de andra domarna är på andra sidan rinken, och domaren står nere i sarghörnet och ser situationen bakifrån från Växjöforwardens sida när åker emot Ritola mot det andra sarghörnet bakom kassen. Det ser ut som om Ritola delar ut en helt vanlig offensiv tackling från det hållet, även om det var en ojuste armbåge.
Men lönlöst att förklara sådant till dig. Så klart att du inte förstår sådana nyanser.
Ja det står Sävar på Aho, men han är en en lövenprodukt. Upp till 14 års ålder då han kom till oss. Otroligt fint ass igår fram till Erik Forssells avgörande mål i sudden! Det får man tacka för! :-)
På samma sätt står det Jörn på Nisse Burström, Varuträsk på A Lindholm, Clemensnäs på A Lundberg, Lejon på Forssell, Kågedalen på PLindholm och Bergsbyn på Philip Berglund. Alla dessa är ju Skellefteåprodukter som spelat pojklagshockey i Skellefteå AIK, även om de började som knattar i en annan föreningen i staden precis som Aho lirade knattehockey för Sävar.
Vi vinner INTE pga av domarna. Vi vinner eftersom vi anpassar efter domarnas bedrövliga nivå i tredjeperioden. Usel match av domarna där de släpper vad fan som helst.
Såklart borde guld-Jimmie ha åkt på en två när han hakar motståndaren i ansiktet. Såklart borde Ritola ha åkt ut för en armbåge i plytet, även om den var svår att se.
Men hur var det åt andra hållet?
SOLKLAR handpassning innan 2-2 då vi lägger ut pucken med 45 sekunder kvar och stormar med flera spelare mot Murphy i mittzonen. Murphy är sista man och kassen är tom. En omringad Murphy lägger sig ned på pucken och täcker den med handsken i flera sekunder, sen passar han pucken vidare till backen med handen, backen tar ned den i zon och det blir sen mål.
Petterström åker förbi den långsamme Rosen för att komma i friläge/2-1a, Rosen hakar honom och förhindrar honom utan att Petterström har pucken. När Petterström ändå kämpar sig förbi kommer han i fritt läge på bortre stolpen och ska lägga in den i öppet mål, då skrinnar Rosen fram och crosscheckar Peterström i ryggen så att han flyger med ansiktet före in i stolpen.
Hög klubba i fejjan på Ritola, omöjlig att missa.
Guld-Jimmie ska inte ha 2+2 för hög klubba enligt tidigare beslut i slutspelet då vi fått precis likadana med blodvite utan straff. Det är lite blodvite men ingen skada då han lirar direkt efter.
Det är inte en enda utvisning för ständiga hakningar, fasthållningar, fasthållningar av klubba, interference.
Bedrövlig insats av domarna, och dessa ska alltså vara Sveriges bästa domare?
{7804}: Ja du det där kan man stöpa i olika former, men på tex Aho står det SävarHF och jag vill minnas att det var mycket länge sedan dom hade ett lag i seriespel. Då var INTE Aho född i varje fall!! Går bara efter det som står på Eliteprospect.com
För övrigt måste jag gratulera till vinsten igår, var sjukt starkt att klara av det :) Utan att leta ursäkter så ska ni nog tacka för att ni hade domaren på er sida!! Sen att man ska stänga av honom i efterhand tycker jag är helt fel, faen det där tycker jag att 4st domare bör faktiskt se och gör dom inte det så lämnar man det som så! Men att 8st ögon skulle missa den klara armbågstacklingen säger mer om vilken status vi har på domarkåren! Men tror knappast att Ritola skulle ha klarat sig om det hade vart en NHL domare som dömde!!
Likväl att målet med er kapten Jimmie inblandad tror jag hade vart svårt att få godkänt på andra sidan pölen!!! Man har ansvar över sin klubba och eftersom han dessutom gör en dragrörelse med den när den olyckligtvis är runt halsen på motståndaren så hade detta inte setts på med blida ögon där över.
Nu är det svenska domare som dömer men tycker faktiskt att man ska kunna kräva att vi kör efter internationella! Sedan var det INTE bara SAIK spelare som dom missade utvisningar på!
En sak som SAIK har dragit till sin spets är bytena!! Har aldrig sett så många spelare på isen samtidigt och rekordet var i en match när det blev mål när spelaren skulle bli avbytt redan var vid offensiva blå och den andre i mitten av planen ;) Det hela utspelade sig i perfekt vinkel för CMores kamera.
Nog om detta, nu är det bara att ladda om vilket lär behövas för handen på hjärtat så känner man inte igen det tidigare ramstarka försvaret som har kännetecknat er!
Men jag önskar er lycka till i finalserien och i mitt hockeyhjärta vill jag ha guldet tillbaka till norrland!!!
Ojojoj, jag har inte återhämtat mig ännu! Kom hem sent efter matchen och jag var uppe i varv så jag somnade kanske tre inatt. Hes är jag också!
