1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484030 inlägg · 4079 ämnen

Växjö - MODO Hockey 2011-09-27

1406634 · » Till forumet


Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Wayne Gresky: När inte offensiven fungerar så måste man ju jobba hårt i alla fall. Igår syntes det direkt att Modo inte var redo för match. Jag hade hoppats att man i år med Samuelsson vid rodret skulle slippa dessa gigantiska plattmatcher med urusel inställning från nedsläpp, men tydligen var det lite för mycket begärt.

Det hade varit ok om man hade kunnat ana svett hos mer än Danielsson och ett fåtal andra. Många borde verkligen rannsaka sig själva och fråga sig hur det kan komma sig att man ger ett så ohyggligt tafatt intryck.

Det retar mig extra mycket att Växjö verkligen inte är ett bättre lag än Modo - Det är min tro och förhoppning i alla fall - men att de kämpade ned Modo. Man åkte sönder ett stillastående lag och man framstod som betydligt bättre än vad man är därför att motståndarna inte bemödade sig att ens göra ett allvarligt försök:(
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
J F K: Att offensiven inte fungerar de första 20 omgångarna har jag inget större problem med så länge vi lyckas skrapa ihop lite poäng iaf. Det viktiga är att hitta ett tryggt och fungerande försvarsspel. Det är det som kommer att vara avgörande för hur säsongen slutar och det kommer även att vara någonting man kan ta med sig till nästa säsong.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
En annan sak dock. Igår var Modo kassa. Det syntes redan i det första bytet i matchen att det här blir en skitmatch. Jag har många gånger suttit och tyckt att Modo måste ju vara seriens sämsta lag när den här typen av matcher inträffar, men om man sansar sig litegrand så tror jag inte att bara Timrå är sämre.

Spelet mot LHC var inte lysande. Det var inte lysande mot AIK heller, men samtidigt så tycker jag att försvarsspelet i båda de matcherna var bättre än på ett par år. Visst, vi gjorde ett par individuella missar mot AIK som de utnyttjade, men det finns en grundtanke och ett kollektivt försvarsspel som jag tycker bådar ganska gott (speciellt när Tolle spelar).

Offensivt så är det däremot väldigt tunnt. Jag har fortfarande en tro på att både Axelsson och Schremp kan bättre och att bara vi får igång dem så kommer vi bli lite vassare, men det återstår att se.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Hmm, jag skulle ha kunnat skriva det inlägget själv:)

Jag är ju inne på samma linje som dig, dvs att Skröder får fel roll när han spelar med Danielsson. Det är ju Skröder som ska vara "brunkaren" som går in på mål och tar skotten, men nu när Danielsson gör det bra så hamnar Skröder (som ofta förra året) på mellanhand och försöker spela alldeles för svårt. Han ska inte slå de genomskärande passningarna och han ska inte dribbla bort halva laget. Han ska skaffa sig skit under naglarna och styra/skymma/dundra in returer.

Sedan är det ju anmärkningsvärt att när man nu har två dyra nyförvärv på forwardssidan så gör man inget seriöst försök att få igång dem. Använd den heta Danielsson och Sundström på något sätt för att "väcka" Schremp och Axelsson. Går man inte på Bretts och min linje, så stoppa in Danielsson som YF bredvid Schremp och Axelsson då eller liknande. Speciellt igår när laget inte fungerade så hade det varit ett i mina ögon vettigt alternativ. Ingen kan förvänta sig att en junior ska gå in och vända en sådan situation, utan för att få igång stjärnorna så måste de få riktigt stöd.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Skröder - Sundström - Axelsson
Hedman - Schremp - Danielsson
Nyström - Andersson - Hannula
Westin - K-Fop - Madsen

Nyström har själv sagt att Hannula varit schysst mot honom och verkar vara lite av en mentor. Kanske det är Hannula som kommer få Nyström att lyfta? Finns det bra kemi mellan dem så ser jag ingen anledning till varför de inte ska spela ihop.

