Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 06/07

Sv: Truppen 06/07
Db_04: Raipe & Greg är fortfarande hjältar för mig.... Raipe född 1964 spelar fortfarande i Ilves i Sm-Liiga och är fortfarande bra

Db_04: Sant, man blir visare med åren.
Jag satte inte Hossa högst 04/05.

Dino: har nog som sagt me ålderna tt göra när man är 12 - 13 så kanske man anser att alla som inte gör 40 poäng eller spelat i NHL är kassa? :)

Kommer ej i håg hur man resonerade i den åldern , men vet att mina hjältar då hette Raimo Helminen och Greg Parks :)

RQT: Men det vet ni väl att det bara är att ignorera mora93....... För är det nån som är kass så är det väl han/hon......

mora93: Det där var så onödigt, så det tänker jag inte ens kommentera.

mora93: Är Back kass? Vilka belägg har du för det? ^^

Dagens junis-intervju är med Jan "Bambinos" son.

Faktiskt inget tryckfel med smeknamnet - Bambis är en förkortning av 'Bambino', som Jan fick heta som liten, då han var en hejare på att ta sig fram överallt, och hela tiden med nyss nämnda cykeltingest.  

mora93: hade du vart 5 år äldre hade nog många gett sig in och argumenterat nu :) 

Man ska inte bara kolla till Stats.....

MIK 7-1: Back är ju kass

MIK 7-1: jag är också med i Danne Back fanclub; han är kantig i stilen och kan bli trött fort och sedan grinig, men han är en kämpe med ett oblygt skott och stort hjärta för klubben. Hoppas han nyper en plats.

Db_04: Daniel Back får platts, om jag får bestämma.
Mycket viktig komponent i lagbygget.

Db_04:
I dagens hockey finns inget egenvärde i att vara plantskola. Kiruna har en lång tradition av att ta fram talanger, de hade nog föredragit att ha ett lag i elitserien framför massa talanger i historieböckerna.

Slinger: varför ska ni behöva värva nått mer just nu överhuvudtaget? ni har 10 backar 13 forwards 2 målisar....

Db_04:

Det blir nog jobbigare att klara sig kvar om vi värvar från Noretpojkarna och FM's hockeybockeylag!
Håller i övrigt med PeoM!

horcoff: ni har 13 forwards nu ... ni ska värva en 4-5 till när ni ändå är i gång... man får ha en hel femma överåriga i J20 laget vettu.... Hult och Cedergren samt Danielsson är dessutom inte överåriga..

peo_m: just de ni var kända för att ta fram talanger....men de verkar man ha skrotat helt nu....

peo m: Kan bara hålla med, och det sista du nämner...in med Daniel Back + en till forwardspets.

peo m: vi får väll se va ni tycker om utlänska spelare om 1 år...

Nu sällar jag mig till den falang av fans som gärna ser att Mora värvar ännu fler finnar och slaver som kan piska upp de rågblonda svenska gossarna i vinter. Bara för att fucka med vårt löjliga hockeyförbund och alla skenheliga förståsigpåare hoppas jag våra Gromykov och Pekka ska köra över Svensson å det grövsta.

Ni missunsamma figurer som alltid babblar om "svensk hockey" och oroar er såååå för landslagets framtid tycker tydligen att nyckeln ligger i att Mora, den sämst bemedlade klubben i ES, ska avstå bra spelare till förmån för halvtaskiga svennar som ska begära pappaledigt mitt under säsongen? Allt för att hålla landslaget under armarna så att Jögga Jönsson ska kunna spela hem ett till urvattnat VM och ge äran till Färjestad? Under 30 jävla år i andraligan höll Mora toppklass på sina A och B juniorer och slussade otaliga ungdomar genom representationslaget. Som någon nämde tidigare här; Mora har gjort sitt för Sverige och fått piss och intet tillbaks. Välkommen Blatak, hejdå alla svennar som inte håller måttet.

En viktig synpunkt kom fram tidigare som jag måste instämma med; klubben får aldrig kicka en "moring" eller neutraliserad sådan till förmån för en finne som inte garanterat är bättre. Säga vad man vill om Sandbergs kvalitéer men såna killar har ett symbolvärde som inte går att värva.

mora93: han är bra!

Db_04: Men han skulle ju vara bra synd attt han inte fick chansen

MIK 7-1: Ja det vet man aldrig Andre Hult ska vara rätt bra

immelmann: har sagts om jakobs ända sen han var 13-14 år att hans inställning inte har vart den bästa...vet ej hur det är nu men det sas så då...även hört det senare

immelmann: Ja och frukansvärt bra på försäsongen, iallafall de matcherna som jag såg.
Det gick inte riktigt lika bra för honom i seriespel.
Vem vet han kanske mår bättre i AS, och kommer tillbaka om nått år.

