Stigsson: Ja, jag har hört något om att han ville spela i Luleå tillsammans med hans kompis J.Obsut denna säsongen. Tänk hur roligt det då hade varit om Mora ger Obsut ett kontraktsförslag. Men han kanskre redan har ett längre kontrakt med Luleå. Lite smått roligt hade det ändå vart :)
Nr19: Jo, jag såg det nu, men Luleå verkar ju fyllt upp sin backbesättning redan (7st), man kanske tänkt bänka någon utav dessa om Smrek skulle dra dit.
Portello: Det går att lösa kontrakt. Och eftersom Simons är en sparsam man finns resurser att göra detta. Konsum Tuvan och Babs-grillen har dessutom gått in som sponsorer, har jag hört.
Portello: Hörde att Simons jagat Bartecko i många år;)
Det var tur att Leksand de hade så stor trupp, annars hade de nog haft svår att ställa upp med fullt manskap. De kanske ska värva lite piggare spelare till nästa säsong:)
Det skulle ju vara kul om Simons/Rindell hittade något svenskt nyförvärv. Fast å andra sidan spelar ju nationaliteten ingen som helst roll så länge det är duktiga lirare som värvas. Ska man chansa tycker jag att man ska chansa med spelare från juniorerna - inte med Kreosotvitsar o.dyl. som man får skicka hem efter några matcher.
Mora har trots allt en bit kvar till t.ex. Arsenal som lirar fotboll utan en enda engelsman i startelvan.
williamthekid: Vet inte om man kan säga att Rindell favoriserade Vehanen i slutspelet direkt. Jag tror nog att båda fick chansen. Och - om nu båda blir kvar - tror jag nog att båda får slåss om förstamålvaktsplatsen på lika villkor (så lika det går i alla fall).
Dalmas1: Utländska spelare är inget ovanligt i Elitserien. Synd bara att Media slutade rapportera, när andra klubbar gick ikapp och om.
För min del så är alla spelare med en "röd-vit-grön"-tröja Mora spelare.
Trots att MIK har kallats för "främlingslegion", är de en av klubbarna med flest egna resurser. Blir det ett erkänt lag bara för att man fyller det med Stockholmare?
De får komma från vilket land som helst, bara vi är kvar i Elitserien.
MIK 7-1: Man kan ju också ha i minnet att det finns olika sorters utländska spelare. Alla som liksom jag följt både MIK och LIF med stort intresse denna säsong måste ju ha tagit de hårt jobbande laglojala utlänningarna i MIK till sitt hjärta medan LIF:s glidande hockeyarbetare knappast går till historien.
Svårigheten är väl just att bygga ett lag där alla spelare visar sån enormt bra inställning som de gjort i MIK i år. Just det kan möjligen vara lättare om man bygger ett lag med egna produkter och inhemska produkter.
LA Kings: Ja, man måste åtminstone behålla en inhemsk "kärna", helst med spelare från de egna leden så att man inte värvar bort hjärtat så som Leksand gjort. Granström etablerade sig i ES förra säsongen. Kan man fortsättningsvis slussa in en eller ett par egna juniorer varje år så kan Boggen m.fl. lugnt "pensionera" sig om några år.
Andre Hult gjorde ju fler poäng än t.ex. Granström i J20. De är lika korta (178cm) och jag tror att man behöver Granströms fysik och inställning för att lyckas i ES. Har herr Hult dessa förutsättningar? Finns det någon mer junior på G?
Jag tror inte på tanken att släppa fram målvaktsjunioren Lars Johansson, det är för stor risk. Steget är större än man tror. Hans föregångare Marcus Ernlund var ju hyfsad i J20 men i Tierp snittade han 3.38 insläppta/match på 24 spelade. Det är inga siffror för en elitseriespelare. Lars J snittade 2,57 på 25matcher i J20 att jämföra med t.ex. Frölundas Joel Gistedt som har ett jämnt snitt på under 2,00 de två säsonger han lirat J20 och 1,66 på tre ES-matcher i år. Även om Frölunda säkert haft bättre försvar än Mora så är det lite skillnad...
Dalmas1: André Hult är bra mycket mindre än Granström som i och för sig är ett fysiskt fenomen. Hult framstår nästan som liten(till storleken) när han spelar J20. Men hockeykunnandet är det absolut inget fel på!
RQT: Jag har ingen stenkoll på relationerna mellan spelarna och Mora IK.
Men Gudmunsson var ju en stortalang som ung och prenumenerade på plats i yngre pojklandslagen. Sedan stannade han av något och jag trodde han var körd när han kom till Halmstad och i princip inte fick något uträttat. Nu var Halmstad en otroligt stökig förening denna säsong, som bekant avslutades med en konkurs. När han sedan hamnade i Almtuna gjorde han de riktigt bra till en början, men avtog emot slutet, poängmässigt.
Jens Jacobs trodde jag var för liten för att spela seniorhockey på elitnivå, trots hans poängrekord i J20 genom tiderna, som dock slogs av Richard Gynge detta år. Han var dock oerhört produktiv på Jubilumscupen i höstas med tre mål på lika många matcher, trots begränsad istid.
Det är Jacobs jag skulle vilja se att Mora IK ger en chans i elitserien denna vinter, Gudmunsson får gärna spela ett år till, en hel säsong i SA i en riktig klubb, så får vi se vad han duger till på seniornivå.
Lite smått roligt hade det ändå vart :)