Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?

Sv: Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?
I eftermiddag och kväll kan vi få ordentligt häng på de ovan oss, men tyvärr så kan vi bli mer avhakade också. Jag tror och hoppas på tre pinnar för de våra, hur det går för övrigt kan vi inte göra något åt, men vi måste göra vårt jobb.

En saklig krönika i DD. Man kan beskriva klubbens tabelläge utan att använda förnedringsjournalism. Tack för att man fick läsa en text om Mora utan att behöva bli förbannad!

Det är visserligen fyra dagar gammalt, men jag kopierar ändå några rader från Expressen-Nyströms blogg för några dagar sedan. Tycker han beskriver rätt bra det jag själv hävdar:

"Starkt jobbat av Mora att ta poäng av LHC.
Och senast jag träffade Pär Djoos, i Södertälje, så hälsade han artigt.
Trots att jag gått hårt åt honom och hans lag.
Sånt är klass.
Då har man fattat läget och hur det fungerar i den här branschen. Personliga vendettor håller inte riktiga journalister på med. Det överlåter vi åt anonyma stackare i cyberrymden.
Tycker jag något är bra - då skriver jag det.
Tycker jag något är dåligt - då skriver jag det.
Svårare än så är det inte."

Problemet med Ros är förstås att han faller på vendetta-definitionen. Eller ligger åtminstone nära gränsen. Och Dalarnas Tidningar har valt att prioritera lösnummerförsäljning framför publicistiska principer - något som funkar på kort sikt men kan straffa sig i längden.

insu:

"Personliga vendettor håller inte riktiga journalister på med. Det överlåter vi åt anonyma stackare i cyberrymden."

Det är nästan så man tror att han riktar det mot en viss nyutsprungen skär :-)

Ja, det är ju egentligen bara att kika var Ros la sitt fokus från förra Moramatchen. Laget som ligger dyngsist och med sex ordinarie borta lyckas mot topplaget LHC så när vinna under ordinarie tid, lyckas sedan så när vinna på övertid och gör en helt igenom strålande insats. Vad får vi se på Ros blogg? Jo, Skogsklippet!

Ros framstår bara mer och mer som det fegaste kräket någonsin inom svensk sportjournalistik (även om jag fortfarande vägrar erkänna honom som journalist).

horcoff: Det låter som musik i mina öron när Eloranta säger vad han ska förändra,Tänk att det skulle ta sån tid

zeb: Frågan är vad de hinner förändra på de 11 omgångar som är kvar.
Vi kan vara överens om att blir en jäkla rysare, det är som tiden står stilla tills de kommer igång igen.

sitter och slapptittar på link.-hv. domherrarna har tydligen fått tillsägelse om att skärpa till hakningarna nu i omstarten. jepp, så är det, men en hög klubba i nacken är ok, ledin lite sur, fast det är vår vän lahti som silar mygg och sväljer kameler.

horcoff: Förhoppningsvis att dom bästa ska spela och en del inte spela,m.m

"Liket" är sig lik, två öppna mål chanser, en i ribban och en i utsidan stolpen. Bara hoppas att det håller i sig över torsdagen

Lill-eric målskytt. Han är bra, ett misstag att släppa honom tyckte jag då, än mer nu.

Forever MIK:
Gillade verkligen Lill-Eric.
Visst var det kontraktsskrivningen som drog ut på tiden, pga spelare och klubb var oense om ersättningen..?

Metal Guru:
Om du menar mellan honom och mik så var det så ja.

zeb: Hoppas bara för allt i världen att vi klarar oss utanför KS.

horcoff: Det hade varit UNDERBART å gå segrande ur den ;)

Ska bli kul att se hur vår "nye" tränare formerar laget på torsdag. Eller hur! Vågar han bänka spelare som inte presterar. Och hur ser kedjorna ut tro, och vem står i målet, mycket intressant som sagt.
I intervjuer har han ju pratat om ett han vill se ett hårdare forecheckande lag, på tiden om ni frågar en annan. Och ett bättre pp snackas det också om, där två poweplaykedjor ska figurera. Låter bra va´?
Nu hoppas vi på vinst mot HV, och en rejäl nystart inför fortsättningen.

Step:
Kari kan inte ha haft mycke att säga till om sen han kom hit,allt detta ska ändras nu så fort Pär försvunnit. Detta verkar mysko i mina ögon.

Hoppas detta lyckas nu så kan det bli roligt framöver

Metal Guru: Ja lill-eric gjorde ju mål igår mot Linköping.

morahockey:Detta är felet om HV förlorar i morgon:

Från toppmöte till möte med tabelljumbon Mora. Varför har ni så svårt att möta dem där uppe i Dalarna?

- Jag vet faktiskt inte, om vi visste det skulle vi försöka ändra på saker och ting. Mora ligger där det ligger, det är en tuff bussresa för oss och så.

sold:
Där har vi förklaringen till att vi ligger sist. Vi har tuffa bussresor till alla bortamatcher.

Ola: you got a point there..... ;-)

Kari tar befälet och pitten står imorgon.

