Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
sold:

Lite skvaller:
* Idag blir det klart med ny sportchef. En svensk fd landslagsspelare. Presskonferens idag eller i morgon.

* Elomo ska lämna besked idag om han vill fortsätta eller inte.

* En eller två för Mora nya spelare ska också lämna beked idag.

* Marknadschef Johan Sares slutar och är handplockad av Gunde Svan till skidförbundet. Ersättare sökes och man har två intressanta namn.

65selander:

Tror jag också. därför värvades Jonasen och Weinstock =)

Tikinmyheart:

Sen har du ett par stora hotell i Tällberg som står för boendet för dessa sk supervärvningar vilket oxå är en hel del pengar.

Mike Skinner: OK. Ingen konst att skita om arslet är fullt. Sen har du helt rätt att LIF:s s.k. toppvärvningar inte hade ngn betydelse när det verkligen gällde.

Mike Skinner: Tror LIF tänker efter mer än en gång när de värvar någon nu med tanke på att flera utav deras sk klassvärvningar från utlandet inte hjälpte så mycket under KS denna säsong som var.

65selander:
Det känns ändå på något sätt bra att Mora inte har någon Percy eller Ejendal. Vi sitter ju i samma båt som nyss nämnda herrars lag, trots att det pumpas in pengar i både Malmö och Leksand, och det gjorde det även när vi spelade i ES. Det är ändå värt något, nu när det är bittra tider.

Tikinmyheart: Ejendal betalade även Ed Belfours lön när han var i Leksand.

Tikinmyheart:
Det låter inte alls orimligt. Han betalade ju för Belfour, så vitt jag vet.

Tubest: Så Prestberg kan vara köpt för Ejendals pengar?

Tikinmyheart:

Leksand har inte mer pengar än nån annan klubb, men det finns en viss P-O Ejendal i bygden som har och han öser in slantar i den föreningen.

Cedergren dementerar flyttrykten i dag, känns skönt det.

Tikinmyheart:
Förmodligen, och förhoppningsvis, handlar det om att Mora försöker bygga en trupp som faktiskt ska hålla istället för att värva ihop ett lag så snabbt som möjligt. Att det blev en så stor spelarflykt från Mora och inte från Leksand är ju ingen konstig grej då Mora blev degraderade och Leksand spelar kvar i samma serie. Så det Leksand gör nu är väl att värva spets till en bred trupp medan vi ligger efter och inte har någon trupp att spetsa ännu.

distanserad: Timrå som har fått förtroendet av Skogs är många Tikare glada och stolta över, men idag är han ingen spelare för NHL. Det kommer att bli intressant att följa hans utveckling i TIK.

Inget ont om Mora, men att slåss för sin överlevnad nästan hela säsongen kanske inte gör att man utvecklas som spelare?

Jag tycker naturligtvis att Skogs hamnar bland mycket bättre spelare och det kommer nog att göra att han kan utvecklas till att bli en potentiell NHL spelare. Men å andra sidan är det inga dunungar som spelar "over there".

En fråga som vänder sig till MIK fansen och som inte avser att provocera. Har Leksand tonvis med pengar i jfm Mora? Leksand fortsätter att värva bra och dyra spelare och deras trupp är nästan full. Mora har fyra backar och fem forwards??

distanserad:

vad ser du NHL potential i Skogs ? Att han är bra råder det ingen tvekan om men NHL? nja

Slinger: Skönt med fullständigt 0 i självinsikt.

Elitspelare vill spela elithockey. Så mycket konstigare än så är det inte.
Om man inte heter Kenny Jönsson och redan har gjort sitt i karriären.

Skogs t.ex. - är för mig en potentiell NHL spelare. Men han lär då inte komma dit genom att spela med mora i allsvenskan. Och varför skulle han?

sold: ...som vanligt när det gäller Simons...

PappaKeno:Nu måste det snart hända lite på värvningsfronten.Fan det är ju helt dött.......VAKNA

Slinger: Elitserien och andra ligor lockar helt enkelt mer än att harva i AS.

Det där var ju sådär lagom luddigt ser jag nu :-)

Jag utvecklar det väl lite då: Jag tror att några av spelarna har ambitionen att utvecklas ytterliggare. Den bästa skolan är då - oftast, och i deras fall - att vara i den bästa omgivningen, d.v.s. i elitserien. Att spelare som Granis, Pierre och Skogs sticker tror jag främst beror på just det. De är alla unga, utvecklingsbara och har ambitionen att bli bättre.

Den inställningen finns nog även hos en del andra spelare i truppen. Även om de kanske inte befinner sig i den mest utvecklingsbara åldern, så vill man spela på topp.

Slinger:

Du har nog glömt det viktigaste: Spelarnas egna ambitioner.

Detta med silly season är ju ett äventyr men det förefaller som att vi förlorar de flesta spelarna till nästa säsong och frågan är varför?
Är det nåt konstigt med ishallen? Är värvningen av Lückner en flopp?
Är det nåt fel högre upp i ledningen som gör att spelarna inte vill stanna... eller är det bara pengar vi snackar här?
Vad tror ni?

PappaKeno:
Nej inte då. Jag är realist.

Metal Guru: jo det verkar finnas en övertro på den mannen som det fanns på hela laget inför säsongen.

var du en av dom som tippa Mora 5:a eller nå liknande?

