Hur tänker de kring lill-Eric. Kan han vara 1 av de 3?
Njut annars av andras bekymmer. :-D Psykologerna får mycket att göra norrut.
Hjärnan är mer benägna att söka i minnet efter information som bekräftar uppfattningen man redan har, än att söka efter information som kan falsifiera samma uppfattning.
Mora71: Jag vill gärna ha kvar lill-Eric och även få dom nyförvärven som Arvedsson vill ha...är lite orolig över truppen just nu eftersom den ser likadan ut som förra året då vi klarade kontraktet med väldigt liten marginal även fast vi gick till slutspel.
blir bättre i år då laget spelat ihop en säsong, och redan är samspelta inför kommamde säsong. så nu tycker jag att det är dags att höja ribban lite och hoppas på topp sex placering i år.
Mora71: jag vet inte jag skulle ha gjort men hade iaf försökt hitta en back för powerplay med bra skott i första hand. Frågan är ju hur mycket pengar det finns.
Bonäs Norra: lill-Eric hade skadeproblem sen när han kom tillbaka blev han bort trollad i alla möjliga kedjor. Samma för Bergqvist som tränarna bara satt åt sidan.
Mora71: men det skulle vara fint med en spelskicklig center som öser in poäng också så man slipper se Micke Simons i en första kedja...även fast jag tycker att en back som gör poäng är viktigare...
PappaKeno: Hmm...En back med Bra skott, som är tänkt för Powerplay. Det låter som vi skullle försöka ta tillbaka Calle Bergström.. Om vi sedan även lyckas få in Ross i truppen igen så ser jag truppen då som komplett, då vi även fått en poängproducerande Forward :)
PappaKeno: Varför vill du inte se Simons i förstalinen? Jag tycker vi har ett klockrent system med tre powerforwards i förstakedjan som tar ut densamma i motståndarlaget. Funkade ju skitbra förra säsongen iaf.
Simons kedja har väl skött sig alldeles utmärkt. Visst skulle det vara trevligt med en riktig (landslagsmässigcenter) men då får man ju räkna med att betala åtminstone 250'000 eller så i månaden för honom och det ligger väl lite utanför Moras ekonomiska ramar.
Jag tror med Simons, Huml, Bastiansen, Bogg och Granström som centrar blir det slutspel nästa säsong igen. Tror mycket på Huml. Kommer antagligen att bli lika minst lika nyttig för Mora som Bastiansen
immelmann: Eric Beaudoin, Anders Bastiansen, Ivan Huml och Daniel Wessner har ju all kommit in under på gående säsong. 3 av dom har ju lyckats fint i Mora tröjan. Endast Wessner har väl "floppat" dock kanske beroende på att han aldrig fick chansen. Fick känslan av att han värvades lite som backup. Mora hade många skador och spelade knackigt när han kommit hit från Bofors men som tur var vände det ju.
Artistkontrakt .... Hmmm. Det är ju en del av sporten idag. En gentlemans agreement om att förbjuda artistkontrakt skulle väl kanske vara något? Eller så kunde man ju låta en del (Alla?!) dom pengar som man slipper betala till statskassan gå till Svensk hockey istället. En "hockeyskatt" på artistkontrakt som går till Svensk juniorhockey?
Tången: Nu har ju Skellefteå snart en hel femma med gamla MIK- hjältar..... Kristoffersson, Norgren och Lennartsson..... Är det verkligen elitserieklass på alla dessa herrar??
Dino: Kristoffersson och Norgren hållerr ju bevisligen elitserieklass. Annars hade de ju knappast hållit till där. Däremot är de väl inga stjärnor. Norgren är väl f.ö. den som överraskat mest. I alla fall på mig. Han var ju rätt tongivande i LHC, något man knappast kunde tro att han skulle bli när han spelade i MIK.
Lennartsson är väl mer tveksamt. Svårt att säga dock eftersom han inte spelat på hemmaplan på ett tag.
Knogen: Jag skulle väl inte kalla det för att han var tongivande i LHC... Det fanns väl förmodligen en anledning till att han inte fick vara kvar och inte sögs upp av nån annan elitserieklubb. Men det blir intressant att se vad som händer.... Den som lever får se!
