1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474590 inlägg · 4078 ämnen

Väsby - Modo 2021-01-06

2123149 · » Till forumet


Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
wolper: Det värsta är egentligen inte gårdagens match som enskild händelse, utan det har sett mer eller mindre likadant ut i tio matcher på raken. Skillnaden mot Timråmatcherna var bara att vi var lite mer noggranna och kämpade hårdare.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Såg man matchen såhär i efterhand och är uppe halva natten. Fyfan säger jag. Vilken värdelös match! Vad är våran spelide egentligen? Vi har ju föfan inget spel. Vi räddas av att vi har en bra målvakt i peters som räddar oss större delen av matchen och de en dålig målvakt där vi gör rena skitmål. Ett jävla under att vi får med oss två viktiga poäng. Kunde inte känna någon glädje över straffläggningen ens. Finns ju inget spel. Nu sågar jag nå förbannat. Men är ju fan inte ens kul att se. Ända bra är väll att vi lyckas ta två poäng med detta skitspel som är ett under. Fyfan vad man bara håller alla fingrar för att vi håller oss undan kval neråt. Sågar man hårt. Hoppas det känns bättre efter sömn...
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Det är väl ganska uppenbart för oss alla att Styf inte är mogen uppgiften.
Uselheten har dock bestått under två tränare den här säsongen, vilket får åtminstone mig att tro att det inte bara är dom två tränarnas fel
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Nucky: Hoppas detta är ett tidigt april-skämt.

Minns fortfarande banderollerna i Leksand.

'Skär tasken av Masken'
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Heyerdal: Tror att om Modo kontaktar Karlin efter denna säsong ser han det som en dröm som går i uppfyllelse om han får ta sig an sitt kära Modo. Skriv ett 3 års kontrakt och bygg upp långsiktigt med en som vet hur stor hockeyn är i övik och vad det betyder för staden med omnejd! Samt att han nog vet vad det även innebär för press.

Med honom vid rodret tror jag vi legat topp 6 i dagens läge med skadefri trupp skall dock tilläggas. Får alltid ut max ur sitt spelar material år efter år så nått rätt måste han ju göra i Västervik.

Han är ju taktiskt skicklig och minns från ifjol att Västervik ofta luggade modo och löven på poäng. Trots att vi var väsentligt bättre som lag då.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Då hoppas jag Styf klarar detta(vad du nu menar med att klara detta).

Men jag skulle aldrig nedlåta mej till att kalla någon för idiot ändå. Man måste kunna
respektera olika åsikter.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Veriberri: Jodå, vi har fortfarande inte förlorat en match när vi haft ledningen inför sista perioden. / segrar där.

Sedna har vi 3 hemma-matcher nu och Styf har inte förlorat hemma .

Dessutom var Dahlrot väldigt bra idag, vilket säkert en del MoDoiter tycker är besvärande. Så det mesta peakr uppåt just nu
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
jonsson: vi kan alltid hoppas , blir det inget stannar han förmodar jag men han nämner inget om i intervjun iaf säger bara att han väntar på besked, nämns även att det ryktats om Bert R. till Modo i samma artikel
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Med risk för att ge dig en hjärtinfarkt:

www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/modo-i-kontakt-med-masken-carlsson/

Som jag förstår det på Glader är man nöjd med Styf som tränare och ser hans nya roll i laget som ett naturligt steg.

