Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
snorhyveln:
Ryan i Örebro är riktigt jävla bra. Livsfarlig matchen igenom, skapar någonting varenda gång han är i offensiv zon. SHLs kanske bästa spelare enligt mig. Samtidigt är Schremp totalt kass i 3-3 vid avgörandet. 1-0 var så snyggt då Ryan fintade upp självaste Lindgren på läktaren.
Sen uppe i ingenmansland... nog märks det allt att Fagge har ringt till Rönken på julafton. Kul att de har hittat tillbak till sin gamla melodi: gammal hederlig 0-0-dyrkan. Mitt tips är att driva på att även slutspelet ska kunna avgöras på straffar, då har de i alla fall en teoretisk chans att passera kvartsfinal.
Blister Brigade:
Nu vet man i alla fall att Schremp ska INTE starta i 3 mot 3 spelet.
snorhyveln: Svårt att spekulera vad som kunde ha varit på gång! men jag tror det blir bra att starta med en bortamatch efter ledigheten.
jag gissar på 2-4 till oss och sista chansen för Lehtonen antigen gör han 1+1 idag eller så får han ta bussen till Finland
Då får man äntligen sig lite hockey till en övergödd kropp.
Blir spännande se om hårdträningen sätter spår, eller om Thomsson varit snäll. Förväntar mig inga stordåd då av hävd laget är segt efter duvningarna på is och styrkerum.
Helegens - blev det faktum att det rykte som gått den senaste tiden om en julklapp från Lasse inte föll in. Jocke kanske ändrade sig och tyckte det var trevligt sitta på läktaren.
Mitt tips: 2-2.
Man jag får tänka om då...
Förrut hatade jag löven. Men nu är jag omvänd. På min vägg hänger en AIK tröja och en löventröja sida vid sida, som om de kramade om varandra nästan.
Jag inser att rivalitet, gamla minnen när det var full kalabalik på isen, när vi åkte på torsk med 10-0 borta, alla deras filmande spelare, alla dessa incidenter, det fyllde mig med kärlek mot Björklöven. Fina färger, fin tröja. Man ska älska sin fiende och vända andra kinden till.
Jag funderar på om vi inte borde börja hjälpa Björklöven. Kanske bord vi skicka spelare till dem gratis, så att de kan ta sig upp till SHL.
När de sedan är uppe, då ska North Power och Green Devis tillsammans sjunga we shall overcome innan nedsläpp.
Bra så?
Med Luleåklacken kan vi sedan sjunga "låt han dö, låt han dö" i kano när en av våra spelare ligger skadad på isen. Det skulle vara så fint.
ante08:
men herregud ante. Du menar alltså på fullt allvar att ni vill ha bort skämtsamma kommentarer om att det inte är okej att inte hata löven? På riktigt? Alltså jag diggar Farbror Barbro.
Är det frikyrklig stil som gäller här eller?
Det är helt okej att mata ut 100 st personangrepp, men om någon skämtar om lövenhatet - sådant vill ni du ha bort? Jösses!
Farbror Barbro:
jag tycker att det är på tok för låg nivå Barbro. Du kan inte skriva på AIKs forum att du inte hatar löven! :-)
Farbror Barbro:
Rönnberg är en förbannat dåligt förlorare, det är samma visa varenda gång. Frölunda bjuder dock upp till dans, och det märks att matcherna emellan oss är på blodigt allvar. Tuffa matcher.
Sen Patienten. Orkade inte läsa de kilometerlånga hatattackerna skrivna mitt i natten. Tycker inte att han verkar må speciellt bra?
Tänkte höra med dig, vilka andra lag du gillar/ogillar?
Ett lag som jag gillar är Kiruna. Framför allt för alla profiler de fostrat åt oss genom åren. Klubben känns verkligt genuin, och är norrland through and through. Piteå gillar jag också såklart då de också hjälpt oss och vi samarbetar med dem, men personligen håller jag Kiruna högre.
Hv71 och Frölunda väcker känslor av rivalitet i SHL, har klart respekt för båda dessa föreningar, och matcherna mot dessa blir alltid riktigt underhållande och tuffa. Men absolut inget hat, mer sportsliga utmanare för min del.
I SHL gillar jag Brynäs och MoDo. Båda känns snarlika med oss, från mindre städer norrut. Bra värderingar i båda klubbarna, förrutom BAE Systems i MoDo då, och det är 2 klubbar som verkligen bidragit till svensk hockey på alla sätt och vis. Dessa två klubbar skulle vi kunna samarbeta med att inte stänga SHL, och att ändra CHL till en sportsligt baserad turnering ägs av hockeyförbunden. Jag förutsätter att AIK står på denna sidor i hockeysverige.