Hedman har fått någon sorts pånyttfödelse och man kanske ska prova honom i en högre kedja i en roll framför målet. Tillför lite tyngd till andrakedjan.

Ser hellre tre producerande kedjor än två. MEN!
Andra kedjan blir inte direkt en bra kedja, defensivt. Så man kanske skulle köra..

Skröder - Sundström - Axelsson
Nyström - Schremp - Hannula
Hedman - Andersson - Danielsson
Westin - K-Fop - Madsen

Defensiv roll i första: Susse
Andra: Hannula
Tredje: Andersson

Vi måste få igång Schremp, även om han behöver bli bättre på försvarsspelet för att komma tillbaka till NHL så måste vi få honom att producera! Därför får Hannula en defensiv roll.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine:

Jo, det var min spontana tanke, men jag vågade inte föreslå det eftersom alla alltid tjatar om att Madsen inte skall spela i andrakedjan. Det skulle kanske vara fördelaktigt med någon som kan täcka upp i defensiven.

Samtidigt tror jag att Nyström skulle kunna passa där med sin fina skridskoåkning.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Vad tror du om att byta plats på Nyström och Madsen?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Tummen upp!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
zigge:

Jag gillar inte att säga "vad var det jag sa" (eller lite kanske), men hittills har det gått precis som jag förutspådde. Det är ingen brist på talang i laget, men däremot är många av spelarna kända för att ha dåliga psyken. Då blir det såhär. När puckarna studsar rätt är det roligt att spela och då kan man vinna mot alla lag, men när saker å ting börjar gå motigt är det ingen som tar ansvar. En uppenbar chansning av Macke, som hittills inte har gått hem.

Faktum är att den enda matchen hittills där vi har spelat riktigt bra, var den mot Djurgården. Det var stundtals bedrövligt mot Linköping också, även om vi lyckades vinna på något konstigt vis.

Jag står fast vid att Skröder blir hämmad av Danielsson. Ikväll sköt Danielsson fem skott på mål - Skröder sköt NOLL. Som JFK har varit inne på tidigare, skulle jag vilja se Skröder placerad framför mål, men då krävs det en puckskicklig ytter. Därför skulle jag vilja flytta på Danielsson, även om han har fungerat bra med Sundström. Något i den här stilen skulle jag kunna tänka mig:

Skröder - Sundström - Axelsson
Nyström - Schremp - Danielsson
Madsen - Andersson - Hannula
Westin - K-Fop - Hedman
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
spud: 6 av 15 poäng är ingen katastrof och jag tror att både schremp & Axelsson kommer lyfta sig, frågan är väl bara hur mycke?
Fruktansvärd tur vi har susse & nikki D i stor fin form annars hade vi väl varit utan poäng nu.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka: Tur att du korrigerade det... :) Not

Nåväl ännu en skitmatch. Jag tänkte nog att detta lag har 4-5 skitmatcher på sig innan min bila faller.
Det tar ett tag att få in rätsida när man har ny tränare och nya spelare. Jag tar det lugnt ännu, ingen TIK stress här.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine: Dumt av Uffe att överhuvudtaget gå ut med att man flyger ner Nyström, som om han var den stora stjärnan som ska leda Modo mot HV. Ska ännu en junior få för stort ansvar och knäckas a la Samuelsson? Fokuset ligger plötsligt på våra juniorer istället för på våra stjärnspelare så som Axelsson, Schremp m fl som underpresterar. Istället säg inget, flyg ner Nyström, överraska alla = diskussioner kommer efteråt efter en självklar vinst ;) och med ett leende erkänn att du tänkte fel.
Skit samma, ölen smakar beskt och jag är sur efter förlusten. Dessutom klarar csports inte ens av att visa matchen (kanske lika bra med det sistnämnda).
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Nämnt det? De hockeykunniga ser att det inte är ett alternativ utan att du nynnar runt ang det.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
McFire:

