...men å andra sidan, 28-16 i skott efter två perrar - men underläge 1-3. Detta är inte bra... Visserligen brukar andraperioderna vara sämre hos RBK, men orkar man vända detta?
chipsalgen: Vill inte strö salt i såren men hitills så verkar inte det ny-gamla systemet hålla heller. RBK-Lakers 1-3 efter två peroder. Fast det kan ju vända än.
rogle_andy: Aha. Ja, oavsett om du nu "kanske" är bortrest eller "kanske inte" (jag för min del brukar veta om jag är bortrest eller inte), så tycker jag du borde vårda ditt språk.
Det är en del saker som ofta glöms bort när man pratar om hockey. Det ena är tålamod, det andra är lag. Man måste ha tålamod och jobba mot långsiktiga framgångar. Att bygga ett lag med ett spelsystem som fungerar och som spelarna tror på. Tycker också att juniorlaget bör ha samma system för att göra det så enkelt som möjligt att sluusa upp dem i A-laget.
Måste iofs erkänna att jag tyckte det var spännande med torpedhockey och trodde att det skulle passa Rögle, då Rögle av tradition är ett skridsko- och tempostarkt lag.
Men återigen, framgångar kommer inte över en natt utan a långsiktigt målmedvetet arbete. Sen får man vara beredd på att det ibalnd inte går som man tänkt, men inte få panik för det.
Tror det är vettigt att återgå till ett traditinellt system och hoppas att detta ska skapa trygghet i laget. Hoppas det visar redan ikväll!
Alltså denna bilden hör ju till en av de fulare jag sett www.stockhaus.se/aia/images/allatillvax.jpg om inte så många anmäler sig beror det nog på den;) imorgon ska jag se om jag kan koka ihop nått i Photoshop och skicka till er... ta inte detta medelandet för allvarligt...
qp: Delar din uppfattning totalt! Nu kanske vi ska ta och fokusera på den allra närmaste framtiden, nämligen kvällens drabbning. Ser att allas våran "Molgan" ska döma. Tjohoo! Får väl avleverera någon form av tips, jag oxo... 6-2 med mersmak till RBK. Starck sätter 1:a. 1851 på läktarna, varav 17 från Växjö. Ingen trumma.
Mygel: Om laget skulle tvingat Waltin att ändra sitt torpedsystem så har de haft en j...ligt lång "tvingande-effekt". Ska det behöva ta 4 mån att "övertala" Waltin så har de snackat lika dåligt som de ibland spelat, så VEM som bestämt det är ju klart konstaterat! Näe.. lek med tanken att det plötsligt blir ett superavslut på denna del av säsongen p g a systembytet, och att RBK går riktigt riktigt långt. Då ser jag inte nån anledning att byta tränare,... JUST för kontinuiteten och det ev lugn i alla led som kanske infinner sig. För mycket kan man säga om Waltin, men att han är seriös och kunnig och juste kan man inte ta ifrån honom. Tokiga ideér har många tränare haft, t o m Melin, (fråga BIF) men det är stort att erkänna misstag och ändra sig, så vänta och se hur det slutar så kan vi döma sen!
Mygel: Du kan ju åtminstone försöka vara lycklig, innan allt går åt helvete. Att inte ta ut problem som kanske inte finns, kan väl knappast kallas att leva på moln. Är det så, vill jag hemskt gärna leva på moln.
...stämningarna i denna GB:n växlar lika snabbt som vädret på Färöarna. Ena dagen är allt uppåt, Rögle är världsbäst, allt ska krossas och Waltin sitter på självaste Gud Faders högra sida (ber om ursäkt för eventuella hädelser/smädelser) och nästa dag ifrågasätts Waltins ledarskap (eller snarare den eventuella bristen på detta), huruvida det är lönt att åka till Växjö och framtiden som sådan betraktas som mer eller mindre dyster. Missuppfatta mig gärna rätt nu! Jag pekar INTE ut någon enskild, utan jag ger snarare uttryck för hur jag upplevt stämningen i GB:n de senaste dagarna.