MIK 7-1:
jo, om man kan kalla westerling för junior. men jag tyckte verkligen de imponerade, tydligen inte tillräckligt för att ta plats i laget.. synd på en kille som jakobs som var helt outstanding i sin årskull för några år sedan :(

Db_04: Förtidigt att sia om redan nu:)
De två och Anders Danielsson ska bli väldigt roligt att se i vinter.
Eller på sensommaren redan, de lär få väldigt mycket istid på försäsongen.
Mora spelade ju med en junior-kedja förra året, som ni kanske minns.

MIK 7-1:  ja men om det räcker till NHL vet ja inte :)

Db_04: Låter som två vinnare, det där.

En lite artikel om Borlängekillarna i Mik´s atrupp

Paddan:

Ja, när jag såg stenarna utanför Bjästa så var nog instabilitet det första ordet jag tänkte på - så dra nu inte skam och vanära över våra lag, då det är vi som ska katalogiseras.

Metal Guru: Jag sa inte, tror jag, att vårt eget spel var särskilt mycket bättre. Så det borde alltså betyda att vi var ungefär lika instabila båda två... ja alltså lagen...

Paddan:
Tja, spelet kändes väldigt svajigt och instabilt.
Det var ett elände att genomlida. Det gick så illa att vi åkte ut med buller och bång i femte omgången i kvartsfinalen - vi tog oss bara lika långt som MoDo.

Bummer.
Måtte det gå bättre iår.

Metal Guru: Tja, jag tyckte att Moras spel kändes väldigt svajigt och instabilt, ungefär som Brendls framfart i elitserien kommande säsong alltså. Fast, det är klart, ni är ju leverantör av spelare till LHF, så jag förstår att ni har bråda dagar i föreningen.

Paddan:
Hur kändes spelet som Simons spelade förra året med så många utlänningar i laget då?
Om jag inte kommer ihåg fel, så trillade vi väl ut då..?

Paddan: Nog slussar man då in junisar i laget. Inte mindre än 3 st är upptagna till i år, inte många ES-lag som gjort det till nästa säs.

MIK 7-1: "Personligen tycker jag att det är roligast, att se en kille från orten,
göra mål, lägga en fin assist eller satta en hårdtackling."

Men när 14 platser i truppen upptas av utlänningar eller "svenskar" så finns det ju inte mycket utrymme kvar för nya killar från orten att ta en plats i laget. Samtidigt kan jag förstå att man kanske inte vill gambla alltför mycket med att slussa in juniorer i laget. Jag tycker bara att det känns som att Simons spelar ett högt spel med så många utlänningar i laget.

Nog har mora93 rätt i en sak, det handlar om avundsjuka.
"Pappa, pappa varför får Mora ett bättre hockeylag än oss?"

Börjar bli trött på alla som inte tycks känna till klubben.
De kommer med dåliga argument som inte speglar verkligheten.
Det enda de igentligen tycker, är att Mora IK inte hör hemma i Elitserien.
Mora IK har 26 säsonger i högsta serien, och där med mer rätt att vara där än många andra lag.
Med tanke på vad MIK har gjort för svenskhockey sedan 1935,
har de fyllt sin kvot för länge sen.

Tänk er istället att detta gäller ert eget lag så ser ni kanske klarare på saken.
Dessutom gör Simons inte ett enda fel eller regelbrott, i denna fråga.
Han har försök värva svenskar, vad gör man när de inte kommer?

Personligen tycker jag att det är roligast, att se en kille från orten,
göra mål, lägga en fin assist eller satta en hårdtackling.
Det kan man göra i MIK, de har i alla tider haft många egna resurser i laget.
Titta istället på hur just det ser ut i de andra klubbarna.

mattias - 74: Falun gjorde 1997 eller om det var 1998 ett seriöst att då bli nr 2 i länet..dom hade ett lag som precis klarade sig kvar sen fick dom storhetsvansinne och ville gå förbi Mora.

Värvade ett helt nytt lag...för pengar dom inte hade...

Db_04:

Jonsson lipar ju bara för att Borlänge är en bättre klubb för tillfället och har så varit bra länge nu! All respekt för hans insatser på isen men han kan inte coacha!!

immelmann: ja vet att i många fall har av dom tidigare årskullarna har många valt Mora eftersom ni har haft en bättre tradition att få fram egna juniorer än Leksand haft samt att hockeygymnasiet i Mora har haft rykte om sig att vara bättre skött än var Leksands har varit (sedan en viss idiot för Leksand från att ha Sveriges bästa juniorverksamhet till botten).