Knogen: Hur var det med Lennartsson, jag minns inte riktigt. Han var bra i en riktning eller hur det nu var. Bra offensivt men tveksam defensivt eller var det tvärt om?
PappaKeno: Då var det så han spelade. Säkert hemmåt men oduglig i anfallszon.
Är det ett tecken på att man börjar bli gammal när man minns exakt vilken spelstil en kille hade på 70- och 80-talet men man inte minns hur det var 2002? :-)
Nog lyckades väl Norgren överraskande bra i LHC. I alla fall i början av elitsejouren. Jag vet att det var många MIK-fans som höjde lite extra på ögonbrynen åt det. Han var ju knappast något stjärnskott när han var här, för att uttrycka sig milt. Jag ska väl sedan ärligt säga att jag inte följt med hans karriär särskilt ingående efter det. Jag visste faktiskt inte att han inte fick vara kvar i LHC. Nog borde han väl ha platsat i någon annan elitserieklubb då tycker jag, men om han nu fick gå från LHC kanske det bästa ekonomiska alternativet stod att hitta i Europa?
Stigsson: Jag kan inte påstå att jag minns Lennartsson särskilt väl. Han snurrade väl runt i klubben under den tiden när jag inte hade möjlighet att se så många matcher, eftersom jag bodde på annan ort.
sold: Jag sitter här och kollar på de andra lagenas uppställningar, Luleå borde bli svagare med renberg och sorovy borta, södertälje är ett ? kan bli lite bättre en befarat, skellefteå kanske blir +- 0 wernblom ut renberg in, Djurgården är otroligt beroende av att herr Bremberg går bra verkar inte heller ha någon toppmålvakt , frölunda kommer dock som jag ser det va tillbaks i toppen.
Jag tror att vi har ett bättre utgångsläge en förra året med stabil målvakt och bra stomme, hoppas målproduktionen nu bakas ut på flera efter herr b försvann ,Tror ni Arvedsson klarar trycket? Jag tror det.
Vad tror sådana hockeykunniga herrar som ni om våra chanser?
Bonäs norra: Jag håller helt klart med. Den omtalade spetsforwarden behövs likväl som en förstaback, men egentligen är jag odelat positiv inför säsongen. Kliver Dahlman in och gör poäng samtidigt som han inte gör bort sig bakåt som vår förre poängkung hade en tendens att göra torde det gå jämnt upp. Och Arvedsson tror jag på, spännande nytt grepp där. Jag längtar!
Bonäs norra: vi måste få lite spets annars kan det bli tungt om Pitten inte gör ännu en sagolik säsong! För vi får inte glömma att den truppen som vi har nu klarade ett kontrakt i sista omgången. Och jag tror inte vi ska räkna med att hela truppen kommer att höja sig flera snäpp. När det gäller Arvedsson så tror jag att han kan lyckas utmärkt nästa säsong! känns väldigt spännande!
Så här ser Moras program ut just nu, när det gäller träningsmatcher under försäsongen: 8/8 FM Mattsson: Mora-AIK 10/8 Hedemora: Mora IK - CSKA 17/8 Nobelhallen: Bofors - Mora IK 23/8 FM Matsson: Mora-Västerås 30/8 Ejendals : Mora IK - Brynäs 31/8 Ejendals: Leksand - Mora IK 1/9 Ejendals: Mora IK - Timrå IK 14/9 FM Mattsson: Mora IK - Södertälje SK 16/9 Enköping???: Linköping-Mora IK 20/9 Långshyttan : Mora IK - Brynäs IF
Anders i Budum: Vill man bara fylla truppen så kan man göra det ganska omgående. Om man däremot vill ha några riktigt bra spelare, väntar man tills man hittar de rätta. Vilket alternativ föredrar du?
Anders i Budum: många spelare går fortfarande å hoppas på NHL (spelare i den där andra kategorin) + dom som redan är där borta .....inom 3-4 veckor så är nog det mesta klart
Hur tänker de kring lill-Eric.
Kan han vara 1 av de 3?
Njut annars av andras bekymmer. :-D
Psykologerna får mycket att göra norrut.
Hjärnan är mer benägna att söka i minnet efter information som bekräftar uppfattningen man redan har, än att söka efter information som kan falsifiera samma uppfattning.