Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
Stigsson: Martin Jansson till Grenoble.

horcoff:
Fan , då är nog risken stor att även Anders Nilsson hänger med dit ner .

Synd att ni tappar genuina Morakillar i laget , fast Martin fick väl inte mycket speltid i laget på slutet . 

Länk till DT.

Alisandali: Vore bra om Anders blir kvar som sällan gör en dålig match.

Mora satsar relativt ungt inför kommande säsong verkar det som! Viksten, Amnér, Ekholm och Sandström är klara. Vilket är glädjande såklart, unga lovande killar.

Och sen att Conny Evensson är på väg in som sportchef kan nog öka Moras chanser till att få hit bra spetsspelare. väldigt mycket!

Det behövs en förstamålvakt av bra elitserieklass. Sedan låta Lasse Johansson få relativt mycket speltid ändå, för ska vi gå upp så håller inte Lasse i en kvalserie men han måste komma in i det och stå relativt mkt.

Får vi behålla Pierre så behövs det 3 nya backar.. Vi har Amnér, Danielsson, Cedergren, Jonsson kanske och även Ekholm som ska få skolas in i laget, men med många andra unga bra backar så rankar jag han som sämst och det behövs rutin. Två bra PP-Backar och en stabil defensiv back. En rightare som typ Duane Harmer som är ledig hade ju inte suttit fel. En Adam Andersson i toppform hade vart kanon, men han verkar ha alldedes för dåligt psyke och viker ner sig direkt det går dåligt. Skogs känns redan förlorad, tyvär.

Sedan forwards, behövs mycket förstärkningar där! Granström, Simme, Bogg. Kan vi behålla dom centrarna är det kanon! Sedan kanske man bör "ta hem" en kille som kapla som kan bilda en fjärdekedja med Viksten och Sandström. Eller Jonathan Persson som sett väldigt vass ut i Allsvenskan stundtals. Verkar som att Nisse försvinner tillsammans med Jansson, tyvär. Får hoppas att morahjärtan som Granis, Bogg och Simme stannar.

Jag tror att om vi får ett lag som ser ut ungefär så här kan det gå vägen, såklart spelar alltid olika aspekter in och en del nyförvärv jag önskar kanske inte anser Mora som speciellt lockande, men ändå relativt realistiska nyförvärv som inte kostar skjortan och fortfarande vill något med sin ishockey=)

Här är ett lag jag mycket väl kan tänka mig! (Baserat utifrån vilka jag tror stannar) Skulle Basse och Skogs stanna tex rankar jag ju dom högre än de flesta "nyförvärven" jag skrivit. Och som jag sa, det kan nog vara relativt realistiskt. Dessutom vissa spelare med anknytning till Mora. Lennartsson som vart stabil i ES, Jakobs..

Tobias Lundström (NY) / Lasse Johansson

D.Harmer (NY), P.Jonsson
Beaudoin, Bogg, Dahlman

Savalahti-Nagander (NY) , Jonas Lennartsson (NY)
Jari Tolsa (NY), Granström, Jakobs (NY)

Amnér, Cedergren/Danielsson
Simons , Peter Öberg (NY) , M.Jonasén (NY)

Ekholm, Eklund
Mattias Beck (NY) , Kapla, Viksten, Sandström

norm: Nagander är väl klar för AIK?

Peja:

Ja han blev klar i början på veckan tror jag

Fick väl inte mig att jubla precis men ok då. Visst har han presterat mycket poäng i Frisk men jag vet inte. Det jag har sett av nosk hockey denna säsong har väl inte varit så speciellt. Man skulle kunna göra en jämförelse, låt säga att toppen av noska ligan är toppen av ES så är botten lika med botten av AS sån stor skillnad är det tycker jag. Hoppas jag har fel om Mackan och att han har att bidra med.

Forever MIK: Jens verkar också helt klar för MIK nu. Då har man tydligen kommit överrens med Nyköping nu då.

Stigsson: frågan är nu vad lillebror jakobs tycker om detta, han var nära att hamna i samma lag som Jens det lär ju inte hända nu när Jens flyttat hem till Dalarna.

