Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 466243 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Aftonbladets namninsamling
El Aka Ali: "Problemet blir att hitta ett system med ungefär lika många matcher som nu."

Öhhh, 14 lag kanske?? (Alla möter all 4 ggr = 52 matcher)

:-)

Metal Guru: Det var en kanongrej när AIK och Leksand fanns i ES. Nu funkar det inte alls. Derbygrupperna skall bort. Problemet blir att hitta ett system med ungefär lika många matcher som nu.

El Aka Ali:
I varje fall vad det gäller matcher mellan Djurgårn och AIK...

Kenny: Är skeptisk till 14 lag i ES. Finns mer nackdelar med 14 lagsserie.
Kvaliteten består och förbättras med 12 lag. Påfundet med derbygrupperna alltså mer matcher mellan AIK o Djurgården, Leksand o Brynäs och Frölunda- HV har tappat aktualitet. Globen blir aldrig mer än halvbesatt som läget verkar nu.

Sv: Spelscheman
mediakuben: en mycket bra fråga som inte jag kan svara på.... Kanske blir det snöoväder över hela Sverige den dagen :)

knaskamilla:

Ja, det skulle ju garanterat höja kvaliteten på spelarna eftersom det innebär fler hårda matcher med enbart riktigt bra spelare. Alla lagen skulle möta varandra 10 gånger per säsong vilket skulle ge 50 matcher. Sedan slutspel. Semin och finalen i utökas till bäst av 11 för att kompensera bortfallet av uteblivna intäkter från obefintlig kvartsfinal.

Helt klart, ju mindre antal lag desto bättre. Allra bäst vore det att ha ett enda lag i elitserien. Snacka om vilka kvalitetsspelare det laget skulle kunna sno åt sig.

AD: Men varför flyttar hela omgång 35 till 6-7 december?

AD: aha, i see....

NuMo:

Själv blir jag mer och mer förtjust i Lumber Jacks idé om att minska serien till sex (bra) lag i stället.

AD: ...eftersom den matchen skulle ha krockat med Melodifestivalen... :)

slashpuppie: några blir flyttade eftersom något lag inte kan spela det datumet, ta tex LHC - LHF de spelade sin 46e omgång för några veckor sedan..

Spelscheman
Är det någon som kan svara på varför spelschemat är helt huller om buller? Att helt plötsligt i januari så kommer matcher som spelades i december?

Lockout Payback.
Kika på nedanstående länk om NHLPA's lockout-löneersättningar.
Men det riktigt intressanta är vad fansen säger i forumet i direkt anknytning till artigeln. Längre ned, i gult.
Spelarfacket inte poppis, är ett understatement.

Själv har jag alltid varit för 14 lag i elitserien men det måste bestämmas innan säsongen drar igång!
Alla måste veta förutsättningarna...

Ja till 14 lag i elitserien 2006!

Det främsta argumentet är enligt mig att vi kan ha 52 omgångar där alla möter alla 4 gånger. Inga sportsligt orättvisa derbygrupper. Plus att jag gärna ser Leksand och Skellefteå/Björklöven i Elitserien. Sen att det ibland blir ojämnt och strykmatcher är ju faktiskt bara bra för underhållningen ;)

Sv: NHL-strejken är över
fille: Linköping får det nog inte lätt heller, elitseriens bästa kedja försvinner ju då bl.a.

Dragan 2k: Jo lite kaos är det nog allt...;)

Jo ioförsig, skulle bli intressant att se hur Mora klarar sig då..
Dom hade jäkligt tur att det blev lockout första året...

Jag hoppas att strejken tar slut snabbare än kvickt. Kontrakten vi ser i år är löjeväckenade. Brynäsbacken Timonen på 10 veckors kontrakt. Timrå byter eventuellt målvakt mitt i serien, storfräsare kommer efter jul när större delen av serien är fixad.

Precis som man befarade så är årets elitserie mer en jipposerie. Missförstå mig inte. jag tycker det är kul med stjärnorna som är här och lirar. De kan säkert lära ut våra spelare ett och annat som kan vara bra att ha med sig både för publiken men även för deras egen utvecking.

fille: visst skulle de vara grymt me NHL-splare i slutspel, men samtidigt skulle de vara kul och se vilka förändringar som kommer att ske i tabellen om den tar slut mitt i..

Jag tycker det skulle vara tråkigt om strejken tog slut.
Hellre att den tar slut efter säsongen en mitt under.
Skulle vara jäkligt grymt med ett slutspel med NHL lirare.
Sen nästa säsong, då får strejken vara över..

killen77: Rykten har gott, men om vi säger så här..de har inte haft ett nytt mötte än men de planerar och ha ett snart och de é därför rykten går att strejken é över, för de förväntas att lösa konflikten vid mötet.