Visst har vi anledning att vara lite lätt dystra, eftersom vi ju alla hade hoppats på något bättre än att harva i fortsättningsserien. Men nu är vi där vi är och den bästa medicinen måste ju vara att stötta laget så att spelarna presterar bättre. Detta kan leda till att vi och RBK får någon form av sportslig upprättelse senare under säsongen. Personligen är jag inte det minsta orolig för att RBK skall underprestera under fortsättningsserien och Hr Waltin har mitt fullständiga förtroende (tjaa, hur mycket det nu är värt). Däremot kan jag ibland känna viss oro för vad de s k "sämre" lagen i denna serie kan komma att prestera. I princip är det just idag som allvaret börjar för dessa lag, för vilka hela hösten inte varit annat än en lång transportsträcka. Dessa lag kommer att kämpa till uttorkningens gräns och RBK får nog finna sig i att vara laget som alla andra vill slå mer än något annat lag.
Fast fortsätter RBK att åka på en skridsko och spela med huvet under armen - vilket jag alltså inte tror laget kommer att göra - så kommer det även i fortsättningen att medföra förluster mot brö´gängen.
Nu inser jag att detta inlägg var fullständigt meningslöst och inte tillför debatten någonting överhuvudtaget, så jag drar filten över huvet, vränger på mig mina yllemockasiner och petar in ytterligare en pinne i brasan. Det är kallt i Norge och ett sätt att hålla värmen är att låta fingrarna dansa över tangentbordet. Om inte veden tar slut dessförinnan, så orkar jag nog masa mig fram till datorn för att kolla onlinen. Kanske.
En som inte var fullt så skeptisk inledningsvis. Men det tog snabbt slut.
Hofnar: Tja kanske. Man önskar ju att man kunde vara lycklig och leva på moln hela tiden. Men tyvärr så har jag inte råd att köpa sådana piller varje dag.
Kan Mygel vara auktoriserad stasi-revisor (eller på väg att bli) månne? För något så fyrkantigt har jag inte upplevt sen jag själv gjorde entré på forumet.
Mygel: Som jag ser det handlar det ju mycket om att det helt enkelt är skoj att ha ett rivaliserande gäng som man stångas lite extra med. Då blir det i alla fall för mig så att man hellre stångas lite med några som bjuder till lite. Växjö har ju åtminstone en klack och mycket folk på sina matcher och för närvarande finns det inget annat lag i södra allsvenskan som kan bjuda oss på nåt dylikt. Halmstad och Troja sjunger ju AIA sönder med tre bilar med folk.
Sen att den historiska kopplingen inte finns mellan lagen är visserligen tråkigt, men jag ser hundra gånger hellre Växjö borta med fullsatta sektioner och läktarkamp än ett Troja i kris med Rögle som 'given' vinnare inför halvtomma läktare.
Go Stellan och gänget!! Grymt bra initiativ!
(Ja, jag vet Mygel att du inte kriserar våra vänner =) )
aiastellan: Vadå ge mig? Jag ser fortfarande hellre en match mot Troja än mot Växjö eller Hammers. Men det är min uppfattning och antagligen så har de andra 2000 som följer Rögle sina egna uppfattningar. Jag hoppas att resan drar mycket folk och att folk sen ser hur roligt det var att åka med på AIA:s resor. Visst var Växjö en publikmatch, inget snack om saken. Det var ett kul initativ av Lakers Lakejer och jag hoppas att ni får samma framgångar.
Mygel: Vad är då poängen med att argumentera om Halmstad och Troja. Vad är roligast ? Växjö är nytt och har mycket folk. Det är en fredag. Folk har precis fått lön.Folk har aldrig varit i Växjö. Sist när Växjö var här var det en härlig publikmatch och folk snackade om det i dagar före och efter... Ge dig, eller ?
aiastellan: Jo visst har de rätt. Men antagligen så spottar de o fnyser lika mycket åt oss som vi gör mot dem. Jag skrev inte att Ljungby eller Hämmes skulle locka mer. Jag skrev att de antagligen skulle locka lika mycket. Om du läser inlägget igen så är poängen den att jag inte förstår vad som gör Växjö så himla speciellt. Kanske därför som inlägget får sådan negativ klang. Hade jag oxå varit överlycklig över att få möta Växjö så hade inlägget antagligen inte fått en sådan negativ klang som ni får det till.