Å andra sidan jobbar man med två parallella spår(förmodligen årets och nästa års ledning)

Börjar själv bli mer och mer tveksam till om Glader har det som krävs för att bygga lag och organisationen runt ett vinnande lag. Frågan är om Modo har tid och råd att ge honom ännu ett försök efter denna säsong?
Det krävs ett väldigt bra avslut på denna säsong för att övertyga mig iaf.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Ibland tar du dej själv på för stort allvar, vilket innebär att du förminskar alla andra.. Nåt att tänka på. Man måste kunna respektera att det finns andra åsikter, utan att börja håna någon. Fast det kanske är svårt att förstå när man alltid sitter på sanningen?
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Heyerdal:

Men blir det ens nå Ahl spel?
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Oj här var det inga bra miner över en vinst kan man se. Tänk också att ni har väl 7 spelare borta med? Om det är något som inte har varit nådigt för modo i år är det alla skador samt eran tränare lämnade. Spelarna i truppen har ni för att nå ett slutspel, men verkligen aviga i erat spel. Men har det med tränarna mest eller pga alla era skador? För just ju känns det som truppen är väldigt tun.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Heyerdal:

Jobbigt tapp, även om vi klarade oss utan honom mot Timrå. Han må slarva defensivt, men vi har ingen som kan spela med puck som honom.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Rytter: verkar som om Lindgren också drar framkommer i intervju nyss i ÖA, inget flyg bokat än men han väntar på att bli kallad då AHL beräknas starta
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Nu tycker jag samma som dig angående Styf, men anser inte de av motsatt åsikt är idioter.
Detta pga att jag vet att jag varken är facit eller hockeyprofessor.

Och tycker de att jag är en idiot för min åsikt angående Styf så säger det väl mest en del om psyket och aggressionsproblem hos dom.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K:

Jag tycker inte heller det är spelarna som är problemet. En helt ordinarie trupp så ska klara vi klara topp6 med enkelhet.

Men detta är året när allt går emot.

Vår nyckelback och prestige värvning Viklund går sönder tidigt. Vår rutinerade förstacenter som var ett monster på tekningar är trasig och avbryter karriären. Hedberg skadad och kommer inte igång fören efter ca 10 marcher. Starten på serien är upphackad och vi spelar få matcher när vi behöver det som bäst för att få ihop laget och spelet. Huvudtränare lämnar. Corona i truppen som leder till nytt ofrivilligt uppehåll. Ledande spelare som Corrado, Jellvert, Lindgren missar matcher. Vi blir tvungen att låna in spelare och spela juniorer mer än vad som är önskvärt.

Lägg till en huvudtränare som inte är huvudtränare till denna soppa så förstår man vilken skit vi haft.

Fördelen är att endast halva serien gått och det finns en chans att fixa detta om man vågar agera nu och inte "väntar och ser". Förhoppningsvis kan vi med rätt väl hitta stabilitet och självförtroende samt att vi haft vår del av "otur" redan och slipper detta i slutet av serien och slutspel.

Vi måste in med en ny tränare som får spelarna att prestera närmare 100% istället för 70%.

På spelarfronten så är det väl främst 1-2 offensiva spetsar vi behöver. Drömmen vore att få tillbaka Heppo och Kaut. Tycker inte backsidan är så dålig egentligen, med de vi har borde vi prestera bättre försvarsspel, här bär tränarna störst ansvar för att det ser ut som det gör. Sådana som Mikkelson, dahlroth, enström ska kunna ge en stabil defensiv.

Men ska vi inte ge upp säsongen så måste vi göra något nu. Vi kan inte vänta 10-15 matcher till, då är det lika bra att säga att säsongen är förlorad och ta sikte på nästa. Nu eller aldrig för glader och ledningen.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Harry Luras: Min poäng där var att om man tycker att Modo under Styf spelar en bra hockey. Då anser man att jag är en idiot då jag anser den exakta motsatsen.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Gäsp: Glader kanske längtar hem till Lule
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Men samtidigt, måste man tycka så svart och vitt om personer/åsikter? Att man antingen är riktigt smart eller en idiot? Bara för att nån annan har en annan åsikt än mig tycker jag ju väldigt sällan att den personen är en idiot bara för det. Typ min sambo...
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Gäsp:
Ja det är nog lite överallt
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Tarasov: Som sportchef ja! Det kanske är Glader han ska bli "bollplank" till?
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Jag är oxå inne på att modo spelar den sämsta hockeyn på år och dag. Samma år som man fyller 100 år. Vilken tajming.
Att titta på modo får en att slita sitt hår om man är någorlunda intresserad av hockey.

