger i linje med spelet och hur det sett ut. Poängskörden är extremt bra mot för hur spelet vart och det kan vi vara glada över. Måste nästan vara sverigerekord i att ta fler poäng än vad som uppfattats vara rättvist men bra lag har tur också.

Vikingmodo : Ja, ta många poäng när det strular och fattas folk är starkt. Bygg vidare på detta och köp ett par topplirare så blir det kul.

Willow: stämmer med ett tillägg…
Om han eller hon tar ut sin sign off bonus och inte är ”skattemässigt bosatt” i Sverige så får denna en sk artistskatten på 15% vilket är extremt förmånligt.
Arbetsgivaren slipper ca 40% skatt och löntagaren får ut mer i plånboken så det rätta svaret är att det gynnar både löntagare och arbetsgivare.

Gavelo: Fast då kontrakten skriva mot netto, så får spelaren samma peng oavsett. Skillnaden är hur mycket det kostar klubben.

Willow: Fat jag tror inte det är så enkelt.
Han lämnade AIK och plockade ut sin signoff vilket innebar att han inte blir tillgänglig för spel i Sverige förens efter 6 månader, detta är efter att hans kontrakt med AIK löpt ut.
Jag tror att detta har med progressionsfördel att göra, väljer han att spela tidigare så blir han beskattad mer och därför är jag tämligen säker på att detta bara drabbar honom och inte tidigare klubben.
Men det är rätt krångligt så jag kan faktiskt inte helt säkert säga, men det jag vet är att det finns många sätt man kan minska den statliga inkomstskatten som boende utomlands.

Gavelo: Han får lön netto. Spelaren betalar NOLL skatt i enlighet med avtalen som skrivs. Förvisso kan man hävda att spelaren får skatten med rätta, men det är klubben som betalar den då spelaren har nettokontrakt.

MoDo nu med Fitz får lägre kostnad då Fitz under 2025 inte kommer att ha varit i Sverige sex månader eller mer. MoDo betalar typ slutlön utefter att hans tänkta säsong tar slut på våren 2026, så det står Fitz fritt att göra vad han vill efter det.
Skulle man skrivit ett tvåårskontrakt skulle det blivit annorlunda.

Så det hade varit fullständigt skitsamma för AIK om Fitz inte nyttjat sex månader för att AIK betalade bara för våren och då hann inte Fitz komma upp i sex månader.

Fast vill Fitz absolut ta ut sign off, ja då vill han såklart inte göra det en säsong han är i Sverige sex månader eller mer för då får han skatta mer. Skulle MoDo vilja ha honom tidigare så skulle man väl fått pynta den bonusen och fått betala rn högre skattesats för hösten.

Georgsson hade en jättelång utläggning kring det där.

Willow: Bernhardt inne på två nya baklängesmål.

Willow: Du bekräftar ju bara det jag sagt hela tiden, detta ligger inte på klubben (AIK) utan på han själv och eventuell framtida arbetsgivare (Modo)
Vill han spela med Modo från seriestart så kommer det påverka hans lön eftersom skattesatsen för Modo blir helt annorlunda oavsett om han har ”netto lön” vad det nu ska betyda, alla har en lön där arbetsgivaren betalt dennes skatt och arbetsgivaravgift oavsett vad man vill kalla det.

Men bra då är vi överens om detta 👌

Gavelo: LP är 1+1 hittills ikväll.

Vi får hylla hans agent som såg det komma att han skulle ta chansen vid skador. Högt spel men det gick vägen och nu kan de inte peta honom när folk kommer tillbaka.

Framnäs: Kan och kan, LP drar efter säsongen och därför kanske man hellre satsar mer på spelare som kan vara kvar även nästa säsong.
Men ja LP har motbevisat oss, iofs stod han för 1 ass på 29 matcher hos oss i SHL så det kanske mer var spelsystem och medspelare det var fel på än att han blivit 10ggr bättre från en säsong till en annan, det är ju ingen supertalang vi talar om.

Oavsett kul för LP

Gavelo: gjorde ett snyggt mål i andra!

Framnäs: Även utan skador hade han utkonkurrerat en handfull av deras spelare. Fingertoppskänsla av Anaheim att se att han är kvalité på SHL-nivå. Vi hade varit ett bättre lag i år med honom, det tvekar jag inte en sekund på. Väldigt surt att gå miste om honom, och jag tror på att det funnits större chans att han följt med ner om hans speltid hanterades på rätt sätt förra säsongen.