Vilken fantastisk match! Den hade allt! Vi är nu som sagt i den sjätte raka finalen! Jävlar vilken bedrift! Jag trodde innan semiserien att vi skulle ha lättare mot Växjö men icket, Växjö är ett jävulskt bra lag som spelar äckligt disciplinerat och kroniskt efter deras spelplan. Nånstans på vägen har AIK tappat bort sin spelplan lite grann tycker men denna serie vann vi till slut tack vare Svensson, en superdefensiv och effektivitet på få målchanser, och inte exakt det typ av spel vi sett tex de senaste två guldsäsongerna.
Ni kände säkert samma sak, men fatta hur det kändes när Växjö gjorde 2-2. Inte igen! Och sen då Jimme, helt rätt, fick utvisning, i 4 minuter i Sudden, då var man inte positiv! Men efter utvisningen tog vi tillbaka kommandot som vi nästan hela matchen hade haft, och Forre fick styra in Ahos skottpass!!! Fatta jublet i arenan! Det här kändes som en finalvinst, så jäkla stort var det!
Årets AIK är inte det bästa vi haft, inte jämfört med guldsäsongerna 13 o 14, men de kämpar så hårt ändå! Frölunda är klara favoriter, de spelar på det sätt som AIK har gjort och hade gjort om vi inte hade brandskattats på spelarna för 2 år sedan. Jag tror Frölunda vinner finalserien med 4-1 i matcher, men som det känns just nu, just idag, så kan jag ta det, för jag kommer leva länge på gårdens magiska match!
Jag som hela dagen tänkte handla till en White Russian men ville inte jinxa.
Ja alltså som spelet sett ut i semin och efter dagens resultat känns det ju som AIK är glada bara vara i final.
Tycker det varit krampaktigt och kanske hämmar det spelarna att endast final är godkänt. Hoppas och tror prestationsångesten släpper nu och då tror jag Frölunda får stora problem. Modo är vår närmaste möjliga samarbetspartner i HA. Dessutom kan man nog säga vi står i skuld spelarmässigt.
Näe nu är det natti natti. Avslutningsvis skulle jag vilja påvisa skottstatistiken i matchen som bevis att vi faktiskt var dem som hade hockeygudarna på vår sida. Växköp är verkligen det mammondyrkande onda köpelaget. Kolla själv på skottstatistiken från matchen om ni inte tror mig! hihihihi!
MoDo är ett för bra och stolt lag för att ha ett samarbete med oss. Däremot kan ni säkert få låna någon ungdom på ettårskontrakt där han får mer speltid än hos oss. Finns en 5-6 sådana spelare som skulle kunna hålla hög allsvensk klass, både på backen och på forward. Inte för att vara snälla med er, utan för att killen ska få mer istid och utvecklas. Satsa på att värva spets så kommer ni garantera att få låna några av våra killar mer eller mindre gratis.
Grattis Skellefteå till finalplatsen, den är ni väl värda. Man får hoppas att SAIK öppnar för ett samarbete med Modo nu när Sundsvall blev nerflyttade.
Det jag tycker var absolut roligaste med denna vinst, det var att se Petter Rönnqvists ansiktsuttryck efter matchen. Askgrå i fejjan, han såg ut som om han just fått veta att han lider av en dödlig sjukdom eller nåt. De ställer någon fråga till honom.. han hittar inte orden och mumlar fram någonting... ja det var spelare i målgården! Hihihihihi! In your face Petter!
Dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK är klara för den 6:e raka SM-finalen! Då går vi upp och tangerar Färjestads rekord!!! Vem hade trott det? Inte fan var det då jag när jag stod där på den sunkiga jävla hemmastå med 100 andra pers som alla höll ansiktet gömda i handflatorna efter ett uppspel som missade forwarden med ungefär 5 meter. Eller när vi torskade hemma mot CRIF (numera Clemensnäs i div 2) med 4-3 i den avgörande ehmmamatchen. DYNASTIERNAS DYNASTIFÖRENING!
Jag skrev ju hela tiden, inför säsong, under säsong, inför slutspel, under slutspel, att det skulle bli Skellefteå AIK mot Frölunda i finalen. Jag fick visst rätt där också! För ovanlighetens skull! :-) Jag skrev ju inför slutspelét att jag tippade oss i finalen, och gav oss 45% chans att vinna, och Frölunda 55%.
Med facit i hand skulle jag vilja revidera detta tips. Jag skulle nog säga 39% till oss och 61% till Frölunda!
Frölunda ser enormt starka ut! Fyra helt otroligt bra kedjor. Frölunda har alltså seriens två mest underskattade spelare Lasu och Rosseli Olsen i fjärdefemman, vilket förklarar vilken sjuk forwardsuppsättning de har. Backsidan är precis som våran väldigt pucksäker och spelskicklig, vilket man behöver som ett spelförande offensivt bra lag. Svagheten de har som jag ser det är att de har ganska många veka blödiga spelare. Killar som ligger kvar och vädjar och känner efter. Ifall domarna dömer på samma nivå som mot Växjö så torde det öka våra chanser då vi är ett tuffare lag. Qatars problem var med att de inte hängde med i tempot och skridskoåkningen. Lite för tunga och långsamma. Vi är både snabbare och klarar ett högre tempo än Frölunda, men de känns genomgående som ett lite skickligare och giftigare lag. För att ta dem behöver vi ligga nära dem och störa, checka, grisa, krypa in under skinnet.