För det första så har man chansat lite för mycket på nyckelpositioner vad gäller truppen. Man väljer gagnon och heponiemi som ska leda en första line. Ingen är kvar idag.

För det andra så tar man in en tränare som lämnar efter några matcher bara.

Förstår att det blir kaos i laget. Samtidigt får laget Corona samt att nu saknas många spelare.

Coronan har förstört mycket helt klart, vi spelar med på tok för många juniorer.

Det hade varit skillnad om modo gått ut med målsättningen att göra ett mellanår för att spara pengar denna säsong, Nu har man topp 6 som mål och då måste man ha en trupp för det.

Summan av allt detta så har Glader tillsammans med ledningen inte gjort sitt jobb innan säsongen började. För visst hade hockeyallsvenskan gått ut med att säsongen skulle genomföras?

Synd att det mesta gått åt helvete med rekryteringarna. Det får vi sona för nu hur det än ser ut på planen
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Tarasov: om du försvarar Styf så idiotförklarar du mig i praktiken. Även om du verkligen inte är den som skulle göra det, så är det effekten av den kritik jag framför.
Dvs, om Styf klarar detta är jag en idiot.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K:
Jag får helt enkelt leva med att vi till viss del tycker olika i frågan, ett tränarbyte ger såklart ett bättre facit. Vilket jag kan göra utan att behöva dumförklara dig eller din ståndpunkt.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Jag tycker det är ganska talande hur slut på idéer våran ledning har när Per Styf vid timeouten i slutet innan reducering står knäpp tyst i båset fast vi varit utspelade i 15 minuter och fortfarande är i ledning.

Inte ens ett försök att dra upp riktlinjer, prata ihop spelarna vad man ska fokusera på sista 5 för att vinna matchen, båda står tyst med tom blick i båset, vad sänder det för signaler egentligen?.
Har spelarna ens förtroende för Per längre?!
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Tarasov: Jo, men jag tycker att det är så extremt uppenbart att jag inte tror på det du säger. Hade du inte sett så mycket hockey och haft ett sådant intresse skulle jag nog accepterat det, men för mig är det fullständigt oförklarligt det du skriver.

För mig är det liksom som att du skulle skrivit att Skröder att en usel värvning. En åsikt jag helt enkelt verkligen inte kan förstå. Dels för att jag tycker att spelarna presterat bättre, men mest för att jag ser hur Modo spelar.

Jag kan ärligt säga att jag under mina 40 år som hockeyåskådare sett ett lag spela så naivt och ostrukturerat som modo. Detta alltså även om vi bortser från klassen på spelarna. Det är helt enkelt enligt mig den sämsta tränarinsats jag sett och jag trodde verkligen inte att jag skulle hitta någon som underpresterade Brithéns andra år, Huras, Jan Åke Andersson, Harry när vi åkte ned till division ett osv. De hade bättre struktur än vi har nu. Inte ens under Huras var vi så överlägset sämst som vi är nu.

Det här är det sämsta Modo jag någonsin sett och jag tycker extremt synd om alla spelare som under nuvarande ledning måste snöra på sig skridskorna även om man säkerligen redan innan vet att det är ett kamikaze-uppdrag.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Tarasov:
Ser att Masken iaf tagit upp Leksand och Rögle, om än inte etablerat dem i SHL men ändå.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K:
Du kan liksom aldrig låta bli argumentera ohederligt. Du får acceptera att jag tycker att 3/4 kedjan inte riktigt håller klassen att du inte vill byta dem mot någon i ett annat lag får jag leva med.

I somras vill jag minnas att du hånade mig när jag nämnde att inte ansåg att truppen hade jag spelare som kunde skapa sina egna poäng, men antar att du fortfarande tycker att jag hade fel där.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Foppatofflan:
Vad har han lyckats med som ledare om man får fråga.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Tarasov:då kunde de andra kedjorna lyfta spelet. Nu fungerar ingenting. Vi hade bland annat en andrakedja som presterade. Nu har vi ingenting. INGENTING.
Du känns som Don Quijote här.