PappaKeno:
Adam är definitivt en av de spelare jag ville ha kvar redan från början.

Knogen: finns andra som jag inte skulle vilja ha kvar heller men vad har vi för val nu egentligen? vi måste ju skrapa ihop dom få smulor vi har kvar :p

PappaKeno:
"...hade gärna sett honom lämna Mora om inte läget var som det är nu."

Oj så jättemycket mer sugen Adam måste bli på att stanna när han ser sånt där! Bra grepp för att få folk att stanna!

"Ja, egentligen vill vi inte ha dig kvar, men vafan...nu ser det ju ut som det gör så då vill vi nog att du blir kvar en stund till" :-P

Ja då var adam "sugen" på nå annat än Mora också...hade gärna sett honom lämna Mora om inte läget var som det är nu.

Nu behöver vi så många som möjligt från förra truppen oavsett vad dom heter och har presterat.

insu: piitten var ju nästan dålig under säsongen, året innan var karn grym

Bonäs norra: på modos sida verkar de inte vara mer upphättsade av korvonen en att det inte är ens värt att kommentera.

horcoff: Någon skrev inne på mik.se¨att vissa av våra spelare som gått till andra klubbar knapt höll es klass och att dessa skulle komma att reas ut i mellandagsrean. Tror det ligger mycket i det

horcoff:
Hehe, jag är med i ditt resonemang iallafall, stackars Harri började ju nästan gråta när Lupaschuck gjorde massa poäng.

MorganaLefaey:
Då vet jag, om Harri har haft ett finger med i spelet.
För Harri är en back en Back och en Forward en Forwar om du förstår vad jag menar.

henrikj: Med tanke på vilka spelare som lämnat på forwardssidan så kan jag förstå värvningen av Toukko.  Vi tappade 3 tänkta vattenbärare som  skulle åka grillor och checka hårt. Nu klarade varken Tolsa, Jonasén eller Öberg av det den gångna säsongen, så Toukko lär vara en uppdatering av vilken man än väljer.

Men då man har en massa allroundbackar och inte en enda som kan klassas som klart offensiv så förstår jag inte att man värvar Kurvinen. Men då man sett han för lite så kan man inte säga så mycket. Men poängskörd och att han är vänsterskytt får en att fundera på varför han dyker upp.

Trevligt i alla fall att han inte ansågs som rent dålig. Harri har väl handplockat han och han lyckades väl en del med de han handplockade till er.

Db_04: bakslag för Mora! nu börjar det brännas,nu börjar det bli svårt att sälja årskort

henrikj: jobbiga typer behövs överallt

MorganaLefaey: Ni får en stabil back som sällan gör några misstag. Hans stora styrka är defensiven. Dock är han mer eller mindre ofarlig i offensiv zon.

Förstår inte riktigt vad ni som topplag ska med Toukko och Kurvinen till men det kanske blir bra. Harri vet ju om inte annat vad han får. Det var Harri som plockade hit Kurvinen på try-out.

MorganaLefaey: vad jag vet har han aldrig spelat i Borlänge men du trodde uppenbarligen att jag var moring så jag låter moringarna svara :)

Db_04: Hur har Kurvinen varit hos er? Nu saknade man en högerskytt och offensivt vapen, men fick kurvinen som förklaras som enkel och defensiv. Förstår inte del hela men han kanske har något i sig som kan bli bra med rätt omgivning.

PappaKeno: han var väll ändå en av dom som pratat mest positivt till att stanna.... men Harri vet vad han tar

Db_04: var väl ganska väntat att han skulle lämna oss.

Kurvinen till Harri's modo

insu: dom flesta har koll men finns en grupp som alltid sågar dom som lämnar :)

Båkktjittan: vem har sagt nått om rubriken ? :P

Db_04: Snackades rubriken Silly Season 08/09 redan för ett par år sedan ?

Db_04:
Jag tycker ofta det är tvärtom - spelare som sågas flitigt under säsongen, för att sedan plötsligt bli bäst i världen när de skriver på för en annan klubb. Man saknar inte kon förrän båset är tomt, eller hur man brukar säga.

horcoff: nu menar jag inte bara denna silly season utan ett par år tillbaks

Jag är övertygad om att Lasse skulle klara sig utmärkt i AS.

Db_04: Nu är vi definitivt inte överens.
Pitkämäki var långt ifrån sin fjolårsform.
Övriga spelare vet inte jag om jag velat att någon överhuvud taget skulle lämna.

horcoff: Inget.

horcoff:

Jag tycker inte Lasse var sämre än Pitten när den sistnämnde hamnade i sin djupa formsvacka - tvärt om. Men tyvärr var ingen av dem tillräckligt vass för att hålla oss kvar i elitserien. Målvaktsspelet är ju ett av de områden där vi sviktade under säsongen.

Missförstå mig rätt - jag tycker MIK ska satsa på Lasse i år. Han har fått ett år till på sig att växa och hans elitserierutin (om än begränsad) är ett plus. Jag reagerade bara på jämförelsen med Läck, eftersom jag tycker att de två målvakterna var relativt jämnstarka förra säsongen - med ett litet plus för Lasse.

« · 1039254 · »