PappaKeno: I dagens MT (pappersupplagan än så länge) så berättar Simons att man ska slutförhandla med Granis idag. Samtidigt berättas också att Mora har varit i kontakt med kanadensaren Scott Matzka som det ryktades om en tid men att man genast tackade nej utan att han fick något kontraktsförslag. Simons bekräftar också att man har tackat nej till Markus Seikola men det har väl varit klart en tid att han redan skrivit på för HPK i Finland om jag inte minns helt fel.
Stigsson: Att man tackade nej till Seikola förvånar mig inte. Han har knappast gjort bra reklam för sig i Sverige. Han började bra i Frölunda när han plockades in men det här året visade han med all tydlighet att han har en väldigt låg lägsta nivå.
Men det är klart. Det är många som visade att de hade det i årets upplaga av Frölunda.
Intressant med artiklen idag tycker jag var att Simons (För första?) gången talade om hur det var Mora som tackade nej till spelare. Trevligt att höra att lilla Mora är i läge at göra det.
zeb: jo visst väntar jag också på nåt mycket bättre. men jag vill heller inte upprepa leksands senaste sejour i es. där de föll på att det inte fanns nån klubbkänsla. ingen var beredd att lägga sig i skottlinjen och käka puck. granis är en av få som är villig att göra det, och sådana spelare är mkt viktiga.
zeb: Ja vi skall vara rädd om dalaspelarna. Jag tyckte tidigare att Granström jobbade enormt och fick inte så mycket uträttat, men det är nog så att han gör ett väldigt jobb som inte alltid ger rubriker , han gjorde ju lite mål på slutet oxå.
Nej, målkung blir han väl inte. Däremot tror jag att han kommer att producera mer framöver, i klass med övriga medelproducerande forwards rent av, beroende på - förstås - vad han har för uppgift och i vilken omgivning han spelar. Viljan finns där i alla fall, och det brukar räcka långt.
Hur som helst är Granis största uppgift att vara en jobbig fan att möta och lite gruffmakare, och det lyckas han bra med :-)
PappaKeno: Ja utan det minsta tvivel vår klart bästa back! Blev väl inte helt rätt matchad förra säsongen:-) Vad beror sådant på? Förmodligen personkemin mellan honom och viss(a) tränare! Sorgligt är ordet.
Tången: mmmm var skandal att han fick sitta på bänken så jävla mycket i slutet av säsongen....mycket konstigt...jag förstår honom på sätt och vis att han drar med tanke på det och sen får han säkert dubbelt så mycket i sitt nya lag :p
PappaKeno: Jag tycker tvärtom. Laget är viktigare än de enskilda beståndsdelarna, och laget spelade som bäst i slutet av säsongen. Så även om Blatak (åtminstone i början av serien) var vår bästa back är det mycket som tyder på att tränarna gjorde helt rätt som bänkade honom. You can't argue with success ;-)
insu: bah! det säger inte mycket vem vet vi hade kanske varit ännu bättre om han hade fått spelat? Jag börjar få vibbar av att vi kommer få samma sorts backlinje som förra året 1 offensiv back och sen en massa gruffare som inte kan göra poäng. visst vi har massa kontrakt men laget börjar mer och mer likna det lag som med inte allt för stor marginal klara sig ifrån kvalserie förra säsongen. Liksom vilka backar ska vi ha i powerplay som laget ser ut nu med överflödet av backar som vi har och junisarna kommer inte få många chanser i år heller på backsidan....nej jag är skeptisk till våran backsida.
insu: Nähädu Insu nu är du ute och cyklar (kanske). Varje gång Blatak fick göra inhopp, jag menar på slutet, så var han ju i det närmaste outstanding bland våra backar, så något pyrde i påsen;)
Tången: Det var väl mer fråga om när han skulle försvinna, jag har då aldrig räknat med att han skulle bli kvar efter de turer som varit med bänkningar osv. Väldigt synd på så bra back och jag håller med pappakeno att backsidan är inte allt för bra.
insu: Jag kanske är ute och cyklar men var inte Blatak den som var minst ångerfull av dom tre "ölhävarna"? Huml bad väl om ursäkt illa kvickt och visade kämpatakter t.ex.