Det var dåligt under Ville, men det är en fullständig kollaps under Styf. Han är den sämsta huvudcosch vi någonsin haft.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
hompa90: bara Timrå som släppt in mindre mål än Västervik, Karlin duktig på styra upp försvarsspel
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Gavelo:
Fast det stora raset i spelet kom när Kaut/Heppo försvann, efter det har det varit katastrof. Vi fick ett stort lyft när Karla/Kaut anslöt och Ville försvann. Det tycker jag talar för att det till en del handlar om spelarmagerialet. Karlkvist/Heppo/Kaut skapade väldigt mkt i anfallszon och såg till att vi fick mkt tid där.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Foppatofflan: Bollplank!?
Vi behöver en grävmaskinsförare!
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Foppatofflan: Tar dom in masken är dom jävligt snett ute.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Sven Tuta: Ja du har helt rätt men det är inte bara Styf som ska ha skit utan även ledningen och framförallt Glader. Jag tycker precis som costansa (?) att det är för naivt och slappt i MoDo. Ställs det ens krav på spelare och ledare? Nej i MoDo där är det myspys och gofika som gäller. Hur jävla länge surrade inte Widebro och Glader om att laget behövde en lång inkörningsperiod? Är vi fortfarande kvar i den perioden?
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
hompa90: Det ska sägas att Karlin är ansvarig för spelarvärvningar i väldigt stor utsträckning även fast Georgsson har titel som sportchef. Det är i princip de två som sköter Västervik.

Jag är jävulskt svag för Karlin och jag tror definitivt vi hade varit i toppen med honom, men samtidigt vet jag inte hur stort utrymme han hade fått i vår förening.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Foppatofflan: Det känns som ett väldigt dåligt alternativ. Snudd på ett djävla hån.

Noll förtroende för Styf.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Gäsp: rykte om Masken Carlsson, se länk expressen.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: Eliasson
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
hompa90: Du kan köpa den värsta grävmaskinen som finns, men den är helt värdelös om du inte har ngn som kan sköta spakarna. Det är väl där Modos problem är, dyr maskin utan förare.
Kommentera


Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Med Karlin i båset hade han med sitt taktiska kunnande säkert fått ut mer av det här laget. Kolla vad han får ut av Västervik år efter år trots byte på 70 % av truppen. Modos pratst alltid om att det är en lång väg för att få ihop spelet och formationerna, men hur lyckas Karlin med en gissningsvis 5-6 miljoner lägre budget samt lika stor spelaromsättning som vi hade i år?
Modo är och förblir en gåta.. Helst då vi har liknande ekonomi som 4-5 SHL klubbar.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Bilyaletdinov:

Nu avgick Dan idag, tror nog inte Styf går självmant.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
AddMan: Svårt. Vi behöver en coach som kan få spelarna att spela på rätt sätt. Dels tror jag att Styf har en utopisk syn på sitt spelsystem, men jag tror också att spelarna inte förstår hur de ska agera. Då blir de frustrerade, vilket reflekteras i ett bedrövlig utförande av det spelsystem Styf förespråkar.

Ja, Perra skulle släppa prestigen och spela enklare där tredje forwarden tar hemjobbet, där ytterforwards markerar sin back osv. Tyvärr räcker inte det för att helt utmana de bästa lagen, men det skulle ta oss till slutspel.

Helst vill jag ha en riktigt bra tränare som likt Bulan, Jonas Rönnqvist och Abbot kan implementera ett spel som verkligen utnyttjar vi det vi är bra på. Hårt jobb, mycket skridskoåkning och gå rakt på mål. Vi har inte samma puckhållande spelare som ifjol, men däremot har vi speed. Utnyttja det.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Hej Ulf och styrelsen, kan ni försöka få ledningen att värva lite tyngre namn NU, det börjar bli pinsamt att kolla på detta.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
AddMan: In med perra så är allt löst.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
J F K: Av ren nyfikenhet.