Vargen: David Bernhardt 4p -12. Södergran 1p -9

😂😂😂

karres: Södergran ska inte spela på SHL-nivå.

Vargen: Södergran kom och tog åt sig äran från Olofsson och Niederbachs prestationer, stal ett fruntimmer från bygden och stack sedan tillbaka till gamla klubben.

Nu är han gamla Södergran igen. Den där som är inne på ett minusmål per match. LHC mot Leksand i kval kan man väl ändå hoppas på.

Vargen: Tror det faktiskt är -11 på Södergran och -15 på Bernie.

Mest förvånande med den sistnämnda som jag tyckte skärpte till sitt försvar år 2, när det stod klart att våra defensiva backar inte höll. Hur kan han falla tillbaka så hårt?

Gavelo: Nej, vi är inte överens och det du skriver går tvärtemot det Georgsson sade och hur det fungerar i praktiken.

Om jag får en lön på 75 000, så betalar jag skatten. Rätt enkelt. Låt vara att företaget gör ett schablonavdrag baserat på beloppet så jag får 50 000 utbetalt, men det är jag som i praktiken betalar.

En importspelare får inte lönen så. Han får ett netto. Exempel om denne ska ha 60 000 netto per månad så spelar det absolut inte roll för denne vad skatten är. Han betalar noll i skatt. Klubben betalar skatten också.

AIK hade betalt netto för Fitz för vårterminen. Normalt blir det alltså så att den nya klubben betalar högre skatt under hösten om en spelare inte varit ifrån Sverige i sex månader, men det drabbar alltså den nya klubben. I fallet Fitz så var han ute ur landet så länge så MoDo betalar låg skatt både nu under hösten och våren.

Vargen: Utan skador och ett par floppar i Brynäs skulle inte LP spelat.
Fram till någon vecka sedan snittade han tio minuter per match trots skador och ett par floppar.

Han har gjort det bra, men det är som att berömma någon för att vara ett finansiellt geni då pengarna kommer från lotto.

Willow: Det är precis detta jag säger men du måste förstå att det ALLTID är arbetsgivaren som betalar din skatt och din arbetsgivaravgift, så om du har framförhandlat ett netto du vill ha ut så är det ju helt beroende på skattesatsen, om Fitz själv väljer att jobba extra så blir skatten för honom dvs andra arbetsgivare högre om han ska ha samma netto oavsett och så går det inte till.
För att Fitzgerald ska få sin lön så är det under vissa förutsättningar, alltså är det han själv som drabbas med lägre lön pga högre skatt om han väljer att jobba mer eller tidigare utifrån den lön som är framförhandlad.

Men du har rätt i att AIK betalade mindre skatt än vad Modo fått göra för fitzgerald om han inte varit utanför landet i minst 6 månader.
Sen är det även så att man kan välja att avsätta valfri del av lön i pensionssparande och då beskattas detta inte alls där och då utan endast vid uttaget senare i livet vilket i förlängningen gör att själva lönen blir lägre och skattesatsen t.ex. understiger höginkomsttaket som då ger lägre skatt.

karres: ändå rätt imponerande ?

Willow: Skitsnack. Man värvar inte spelare för att gå in med inställningen att de inte ska få chansen att bevisa sig, oavsett konkurrens. Han har ju givetvis visat på träningar att han är skicklig och förtjänar sin plats i laguppställningen.

Kul att det går bra för LP , LÅT nu inte att det blir 711 inlägg om pöjken och att vi lockar hit nån Brynäsare som skall försvara han !

Smurfen: Ingen behöver försvara Pettersons val nu. Spelet och produktionen talar för sig självt.

Peja: Exakt, skönt att se att Modo äger Brynäs. 💃 Det är en perfekt språngbräda att nyttja innan NHL.

Framnäs: hade Hinken/Karlin trott på LP förra säsongen så hade vi kanske varit kvar i SHL.
Men dom verkar ju ha fattat det själva nu när Gästrin mfl får chansen.

Vargen: Jo, tack vare skador och floppar så har fått den chansen. Han gör det bra nu och behöver inte be om ursäkt. I förra året Brynäs skulle speltiden fortsatt varit under 10 minuter per match och sannolikt utlåning.

Oavsett så år jag rött övertygad om att Gästrin får en ännu bättre utveckling som spelar väldigt mycket mer, i enlighet med snudd på en enig expertkår som anser speltid är viktiast för utvecklingen. Har hört Wikegård, Kronwall, Sanny, Söderström och mängder med andra säga samma sak.

