Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 537998 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ändringar inför nästa säsong!
Slinger:

Helst ingen touch-icing tack! Då blir det ju mer eller mindre tvunget att ta tillbaka redlineoffside, vilket vore att ta ett steg bakåt i utvecklingen.

Slinger: Klart att hjälmregeln ska vara kvar. Jag tycker att spelarna ska ha hjälm på sig.

mattias - 74: Jag hoppas att hjälmregeln tas bort och att icingsystemet ändras tillbaka då en spelare måste röra pucken för att icingen skall verkställas!

mattias - 74:

Jag tror inte det blir några speciella regeländringar inför nästa säsong.

Och med din logik gällande slopande av hjälmregeln för laget i numerärt underläge i spel 5-3 så skulle man väl lika gärna kunna slopa alla regler i den spelformen ;)

Ändringar inför nästa säsong!
Vad tror ni vi kommer att se för regeländringar till n'ästa säsong? Kommer hjälmregeln att slopas eller kommer gamla icing regeln tilbaks!

Själv tycker ja de kan slopa hjälmregeln eftersom om ett lag spelar 5-3 och en spelare tappar hjälmen är de tju 5-2 vilket inte går. =)

Vad tycker ni ?

Sv: Kom igen nu....
Friman SR:

Som sagt. Hockeyfesten går av stapeln ikväll och på måndag. Festplats är Scandinavium.

Undrar vem som är bra på att tjöta, tjöta och tjöta egentligen...

Friman SR: Jag får då skylla på Mozilla... Eller jävla Bill Gates då da...

Friman SR: Dissaster, men Ni kan se inbjudan på Hockeysnack's första sida...

Kom igen nu....

Göteborg är bara tjöta, tjöta, tjöta.... Men några hockeyälskare här i Götet försöker faktiskt göra något oxå...

Kom igen nu och anmäl Er till Hockeyfesten. Festen är sista April och du är i 99 fall av 100 ledig dagen efter. Bor du redan här så kommer Du för att det är t.ex party och för att träffa hockeälskare från hela landet. Utomsocknes kommer hit för att dels hälsa på åsidosatt släkt på samma gång, träffa nya vänner för i Göteborg där är det ju trevligt och sedan umgås med hockeyälskare från hela Sverige offseason på ett party..... Dessutom ska vi rulla och stöta klot och bara en sådan sak är ju sport.... Dessutom ska vi ju sjunga och vara glada och bara umgås....

Kom igen nu och anmäl Er.... 

Sv: Kvalserien 2005
Hmm verkar som SAIK gör samma stor tabbe igen

Anrell kan vara kul ibland.
"Coachen Bo Lennartsson kallade deras försvarsspel juniormässigt efter matchen. Det är en smickrande beskrivning. Jag såg damlandslagets match senast. De såg tuffare och mera systematiska ut än det Färjestad vi nu sett i två matcher bli helt avklätt. Damerna i VM hittade positioner."

"Sheldon Souray jagar allt som rör sig. Försvarsspelet ser plötsligt svårt ut. Han hinner inte med Joel Lundqvist som åker i cirklar runt honom och sticker ut tungan och retas. Souray hinner aldrig fram för att proppa Joel."

"Alla vet det utom Färjestad som låter Frölunda skjuta i lugn och ro. Gång efter gång. Det är en smula patetiskt. Det är inte juniormässigt. Det är inte NHL-mässigt. Det är amatörmässigt. Det är innebandy."

"Chara surar och en annan back som påstås heta Janne Grönvall i programmet syns inte alls. Namnet måste vara felstavat. Det måste vara Nanne Grönvall som letat sig in på isen."

Theodore: Man ser den på TV.. Ett hett tips kolla www.expressen.se

65selander: Du stavlar lika bra som alltid du selander ;)

65selander: hm svenskan är bra i kväll ser jag... *skäms*

Theodore:

[url=expressen.se/index.jsp?a=253743]Här kan läsa hur[/url]

Vart kan man se SPORT-expressenkanalen??? Internet???

Torsdag 24/3 kl. 18.45 sänder SPORT-Expressen matchen Skellefteå-Malmö.

Sv: Domar debatten
Sannes:
är det helt omöjligt att man kan hålla på Frölunda om man kommer från ex. Västerås?

Olle: Sen är man väl inte djurgårdare om man kommer från Solna?

Sannes: Stockholmsdomare dömde, som någon redan sagt, 6 av 7 matcher i kvarten mellan TIK-DIF också.

Sannes: Jag tycker att det kvittar helt vart domarna kommer ifrån.

På tal om domare, hur kunde Lärking få döma matchen Frölunda-Djurgården ikväll? Och Rådbjer blåste den andra matchen. Stockholmsdomare som dömer stockholmslag i slutspel. Borde det inte finnas ett regelverk som säger att man skall ha neutrala domare.

Nu tror jag i och för sig att bägge dessa herrar inte påverkas direkt av det, men håll med om att det är onödigt att chansa.

Larry:

Även om han inte är bra så kanske vi skall undvika personangrepp här på HS.