Det verkar som att man vill ha ett avgrund mellan lagen i högsta och näst högsta serien. På det sättet tar vi bort all spänning angående upp och nedflyttning. Det blir i praktiken en stängd elitserie, i högre grad än nu. Argumentet för att plocka upp fler lag är ju just att de mer eller mindre är värda att vara i ES. Bra säger jag. Låt lagen strax under få ha kvar de chansen även i framtiden då genom att inte utöka till fjorton lag, oavsett vad lagen heter..

Personligen börjar jag bli rätt trött på Wennerholms eviga pladder om elitserien och dess utvidgning. Ger karln aldrig upp?

killen77: du kan väl se om det här löser nåra trådar i problemet

NuMo: Vetorätt, heter det väl...

Deas: Naturligtvis lyckas han ändå vinkla det faktum att alla lagen i ES har votumrätt i frågan, som något odemokratiskt. Puckot måste väl förstå att det naturligtvis går att ändra reglerna om man vill, även om det i enlighet med demokratisk anda, inte kan göras på fem minuter. Vet han om han gillar demokrati, eller diktatur egentligen? Det ter sig ju som att han vurmar för diktatoriska fasoner i alla fall.

Aftonbladets namninsamling
När chocken över att Wennerholm skrivit något vettigt lagt sig skrev jag glatt på. Gör så ni med, gott folk!

Se länktips.

peters: Exakt min mening

Hel omgång flyttad
Är det någon som vet varför hela omgång 35 är flyttad till att spelas mellan omgång 25 och 26?

killen77: Vore positivt om det stämmer. Då går det inte att köpa sig till kortsiktig framgång på samma sätt plus att vi utvecklar våra egna talanger.

NHL-strejken är över
Ryktet går för fullt nu att strejken är över efter jul/nyår, någon fler som hört detta?
Det står inte i någon tidning som jag kan hitta men jag har hört att det är klart nu.

Man får hoppas på att det stämmer så vi får en riktigt elitserie.

Sv: Elitseriens fulaste spelare!!!
Looben: spelstilen antar jag..för denna tråd é väl egentligen jätte gammal?

persson: Utseendemässigt eller till spelstilen?

fulast är peter nordström!

Dream Team: Han hade dessutom väldigt fula handskar.

Jonte321: Ingen fara.. ;))

Dock har en faktiskt spelare med namnet Nicklas Sjögren spelat i Timrå tidigare. En back med hyfsade allsvenska kvalitéer som kom från Mölndal till TIK 1991. Totalt blev det två säsonger i klubben och 22 poäng (9+13), vilket är klart godkänt för en back.

Dream Team: Japp... slarvigt... ursäkta:), man gör sina misstag

Sv: Omröstningstråd: Nu ska domarna bli hårdare i bedömningarna
Dream Team: Det blev lite olyckligt det där med att ta hit ryssarnas bäste domare, som gjorde suveränt bra ifrån sig, och sedan en medelmåtta som inte alls höll klassen. Kan vara därför som inte linjen fullföljdes. De svenska domarna fick ju förhållningsorder att ta intryck av den förste ryssen. Men när näste ryss inte alls motsvarade förväntningarna så gick det som det gick.
Tycker för övrigt i frågan om domarna att det vore bra om det kom mer nya svenska domare. En del har vi fått se. Dom tycker jag skött sig hyfsat. Dom är i alla fall inte sämre än "Ljungbymaffian".

Jonte321: Du menar väl Christian Sjögren?

Jag tycker att Brybäs Niklas Sjögren är värst, en grym spelare för övrigt.

Dream Team: Givetvis borde det vara en blandning som du säger. Domarna i Sverige är ett stort skämt. Vi har en samling korpdomare som ska bedöma heltidsproffs. Men det mest otroliga är hur nivån nu har svängt från nolltolerans till totaltolerans trots att man försvarade sin nivå med näbbar och klor. Det måste sitta ett antal odugliga nollor på beslutsfattande nivå inom svensk hockey som aldrig erkänner sina misstag (hockeyligan, förbundet, domarledningen m.m.) Inte konstigt att svensk hockey försvagas internationellt bit för bit!!!

