Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

Sv: Övrigt
Ovanligt lite inlägg för att vara matchdag. Är ju inte vilken match som helst heller. Är alla lika nervösa?
Har försökt att koppla bort dagens match men det är inte lätt.

Drygt två timmar kvar...

Grymt...
7 minuters power play och 1 målchans.. och den var brynäs...

Behövs nog gnugga lite 5-4 till nästa säsong så ni inte blir sämst i allsvenskan på det också...

Känns lite drygt det här , Vi brukar ju vinna mot "bättre"lag och förlora mot de "sämre"...Nu har Vi förlorat de senaste två matcherna och har ett sämre lag att möta de närmaste två matcherna....Hur ska detta sluta ?

mattias - 74: Ja jag hittade också den nyheten på expressen.se

Finns det någon Ignore fuktion här på HS ? Ibland får jag lust att plocka bort inlägg från fåniga tramsskribenter.

Har ni ingen Ejendal eller Percy i Mora som kan hjälpa er med en ny hall? Jag har aldrig varit där men enligt många så är det en hall under all kritik.

Tikinmyheart: Hallen har ju byggts om för inte alltför längesedan. Den är likt Timrås långt ifrån den bästa arenan i Sverige, men den duger.
Tror inte att det primära idagsläget för Moralaget är att bygga något nytt. Njae, det finns säkert en del annat som har högre prioritet.

Tikinmyheart:
Det stämmer, den är under all kritik. Vi har inga loger med bastu, dom loger vi har är inte många till antal (dock bokade hela säsongen). Sen är det omklädningen då, vad skall vi säga om den då? Eftersom det ser ut som det gör i ishallar och inte i arenor så är ju det under all kritik åxå. Sen glömde du en mycket viktig sak: Den förbannat tråkiga vägen hit, bara den gör att man tycker att arenan är under all kritik

Tikinmyheart:
Vi har inte 68 loger och 24 restauranger, om det var det du menade. Däremot har vi en trevlig och gemytlig hall som renoverades 2004.

Tikinmyheart:
Jag kan ärligt - och trots min enögdhet - säga att bättre "arena" än Smidjegrav för att titta på ishockey har då inte jag varit i. Att ha en sittplats mitt på långsidan på övre delen är en ren fröjd. Den närheten till spelet hittar man inte i brådrasket.

Sedan är det oherrans trångt när det är mycket folk. Ståplats är embarmligt tråkig, eftersom man väldigt lätt hamnar bakom några idiotiska balkar som skymmer sikten. Det är lågt till tak med den överdimensionerade mediakuben och några pubar för ståplatspubliken finns inte, förutom några nödlösningar som kom till väldigt sent. Detta är något som bör rättas till.

Sammantaget: Vill man se ishockey är Smidjegrav en fröjd. Vill man dessutom, eller istället, kröka till, eller röra sig runt i arenan är den sämre. Ibland hopplös.

Attityden till Smidjegrav beror på vilken slags supporter man är. Den nya tidens supporter som kräver bärs på armlängds avstånd från sin stoppade fåtölj, eller den som tycker hockeyn kommer i första hand och som överser med brister och avsaknad av bekvämlighet till förmån för att se det som sker på isen på bästa sätt.

Målet ska ju såklart vara att få det bästa av två världar, och dit hoppas jag klubben strävar.

Tikinmyheart: ingen ide att bygga en hall som ingen kommer till. Vi kan inte ens fylla den här hallen och värre lär det bli i allsvenskan.

Knogen: Tack för ett seriöst svar och bra förklaring. Jag misstänker att de personer jag har pratat med tillhör den senare kategorin.

Bortastå verkar överensstämma med den bild jag har fått mig tillskriven. Men inget kan nog blir sämre än HV:s bortastå. Det är skandalöst att HV har mage att ens ta betalt för att stå i kobåset.

Av vissa svar att döma så tror jag nog att min fråga uppfattades som provokativ, vilket inte var fallet.

Jag läser artikeln med Leksands VD Håkan Åman på DalarnasTidningars hemsida.
Han är positiv till 14 lag i ES, som de flesta andra, och verkar se det som naturligt att Lif skall vara ett av de 2 nya lagen!
Men som vanligt handlar det inte om att man skall vara ett av lagen på det sportsliga planet utan för att man drar så mycket publik och har så fin arena!
Är inte detta så typiskt Leksand, att ta en plats som given pga arenan och publiken? Det är ju därför den mentala biten inte funkar när det som mest gäller (vi behöver inte spela för fullt då vi kommer till elitserien ändå när den utökas)
Snacka om att ta det för givet...