Willow:

Det är bara kolla svrcek för att se hur det det hade gått för LP om han inte fått chansen från start p.g.a. skador.

Willow: Anaheim hade aldrig någonsin låtit Lucas gå till Brynäs om det stämde. De är allmänt kända för att vara väldigt petiga med att deras prospects ska ha speltid, annars flyttar de på dem. Sen rimmar det ju inte heller att Alcén kände för att ta in en lovande junior och hoppades på att han inte skulle få spela, eller vill man ha skador och floppar? Det bränner han ju bara pengar på.

Så du hävdar att i förra årets Brynäs, om han hade gjort mål i varenda byte på hans låga speltid, hade han ändå inte fått mer speltid för att konkurrensen är ”för hög”. Det saknar ju rimlighet utan dess like. Kopacka, Trivigno och allt vad de heter är ju inte odödliga bara för att de på förhand är starkare namn än Lucas. Är de sämre och Lucas är bättre är den logiska tanken att ge Lucas mer speltid. Tyvärr var det inte a la Karlin förra säsongen.

Det du hört från experter var ju precis som fördömmande supportrar inför säsongen, som nu blivit motbevisade. Det har Sanny till och med erkänt.

Trilske: Svrcek har inte spelat för att han varit sämre än de andra. Inte så mycket svårare än så

Willow: Om man verkligen lyssnade på podden där Kronwall pratade om saken, istället för att läsa artiklarna med lösryckta citat, kunde man höra satt han vid flertalet tillfällen la in brasklappen att han eller andra utomstående inte kände vill den utvecklingsplan som Anaheim och Brynäs lagt fram för Pettersson.

Tänk vilket privilegium för en tonåring att spela tillsammans med Bäckström och Silfverberg. Det hade säkert funkat bra i Modo också, men ingen allsvensk omgivning är ju jämförbar med att spela tillsammans med de herrarna.

Dessutom är det väldigt tydligt att Pettersson är en gedigen SHL-spelare som hör hemma där. Naturligtvis hade han fått en ännu större roll i HA, men det skulle man ju kunna säga om kanske varenda junior som spelar i SHL.

Peja: Gästrin har varit fantastisk på HA-nivå och hans spelstil skulle troligtvis tillämpas väldigt bra i SHL också, men jag förstår inte hur folk kan skriva att baserat på Gästrin så hade det varit bättre för Lucas att spela HA. Gästrin hade troligtvis utan en vända i HA tillfört likvärdigt med Lucas, då de är väldigt jämnbördiga talanger (35:a och 37:a)

Trilske: "Det är bara kolla svrcek för att se hur det det hade gått för LP om han inte fått chansen från start p.g.a. skador."

Svrcek är en bra bit ifrån att ha det spelsinne, den stabilitet och den mognad i både defensiv- och offensivspelet över hela banan, som LP besitter.
Det där snacket om att LP minsann bara har fått sin speltid pga skador på bättre ordinarie spelare, är ju bara löjligt okunnigt.

Huge: Vem har sagt att han "bara" fått chansen pga skador? Det gör förstås stor skillnad när det gäller att faktiskt få chansen och möjligheten att ta den.

Givetvis hade det varit svårare för honom att bevisa sig om det inte varit för skadorna.

Men LP har tagit stora kliv från ifjol, mycket som kan hända på ett halvår i den åldern. Jag upplever att han har en helt annan pondus i spelet jämfört med tidigare.

Hägglundsmaffian: Du kan omöjligt påstå att LP inte fick chansen ifjol.
Jag tycker han var lite för vek och långsam(valpig) för att kunna göra nåt större avtryck ifjol i SHL.
Händer mycket med fysiken i dom åren från år till år.

Nucky:

GameScore mot AIK

Linus Andersson: 9.0
Emil Larsson: 8.4
Milton Gästrin: 7.8
Tyler Kelleher: 7.6
David Rundblad: 6.6
Johan Bjerselius: 6.5
Sebastian Ohlsson: 6.5
Jakob Noren: 6.5
Alex Swetlikoff: 6.3
Hugo Hallin: 6.1
Victor Berglund: 6.1
Viktor Persson: 5.7
Oscar Pettersson: 5.6
Sverre Rönningen: 5.6
Måns Carlsson: 5.6
Elton Hermansson: 5.4
Carl Matsson: 5.4

Carl Matsson klart uslast på planen enligt min modell.

Nucky: Jag har ändå lärt mig tycka det är fascinerande med olika åsikter. Kan inte förstå hur någon kan anse att han fick chansen ifjol. Särskilt med tanke på de som fick chansen före honom. Med så lite speltid är det svårt att hinna göra avtryck.