Jag har inte nämnt det för någon hockeykunnig än ;D
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Håller INTE att spela nästran bländande i knappt 2 min i 3:e - sen får man ett pp, o allt ramlar ihop - så hittar domaren en enkel på Susse, o allt av MoDo's spel som bortblåst . suck!
Mot HV borde det i matchstart på tavlan stå 2-0 o 2:a per i riktn mot MoDo's bås, så de inser allvaret! I matchstart verkar de vilse, match efter match.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
spud: haha ;)
Skrev minsan lite fel där du hehe 300 min hade räckt
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka: Skröder har mycket långt till något som kallas form,seg och obefintlig puckkontroll.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
renen:

Ja det är nog dax för räkan att börja producera, annars blire nog foten innan jul!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
McFire: Skröder är dålig defensivt men bra i bp å de är ju 2 helt skillda saker så skröder får gärna spela bp men huga inte center!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka: 300min i pp? 15 perioder eller 5 matcher alltså? Nog för att jag visste att det var illa, men nu har du väl kryddat en aning?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Shremp kan bli en klassisk värvning i klass med videojuggarna.
Är bakom eget mål när han inte ska vara där, långsam och inefektiv.
Youtubevärvning!
Ja risken är att Vestin får kliva av mot HV.
Hur länge räcker Mackes tålamod?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Det här med Skröder som center är något du nynnat fram i sömn och fastnat för eftersom ingen annan håller med. Ingen hockey kunnig anser att Skröder ska spela center, ingen. Första gången jag läste det, ditt tjat ang det alltså, var jag helt övertygad om att du skämtade med någon.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Märkligt hur loj axelsson ser ut.. Att han är en grinig spelare de viste vi men nu ser han ju ut att ha glömt hur fan man spelar hockey?!

Dom måste komma igång annars är de kört
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk:

Sen tycker jag fortfarande man borde testa Skröder som center, kanske med Schremp på kanten ;)
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett:

Tyvärr är det så att om inte Dicken och Schremp börjar prestera på en djävligt mycket högre nivå är Modo illa ute, dom ska och måste helt enkelt vara våra bästa spelare match ut och match in.

Just nu tror jag bara att Timrå är sämre. Det är bara en tidsfråga innan FBK börjar klättra i tabellen.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Vad ska man dra för växlar av dagens match?!
Växsjö var inte direkt bra men klart bättre än modo och vinner ganska komfortabelt!
Modo har en stjärnkjedja för närmare miljonen i månaden som inte levererar eller ens för den delen skapar något vilket är mycket oroande.
Skröder är överflödig i 1:a kjedjan och är väldigt sällan med i spelet, sen har han inte levererat än vilket är lite anmärkningsvärt.
Backarna hade nog den svåraste uppgiften, att klara av Växjös hårda checking vilket man inte klarade speciellt bra!
Possitivt då, ja de ska väl vara att vi inte lägger oss ner och dör efter 3-1.
Just nå mer possitivt finner jag inte, ska väl vara 4:e kjedjans hårda jobb då!

Hur ska vi få ordning på detta lag?, hur ska vi lyckas i pp, 300 minuter och 0%
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine:

Jag kan inte låta bli att tycka att det känns lite panikartat. Även om det var extra dåligt ikväll, kan det väl knappast komma som en överraskning att HS inte håller samt att hela andrakedjan underpresterar.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine: Jag tar mig för pannan!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bad_Brett: Uffe sa det på presskonferensen. Twitter är din vän :)
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine:

Det måste vara det klokaste och bästa beslutet någon i Modo tagit i dag.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine:

Var läste du det någonstans?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine: Blire John Westin som bänkas då eller?


Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nyström flygs ner till på torsdag.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Dream Team: Västernorrland har dom två sämsta elitserielagen..
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Poffa: Bra inlägg, jag håller verkligen med dig i de du skriver, schremp,Axelsson var bland dom sämsta idag om inte dom sämsta?!
Nyström bör man ringa in omedelbart!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Nikki Nine:

Absolut, det är vinsterna som räknas. Tyvärr tror jag inte vi har tillräckligt bra defensiv och arbetsmoral för att fixa ett sådant spel.