Slinger:
Jag som trodde att det började gå upp för LIF att i Sverige k.v.a.l.i.f.i.c.e.r.a.r man sig på sportslig basis för serieavancemang.

Metal Guru:
Man kan ju tycka det...
Faktum är och kvarstår att OM ES utökades i och med denna kvalserie som nyligen avslutats så skulle Leksand fortfarande vara i Allsvenskan!

Slinger:

I morse skrev du följande:

"Jag läser artikeln med Leksands VD Håkan Åman på DalarnasTidningars hemsida.
Han är positiv till 14 lag i ES, som de flesta andra, och verkar se det som naturligt att Lif skall vara ett av de 2 nya lagen!
Men som vanligt handlar det inte om att man skall vara ett av lagen på det sportsliga planet utan för att man drar så mycket publik och har så fin arena!
Är inte detta så typiskt Leksand, att ta en plats som given pga arenan och publiken? Det är ju därför den mentala biten inte funkar när det som mest gäller (vi behöver inte spela för fullt då vi kommer till elitserien ändå när den utökas)
Snacka om att ta det för givet..."

Ursäkta mig, men var i artikeln läser du det jag uppenbarligen missar? De två senaste åren har LIF missat ES och även om serien skulle ha bestått av 14 lag hade man fått stå utanför. Att förespråka en utökning av ES utan att för den delen ta del av det är väl att på ett tydligt sätt visa att man värnar om Svensk hockey, men du lyckas vända det till något helt annat - hur?
Om du syftar till Åmans konstaterande att det finns lag utanför ES som drar mer publik än vissa slutspelsmatcher, så finner jag det beklämmande att du är så fruktansvärt trångsynt att du inte klarar att se vad Åman vill säga. Ett av de återkommande huvudargumenten till att inte uttöka ES är påståendet om att det inte finns ett tillräkligt publikt intresse för 14 lag, vilket Åman tillbakavisar med detta exempel. Det är allt. Skulle ES (mot förmodan) utökas till 14 lag till kommande säsong är det ni och rödhökarna som får platserna. Inte vi, för det har vi inte förtjänat vilket vi är bittert medvetna om!

nyz:
Jag må vara trångsynt och kanske till och med naiv men när ni supporters och ledning hela tiden tjatar om att ni borde få en gratisplats till ES pga eran fina arena och era trogna supporters (Visst har ni en fin arena och trogna supporters, det kan jag hålla med om) så hur tror du att man tolkar Åmans uttalande då?
Jag tror inte för ett ögonblick att "Åmans konstaterande" INTE var en passning högre upp i hockeyherarkin!
Japp, så naiv och trångsynt är jag!

Slinger: Att känna, anse och uttrycka att man "borde" vara ett ES-lag är väl för katten inte samma sak som att tjata om en gratisplats. Gratisplats, förresten - finns inte, får inte finnas och om det mot förmodan skulle uppstå en sådan skulle jag aldrig acceptera en! Den dagen Leksands IF placerar sig 1:a eller 2:a i kvalserien, eller om man nu inte ändrar till att serieseger i AS kvalificerar till uppflyttning, har man förtjänat sin plats i ES och först då. Tills dess får jag och alla andra finna oss i att LIF är ett allsvenskt lag med en ES-mässig arena och supportrar utan motstycke...

nyz:
Det tråkiga är att det låter likadant!

Båkktjittan: Har frågat det förrut å frågar det igen : Finns det någon Ignore fuktion här på HS ? Ibland får jag lust att plocka bort inlägg från fåniga tramsskribenter.

Båkktjittan: Nej det finns inte någon sån funktion. Du får helt enkelt läsa selektivt.

Stigsson: Ja usch...

Vad gäller för biljetter för nästa säsong?
På morahockey.se står det ju samma priser som under året som varit.
Kan man sätta sig var man vill eller?

horcoff: Priserna ska vara något sänkta, säsongskorten säljs då för specifika platser så jag misstänker att det inte är fri placering.
Ring kansliet för att få ett korrekt besked.