Jag har haft möjlighet med ett program att se honom byte för byte i Brynäs matcher, och för att vara helt ärlig är det inga större skillnader i hans spel att anmärka på. Skridskoåkningen är ju hans enskilt största styrka och den egenskapen som gjorde att han gick så högt i draften, så långsam är han inte. Men han är bra på att anpassa tempot för att läsa spelet.

Trilske: Vad konstigt att han inte hade mer pondus ifjol med det förtroendet han hade från tränarna.

Vargen: Då bedömer man honom såklart mot andra juniorer.
Han var nyttig med sitt jobb över hela banan ifjol men var aldrig i närheten av att hota i offensiven.
Att du lyfter honom gör ingen förvånad med tanke på hur du skrev ifjol.

{Trilske: "Vem har sagt att han "bara" fått chansen pga skador?"

Willow. Han skrev så här:
"Jo, tack vare skador och floppar så har fått den chansen."

Sen skrev du så här:
"Det är bara kolla svrcek för att se hur det det hade gått för LP om han inte fått chansen från start p.g.a. skador."

Uppfattar det som att du är inne på samma sak som Willow, egentligen lite oklart vad du menar när du jämför med Svrcek.
Svrcek har ju fått lite istid därför att han inte är tillräckligt bra.
LP har förtjänat sin istid därför att han är en bättre spelare överlag.

Att skadorna i sig sen naturligtvis är nåt som underlättat för LP att få visa upp sig är självklart, men inte huvudanledningen sas.

Vargen: Ja, Gästrin kommer funka i SHL också. Förhoppningsvis nästa säsong med Modo.

Nucky: LP skulle inte kunnat lyfta en kedja ifjol eller för den delen i år. Däremot är han ett bra komplement till någon med bra spelsinne där han kan få ytorna och slipper driva spelet.

Lite som att Gretzky älskade att spela med Susse, om man pratar om Susses staus i NHL.

Vargen: "Skridskoåkningen är ju hans enskilt största styrka"

Lägg till hans skott, ruskigt vasst.
Inte mkt sämre än Silfverbergs.
Anaheim är nog skapligt nöjda med var dom placerade honom.
Ni fick ju "våran" Kelleher istället, och tror att han kommer att vara viktigare för er i finalspelet än vad LP hade varit.

Huge: på det har vi dessutom Gästrin. Hans spelstil kommer att passa perfekt i ett slutspel. Han spelar garanterat i Nordamerika nästa säsong, löjligt komplett spelare.

Kul att LP spelar bra, slipper vi höra att alla modospelare ni värvat är medelmåttor ;)

Huge: Ja, han har ju kunnat förtjäna sin istid eftersom han fått möjligheten att visa vad han går för, delvis tack vare skador. Men han har helt klart tagit chansen.

Men nog hade han kunnat (notera kunnat) hamnat i kläm likt svcrek om ni varit fulltaliga från start?

Sen har väl Svrcek inte alls fått samma möjligheter att bevisa sig som LP? Jag förstår inte riktigt hur man kan slå fast det så lättvindigt iaf, särskilt när vi diskuterar om att "få/ta chansen" i ett lag med hög konkurrenssituation och många prestigevärvningar.

Sen att LP är en bättre/mer allround spelare säger jag inte emot.

Trilske: Jag kollar ganska mycket på J20-laget, det är tydligt att Pettersson är en mognare spelare än Svrcek. Och det är inte så konstigt, han är lite äldre och lite mer erfaren. Svrcek är också helt en annan spelartyp än Pettersson, så inte helt enkelt att jämföra, han är en väldigt dynamisk energispelare som kan röra om i grytan rejält men inte en allroundspelare som Pettersson.

Willow: Kan du snälla sluta skriva till mig, jag är trött på att du alltid ska svara emot det jag skriver och jag vill inte sitta och förklara för dig i absurdum hela kvällen.

Tack

Länge leve nya toppbackar med namn som Tyler, Jason, Andy och Josh!
Längst lever dock Bernie!

Fan vad sjukt att vi var på håret att värva Jimmy Vesey och nu lånar vi istället in Jesper Broeng från Lindlöven till imorgon. Får flashbacks från Glader. Förutom att han hade lånat från Kalix.

Inte för att jag tycker att det är fel att låna en back nu öht.

Vargen: Vart har du hört/läst om Vesey?

Nucky: Det var offentliga nyheter att Vesey var klar om vi varit i SHL.

« · 2928926 · »