Men varför inte försöka, hockeyn här i Sverige har ju helt klart en Lasse Falk revival just nu.
1-3-1 Ställ upp i mittzon och vänta. Ur egen zon lyfter vi puck på yta och kontrar som idioter. Direkt vi förlorar pucken kör vi direkt handbollsförsvar ala Lasse Falk igen.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Eftersom HS inte är esmässig enligt mig och många andra så anser vi att han helt enkelt inte ska ha en plats i A-truppen förutom vid undantag som skador eller om han helt enkelt presterat så bra i j20 att han anses peta någon i Atruppen.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Poffa:

Det är nog dags att försöka anamma spelet som Luleå, AIK och Frölunda spelar. Defensiv tråkhockey. Inget fel med det, det är uppenbarligen vägvinnande för lag som inte borde vinna.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27

Jag är jävligt bekymrad över det här.

Vi trodde att vi skulle ha en producerande kedja i Schremp och Axelsson. Ingen av dessa är ens i närheten av något som anses som godkänt betyg. De är så långt från vad de borde visa att det är hemskt. Axelsson är bara grinig och tar en massa onödiga utvisningar, samtidigt som det ser ut att gå extremt tungt i skridskoåkningen. Och Schremp, han kommer ingenstans. För långsam och för svårt spel, helt enkelt.

Sedan är det uppenbart att Samuelsson Jr inte har i elitserien att göra. Han ska banne mig inte spela de kommande matcherna, oavsett hur lovande han är. Vi har inte råd att ha honom på isen, framför allt inte med så mycket speltid som han faktiskt har. Ner med honom i J18 (i J20 platsar han heller inte) och låt Nyström spela.

Madsen, Andersson och Hannula kommer heller inte upp i sina nivåer. Dessutom kommer Lehtivuori, Ahnelöv och Hersley inte upp till tillräcklig standard. Vi har stooora problem.

Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27

Seså, upp med hakorna nu...

Det kanske inte är så hemskt roligt att vara MoDoit just nu.
Men ha i åtanke att det kunde vara värre.

Man kunde vara Timråit...

Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Bittesehr: Omöjligt att höra komentatorn om vem som gjorde målet och vilken som fick ass?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka:

Men lilla Berka, det har inte behövts i 2 veckor. Hade dom korrigerat hans istid och ansvar borde både han och Nyström kunnat skapa sig en vettig roll i detta Modo. Tyvärr gjorde dom inte det och nu är Nyström hemma och HS är knäckt.

Hur var Schremp ikväll? 4+ eller?
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
We score with the Dick!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
bj21:

Nysttröm får inte åka med för att dom är korkade.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Sawchuk: Men kära vän, jag har sagt de i 2 veckor att HS bör spela i j20 och utvecklas å få självförtroende!

De andra håller jag med om att vissa bör ransaka sig själv.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Modoante:

Vore nagelbitande... Dock så ska Modo klara sig undan kvalserien med denna trupp tycker jag. Fast det tyckte jag förra säsongen också.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
bj21: Men svara då!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Patrik Källstr: Det kan bli Slaget Om Västernorrland del3 i Kvalserien till våren spännande.
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka:

Ja tittat nästan mer på andra resultat nu för tiden.

Timrå nollade, Färjestad nollade - CHECK!
Kommentera

Sv: Växjö - MODO Hockey 2011-09-27
Berka:

haha, jag har en sund syn på Samuelsson till skillnad mot dig. Har hela tiden sagt att han är en talang som tvingats på för stort ansvar som han inte kan hantera medan du bara vräker ur dig en massa skit.

JFK uttryckte det ganska vettigt här nedan. Han behöver få tillbaka självförtroende och hitta rätt i banan.

Agerandet på målet var bedrövligt men man kan ju också undra vart de andra FW tog vägen. HS tog in pucken och gjorde ett horribelt pass men eftersom HS var högst upp i banan borde den sista forwarden släpat och varit beredd på att säkra hem som tredje man.

Många i Modo som bör ransaka sig efter den här matchen, inte minst HS och Uffe
Kommentera

1406634 · »