Men nu när MIK har 50% utlänningar i truppen i stället för 75 % av laget från Mora eller via juniorlagen upp i A-Laget så kanske juniorerna börja tänka anorlunda.

Vad gäller falun-borlänge så har ja inom dom idrotter jag vart aktiv som ledare och spelare alltid haft en speciell inställning inför matcher mot Falu lag...liksom dom haft mot Borlängelag....Se bara på Tomas Jonssons uppträdande när 4 av hans bästa spelare gick över till Borlänge...

mattias - 74:
varför? båda är bara gråa städer, den ena lite gråare än den andra, men det finns absolut ingen anledning till lokalpatriotism i något av fallen såvida man inte är besatt av stålverk eller gruvor.

för övrigt tror jag att få har sökt till mora snarare beror på tillfälligheter än det faktum att leksand åkte ner i allsvenskan. dessutom sa jag "ju längre", men andra ord avser jag på lite längre sikt.

immelmann:

Han gillar inte falun elle rnåt som har med Falun och göra. Borlänge och Falun är ganska jämlika vad gäller storlek och ute liv m.m

Db_04:
"Borlänges förort Falun"

och det där sammanfattade din intelligens rätt bra.

´´ Från har 2 sökt till Leksand samt 1 till Mora´´ ordet som saknas är Borlänges förort Falun !

immelmann: jasså därför det är första året på länge INGEN Borlänge kille sökt till Mora ? medans 3 till Leksand.... Från har 2 sökt till Leksand samt 1 till Mora.

89or från Borlänge 1 till Mora (Dennis Ors) & 0 till Leksand

88or från Borlänge 3 till Mora (Cedergren , 2x Qwarnström)

87or från Borlänge 2 till Mora (Hulth ,Melin )  1 till Leksand via Frölunda (Ritola)

86or från Borlänge 1 (Erik Jones , Ursprungligen från Säters IF)

85or från Borlänge 2 (Jens Jakobs ,M.Westberg båda ursprungligen från Säter) 3 till Leksand Englund , Granath , Rickard Andersson

84or från Borlänge 1 till Mora Esbjörn Jöhnemark , 1 till Leksand Rickard Nilsson ,Samt Alexander Hulth till Hv71

immelmann: Väldigt konstigt vore väl annars? :D

horcoff:
ju längre mora är i elitserien och leksand i allsvenskan desstå större intresse kommer mora få från falun-borlänge spelarna.

Metal Guru: Aha, så Simons ser helt enkelt bara till att på så sätt upprätthålla utlänningsbytesbalansen.

Tja, det ska tydligen föreställa god konst och granitblocken, som den goda konsten denna gång utgörs av, är döpta till Arch och kostade ett par miljoner kronor.

Paddan:

Nej, där har du missuppfattat nånting, se utredningen nedan om 50% kvotering. Andra lag kvoterar in fruntimmer. Vi kvoterar in utlänningar. Så har vi alla dragit våra strån till stacken om en bättre framtida värld att finnas till i.

Vad är det för monstruösa monument längs riksettan utanför Bjästa egentligen? En uppvisning i balans?

Metal Guru: Det kan inte vara så att herr Simons gärna ser en begränsning på utlänningar i de andra lagen men att Mora ska få plocka precis de spelare de vill ha oberoende av nationalitet?

Db_04:
Jag ser inget fel i det. Jag är också för en begränsning. Även om man kan tro annat.

Jag tycker att ha signat tolv utlänningar, och ändå vara för en begränsning tyder på klokhet och viss självbevarelsedrift.

Hur klokt hade det varit att i Moras sits ropa på begränsningar, och samtidigt gå i bräschen för max två ytlänningar i lagen? Och fyllt på i luckorna med de svenskar som finns tillgängliga vid MIK's budget?
Jag läser från www.eliteprospects.com:

Pontus Karlsson (D)  (IF Noretpojkarna - Kramfors-Alliansen)
 Andreas Torkilsson (G)  (Kungälvs IK - Kramfors-Alliansen)
 Daniel Hörnell (F)  (Björklöven J20 - Tegs SK)
 Erik Gyllander (F)  (Örnsköldsviks SK - Lions Hockey)
 Henrik Bergfors (D)  (Comet - Hanhals IF)
 Andreas Valdix (F)  (Nybro IF - Oskarshamn)

Inga suicida tendenser här, tack.

« · 729542 · »