Intressanta nyförvärv helt klart

Forever MIK:
Vad jag har för minne av Marcus när han spelade för Mora sist var att när han väl fick lägen så satte han dem.
Jag tyckte då att det var en spelare Mora skulle behållit framför några andra.
Och vad säger att han inte blivit bättre av åren i Norge.

horcoff:
Jag har sett en hel del frisk hockey i vinter och som sagt är jag inte imponerad av det jag sett.

Forever MIK: Aj, är det så illa menar du.

Stigsson: Ja, nyköping ville ha pengar för honom men Mora fick honom gratis enligt regelboken.

SE LÄNK!!!!!!!!!!

horcoff: Unga killar var det ju eller?

morahockey: han är lite full ifan den där gubben simons :)

Inte säkert att det är illa med mackan, säger bara att de jag sett inte imponerat.
Läste för övrigt i pappers expressen att lill-eric väljer mellan mik och the drants om inte det blir något med hv.

Mattias -74: jag kommer att kalla ditt lag för drantar så länge som ni stavar mora på olika sätt t.ex med * eller ett h före ora

Forever MIK:

det får du om du vill men jag stavar inte mora som du nu skriver. drant eller avlopp eller Läxand, bryr mig ärligt talat inte vad du kallar oss bara du inte kallar oss för lillebror :)

Hur blir det med Presberg ?? Han ryktas ju till er

mattias - 74:
Du inser att du just har förseglat ert öde - från och med nu blir det förstås lillebror. Med gement l :-D

mattias - 74:
Vad jag har hört om Presberg så skall han i alla fall inte spela med er, lillebror :-)

Forever MIK: BAH :)Får se vart han hamnar. Kommer han till Leksand så överväger jag och sälja min Leksandströja. Gusten var tydligen intresserad :-)

Forever MIK: Prestberg är Leksing i grund och botten.....hans idol är Håkan Loob och favoritlaget är Leksands IF.....iaf var :)

Forever MIK: Får verkligen hoppas att Lill-Eric väljer Mora i så fall.
Länk; stat. 2005 / 2006

Man får tydligen klicka sig fram, märk väl vem som slutade på en 4:de placering.

Db_04:
Den stora Leksandsprofilen Håkan Loob! :-)

Ola: skrev ja de?

Db_04:
Nej. Därav min :-). Men om man inte skulle ha så bra koll, så skulle man lätt kunna tro det, när man läser ditt inlägg.

Ola: mmm , ne men det var i en intervju när pelle gick till FBK...eller innan då han sa att Leksand var hans favoritlag..... och Håkan Loob hans idol

Db_04:
Där ser man.

Ola: Munkfors ska ju tydligen vara en håla där det finns/fanns mycket leksingar.

Jag såg pelle på den tiden när han spelade i munkfors....han var nog bland de mest överlägsna jag sett på den nivån....hur som helst får nått allsvenskt lag honom har dom gjort ett klipp

Silly Season 08/09 har börjat. Man är fortfarande besviken efter graderingen till allsvenskan, och speciellt när vi var så jäkla nära att klara elitseire platsen. Nå väl, nu är vi där vi är och på något sätt känns det ändå bra att vi får börja om från början.

Det första som slog mig när jag fick se att käre gamle Harald ville tillbaka till båset var: "Klubbens inrikting måste ju präglas åtminstone lite av vilken tränare man satsar på" Det kändes faktiskt bra, och känslan av att satsa på eliten igen dök upp en smula. Jag tänkte "Fan va kul, nu verkar det bli en rejäl och bra satsning" Sen kommer bakslaget...

Markus Eriksson. Jag menar va fan... Han har ju vart en härlig spelare som gett oss fina minnen. Men nu är det väl fan dags att satsa lite annorlunda. Jag menar, han dög inte i eliten under 4 säsonger. Sen helt plötsligt när vi spelar i allsvenskan, då kontrakterar de honom? Jag fattar inte! En gammal avdankad liarare som absolut inte håller klass för att spela i eliten. Kommer vi att satsa på dessa lirare får vi aldrig mer se canal + tv buss på baksidan av FM Mattsson arena..