Den nya bedömningen, som med rätta fick sig en skopa kritik då den inte gav utrymme för kamp, verkar helt ha glömts bort efter uppehållet. Igen!? För nu är det i stort sett samma låsningar med klubban efter sargen och att klubban används av spelarna för att "dra" sig ikapp sina motståndare. Hade man blandat de bägge stilarna kanske det hade kunnat bli bra, men det verkar inte som vi får veta hur det hade kunnat se ut..?

Någon fler med samma åsikt som mig?

Sv: Elitserien utökas till 14 lag!!
Så har även Hockeyligan yttrat sig i frågan, och dom är tydligen inne på samma linje som elitserieklubbarna. Iaf inom den närmaste framtiden.

Läst i Falukuriren:

"Leksand och alla andra allsvenska lag kan sluta drömma. Det blir ingen elitserie med 14 lag till nästa säsong.

- Nej, det håller jag som högst osannolikt, säger Hockeyligans vd, Peter Gudmundsson."

Vidare...

"...- Men något sådant förslag har inte diskuterats, vare sig på Hockeyligans styrelsemöten eller på något klubbdirektörsmöte.
- Däremot vet jag att frågan om en utökning av elitserien diskuterades, vid sidan av dagordningen, vid ett sportchefsmöte i förra veckan, säger Peter Gudmundsson.

Hur bedömer du chanserna till en utökad elitserie till nästa säsong?

- Jag bedömer det som uteslutet att det skulle ske så snabbt. Det måste bland annat ges tid att planera i god tid för kvalspel och liknande, säger Gudmundsson.

Din personliga åsikt om 14 lag i elitserien?

- Den kan jag ligga lågt med så länge, säger Gudmundsson."

Dream Team: Jag tycker ändå Ahdrian har en bra poäng där, men förmodligen ser han ju enbart till Frölundas eget bästa och vill inte tappa någon inkomst. Men jag tycker det är bra som det är nu, finns ju risk att det blir för många medelspelare i ES om det blir 14 lag, precis som det nu är i NHL där det utökat sönder ligan...

Läst i GP:

"- Frågan har poppat upp igen i år, säger Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian. Den poppar upp varje år vid den här tiden när de lag som ligger längst ner vill stänga igen ligan.
En utökning av elitserien skulle i så fall bli en räddningsplanka för dem som riskerar att åka ur.
- Det finns många bra argument för att det skall vara 14 lag, säger Ahdrian. De bygger på att man tänker på det sportsliga i första hand.
- Däremot innebär den ekonomiska konsekvensen att 14 lag skall dela på det som nu delas av tolv. Och utav de tolv lagen har i dag sju dålig ekonomi. Det finns ingen anledning till att utöka dem till åtta eller nio, menar Ahdrian."

Flrera av klubbarna i ES sägs vara emot förslaget. Men det räcker ju som bekant om [f]en[/f] är det...

Det skulle vara skitkul med fler lag, bara om det blir Leksand och Rögle som går upp. Ett mycket bra förslag från hockeyförbundet.

Sv: Presskonferens
Djurgårdarn: hehe. Han har inte antytt nånting. Men om du jämför med övriga tränare i ES har han fått jävligt slätstrukna meriter, VV till es som ass, boden till kval.. sen nåt slutspel. Mer är det inte. Och försök inte komma undan med att ni djurgårdare gärna målar ut Wikegård som en vinnare!?

Du tror att wikegård känner sig generös när han överlåter presskonferenserna till garpenlöf efter bravur matcher som, 2/10 Södertälje SK borta, förlust med 4-0. 7/10 Timrå IK borta, förlust med 7-1. 20/11 Mora IK förlust med 3-0.???

Djurgårdarn:

Tycker som du att de flesta tränare inte vågar säga vad som helst. Wikegård är ju en hetlevread herre i båset och jag tror att innerst inne de flesra lagen vill ha honom i båset.

spud: På något sätt tror jag att Wikegård inte vill slänga ur sig något som han får svidande kritik mot senare. Däremot tycker jag som Djurgårdare att Wikegård är den ENDA tränaren i Sverige som vågar visa och säga vad han tycker! Wikegård ska sitta kvar i DIF och hur många lag är det som låter sin andra tränare gå ut i presskonferenser? Hur fegt och egositiskt är inte det?

Där utöver vill jag gärna kritisera spud som säger att Wikegård inte ska ha en sådan image eftersom han inte vunnit något...!!
Hur fan kan man säga en sån sak? Hur många gånger i en tv-intervju har Wikegård sagt något som skulle antyda att han är bäst och har vunnit allt? Han har en instinkt för att vinna!

Länge leve Wikegård och hans grabbar!!

« · 466243 · »