Det som talar för oss är att vi inte har spelat vår bästa hockey ännu i slutspelet. Vi har inte vart på topp. Dessutom har vi vart i denna situation många många gånger och har rutin, medan de är gröngölingar på denna niva, i princip alla utom Joel Lundqvist som ska få sig en fet jävla smäll jävlart direkt.
Vill ändå hylla växjö för en grym insats i semin, bara kviteringen 59.59 är helt magisk, grymt bra spelat och kämpat. Dom hade chansen med 4min pp och helt otroligt att vi rede ut det
HELT JÄVLA OTROLIGT. JAG TROR INTE ATT DET ÄR SANT! Fy fan vilken jävla match och vilken jävla serie.
Om finalen är hälften så spännande som denna semi så finns det stora risker att jag får hjärtsnörp och kolar vippen. Tror jag åldrades 10 år i denna semi, och jag är inte direkt purung, så nu är håret dubbelt så grått.
Växjö visar upp en helt jävla sjuk kyla och killer instinct så att jag inte tror att det är sant? I match efter match efter match så är de där och petar in den, otroligt psykiskt starkt lag, Ett enormt ledarskap i den föreningen. Så är det. Det skulle vara intressant att se Hallam i större sammanhang för att se hur han klarar det? En enormt skicklig taktiker. En general. Skulle han klara sig lika bra med ett spelskickligt bra lag som Tre Kronor? Ifall han har fler strängar på sin lyra än den ganska defensiva hockeyn som Växjö spelar så tror jag han skulle vara en kandidat för jobbet som förbundskapten.
Tack Hanzon. Vi norrlänningar och icke-köpelag borde hålla ihop.
Tycker vi är det KLART bättre laget, men Växjö skapar en målchans i hela sista perioden och den sitter såklart ett par sekunder innan signalen. Helt jävla otroligt. Tur förtjänar man, och hur det än går vill jag ta tillfället i akt och hylla Växjö för deras lagmoral och mod. De går fan ALDRIG att räkna bort.
Viktigt att vi fortsätter och spela fult och grisa, för domarna dömer inte utvisning för nåt såvida det inte är så jävla uppenbart att Stevie Wonder hade sett att det var utvisning. Hugg ner dom , håll fast dem, hugg dem i fejjan, håll fast klubban, bara att fortsätta precis som det sett ut hela matchen från Växjö i 3 perioder och från oss i 1 period. Spela jävulskt aggressivt och fult, men nudda ej med skridskon i målgården för det verkar de ta för.
Helt 50/50 detta. Jag tror att det blir förlust. Om någon avgör för oss så drar jag till med guld-Jimmie
Jag tycker vi anpassar oss efter domarnas nivå på ett bra sätt i tredjeperioden. Puck out, 6 man på banan och hugga ner folk i friläge blir utvisning varannan gång. Man får crossa folk i ansiktet
Utvisningarna är helt jävla solklara. Lika solklara som när Rosen hakar och hugger ner Petterström i friläge. Det man blir förbannad över är alla dessa fasthållning och hakning mest hela jävla tiden som inte blir någonting. De brottar ned Olsson framför mål och får utvisning, sen tittar de på TV och tar bort den? Får man göra det?
Blister Brigade: Jo de var solklara. Roligast hittills: Lindgren dras omkull av en annan SAIK:spelare och publiken vrålar på utvisning. Får man haka egen spelare eller är det också ett regelbrott :-)
Fortfarande på tok för dåligt och jag tycker faktiskt minsta halva laget inte kommer upp i rätt nivå. Är inte ens nervös för fortsätter det så här är det något som inte står rätt till.
Om du är från Skellefteå och spelar i typ Kusmark tills du är 10 år borde du väl ändå räknas som egen produkt? 8 stycken får jag det till i kvällens lag.
{7804}: Jo det håller jag med dig om! Även flest från länet skulle jag kunna också tro, men det är en stor skillnad från egna produkter! Det var dit jag ville komma! ;-) Blev själv lite förvånad över hur få i dagens trupp hade SAIK som moderklubb!!
Rundblad har ett envägskontrakt med Chicago, 2 år kvar, med en cap hit på 1 miljon dollar per år. Alltså drygt 650 tusen i månaden med en betydligt lägre inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Rundblad är bra men tror inte AIK är så sugna att pytsa dessa summor, alltså en miljon i månaden, för att hyra honom. Det var däremot ZC Lions som hyrde honom i ett par månader, och nu är han tillbaka i Chicago.
de andra domarna är på andra sidan rinken, och domaren står nere i sarghörnet och ser situationen bakifrån från Växjöforwardens sida när åker emot Ritola mot det andra sarghörnet bakom kassen. Det ser ut som om Ritola delar ut en helt vanlig offensiv tackling från det hållet, även om det var en ojuste armbåge.
Men lönlöst att förklara sådant till dig. Så klart att du inte förstår sådana nyanser.