Stigsson: men nog borde dom gå ner i pris...om inte WIBE är beredda att pröjsa igen då

Db_04:Skulle bara tala om att priserna har sänkts inför kommande säsong. Med hur mycket låter jag dock vara osagt då jag inte vet den exakta procentsatsen.Men sänkt det är det......

sold:

Varför sänker man för ? Är det för att intresset mattas nu tror ni när inte spelar i Es längre. Ni skulle ha kvar priserna tycker jag!

mattias - 74: och ha typ under 1000 pers lr?

Db_04: Jag tror att intresset fortfarande kommer vara stort även i AS. Men sänkta priser är väl ändå självklart. ES och AS är helt skilda.

Jag tror faktiskt den gode mattias - 74:
faktiskt försöker sig på ett uns av ironi! ;0)

Metal Guru:

Vem jag var när hur :-)

RQT: intresset har väll inte vart stort om man som elitserielag med seriens minsta arena behöver få hjälp av en sponsor som delar ut fribiljetter för att få dit folk och ändå knappt fyller hallen ?

Min bäste Db_04:
Du blandar ihop 'Intresse' och ''Publikunderlag'.

Metal Guru: sorry glömde chatten på mik.se ;)

mattias - 74: Ja , och jag tycker Vi skulle va kvar i Elitserien.

Db_04:

Et tu Db! Säg inte att vi måste lära dig grundkursen i matematik också? ;-)

Knogen: det har redan fröken sune gjort :)

Båkktjittan:

Nej jag menar att ni inte skulle häja priserna.

mattias - 74: blir som i borlänge alla går in med frikort :)

Metal Guru:
Bör ju vara samma "publikunderlag" som laget ett par mil söderut??

Djanzon:
Du är inte så bevandrad i dalageografi, väl..?

Vi gör ett räkneexempel.
Gör en cirkel med respektive ishall i centrum, och med en radie på 50km. Cirklarna kommer gå i varandra över Siljan, men vi låter alla 'gemensamma' punkter hamna hos den ishall som är närmast.

Vilka metropoler hamnar då under Mora- respektive Leksands-flagg?

Eller i klartext, Djanzon:

Jajjamen, det är samma publikunderlag.
Falun är ju lika stort som Älvdalen, medan Orsa är jämbördigt med Borlänge. Att Mora är lite större än Leksand kan vi ta inom felmarginalen.

Metal Guru:

Jopp, sedan är precis varenda älvdaling, våmhusare, moring och orsing MIK-supporter också. Det är ju lite fuskigt när sympatierna är så heterogena som i Ovansiljan, om man jämför med t.ex. Leksand och söderut där det finns ett oproportionerligt stort antal MIK-supportrar bland leksingarna.

Metal Guru:
Jag vet inte riktigt vad han menar med "laget ett par mil söderut", eftersom vi då hamnar i Mångbergstrakten. Och hur publikunderlaget ser ut där har jag ingen riktig koll på. Faktum är att jag inte ens vet om de spelar hockey i Mångberg.

Metal Guru:

Vilka metropoler hamnar då under Mora- respektive Leksands-flagg?

Leksands :)

insu:

"Faktum är att jag inte ens vet om de spelar hockey i Mångberg."

Jodå, de har faktiskt ett eget fäbodlag (se länk).

Mångberg finns ju även representerat i Team Cans, så det verkar vara en riktig metropol. Publikunderlaget vet jag dock inte mycket om, mer än att det förmodligen är väldigt säsongsbetonat i den delen av kommunen. Risken finns att Fäbodlaget står utan publik stora delar av vintersäsongen.

Knogen:
Nu känner jag att debatten berör mina hemtrakter, åtminstone väldigt nära där jag tillbringar stora delar av sommarhalvåret. Trodde nog inte att Mångberg någonsin skulle dyka på på hockeysnack.com, men men.

Att Fäbodlaget i Mångberg skulle kunna prestera någon form av hockey ser jag som otroligt. Med en medelålder på 73 år, där bakåtsträvande är ett kall och en inavelsprocent som är generande så bedömer jag att företeelsen "hockey" har gått Fäbodlaget förbi. I Mångberg sysslar man inte någon annan idrott än dragkamp, pilkastning eller chokladhjul.

Du har rätt i att publikunderlaget är säsongsbetonat. Förutom peaken under sommaren lever trakterna upp också en vecka i oktober då finkel- och krutdofterna livar upp stämningen.

Mr Walker:
Du menar att man helt och hållet missat hästskokastningen?

Mr Walker:
Ed Belfour skulle alltså sänka medelåldern i Mångberg. Kan det vara möjligt?

« · 1017517 · »