Vad skulle idag vara din lösning på problemet?
Om du fick bestämma.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: Jag håller inte alls med!
Spelarmaterialet är helt ok, skulle faktiskt säga att det är bättre än majoriteten i allsvenskan.

Peters en liten chansning men oerhört bra värvning!
Corrado , Mikkelsson, Viklund är alla 3 oerhört gedigna allsvenska värvningar.
Dalroth, Enström erfarna och professionella spelare på den a nivå.
Wallinder en tidigt draft osv.

Sylwander, Max Tjernström , extremt bra spelare för en lägre formation i allsvenskan.

Hedberg har spelat på hög nivå och är i bra ålder, bör kunna vara 150% bättre än han är idag.
Sveningsson var fruktansvärt bra redan då han lånades ut från HV, på förhand en av allsvenskans kanske bästa spelare och har därför en av dom högsta lönerna.
Aagard har relativt bra statistik från utländska ligor och är nog inte i närheten av vad han kan.
Heppo började tufft men efter 6-7 omgångar var han våran enskilt bästa spelare med råge.
Olsson var en bra spelare och relativt målfarlig, man hade nog trott att han äntligen skulle bli en toppspelare men har inte alls lyckats.

Med dessa spelare så är det enligt mig öht ingen tvekan om att vi bör kunna spela om topp 5

Med Karla, Kaut, Rocky, Jeremias mfl så ska vi spela topp 5, allt annat är ett misslyckande.

Idag ser vi hur sjukt dom agerar:

Offensivt överbelastar vi ofta med flera spelare, kontringar 2 mot 1 och 3 mot 1 är vardagsmat.

Vi ger så dåligt understöd att vi aldrig någonsin klarar att hålla offfensiv blå.

Eftersom Modo mer eller mindre aldrig lyckas checka på rätt sätt så är vi alltid helt tom i mittzonen, laget är 60 meter långt.
I försvarszonen så har Modo ingen press på puckförarna, man försöker inte ens läsa spelet och bryta puckar i rundlarna utan man har enbart focus på att ställa upp en mur framför Peters och låta motståndarna skjuta skott.

Kontentan av detta fullständigt idiotiska tänk är att när vi väl vinner pucken så kan vi aldrig slå en tillräckligt avgörande passning så vi får lite andrum utan vi står 6 meter från varandra så hur vi än levererar pucken så är vi inboxade och kommer spela fast varandra.

Sen det få gånger Modo kommer ut med pucken ut gröten i egen zon så försöker vi alltid att starta ett anfall, kontentan av detta är att vi är Max 2 st mot 4 motståndare, resten byter och Modo tappar pucken.

När vi spelar 5 mot 5 så ser det ut som att motståndarna spelar powerplay, det beror inte på spelarna själva utan det beror på ett fullständigt havererat spelsystem.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Confusius: visst du har rätt i att många av dessa inte borde vara ledande offensiva spelare, men man förlorar inte skotten med 46-15 mot Väsby för att man för många gnuggare.
Det sker för att vi ligger i knäet på peters och inte kan bromsa motståndarna i mittzon

Tror mer på att byta plats på dina procentsatser.
Kommentera

Sv: Väsby - Modo 2021-01-06
Nooky: Det är ju just det. Han värvades hit som ersättare för Gagnon, men får inte spela center, va fan lixom???

Jag har ALLTID varit tveksam till att värva nordamerikanska centrar, centern har en helt annan roll därborta, inte lika viktigt där att vara stark defensivt.

I Sverige är vi vana vid att centern är bra i båda riktningarna, och det är nog så det måste vara på stor rink.

Satsa på en hel uppsättning med tvåvägscentrar, och svenska dessutom
Kommentera

2123149 · »