I allsvenskan är jag svag för Rögle. Riktigt bra och kunnig hemmapublik, mycket hockeykultur i bygden, traditioner, stolthet. Västerås har jag också ett gått öga till.
Hatklubben är såklart löven. Jävla äcklig förening, dessutom har de alltid tur och spelar bra mot oss. Luleå är hatobjektet i SHL, plastförening, köpelag, förbannat tråkiga, många totalt hjärndöda spelare och fans. Gillar inte Mora heller. Har ingen förklaring till varför då det är en genuin förening, men har aldrig gillat dem. Det kan vara för att de slagit ut oss ur kvalet vid ett flertal tillfällen.
ante08:
men då får även jag försöka höja nivån. Nivån har vart så sjukt jävla låg, men det är svårt att försvara färdeneslandet i ett skyttegravskrig mot orcher (och rumpnissar), precis som Barbro beskrev tidigare. Nu när "the reinforcements" är här kan man slå av på takten lite.
Min analys av läget är att det ser jävulskt bra ut.
Tidigare under säsongen kunde jag se ett flertal nyförvärv som såg stelbenta ut, hamnade på mellanhand, inte blommade ut. Nu i efterhand förstår jag att det tar ett par månader för en ny spelare att vänja sig vid vår Sovjetiska träningsdos. Efter ett par månader har samtliga spring i benen (förrutom Lehtonen med uppenbara skadebekymmer).
Tidigare var man även orolig för 6e 7e back då ingen riktigt steppade upp. Idag går man mer och väntar på att Aho ska vinna poängligan i JVM efter spelet han visat upp på sistone.
Bredd, spets, arbetsmoral, artisteri... dödliga kombinationer för de andra lagen. Det känns som att vi har allt i truppen för att ta vårt rättmätiga tredje raka guld.
Hotet som jag ser det är Frölunda. De har hållt upp spelet riktigt bra mot oss och under långa stunder faktiskt vart det bättre laget vilket känns ovanligt för en AIK supporter under de senaste 4-5 åren.
Snart blir det final i CHL mot Frölunda, och det skulle inte förvåna mig om det blir samma lag i SM-finalen senare. Nej, tror inte att Kärpät har någon chans mot Frölunda.
HV känns för risiga på bortaplan, Linköping har för svag bredd i laget, och Växjö är på tok för ojämna. Ser ingen annan än Frölunda som kan hota över sju, förrutom kanske MoDo med Geátan Royer då,
Tänk om man hade kunna få hem Magic number seven :) så många hjärtattacker men så mycket underhållning man fått av han!
https://www.youtube.com/watch?v=N5gGQUcVItcante08:
en bra idé. Ska göra mitt bästa, även om det kommer att bli svårt att inte retas lite med bottenskrapet.
Farbror Barbro:
Jag håller med dig i det du skriver. Vill absolut inte att MoDo ska åka ur då de faktiskt är en riktigt genuin norrländsk förening. På nedsidan är de missundsamma och avundsjuka fansen, men det får man ta när man är nästan permanent sitter längst uppe på tronen.
Fuleå känns däremot som en riktigt plastig och ond förening. Bort med dem!
Angående Sven Savage beteende som du påpekar så är det ingen nyhet för mig, tyvärr. Så där har han hållt på i flera år. Kanske är han en av dem i klacken som brukar skandera "låt han dö, låt han dö" när någon ligger skadad på isen? Utöver att folk ska dö har det vart dödshot, hot om stryk, och anklagelser om pedofili, rasism, nazism, inavel, sexköp, Breivikhyllningar, ja allt av det värsta man kan tänka sig. Lägg sedan till en sjuklig fixering vid Skellefteå AIK och en väldigt hatisk och manisk personlighet så har du profilen på "Patienten".
Jag har ju tidigare skrivit om dubbla måttstockar. Nu är det inte så att jag själv är oskyldig, men när jag retas är det faktiskt med glimten i ögat. Det är inte blodigt allvar. Men på något sätt framställs jag som "the bad guy"? Nu menar jag inte att ta på mig offerkoftan, men jag har endast skrivit här på HS i några månader. Ponera att jag satt och skrev 10+ lååånga hatinlägg utan finess och humor varje dag i flera års tid, och kryddade detta med ovan beskrivna. Tvångströja, please!
Men nu lämnar vi det allvarsamma och återgår till de mer lättsamma och fyndiga inläggen tycker jag. Sen får femtekolonnarna hälsa på i Mordor och fjäska så mycket de vill.