Frella: Kärringen Lärking är en världens absolut sämsta domare, han var fruktansvärd i Kvalserie pemiären mot Malmö. Ska ta utvisning för allting, även för små gruff mellan spelare i spelavbrotten. Inte ett dugg förvånad att han fortsätter döma helt knasigt.

Sannes: Lärking har ju ingen tajming överhuvudtaget tyvärr, Han bommar det mest synliga men sedan så hittar han något som ingen annan ser mer än han och direkt tar han utv på den liraren!

Frella:

Lärking ½ zon efter, det var snällt skrivit, karln är inte med alls. Det känns som han står utanför isen och blåser.

Men det är inte lätt att vara domare i någon idrott, men man kan iallafall begära att de skall ha såpass bra kondition att de kan förflytta sig utan problem. 

Plockar fram en gammal tråd då jag f n sitter och kollar på Frölunda-Djurgården. Christer Lärking har ensam bevisat att den svenska domarkåren inte håller måttet, bara i denna match. När nu tempot skruvats upp på max så ligger den gode Lärking ½ zon efter hela tiden. Känns som han tappat matchen helt redan, och de utvisningar han tar är jävligt billiga i jämförelse med andra saker som inträffar på banan då han glider omkring någon annanstans än där spelet befinner sig.

Bara första perioden i den här matchen borde vara bevis nog för att vi måste ha proffsdomare samt ett två-domarsystem i framtiden. Egentligen redan till nästa säsong, men det lär ju inte vara genomförbart.

Det är pinsamt att en domare kan få döma en semifinal i elitserien utan att vara ens nära att hänga med.

Sv: Hur länge har slutspelet lottats?

Nalle Sjuh:

Det trillade in ett svar nu på kvällen. Så här skall det ligga till:

"1974-75 (maratonserien, 16 lag/alla mot alla) fri lottning mellan de fyra första, därefter, dvs fr.o.m. elitseriesäsong nummer ett, lottas lag 1 och 2 mot lag 3 och 4."

Et tu Brute: Personligen är jag trött på dom tråkiga Töpel-lottningarna nu.
Hockeyligan borde göra det som handbollen, innebandyn och nu också bandyn har gjort, nämligen införa val av motståndare.

Tänk vilka härliga undanflykter man skulle få höra när seriesegraren börjar att välja lag, och den obligatoriska första frågan blir: varför tycker ni att dom är sämst? ;)

Nalle Sjuh:

En notis i sammanhanget om orättvisa slutspelsträd som bekymrade Sandlin.

94/95, då vi fick "rättvis lottning" sågs den mest osannolika finalen hittills. ES-5:an Brynäs som på detta sätt skaffade sig en avgörande match på hemmaplan förlorar guldet till säsongens ES-8:a :-)

Nalle Sjuh:

Det var inget ifrågasättande av "trädet" efter att kvartsfinalerna införts. Jag minns också Sandlin-episoden.

Det jag tycker var märkligt var att jag inte hittade information om varken träd eller lottningar när man gick ifrån slutspelsserien. Som du skrev så är det ju fullt möjligt att ettan även lottats mot fyran dessa säsonger.

Nalle Sjuh: I år är det ju en sån "extrem" säsong där 1:an Frölunda hade fått 4:an Färjestad samtidigt som 5:an Djurgården hade fått möta 8:an Södertäje.

Sv: Kvalserien.
Metal Guru: oooh ja =)

Kvalserien.
Några minuter innan första omgången i kvalserien går i mål, så har vi IK Oskarshamn på ES-plats. Högoddsare?

Et tu Brute:

Ok, Sandlin-episoden är hämtad ur minnet men "trädet" håller för alla säsonger mellan 88-89 till och med 93-94. Skulle trädet ha levt kvar så hade HV fått möta Brynäs redan i semi året därpå.

Men jag inväntar gärna informationspåfyllning, att just 87-88 faller utanför ramen är lite knepigt, eller så kanske man inte tyckte om att åttan AIK fick möta sexan Färjestad i semi. Det är väl mest sådana här extrema säsonger, när de "sämre" lagen vinner sina matchserier som debatten dyker upp. Jag såg att Wennerholm hade någon pro-träd-artikel i AB idag t.ex.

Nalle Sjuh:

Tyvärr kan jag inte bidraga med någonting som inte redan klarlagts. Har bläddrat i en del litteratur men funnit nada.

Hittar varken information om slutspelsträd så väl som lottningar (de första ES-säsongerna). Sakerna har tydligen kommit och gått utan någon nämnvärd uppmärksamhet.

Få dra iväg ett mail till någon som förhoppningsvis är mer insatt i detta.

bobbe: Kvällen till ära när den nya TV-kanalen SPORT-Expressen startar så kan ni se deras sändning på webben.

Detta innebär att kvalseriens premiärmatch Leksand-Skellefteå kan ses på webben ikväll, för alla er som inte kommer kunna få in TV sändningen.

Stigsson:

Kan väl tillägga att de två slutspel som spelades i cupform 65-66 och 66-67 inte verkar ha haft lottning då 1:an i norrgruppen mötte 4:an i södergruppen, 2:an i norr mot trean i söder...och vice versa.

