1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478702 inlägg · 4078 ämnen

Inlägg #2122992

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Tycker att Tarasov har en poäng!

Du verkar tycka att vår kräftgång beror till 100% på ett bristande spelsystem(alltså ledarskapet) Jag håller med dig i den månen att jag tror att det är stora brister i ledarskap (spelsystem) men att spelarmaterialet är den stora felande länken!

Tittar man på vårt lag på papperet, så visst vi har några individuellt skickliga killar MEN det är på papperet.!
Svenningsson och Hedberg värvades som poängörare enligt ledningen. Men ska sanningen fram så är ju ingen av dom just det, dom har varsinn bra säsong poängmässigt, dom är inga poängkungar.

Backsidan är otroligt skev, vi har för många backar som inte grejar defensiven.

Centersidan är ju ett skämt! Vi har typ 1 center i Jellvert. Varken Gagnon, Aagaard, Rockwood, Heponiemi har visat sig greja centerspelet på stor rink!

Vi har en forwardsuppsättning full med gnuggare(Hedberg, Svenningsson, Ohlsson, Sylwander, Häggström, Lindewall, Olhaver) + Karlkvist

Truppen är sjukligt felbalanserad

Skulle nog fördela problemen som 70% spelarmaterial och 30% brister i spelsystem(ledarskap)
Kommentera

Svarskommentarer

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: Jag håller inte alls med!
Spelarmaterialet är helt ok, skulle faktiskt säga att det är bättre än majoriteten i allsvenskan.

Peters en liten chansning men oerhört bra värvning!
Corrado , Mikkelsson, Viklund är alla 3 oerhört gedigna allsvenska värvningar.
Dalroth, Enström erfarna och professionella spelare på den a nivå.
Wallinder en tidigt draft osv.

Sylwander, Max Tjernström , extremt bra spelare för en lägre formation i allsvenskan.

Hedberg har spelat på hög nivå och är i bra ålder, bör kunna vara 150% bättre än han är idag.
Sveningsson var fruktansvärt bra redan då han lånades ut från HV, på förhand en av allsvenskans kanske bästa spelare och har därför en av dom högsta lönerna.
Aagard har relativt bra statistik från utländska ligor och är nog inte i närheten av vad han kan.
Heppo började tufft men efter 6-7 omgångar var han våran enskilt bästa spelare med råge.
Olsson var en bra spelare och relativt målfarlig, man hade nog trott att han äntligen skulle bli en toppspelare men har inte alls lyckats.

Med dessa spelare så är det enligt mig öht ingen tvekan om att vi bör kunna spela om topp 5

Med Karla, Kaut, Rocky, Jeremias mfl så ska vi spela topp 5, allt annat är ett misslyckande.

Idag ser vi hur sjukt dom agerar:

Offensivt överbelastar vi ofta med flera spelare, kontringar 2 mot 1 och 3 mot 1 är vardagsmat.

Vi ger så dåligt understöd att vi aldrig någonsin klarar att hålla offfensiv blå.

Eftersom Modo mer eller mindre aldrig lyckas checka på rätt sätt så är vi alltid helt tom i mittzonen, laget är 60 meter långt.
I försvarszonen så har Modo ingen press på puckförarna, man försöker inte ens läsa spelet och bryta puckar i rundlarna utan man har enbart focus på att ställa upp en mur framför Peters och låta motståndarna skjuta skott.

Kontentan av detta fullständigt idiotiska tänk är att när vi väl vinner pucken så kan vi aldrig slå en tillräckligt avgörande passning så vi får lite andrum utan vi står 6 meter från varandra så hur vi än levererar pucken så är vi inboxade och kommer spela fast varandra.

Sen det få gånger Modo kommer ut med pucken ut gröten i egen zon så försöker vi alltid att starta ett anfall, kontentan av detta är att vi är Max 2 st mot 4 motståndare, resten byter och Modo tappar pucken.

När vi spelar 5 mot 5 så ser det ut som att motståndarna spelar powerplay, det beror inte på spelarna själva utan det beror på ett fullständigt havererat spelsystem.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: visst du har rätt i att många av dessa inte borde vara ledande offensiva spelare, men man förlorar inte skotten med 46-15 mot Väsby för att man för många gnuggare.
Det sker för att vi ligger i knäet på peters och inte kan bromsa motståndarna i mittzon

Tror mer på att byta plats på dina procentsatser.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: Men det fullständigt värdelösa, intergalaktislt dåliga spelsystemet förvandlar ju bra spelare till dåliga spelare. Svenningsson är väl egentligen inte en gnuggare, men i brist på något som ens kan kallas gameplan blir han en gnuggare. Hedberg samma sak.

Jo, det är 95% brist på någon form av spelplan på tränarbänken och 5% spelarna.

Centersidan är inte så bra som man hoppats, men återigen. Med någon form av fungerande gameplan skulle den lätt räcka för en sådan här match.

Det här är det sämsta modo jag sett under de 40+ år jag följt dem. Då tänker jag på hur man taktiskt angriper situationer. Hur man försvarar sig i olika zoner. Hur man tänker dig spelvända osv. Dvs, om man bortser spelarmaterialet så år tanken bakom hur vi spelar det överlägset minst genomtänkta.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: Men rockwood har ju aldrig fått spelat center ännu... för han spelas ytter
Kommentera