Stigsson: Jag tycker inte Duncan Miller-skämtet var speciellt grovt, men jag är samtidigt medveten om att min åsikt bara representerar en sida av myntet - och det är fullt möjligt att den andra sidan kan ha andra åsikter.
Supporterkulturen oss emellan lagen kring Siljan går mycket ut på att vi bjäbbar lite till höger och vänster. Det går ut på att trampa på ömma tår, och prestera vassa dolkar av ord som borrar sig in mellan skulderbladen, och blir till Sista Ordet i den debatten.
Det tycker jag är helt ok - så länge man inte ger sig på någon som ligger.
Ed Belfour i detta fallet anser jag inte ligger ned. Han har hållit nollan åtskilliga matcher - och motsvarat Leksandssupportrarnas högt ställda förväntningar. Samt överträffat Morabornas önskningar med råge. Ed ligger inte ner. Han klarar av att kallas Duncan Miller.
Det är ju skillnad på att häckla spelare i det andra laget och att kalla en en annan HS-användare för "jävla sopa" rakt ut. Där har vi väl kanske summan av kardemumman.
Metal Guru: Nu kanske jag inte menade just Duncan Miller skämtet eftersom jag inte har en aning om vem han är/var/står för utan mer tråkningar i allmänhet mellan oss.
Wikegård fortsätter att ösa dynga över oss. Tydligen ska någon sportchef fått en knuff i ryggen av en MIK-supporter och hör och häpna, detta skall även ha hänt Wikegård! I sunkiga FM Mattsson Arena! Åh vad det är tråkigt att åka hit och fy vad det är synd om oss som måste spela match i en sådan sunkig arena. Nej bitterheten lyser igenom att han inte fick jobbet som alla drömmer om, när han var så nära.
Resa till Mora den 26 januari! Faleijs Finest arrangerar bussresa från Stockholm, via Uppsala, till Mora för matchen Mora IK - Färjesads BK. Paketpris med lunch, middag och sittplatsbiljett 550 kr. Mer info på länken.
Ola: Självklart ska han inte det. Men jag tror inte han har förståndsgåvor nog att begripa det. De flesta sportjournalister - både bra och dåliga - sätter en ära i att inte ta ställning för eller emot särskilda lag. Men det finns uppenbarligen undantag.
Har själv skrivit på Tomas Ros blogg och beskrivit för honom vilken jävla dålig journalist han är.Och att han kan åka till sina jävla skitlag Djurgården och Leksand.Och att han inte är välkommen till FM Mattsson Arena mer. Och att han glömde en sak på länken någon visade mig till hans blogg. Att han glömde att Thomas Skogs gjorde ett solomål i matchen mot linköping.
Det finns en enorm feghet bakom Ros agerande som bloggare. Han ger sig på det publikt, omsättningsmässigt och numera även sportsligt minsta laget i elitserien. En sån hjälte! Och han växer för varje minut som Leksandssupportrarna går in och hyllar hans blogg. Vilken hjälte!
Ros är en kvasijournalist vars tillträde på AB starkt måste ifrågasättas, och med det menar jag faktiskt allvar. Jag brukar inte bry mig så mycket om puckade tyckare i kvällspressen och annorstädes, men Ros har tagit steget över tröskeln nu. Han låter sina aversioner gå ut över sitt jobb som journalist (kan man verkligen kalla honom journalist?). Han äger egentligen ingenting av det som karaktäriserar en god journalistisk anda. Han är fullkomligt rutten.
Detta aktualiserar faktiskt en fråga som en av MIK:s sponsorer berättade för mig under en resa till Gävle i höstas. Han berättade att det fanns en mediabevakare på Vasaloppet. Varje gång det skrevs något negativt om Vasaloppet så dök mediabevakaren ned som en hök, och gav tidningen ett rent helvete. Nämnde sponsor efterlyste en sådan även till Mora IK. Om denne mediabevakare skött sina kort rätt så hade han kunnat se till att Aftonbladet blev tvugna att göra sig av med Ros.
Jag vill hemskt gärna se en sådan mediabevakare. Som det är nu kör de över oss från alla håll och kanter. Och Ros, den nästan löjligt fege jäveln, sitter och flinar i sin nedsuttna soffa.