Nog undrar man allt vad som hände med den där supporterbloggen på norrbottenskuriren? För tråkig och utan finess kanske. ;-)
Farbror Barbro:
ge Bagdad Bob lite tid så ska du få se att Bamberg snart är en bättre hockeyspelare än Jocke Lindström!
Så är det ju med allt han skriver, och jag förstår att du döpt honom till Patienten.
Hahahaha, våra 13 unga killar får mestadels husera i AHL vs 0 stycken i nordamerika.
Sevc ojojoj vad ful vs Forsbergs, Hedmans, C Abbots och Sandström tokfula överfall med avstängningar som följd.
Någon enligt Sofia OO själv hotade henne (utan anmälan) när hon fick sparken på norran vs deras supporterledade på SF blir dömd för att ha mordhotat Jonas Fahlman
På varenda punkt är de sämst och dåliga föredömen. Det är ju inte vi som tar upp allt detta, men man måste korrigera lögnerna och attackerna. Det är faktiskt riktigt pinsamt. Som om vi skulle håna Brynäs för att de inte tagit några guld i historien, eller att MoDo inte producerat några storstjärnor.
Melker är precis som du säger en kille som flugit under radarn för de allra flesta, men vi som följt Sveriges bästa lag vet hur jävla nyttig och allround han är. Jag är inte förvånad att han gör succe i NHL.
Farbror Barbro:
du var inne på det förrut, best of Fuleå. Tur att internet finns, annars skulle det bli jättesvårt att kunna plocka ihop ett lag.
Målvakt:
Anders Nilsson (KHL)
Backpar:
Savalathi (Luleå SHL) - Bäärnhielm (Storhamar, Norge)
Olsson (AIK, Allsvenskan) - Nilsson (Asplöven, allsvenskan)
Törnqvist (Boden, Div 1) - Drugge (Ronneby, div 1)
Forwards:
Ledin (Usch!) - Lundberg (Brynäs, SHL) - Fabricius (Luleå, SHL)
Lindgren (Rögle, allsvenskan) - Isaksson (Piteå, div 1) - Porsberger (Asplöven, Allsvenskan)
Lidhammar (Oskarshamn, allsvenskan) - Rosén (Luleå J20) - Bamberg (Manglerud, Norge)
Berggren (Luleå Rebels, div 1) - Astrén (Brunflo, div 1) - Sandin (Lejon, div 1)
Med reservationer tror jag att det här är det bästa de kan ställa på isen.
Man kan ju konstatera att det inte är ett elitseriemässigt lag. Tror inte heller att det är ett allsvenska lag. De skulle få problem med att förrutom oss matcha Piteå, Björklöven, Boden och Kiruna i övre norrland. Troligtvis 6e lag i norrland. Det ör inga direkt framstående spelare i sina ligor, förrutom Anders Nilsson som är riktigt vass.
Redigerad kommentar
Blister Brigade:
jag är väldigt talangfull på att reta gallfeber på folk, och har man fått en gåva så vore det synd att inte använda den.
Men sanningen är att jag är ganska ny här på HS. Vid ett par tillfällen har jag gått över gränsen, men då var det inte meningen. T ex så svarade jag på en förloämpning med en förolämpning mot personens morsa - och hans mamma hade då dött av en sjukdom. Det var inte roligt i efterhand, men vid sådana tillfällen så ber jag om ursäkt.
Att däremot sitta och vräka ur sig att önska att någon ska dö, att någon ska få stryk, att någon är pedofil, nazist, inavlad, köper horor i Thailand etc etc, det tycker jag är på en väldigt låg nivå. Absolut ingen glimt i ögat. Sett efter den måttstpcken så håller jag enormt hög klass.
Det finns en skribent här som i dagligen under flera års tid matar ut ett flertal lååånga inlägg som har en enda uppgift, att underminera och håna Skellefteå AIK. Att håna alla andra klubbar och ge dem löjliga namn. I min bok öppnar det då upp för att betala tillbaka med samma medicin.
Man kan faktiskt tycka att det är lite konstigt att håna en klubb för att majoriteten av deras 13 spelare i nordamerika lirar i AHL- när man själv inte lyckats producera EN spelare till nordamerika. Att anklaga andra lag för att vara köpelag när man knappt haft en egen spelare på ett årtusende. Anklaga andra för att spela fult när ens egna spelare har stått för de fulaste överfallen i hela SHL. etc etc, listan kan ju göras hur lång som helst. Han tycker ju på riktigt att Fuleå är en mer anrik förening än oss, totalt bombad kille.
