mora93: Nu hänger jag inte riktigt med. Att hellre skicka bort Määttä än Bruun är ju enbart dumt, då Määttä är, förutom som nyss sagts vår bäste back sett till +/- den ende backen i truppen som enligt mig är stark defensivt i första hand.
PappaKeno: Kurvinen håller jag inte med om, de andra två går att diskutera. Jag tror dock att Harant fortfarande inte riktigt kommit upp i sin rätta nivå.
Dessa heliga kor. Kan inte annat än hålla med challe, varför får man inte ha åsikter om dom randiga? Personligen tycker jag att det är åt hel.... att man inte får säga det man tycker. Säger en spelare, ledare något under match så är det snickarboa på en gång
hörde att de tre Borlängespelare som vart med Mora och tränat i går gjorde riktigt bra i från sig.... Anders Lövdahl, Andreas Carlsson och Morasonen Anders Broberg
RQT: Ja han är rätt överlägsen där, Orsa IK är på väg upp i seriesystemet nu och bli inte förvånad om vi ser Mora vs Orsa om några år!! Nyförvärv innan fönstret glog igen Daniel Back, Andreas Sundqvist och Målisen Peter Hamrén.
Antar att många redan köpt pappersupplagan av dagens Aftonbladet och blivit rosenrasande. Dödsannonsen på förstasidan är lägre en Glocalnet, med tanke på att det är elva omgångar och förmodligen en kvalserie kvar innan sådana annonser kan bli aktuella. Ska man hårdvinkla kan det ju vara läge att vänta in verkligheten först... Däremot tycker jag att Anrells krönika är bra och sansad, trots att det inte är någon munter läsning.
insu: nja, köpt var väl å ta i, jag bläddrade fram Sportbladet i tidningsstället när jag var ner på ICA i Sumpan på lunchen, ja som sagt den känns väl si så där, det är ju som du skriver, 11 omgångar kvar och en eventuell kvalserie
Från det ena till det andra! Mora måste fylla arenan under dessa sista omgångar för att få ett ännu bättre publikstöd och för att ge laget inspiration! Varför inte bussa folk från t.ex Rättvik och Älvdalen med gratis transport? Sänk priset på entrebiljetterna rejält under de omgångar som är kvar, det kostar mer att åka ur es... Wibe's initiativ är mycket bra! Fram för fler sådana! Gör lite NHL av pauserna med olika aktiviteter som exempelvis fånroliga små tävlingar, strafftävlingar för publiken mm. Jag säger som Wikegård, visa lite desperation!
Slinger: Mycket bra skrivet, många bra idéer. Men händer det något tro, från de som bestämmer, återstår att se. Jag tvivlar. Men att något måste till är väl solklart. Fram för fler bra idéer. Sälj kvarvarande sittplatser riktigt billigt , till tex pensionärer, skolungdom, familjer etc, först till kvarn och begränsat antal. Vad gäller aktiviteter. Puckkastartävling kanske, en riktig klassiker. Ta dit Bite, eller nå´t annat band som spelar från scenen mellan klackarna i pausen och innan match.
Step: Ja in med Bite i mittcirkeln så kanske det blir lite allsång i arenan som den där magiska aprilkvällen då vi helt objudna klampade in i finrummet :-)
visst är det märkligt att det som hände den där aprilkvällen -04, då vi blev omskrivna att vi förtjänade vår plats i elitserien mm mm till det som skrivs nu i dagarna att vi absolut inte skall vara i svensk ishockeys "finrum" mm mm
Det som är mest lustigt är att de tongångarna är baserade på kriterier som inte har ett dugg med ishockey att göra.
Mycket av de attityder vi ser nu kan dessutom tillskrivas våra proffstyckare i media. Har de väl bestämt sig för att göra slarvsylta av något lag så får de väldigt god hjälp. Jag svär väl kanske i kyrkan nu, men såväl spelare som supportrar är nämligen ofta vindflöjlar av guds nåde, utan särskilt stora ambitioner att gå utanför ramarna. Tycker Wikegård att Mora är en frisk fläkt i elitserien så mumlar spelare och supportrar i kör: "-Mora är en frisk fläkt i elitserien". Tycker Wikegård att Mora IK är en varböld på hela etablissemanget följer snart horden efter: "-Mora IK är en varböld på hela etablissemanget". Det är alltid lättast att flyta med strömmen. (Det är väl också något som förklarar varför så stor andel orsingar håller på Leksand, trots Orsas långa och digra historia med Mora IK, och lika långa och digra icke-historia med Leksand. Det hade egentligen inte med saken att göra, men jag vill ju passa på :-).
För att ge ett litet exempel på likformigheten och "oviljan" att gå sina egna vägar bland elitseriens spelare kan man ju bara gå till det svar journalisterna får på frågan: Vad ska du göra under ledigheten efter säsongen? Jag skulle kunna sätta en rätt stor slant på att svaret skulle se ungefär lika ut för en majoritet av spelarna. Och det svaret vet vi. Får jag höra en kvalificerad gissning från någon! ;-)
Är det då konstigt att "så många" spelare och supportrar vill ha ut Mora IK? Nej, inte alls. Är det något att bry sig om? Ja, i tändninghänseende. Annars, nej. Hade våra proffstyckare i media panikartat utbrustit "Hjälp! Mora får inte åka ur. Den lilla charmiga landsortsklubben behövs i elitserien", så hade inte majoriteten elitspelare och supportrar velat ha ur oss heller. Det är min fasta övertygelse.
Själv har jag gått igenom krisens alla faser den senaste veckan, helt enligt regelboken:
1. Chock – varför skriver de som de gör om våra fina grabbar? Är alla journalister ondsinta drantar med mörka avsikter?
2. Förnekelse – det kan inte vara sant! Inte ligger vi sist i serien? Inte har vi sparkat två tränare den senaste månaden? Inte gör tidningarna fejkade dödsannonser om MIK?
3. Insikt – jo, det är tydligen så.
4. Acceptans – det är ingen idé att sitta och vara arg på journalister, jag har ingenting för det. Och det är inte deras fel att det har fattats ett antal tveksamma beslut i MIKs organisation det senaste halvåret.
5. Revanschlusta – härligt att de rackar ner på oss. Det gör det desto roligare att ännu en gång slå Hockeysverige med häpnad. Oj, vad vi ska visa dom jävlarna! Nästa Sportbladet-etta ska bli ”Liket lever” – och då syftar jag inte på Johan Lindström.
Knogen: Jo, det finns en flockmentalitet som är väldigt lätt att hänga på om man inte reflekterar. Det tydligaste exemplet är väl när någon här inne börjar driva en kampanj mot någon av våra spelare. Vips vaknar en massa människor ur sina dvalor och kommer på att ”eh… jo, han har ju inte varit så bra i år tror jag”. Och så är drevet igång, utan någon som helst hjälp från media. Mitt tips till alla är: se till att komma till fas fem så snart som möjligt :-)
Bruun klar för MIF, en stor skandal tycker jag.