Tången: Jodå, på slutet gjorde han några bra inhopp - kanske beroende just på att han varit bänkad och var revanschsugen. We'll never know. Men jag tycker att tränarna coachade laget riktigt bra sista månaderna, vilket ju resultaten också visar. Jag tror inte bänkningarna spelar så stor roll för hans beslut att lämna. Harri är ju trots allt inte kvar längre, och det var han som fattade de avgörande besluten (inte Djoos eller Spolander).
PappaKeno: Backlinjen ser just nu stabil ut bakåt, men det är klart att det behövs två, eller åtminstone EN till offensiv back. Men jag är ganska säker på att en sådan kommer att komma. Det är ju VM nu som sagt och den löjliga säsongen har ju knappt börjat. Jag tycker Mora har gjort det bra som redan förlängt med stommen och kan lägga tid och pengar på de spetsar som behövs.
insu: Jag är böjd att hålla med Insu i Blatak-frågan. Inte för att jag är helt insatt i hur saker och ting låg till, men nog verkar det ha varit lite disciplinära frågetecken runt Blatak. Mora IK har inte råd med den sortens spelare, hur gärna man än vill. Precis som svenska landslaget i fotboll är Mora en klubb som lever högt på kollektivet. Vi är inte i den sitsen att vi - på bästa Chelseamanér - kan bunta ihop ett gäng superstjärnor och ändå få det att fungera. Kanske trots inre stridigheter t.o.m.
Vi har ett klockrent exempel på hur en klubb kan bedrivas utan att mjäka för stjärnor i Brynäs IF. Boork tolererar inga som helst divalater från spelare, och aktar sig inte för att slänga superstjärnor i frysboxen om de inte inlemmar sig i klubbens (skulle vilja säga alla svenska klubbars) grundfilosofi. Samma måste gälla för Mora IK, och där håller jag med Insu om att laget coachades rätt i slutet.
Och som Gusten var inne på: Blatak visade inte mycket ånger efter ölhävningen. Det säger ganska mycket tycker jag. Spelare som pinkar på "min" klubb, och som dessutom inte visar särskilt mycket ånger, gillar jag inte något vidare. Sen kan de heta Foppa, Hossa eller t.o.m. Satan om de vill. Det spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.
Knogen: "Vi har ett klockrent exempel på hur en klubb kan bedrivas utan att mjäka för stjärnor i Brynäs IF. Boork tolererar inga som helst divalater från spelare, och aktar sig inte för att slänga superstjärnor i frysboxen om de inte inlemmar sig i klubbens (skulle vilja säga alla svenska klubbars) grundfilosofi..."
Inte för att det har så mycket att göra med saken, men just det fenomen du så vältaligt beskriver ovan, gör att det blir extremt spännande att se Pavel Brendl i Brynäströjan till hösten. Men det vågar jag inte säga högt, för då kommer en skock Brynäsare och kallar mig bitter och eländig, och att jag inte förstår hur mycket Pavel betytt för Mora (läs: hur många mål Pavel gjorde för Mora), så jag håller väl tyst då.
*Går ut i köket och kollar om diskmaskinen gått klart. Passerar vovven som fyller 1 idag. Grattis.*
Metal Guru: Ingen Brynäsare med självinsikt skulle med 100 preocents säkerhet kunna säga att Brendl är en klockren värvning. Det är en rejäl chanskning som kan bli himmel eller helvete (läs Wahlberg) Dom som är inne och kladdar om annat är inget att bry sig om...dom har aldrig haft en diskmaskin! :)
Ändå måste jag säga som Brynäsasre att det är ovant och härligt att vi gör en #"offensiv" värvning för en gång skull. Vi är vana att enbart få allsvnekska talanger ;)