Sen att MoDoiter är här och tjivas, det är ju av uppenbara orsaker när vi är bäst och de är sämst. Det blir svårt att inte retas när de ligger sist och sen värvar in spelare som Geátan Royer och Donald Brashear. MoDofansen håller dock betydligt högre klass än Bagdad Bob och det går faktiskt att resonera med de flesta av dem om man är på humör att resonera och inte bara retas lite.
Skribenter som Forsberg 1978 är uppenbart ingen riktig skribent utan endast ett fakenick som bara har till uppgift att skriva tråkiga allvarliga personangrepp utan glimt i ögat. Detsamma med "Djurgårdaren" som skapade ett konto och postade ett hatinlägg med personangrepp klockan 4 på morgon. Precis samma mönster som på SF.
Värt att notera i sammanhanget är att Fuleås ansvarige på SF blev dömd i domstol för mordhot emot Jonas Fahlman efter "Svinjävla REGEL"-incidenten i slutspelet härom året. Han kanske slutade blogga om hockey efter det?
Nu blev det här inlägget alldeles för allvarligt och oglimt i ögat för min smak. I fortsättningen ska jag fortsätta med min mer lättsamma stil även om en massa troll och fakenicks gör allt för att förstöra.
Sen om Modo och/eller Luleå skulle åka ur. Det skulle vara tråkigt ifall MoDo åkte ur då de är en genuin förening som bidragit så mycket till svensk hockey. Ifall Luleå däremot åkte ur, då skulle jag jubla! Fy fan så kul det skulle vara, hoppas!
Blister Brigade:
mitt råd till dig är att fundera på vad "glimten i ögat" och "blodigt allvar" betyder.
5 dar kvar innan hockeyn drar igång igen!
En av dom bästa hockey introfilmerna? fan va jag går igång på den här!
https://www.youtube.com/watch?v=uJ3b7ECNWF4
Farbror Barbro: Haha du skämtar va!? jag skriver bara som jag tycker.
Sen tycker jag det är helt okey att häckla varandra så länge det är med glimten i ögat och inte på blodigt allvar och där ser man rätt stor skillnad på vissa skribenters inlägg! håller du med?! eller?
Farbror Barbro:
Mitt inlägg med "best of" aktiva Skellefteåspelare nedan var ett ödmjukt inlägg riktat mot MoDohåll. MoDo skulle ställa Sveriges bästa lag på isen med konkurrens av Brynäs, Djurgården och Frölunda. Det gick dock inte riktigt fram tror jag.
Det skulle såklart vara intressant att se Fuleås "best of"... har inte sådär jättestor kännedom av div 1 och neråt, men ska göra ett försök sen.
Farbror Barbro: Åh putenutte blev du sårad att han skrev något dumt om dig stackare där...
Farbror Barbro:
Inse att du inte sitter här och snackar med Wikegård (du försökte ju med samma spår igår också), du kan väl för fan inte komma dragande med vad han säger och vad han insuinerar och försöka få det till att bli mina ord. Du får läsa mina inlägg angående seriens kvalite igen ifall du vill förstå varför varför JAG (inte wikegård) lyfter fram detta som en motvikt när du och sven sewage påstår att ni (SAIK) är det mest överlägsna laget genom tiderna i SHL/Elitserien och att ni bör jämföras med forna sovjetunionen. Det finns lag som varit mer överlägsna under en tid då serien var jämnare och höll högre kvalite relativt sett. Sedan vilket lag som hade slagit vilket är ganska ointressant eftersom det kommer vi aldrig få svar på, men jämför vi med det vi kan jämföra och vet så har ni en bit kvar till nivån som FBK höll under 01/02.
Ok så Melker är nu på en helt annan nivå, och det är bara du som sett detta. Alla andra coacher till landslaget har alltså missat detta men inte du?
Melker har potential. Försår att du diggar honom trots att han kommer från Lycksele, eller räknar du honom som en skellefteå produkt? Visst han har säkert varit en publikfavorit hos er som jobbar hårt och offrar sig för laget, men det innebär inte att han är en bättre spelare än Pettersson. När du bedömmer helheten som farten,tekniken, skottet osv så ligger Pettersson före, sedan att Karlssons uppsidor är arbetsmoral och hjärta ja det är sådant som fans uppskattar och gärna förskönar.