Lumac:

Det beror lite på vilken del av slutspelet du menar - kvartsfinalerna har (sedan de infördes säsongen 1987-88) lottats i formatet:

Lag 1 & 2 lottas mot Lag 7 & 8.
Lag 3 & 4 lottas mot lag 5 & 6.

Det fanns dock en skillnad där semifinalerna inte lottades, utan vilken semifinalmotståndare lagen skulle få kunde utläsas genom ett "slutspelsträd", precis som i NHL. Det gick vanligen till så att segraren i kvartsfinalen mellan Lag 1 mot 7/8 fick möta segraren i kvartsfinalen mellan lag 4 mot 5/6, samt logiskt nog att segraren i kvartsfinalen mellan lag 2 mot 7/8 fick möta segraren i kvartsfinalen mellan lag 3 mot 5/6.

Det ser ju ganska så logiskt ut, och skulle säkert ha fortsatt så om inte Tommy Sandlin hade startat en kampanj i slutspelet 93/94 för att hans Brynäs (som kom tvåa i grundserien) fick möta Malmö i semifinalen (trea), samtidigt som den andra semifinalen spelades mellan seriens femma (Djurgården) och åttan (MoDo). Tommy tyckte det var orättvist, och så infördes lottning även i semifinalerna nästa säsong eller ytterligare någon säsong senare (Et tu Brute har säkert det exakta svaret).

För slutspelet som bara hade semifinaler och final under åren 1974-75 t.o.m. 1986-87, ser det ut som att det verkar ha varit lottning, med reservation för de tre första säsongerna.

Lumac: Så långt tillbaka som 77/78 så mötter 1:an Brynäs och 3:an AIK samt 2:an Skellefteå och 4:an Modo i semifinalerna, istället för det naturliga 1:an-4:an och 2:an-3:an, vilket skulle kunna tyda på att lottning alltid har utförts i ES historia.

74/75, 75/76 och 76/77 möttes 1:an-4:an och 2:an-3:an. Om detta var en slump då eller om lotten gjorde detta kan jag inte svara på.

73/74 fanns inget slutspel utan man spelade om SM-guldet i en SM-serie.

Hur länge har slutspelet lottats?
En kompis i Nordamerika undrade hur länge Elitserien har lottat vilka som möts i slutspelet. Jag har inte lyckats hitta svaret på det trots diverse sökningar på nätet. Någon som vet svaret, eller har något tips på var det skulle kunna finnas?

Sv: Thornberg sågar Lillis lundh!!
endast ett elitserie lag klarar sig kvar... det blir brynäs som följs utav Saik

Stigsson: Tackar ödmjukast för informationen.

bobbe:

SPORT-Expressen distribueras via Canal Digital, Com Hem och UPC från den 17 mars.

Så här ser du kanalen:
*Via UPC: SPORT-Expressen sänder i det analoga basutbudet på kanal S15 och digitala basutbudet till samtliga abonnenter. Har du digital-tv hittar du kanalen på plats 301 i den elektroniska programguiden (EPG) – UPC:s kundtjänst: 08-578 250 50 (www.upc.se)

*Via Canal Digital: SPORT-Expressen sänder till enskilda abonnenter och i kabelnät.
Villaparabolägarna:
Alla som har Canal Digitals Familjepaket har den automatiskt genom att göra en kanalsökning.
Kabelnätshushållen:
De hushåll som har Canal Digitals stora Family Vision-paket har den automatiskt genom att göra en kanalsökning.

*Bredband / IP-TV: Finns automatiskt i Canal Digitals bredbands-paket. Kontakta kundservice: Egen parabol (08-772 27 50), Kabel-Tv (08-772 26 80), Fristående nät/företag (054-14 08 00) www.canaldigital.se.

*Via Com Hem: SPORT-Expressen sänder i de digitala tv-paketen (Medium och Large). När du väl har slagit på din digitalbox så finns kanalen på plats 100. Du behöver inte göra någon sökning, bara koppla boxen till din tv och starta den. Det tar cirka 15 minuter.
Så här kopplas boxen in: på kanalplats 100. Kanalen finns även tillgänglig som tilläggskanal. Kontakta Com Hem: 0771-55 00 00 (www.comhem.se)

Källa: expressen.se

bobbe: Kolla länken, där finns info om vilka som kommer att sända kanalen och på vilka kanalplatser du hittar den.

Stigsson: Hur får man tag på den kanalen om man nu mot förmodan skulle vilja? Har inte lyckats hitta någon vettig info om den.

Sorry Torsdag 17/3 skulle det så klart vara.

Också nya sportkanalen Sport-EXPRESSEN sänder från KS.

Fredag 17/3 19.05-21.30, Leksand-Skellefteå
Söndag 20/3 15.15-18.00, Oskarshamn-Brynäs

Stigsson: Kanon!!

sil_75: Nu har man också börjat bestämma vilka matcher som kommer att gå på SVT24.

Två stycken klara så här långt:
Söndag 20/3 15.25-18.00, Malmö-Leksand
Måndag 28/3 15.55-18.25, Brynäs-Skellefteå

« · 537998 · »