Ser att ni oftast skriver ett-års kontrakt.Vad kan det bero på? Är den någon typ av strategi eller vill spelarna som skriver på för er inte göra det för längre än ett år?
Jadu.. Jag vet inte riktigt varför, men förra året så var man väl försiktig med att skriva flerårskontrakt med de lite dyrare spelarna, detta då ifall man hade ramlat ur och på så sätt dra på sig dyra utgifter att dras med i allsvenskan.
Självklart så kan man skriva in olika klasuler i kontrakten och plusår osv, men tyvärr kan jag inte ge dig en riktig förklaring då våran förening och kontrakt är ett kapitel för sig i en skyddad verkstad.
De värvningar vi gjort hitills i år har väl vart mer chansningar som man först vill se innan man skriver ett längre kontrakt.
Detta är ju bara vad jag tror, har någon en vettigare förklaring så kan dom ju dela med sig av den med!
Forzlund: Verkar ju ligga en förbannelse över Mora IK när det gäller målskyttar. Enligt mina erfarenheter har målskyttet alltid varit MIK´s problem. Som tur var blev det ju NHL-strejk i vintras men innan dess är det väl bara kung Ross som klarat av att pytsa. Det går inte att ha ett helt lag med Martin Janssons, bara någon enstaka.
Db_04: I år har han bara stått 17 matcher pga NHL-lockouten. De senaste säsongerna har ha varit ordinarie förstemålis och ändå snittat 91-92 %. Tycker jag är helt OK siffror.
Stigsson: Jo men titta vem han blev utkonkurerad av....Dwayne Roloson ,35 bast....och ja har sett många finska hockeymatcher på tv i år ....sett Lukko 4 gånger och Roloson var inte alls lika bra som t.ex Leinonen var. Samtidigt kan de ju va så att Roloson stog lite på gamla meriter också... har även en kusin i finland som är väldigt insatt i Sm-Liiga och han påstår också att Roloson inte har vart nå vidare.
Stigsson: Om man hur som helst ska se hur vårt lag ser ut just nu, så ser det i alla fall bättre ut än vad det gjorde förra året vid den här tiden, visserligen kommer vi inte att få några nhl-lockoutade lirare i år, men om man bortser från det faktum så har vi nog bättre lag i år än förra året.
Det viktiga är ju att ha bättre lag än vad de andra 11 lagen har kommande säsong, och vi står oss än så länge rätt bra.
Behövs i och försig några riktiga spelskickliga och rejäla backar, samt centrar som kan göra MÅL.
Db_04: Jag tycker faktiskt det känns som vi har två riktigt intressanta målvakter. Vehanen verkar bra och sperrle är nog sugen på att visa vad han går för. Det kan leda till konkurrens som kan sporra målisarna till riktigt bra spel. Det är iaf vad jag tror och hoppas!
Varför händer det inget på spelarfronten? Räknar Simons med NHL- lockout nästa säsong oxå eller? Det skulle inte vara fel med lite nya spelare snart innan alla är upptagna av spel i våra konkurrensklubbar........... Action please!!
Dino: Händer inget? Vi värvade en målvakt för två dagar sedan. Jag tycker att det är helt okay att vid denna tidpunkt ha fyra nyförvärv. Att Leksand värvat fem spelare på en vecka, är väl ett tecken på att man tar allt man får.
Ola: Jo det är väl säkert så att Simons får fylla femma 3 och 4. Men Harri vill väl vara med och ha ett finger med i spelet då det gäller de två första femmorna......
Ola: va då tar allt man får? så du ser Vehanen som en världsmålvakt lr ? :P Oscar Steen årets rookie i elitserien fick spela ordinarie hela slutspelet , brorsan Calle var också ordinarie , Patrik Hucko 47 poäng på 56 matcher i vinter (allsvenskan + kvalserien) högerfattad back med bra skott , Patrik Wallenberg supertalang en gång i tiden har nu blommat ut rejält vann poängligan i kvalserien och gjorde mycket poäng hela året , Sebastian Meijer gjorde 41 poäng i Västerås och var en av lagets bästa spelare , förövrigt spelat 70 tal matcher i hv71 i elitserien och vart med i JVM m.m.
Visst Hucko , Meijer och Wallenberg spelade i allsvenskan säsongen som var. Men Leksand var knappast den enda elitserieklubb som ville ha dom.
Anledningen att Leksand värvade dessa nästan samtidigt beror ju lite på att dom ligger 1 månad efter med värvningarna på grund av att ingen visste om det var ett Elitserielag eller ett Allsvenskt lag nästa säsong.
Du behöver inte förklara vilka meriter Leksands nyförvärv har. Det visar inte att Leksand inte tar allt man får. Har Hissmontören samma fingertoppskänsla som Simons?
Ja verkligen, nu gick det upp ett ljus! Ja detta måste nog vara de hetaste värvningarna i svensk hockey så här långt denna Silly season. Hade ni värvat dem förra säsongen så hade dom tagit Forsberg, Gaborik & Hossa för den delen med!
Så det är lika bra för Frölunda att ta ut bucklan ur skåpet och skicka upp den till Leksand, för dom har ju värvat Steen x2, Wallenberg, Meijer och Hucko..
För er som tjatar om "kioskvältare" så kan ni nu sluta tjata tills VM spelats, för ingen större spelare skriver på innan den turneringen!
MrAce: Hucko passar dessutom exeptionellt bra in i lif:s värvningsfilosofi de senaste åren: 32 år gammal och har dragits med envisa ryggproblem under säsongen.:-)
Citerar masken efter värvningarna av Steen x2 "De står för fart, fläkt och aggressivitet och passar bra in i vårt nya unga lagbygge som vi håller på med just nu."
"Unga lagbygge", visst. 30 min senare presenterar dom Hucko, 32.
Nu startar presskonferensen som ska presentera vår nya back Petr Smrek från EHC Wolfsburg i Tyskland.
Smrek har spelat 28 NHL matcher för S:t Louis Blues samt NY Rangers. Dessutom har han rutin från över 300 matcher i AHL. Stack redan som junior till USA för att spela juniorhockey där. Sista året har han spenderat i Tyskland med EHC Wolfsburg och gjorde där 29p på 58 matcher. Mera stats på länken.
Petr beskrivs på NHL scouting report på följande sätt: "Strong, aggressive and intelligent player ... An excellent skater with great mobility ... Plays a very simple, yet effective puck game ... Possesses a big shot from the point ... Takes people out efficiently in his own zone ... Shows good awareness and patience with the puck ... A very good prospect."
Samtidigt kommer även våra nya assisterande coacher att visas upp. Det blir Patrik Ross som får ansvar för forwards samt Pär Djoos som kommer ha koll på backarna.
Ser att ni oftast skriver ett-års kontrakt.Vad kan det bero på? Är den någon typ av strategi eller vill spelarna som skriver på för er inte göra det för längre än ett år?