Lysande cedergren avgjorde i sudden mot siljans avlopp.
Skönt att se även fast det var j20. Matchen slutade 3-2

4 st läxansfans var i FM MATSSON ARENA igår å mätte upp hela bortastå,troligtvis skulle dom väl göra en jätteflaga.....hoppas dom gör den i onödan :) Förövrigt så fick dom se Moras J20 lag vinna i sudden mot läxand :)

maztro:

Siljans avlopp ??

Trodde det låg 6 mil norr om Leksand!

mattias - 74:

"Trodde det låg 6 mil norr om Leksand!"

Hm. Rinner vattnet upp ur toaletten och ut på golvet när du spolar hemma hos dig?

;-)

Knogen:

hehe är det inte 6 mil mellan Leksand - Mora eller skall jag skriva norost eller Nordväst för att du skall förstå :-)

mattias - 74: Återigen, har du koll på vad ett avlopp är och hur det fungerar?

Stigsson:

Tror att mazbro använder ordet som ett alternativ till Leksand annars vet jag hur ett avlopp rinner serru.

mattias - 74: Geografi är inte din starkaste sida eller???
Nordväst ELLER nordöst, valfrihet är iofs bra, men vet du skillnaden på de två???

Persimmon:

Jag är kass på geografi men det är inte det som är grejen.

Jag reagerade på ordvalet.

Lysande cedergren avgjorde i sudden mot siljans avlopp.
Skönt att se även fast det var j20. Matchen slutade 3-2
maztro Igår kl. 23:33

Så här skriver han och använder ordet siljans avlopp istället för Leksand.

Moget eller hur ??

mattias - 74: nja, det kan man ju tycka vad man vill om.

Men att som vissa leksingar gör att skriva "*ora", eller "Hora" är väl isf ännu mindre moget, eller???

Persimmon:

Nej absolut inte men vare sig Jag Nyz eller Alisandali använder den typen av formuleringar om Mora IK. Dock finns det vissa leksingar som kommer in ibland och försöker göra sig roliga men det har dom inte mycket för.

mattias - 74: det är lugnt,
nej det har de ju inte, men iaf så låter det ju illa

Citat; "Hur har turbulensen påverkat er?
- När det gäller spelare och ledare får de svara för sig själva"

Vi får hoppas nu att spelare och ledare biter ihop av bara tusan.

"Vi måste vara professionella, och bara tänka på hockeyn, säger lagkaptenen Håkan Bogg.
Men hur har ni spelare reagerat på den turbulens som varit?
– Det kändes ganska overkligt att det hände. Men vi är på professionell nivå nu, och då är detta saker som kan hända, även om det tidigare varit ovanligt i Mora."

Hur professionella de än är så är det trots vanliga människor som påverkas på det psykologiska planet.
Kan de bara ta det här med sig på ett positivt sätt kan det vara till fördel för laget.

Vinst ikväll 7-1

horcoff: Ja Bogg har ju varit riktigt dålig denna säsongen.Om han och Elomo hade spelat som de gjorde 06/07 så hade vi legat i slutspel.
Så jag och ni alla andra är ju besvikna på just dessa två spelare.
För vi vet ju vad de egentligen kan.

sold: "Jobbig bussresa upp till Mora". Och då säger de andra
elitserielagen att de vill ha upp Leksand istället. Det är väll
JOBBIGT att åka 4 LÅNGA MIL till. Bussresan är ju bara en
bortförklaring! De andra elitserielagen hatar ju Mora.
"Och den risiga hallen". Hoppas för allt i världen att vi stannar
kvar i ES och att de blir kvar i Allsvenskan.

Kari uttalar sig inför matchen. ( Länk )

mattias - 74: Bra, tycker vi kan enas om att använda Mora och Leksand. Finns liksom inget lustigt eller provocerande kvar man man göra med dom namnen.

Bjölkröven däremot eller Värsta Rövlunda är gamla beteckningar ur Svenska Mad som jag efter 20 år fortfarande tycker är hejdlöst roliga :)

morahockey: Ja det där med bussresan.. vilket jävla skitsnack. Det måste väl fan vara lika jobbigt att åka buss till Leksand som till Mora? Är det inte samma väg?

Anders i Budum:

Jo men jag tror de mår illa spelarna när de passerar rättvik och vill ha spypåsar =)

mattias - 74: Tyvärr så åker dom via Vansbro :)

Steff:

Ja du ser bara en sådan sak.

Steff:
Enligt hitta.se är det en dryg mil närmare till Leksand från Jönköping än till Mora.

mattias - 74:
Det där låtsas ja om som att ja inte såg;-)

Anders i Budum: Jo till och med det. Tidningarna och spelarna från de andra lagen har gjort det till en grej.

Nu är det en timme kvar till nedsläpp i FM Mattsson Arena mellan
Mora IK och HV71. Den viktiga matchen alla vi väntar på. De flesta
tycker nog som jag att det finns TVÅ personer som man ska följa ikväll
och de är.........

Kari Eloranta ,tränare=Ska bli kul att se om han kan göra det bättre än
Djossen. Klarar vi oss undan KS? Återstår att se med Kari i båset!

Rob Hisey=1 mål och 1 ass senast. Kan han följa den skörden?

morahockey: Hisey har väll inte producerat så himla mycke nånstans....han är nog knappast nån frälsare

« · 977479 · »