Jag kommer självklart att följa med om jag kan, men som det ser ut så går det inte.
Mygel: Så du tycker inte de har RÄTT ATT SE en publik som värnar om sin läktarkultur visa hur det ska gå till, är det fel ? Så du tror att Troja skulle locka mer ? Jo dom har ju Ängelholmspubliken ju aldrig sett... OCH vad är det för skillnad mellan Halmstad och Växjö i ditt resonemang ??? 6 mil killar !!! hoppa på bussen vi är snart framme !!! Men som du säger Troja och Växjö inspirerar ju mer...oooschuu.
qp: Hmm, jag måste lära mig skriva bättre. Två inlägg på kort tid som totalt missuppfattas :) Poängen i det meddelandet är att vi nästa säsong inte kan ha kvar en tränare som inte har någon respekt eller förtroende för laget. Om laget har tvingat fram Waltin att ändra sig så har han ju till stor del tappat sin ledarstatus och vad är det då för poäng för honom att stanna kvar som huvudtränare?
aiastellan: Ni har säkert inte för avsikt att göra samma sak. Men jag gissar att det är en hel del som hoppas på att få göra om samma sak. Det jag skrev är ingen kritik riktat mot er överhuvudtaget. Tycker det är skitbra initiativ. Var ju själv med och föreslog idén innan, kanske med Superallsvenskan i tankarna vid det tillfället dock :) Jag tror definitivt att ni kommer att få många med och det hoppas jag verkligen. Men samtidigt så tror jag att ni hade kunnat dra med lika många till Ljungby eller Halmstad i en sådan här kampanj. Poängen är den att jag personligen inte ser Växjö som någon speciell motståndare. Jag njuter mer av att spöa gamla Troja än att köra över en nykomling som Växjö, som mer eller mindre ser ut som en klubb som för första gången är på grönbete.
Mygel: Snacka om och måla fan på väggen;), antingen så gör vi oss av med Pelle eller Waltin. Tycker vi får vänta och se vad systembytet för med sig, det kanske blir skitbra resultat av de hele! Det är väl stort och erkänna att man var ute och cyklade, betr torpedsystemet och RBK och försöker göra bot o bättring gnm att ändra till ngt ev bättre. Det hade väl varit totalkatastrof om Waltin envist fortsatt med sin filosofi och kört ner allt till säsongsslut, varpå de bästa spelarna tackar för sig och sticker. Då stod vi på ruta 1 (div 1) eller har jag missat nåt, Mygel?
Mygel: Jo det är ju så. MEN Mygel du ska väl tyvärr inte med. Tror du verkligen att allt handlar om att göra samma sak ??? Gillar man hockey och att stötta RBK tror jag folk kan locka folk. SÅ positiva reaktioner som vi fått av denna resa har jag ALDRIG skådat. DU vet nog att jag hållt på ett tag...Tro mig Mygel när jag skriver detta:- VI alla behöver lite nytt och roligt att se fram emot. Så tänk "lite" mer positivt. Kom nu INTE med att du är realist. Vi är redan 22 anmälda och spelar RBK bra idag tror jag på mer. Har pratat med ett 15 tal "gamlingar" och de älskar idén. Sjunga sönder Växjö Ishall en gång för alla ser jag bara som inspirerande...Vad är roligare i denna serie min bästa Mygel ?
Kanske skulle nämna nu när jag har sett resultatet av den nya tidningen att det är välvärda 20 kr för blaskan. Riktigt bra tidning. I veckans nummer finns bland annat artiklar om Rögle, special del om Superallsvenskan, NHL, Elitserien etc etc. Kortsagt en mkt bra hockeytidning som kommer att finnas tillhands varje vecka.