Instämmer till 100 procent med första hälften av ditt inlägg. Över tröskeln, var ordet. Långt över tröskeln.
Att skaffa något slags mediebevakare skulle dock inte fungera - tvärtom. Om klubbar, företag eller organisationer skaffar folk som "ger tidningen ett helvete" blir enda effekten att redaktionen ställer sig bakom sin skribent som en man. Att utöva den typen av påtryckningar på den fria pressen är att gå fel väg. Om jag jobbade på en tidning som uppvaktades av en "mediebevakare" skulle mina antipatier mot företaget/klubben bara öka, och om MIK gick den vägen skulle Ros snabbt ha hela redaktionen bakom sig.
Det enda man kan påpeka är sakfel på nyhetsplats - och göra det på ett vänligt sätt. Bloggar, däremot, är personligt tyckande. Journalisterna där har fritt fram att framföra sina åsikter, men nästan alla har en sådan journalistisk heder att de inte använder utrymmet för sina klubbsympatier. En sådan som Ros begår inte något "formellt" fel i sin blogg. Däremot sjunker han till en nivå som jag själv som f.d. journalist aldrig skulle kunna göra utan att rodna.
Så vad göra? Ge fan i att köpa tidningen såklart. Konsumentmakt, var det.
insu: Jag valde då bristande omdöme... nåt sånt. Skrev att han inte uppfyller god journalistisk kodex genom att öppet visa sina aversioner mot ett enskilt lag och att det nu börjat gå över till rena trakasserier.
Metal Guru: Det är en blogg, och där kan behöver man varken vara saklig, opartisk eller ha sans och vett. Missförstå mig rätt: jag skriver under på ALLT ovan - och mer därtill. Men det finns inget att anmäla. Tyvärr.
Knogen: Om man ska ha en bra relation till media vinner man den aldrig genom att ifrågasätta, förutom när de skriver rena sakfel - för ingen journalist tycker om att göra fel. Om man påpekar det på ett vänligt sätt utan att kräva feta dementier har man "en upp" på journalisten och kan förhoppningsvis bygga upp något bra. Om man däremot ifrågasätter vinklingar och partiskhet - även i det fall då det borde ifrågasättas - blir man bara betraktad som besvärligt. Och det leder sällan till något gott. Det är spelets regler. Och de är ganska sura ibland. (Själv är jag för närvarande skogstokig på Ros, och det blir jag väldigt sällan på journalister.)
insu: Men om det kommer några anmälningar med sakliga argument, och inte att han är (har?) ett stort rövhål, så kanske hans chef har synpunkter. Eller går anmälan direkt till Ros?
Ola: Anmälan borde rimligen gå till redaktionsledningen, annars är förfarandet ju tämligen meningslöst. Men jag tror som sagt inte det kommer att resultera i något.
insu: "Det är en blogg, och där kan behöver man varken vara saklig, opartisk eller ha sans och vett. Missförstå mig rätt: jag skriver under på ALLT ovan - och mer därtill. Men det finns inget att anmäla. Tyvärr."
Gårdagens hetsjakt var ju inte i någon blogg.
Enkätundersökning av 30 ES-spelare, vilka då? bla.bla..
Jag tycker inte Duncan Miller-skämtet var speciellt grovt, men jag är samtidigt medveten om att min åsikt bara representerar en sida av myntet - och det är fullt möjligt att den andra sidan kan ha andra åsikter.
Supporterkulturen oss emellan lagen kring Siljan går mycket ut på att vi bjäbbar lite till höger och vänster. Det går ut på att trampa på ömma tår, och prestera vassa dolkar av ord som borrar sig in mellan skulderbladen, och blir till Sista Ordet i den debatten.
Det tycker jag är helt ok - så länge man inte ger sig på någon som ligger.
Ed Belfour i detta fallet anser jag inte ligger ned. Han har hållit nollan åtskilliga matcher - och motsvarat Leksandssupportrarnas högt ställda förväntningar. Samt överträffat Morabornas önskningar med råge.
Ed ligger inte ner. Han klarar av att kallas Duncan Miller.