Anders i Budum:

Jag är inte så säker på det. Min spontana reaktion var samma som din - att MIK har gjort en typisk leksandsvärvning. Men det är möjligt att Mackan har utvecklats i Norge och att kan tillföra något i allsvenskan. Målet har han ju i alla fall alltid hittat. Förhoppningsvis vet Simons & c:o vad de gör...

insu:

Förstår inte värvningen av Marcus Eriksson, vad hoppas ni få ut av honom ? Han är väl knappast bättre nu än vad han var senast ?

Känns som en fiaskovärvning ? Eller är ni av annan uppfattning.

Anders i Budum: Faktafel, han dög dom två första ES säsongerna.

Då var herr Nilsson officiellt klar för Snigelätarlaget Grenoble där han och Jansson ska kriga under Lusth's komando...

www.bruleursdeloups.com/accueil/

Skogs lämnar även han mora, klubb ej klar

www.dt.se/sport/hockeyfeber/article303854.ece

vad gäller Mackan Eriksson tror jag han kan tillföra en hel del i Allsvenskan... men någon Elitseriespelare är det inte

Anders i Budum: Ett första försök till summering av 07/08, från min sida på bloggen....

Dino: Klockren analys.
Det skär i hjärtat när även Nilsson går till Grenoble.
Jag hade ett inre hopp om att när Lückner kom att det då skulle gå att få kvar Skogs för ett år till. Försvinner sedan Granis ser det inte alls bra ut.

horcoff: det blir nog inga fler av "stommen" som försvinner nu tror jag...vi får nog behålla Granis, Pirre, Boggen och Simme.

Jag tycker dock att Simme också hade kunnat gå till Grenoble...

PappaKeno: Simons ligger då fortfarande på transferlistan....

mattias - 74: Han var ju riktigt bra 03/04 när vi mötte Leksand. Men kanske inte de senaste säsongerna han gjorde i Mora.

morahockey: jo men 03-04 är väll historia nu....det är 4 år sen...

horcoff: Vad jag ser så har han kontrak ett år till (granström), men det går naturligtvis inte att tvinga någon att spela kvar. Nej, detta visar varför det gått så dåligt i år. Om egot hela tiden kommer före laget så fungerar inte på sikt då hockey är ett lagspel.

Varför ska vi hålla på att stötta och våndas över MIK när till och med Moras egna spelare sticker när det börjar blåsa snålt?
Det är ju de som har bidragit till nederlaget med det de har presterat på isen.

Db_04: Han blir nog kvar ,om jag ska vara ärlig så tror jag att han har svårt att komma till nån annan klubb

Bonäs norra: med den attityden skulle det ju iof inte vara så underligt om spelarna vill dra.

Bonäs norra: är väl inget att gnälla om att spelare sticker. Vem vill spela i Allsvenskan? det är bara korkade leksingar som harvar i Allsvenskan år efter år.

Bara att tacka dom spelare som försvinner för att dom spela upp Mora i elitserien och för alla åren i elitserien! Nu ska vi bygga nytt! Ut med den ruttna stommen och bygg en ny!

zeb: njae känns väll som france, norge,italien eller danmark i sånna fall möjligen österrike

Vad sägs om Olle Öst som sportchef?

Stigsson:
Eric Beaudoin 08/09
Toni Dahlman 08/09
Håkan Bogg 08/09 (C)
Jonathan Granström 08/09

Hur stor är risken att de här spelarna försvinner, eller blir kvar (ES klausul).
Beaudoin kommer 5 Aug enl. Simons?

horcoff: Spontant känns Öst inte som någon optimal lösning. Han har vad jag förstått en hel del kontakter ute i Europa sedan han tränat diverse lag. Det hade antagligen varit mer betydelsefullt om MIK spelat i Elitserien. Nu bör MIK satsa på i första hand hungriga, unga, svenska lirare. Men vem vet, han kanske är en kompetent sportchef med gott rykte och bra kontakter även i Sverige!?

« · 1032736 · »