Och snälla dra inte upp argument som "Men han spelar ju i NHL/AHL han måste ju vara bättre än en spelare i NLA/SHL" det ser bara dumt ut. Du ska få ett exempel som är likvärdigt. Robert Hägg spelade i modo förra året, åkte över direkt efter säsongen och spelade i AHL, han har ett högre poängsnitt än Melker i AHL trots att han är back. Detta betyder inte att jag tycker att han är en bättre back än t.ex Jonas Ahnelöv som spelar i Modo och SHL, jag skulle inte byta Hägg mot en en landslagsman som Jonas någon dag i veckan. Om några år ifall Hägg utvecklas så kanske han blir en bättre spelare än vad Ahnelöv är idag.
Farbror Barbro:
Har aldrig påstått att vårt lag bestod till mestadels av spelare från Örnsköldsvik och att vi värnar om bygden eller något sådant. Det var du som påstod att de juniorer som kommit upp i år till A-laget inte är speciellt bra och inte har någon anknytning till Örnsköldsvik/Ångermanland eller Västernorrland.
Dessa är det som ingår i vårt A-lag och får anses som ordinare:
Linus Ullmark - Lugnviks IF (inte ny för i år)
Adrian Kempe - Kramfors Alliansen
Willian Nylander - Chicago
Victor Olofsson - Modo HK
Victor Öhman - Modo HK
Gustav Possler - Tumba (fast egentligen Löven, och inte ny för i år)
Så de juniorer som släppts in i till a-laget detta år och förra är inte speciellt bra alltså, trots att 3 av dessa ligger i toppen av juniorernas poängliga? Sedan tycker du att det vekrar vara dålig representation från Övik/Ångermanland/Västernorrland, det tycker jag inte jag när vi kollar på dessa.
Å andra sidan skiter jag fullständigt i vart juniorerna egentligen kommer ifrån, när en spelare har utbildats av ett lags ungdomsakademi och gått hockeygym där tycker jag att klubben kan ta åt sig äran för en del av spelarens utveckling.
Precis på samma sätt som att SAIK kan ta åt sig av utveckligen av spelare från Sävar, Kiruna, Lycksele, Hörnefors, Skara, Skövde, Åselse, Ekerö, Umeå.
Farbror Barbro:
"Melker spelar i NHL och dina favoriter i NLA. Redan där borde du fått en ledtråd om vem som kan vara bättre."
Här kom en skellefteå sanning, dvs modifierad för att passa. Ser man till hans säsong så räknas han mer som AHL spelare. Har förklarat för dig anledningen att Melker är i Nordamerika och inte Pettersson, finns längre ned i tråden. Handlar så klart om ålder samt att klubben vill se över sin investering och hoppas på att få utveckling på honom, Melker har potential och kan bli bra, bättre än Pettersson ja det återsår att se. Men i dagsläget (just nu) är Pettersson en bättre hockeyspelare alla dagar i veckan, påstår man något annat är man blind. Är du föresten medveten om att du jämför en spelare med 3 landskamper med en som gjort typ 60? Tänk att alla coacher i landslaget har missat Melkers storhet och gått på medias hyllningar.
Till skillnad från dig har jag sett samtliga dessa spelare spelat matcher. Kan garantera dig att ifall Melker och Pettersson fanns på marknaden till samma peng så är det ingen som skulle ta Melker före Pettersson.
"I NLA har det alltid funnits svenskar. Om det förr om åren funnits säg 10 st där och i år 15 så skiljer det 5. Dessa 5 skulle skulle alltså innebära en betydande sänkning av standarden på SHL? "
Alltså du är verkligen trög, hitta där jag skrivit att alla har dragit till NLA därför är SHL sämre, NLA är en av ligorna riktigt bra spelare lämnar SHL för. Hört talas som uttrycket många bäckar små. Tror det var expressen som hade en artikel om detta, det är 250 svenska spelare som spelar utomlands, klart som fan detta påverkar kvaliten på vår nationella liga.
"Dessutom är det inte standarden jag vill åt. Den är sämre har jag ju sagt,genomsnittet alltså. Det som inte stämmer är hur sänkningen kan förklara AIKs framgångar. Där finns inget samband,vi har ju för fasen exporterat mest och bäst av alla lag! "
Ja du är verkligen trög, läs igen det jag skrev igår. Det är ingen som försöker förklara eller förminska SAIK:s framgångar genom att säga att ligan är sämre, ett guld är ett guld oavsett ifall det skulle vara korpnivå, det lag som har vunnit är då bäst. Det är snarare ett argument mot att personer här tror att ni är överlägsna som inget annat lag har varit samt att ni bör jämföras med sovjet. Du säger själv att ligan är svagare totalt sett nu, tycker du inte då att t.ex FBK:s prestation 01/02 är lite vassare, man vinner ligan med 25p marginal, man sätter ett poängrekord som jag tror står sig än idag trots att det spelas fler omgångar.
Redigerad kommentar