J-vligt kul att ni har fixat detta. All heder åt AIA o de som lägger ner tid o pengar på vår supporterförening.
Men ha inte för höga förhoppningar på att det ska bli samma rusch som när Växjö åkte till oss. Det är fortfarande så att "vanliga" Rögle supportrar (inklusive mig själv) inte ser något speciellt i att möta Växjö (jag har fortfarande inte fattat vad all denna hausse kring Växjö matcherna handlar om). Växjös supportrar åkte ju faktiskt hit för att få möta gamla anrika och "klassiska" Rögle, vilket vi inte direkt kan säga om Växjö. Så visst kommer vi säkert att kunna samla minst en buss med oss hardcore fans, men att nå ut till hela bredden av Röglefans, såsom Växjö gjorde med sina fans, tror jag blir svårt tyvärr.
Men innan var de någon här som skrev att Växjö var ett poplag(eller va de heter) o gjorde sånna "invasioner" och att Rögle redan visste hur det var o komma till andra ishallar. De är vad ja minns av det. MEN!...Nu ska röglesupporters göra nått sånt som endel här skrev var "fånigt".
Det ja har skrivit bygger på vad ja kan komma ihåg så det är inte säkert att de stämmer till punkt och pricka men.... Ja är iaf inte imot de som AIA anordnar 30/1=)
Precis som många andra så ser jag fram mot att få se vad detta lag kan åstdakomma i mer traditionella formationer. Blir det fisk eller fågel. kanske spelarna ändå fortsätter att underprestera. Lite av svaret får man ikväll skulle jag tro.
Men nåt som fick mig att tänka idag var när jag läste Kvällsposten idag. I Pelles kommentarer så verkar det nästan som om det är spelarna som har tagit kommandot i laget numera. Att de inte velat ha Waltins spelsystem och att man därför har ändrat det. En sådan sak låter inte bra. Visst är det bra att man ändrar system men frågan är vem som skall ta det beslutet? Är det inte tränaren som är den som till slut bestämmer hur man ska spela? Det är han som är den stora ledaren i laget som ALLA ska lyssna på. Har Waltin i och med detta förlorat en del av sin respekt inom laget? Jag tror inte ens en mysfarbror som Melin skulle rucka på sina principer vad gäller laget. Vad får detta för konsekvenser inför nästa säsong om Waltin inte längre är högsta hönset? Då behöver vi kanske inte ha någon huvudtränare överhuvudtaget utan spelarna själva kan bestämma hur man spelar och vilka som spelar, lite som korpidrott. Om det är så att Waltin har tappat greppet lite nu och inte självmant har valt att ändra systemet så hoppas jag att han själv inser det ohållbara att vara kvar nästa säsong. Man kan inte vara tränare i ett lag där ens röst kommer i andra hand. Tränaren ska vara högst och det är hans röst som är lag för spelarna. Sen kan man ju självklart inom laget och med tränaren diskutera hur saker och ting skall utföras, men det är alltid huvudtränaren som har sista ordet. Om det inte längre är så i Rögle så skulle jag gissa på att Waltin inte längre står i Rögles bås nästa säsong och då är vi tillbaka på ruta 1 igen och måste återigen hitta ny tränare, nytt lag, ny filosofi etc etc. Ett sådant scenario tror jag skadar klubben mer än det gynnar oss om man ser till att vi försöker avancera upp till ES.
Mygel: Fel fel fel omyndiga mellan 15-18 intyg men under enbart med vuxet sällskap. Sen har vi kanske varit släpphänta eller flexibla vilket du vill med dom mellan 15 och 18
Patrik: Är det inte så att det räcker med skriftlig tillåtelse från vårdnadshavaren för att ungdomar under 15 år ska kunna åka med. Så formulerades det innan hade jag för mig.
Yngligen: Om inte du åker tillsammans med en myndig som tar ansvaret för dig så finns det ingen åldersgräns. Anledningen är att vi kan inte ta på oss det ansvaret för dom som är yngre än 15.