Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 595740 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Elitserien
Dysso:
Tror han vet att du vet det inte han vet..;)

Dj_Pooh81:

"kul när det händer att det kan bli derby" ?

Du vet att alla lag möts 4 gånger även utan derbygrupper va?

westerlind:
se'n kan man ju fråga sig hur hot det är för en Gävlebo att ladda till bortaderbyt mot Luleå. Är det 80 mil? Enkel resa, alltså...

Dj_Pooh81:
Just det. Det är på grund av det jag är så glad att inte Leksand är i vår derbygrupp. När Brynäs och Leksand möts är det därför ett otroligt intresse och ett sanslöst tryck på matcherna. Skulle vi däremot mötas varannan vecka skulle inte många orka bry sig.

Dysso: Va är det för fel med derbyn......Det ska ju vara så....Det är ju kul när det händer att det kan bli derby.....

westerlind: Att det råkar vara tämligen jämt mellan lagen i respektive derbygrupp i det här läget beror väl mest på att det spelats så få matcher. Att det skulle vara jämt när det spelats ett större antal omgångar är tvärtom väldigt osannolikt. Tabellerna sedan säsongen 2002/03 har väl om något visat hur topplagen har kunnat dra fördel, respektive bottenlagen har förlorat p.g.a gruppindelningen.

Säsongen 2002/03: I den norra gruppen var Timrå ett topplag detta år. Överraskande så det stod härliga till, p.g.a att laget tvingades till kvalspel säsongen innan. Luleå var ett lag som låg i mitten av tabellen genomgående och MoDo tog sig som sjunde lag säkert till slutspel. Det sista laget i den här gruppen, Brynäs, hade det rätt så tungt. Näst sist i elitserien och blott 13 poäng och sista plats i gruppen. Talande, eller?

Mellersta: Ganska så jämnt skägg mellan två topplag, FBK och DIF. Leksand och SSK gjorde sig icke besvär, vare sig i gruppen eller i elitserietabellen. Även här stämmer ordningen i derbygruppen helt överens med hur tabellen slutade.

Södra: Elitseriesuveränen detta år, Frölunda, gjorde i stort sett rent hus med sina konkurrenter i sin grupp. Den enda "snedfördelning" vad gäller poäng finner man mellan HV 71 och MIF. Jönköpingslaget säkert till slutspel som sjätte lag, medan MIF missar playoff som tionde lag. Likväl tar skånelaget fler poäng i sin grupp än smålänningarna.

Raskt över till nästa säsong, 2003/04:

Den norra gruppen hade detta år återigen Timrå i topp. Men det var väldigt jämnt mellan alla fyra lag. Blott 10 poäng skilde toppen från botten. Likheten i huvudtabellen är slående. Mellan Timrå på sjätte och tionde plats skiljer det tretton poäng, efter 50 omgångar - att det är jämnt mellan lagen även i de inbördes mötena är väl talande om något?

Mellersta: Här går det inte att finna något mönster alls. DIF och FBK bäst i tabellen, även så i derbygruppen. Fördelningen mellan lagen i de inbördes mötena stämmer dock inte alls. Bottenlaget i elitserien även detta år Leksand hade i vilket fall ingen som helst nytta av att man plockade mer poäng i de inbördes mötena mot SSK - 7 kontra 5 - det blev respass till allsvenskan i vilket fall.

Södra: Här är viktfördelningen överensstämmande igen. HV, Indianderna och LHC i topp, Malmö i botten, i "båda tabellerna".

Förra säsongen, 2004/05:

Norra gruppen: Jämt så det förslår i derbygruppen, men knappast så i tabellen. Timrå ännu en gång bäst av de fyra, hela 46 poäng före Brynäs. I derbygruppen skilde det blott 10 poäng de båda emellan. Timrå plockade sina poäng mot annat motstånd detta år, alltså.

Mellersta: Färjestad suveräna, Mora inte lika lyckade. På båda "fronter".

Södra: MIF tog sammanlagt 1 poäng, en pinne (!) mot de båda topplagen Frölunda och LHC ifjol. Man knåpade blott ihop 9 poäng i sin derbygrupp. En nackdel att man just låg i den gruppen? Välj själv. Mellan topplagen var det annars jämt. Det skilde blott 2 poäng mellan göteborgarna öch östgötarna i derbygruppen. I tabellen var det inte lika jämt - Frölunda hela 15 poäng före.

Jag skullem alltså säga att det mycket väl avgör vilken grupp amn tillhör, ja, om man nu har ett bra lag eller inte. Ett bra lag drar fördel utav det, medan ett sämre lag direkt tappar på föredelningen av lag. Sett över 50 matcher, eller 18 som det blir i respektive grupp torde göra ett rätt trovärdigt utslag över vilka som vinner på detta och inte.

westerlind:

Säger som så många sagt förut; bort med derbygrupperna! Om man nu måste ha ~50 matcher får man väl ta in två lag till då...

Dream Team:
Jaja, + - hit och dit, är vi klar med det där nu? Låt inte grundfrågan skymmas av detaljer - du ser inte skogen för alla tallar.

Alisandali: Du har ju helt rätt. Brynäs har spelat tre matcher och inte en som jag skrev tidigare. Och Färjestad ska ha sju pinnar, inget annat. Bra observerat! ;-)

Dream Team: Såg vid en närmare koll att det lilla felet i norra guppen var bara att Brynäs ska ha spelat tre matcher , inte en .
Och då stämmer den .
Men FBK ska nog ha 7 pinnar .
Ursäkta att jag la mig i , din uträkning .
Men den såg lite konstig ut vid första anblicken , hade jag kollat lite mera hade jag inte skrivit förra inlägget .

Alisandali: Kan inte felen bero på att några av "derbymatcherna" som spelats varit "seriematcher" om du fattar vad jag menar.

Dream Team: Norra gruppen kan inte stämma , alla lag her enligt din tabell spelat en match var .Det blir summasummarum 6 poäng att fördelas i gruppen , men du har fått tre lag på tre poäng .
Det är helt omöjligt + att i mellersta ska nog FBK ha 7P .
Om dom vunnit två och speladt oavgjort efter full tid mot Leksand .
Nu har jag inte orkat kollat alla resultat , men ser att dom två grupperna stämmer inte siffermässigt .

Dream Team:
Tvärtom, att visa hur det gått i respektive grupp bevisar ingenting. Hamnar alla starka lag i en grupp och alla svaga i en så blir naturligtvis poängfördelningen ganska lika. Enligt ditt resonemang så skulle därmed sådana derbygrupper vara rättvisa.

ståpäls:
Jo, som DreamTeam just påvisat är vi ju alla det i vår grupp. Utom MoDo förstås - de är obevunna.

westerlind: Ska du visa derby-tabeller så är det väl just inbördes möten du bör sammanställa. Vi är obesegrade i vår grupp. ;)

westerlind: Det där visar ju bara på det antal poäng lagen tagit totalt sett i matcher mot varandra, inte inbördes i varje enskild derbygrupp. För att det ska bli "rättvist" måste du ju räkna ut varje lags inbördes möte mot just de lag som ingår i respektive derbygrupp. Såhär blir det:

Norra
1.Luleå11 0 0 02-0+23
2.Brynäs11 0 0 25-7-2
3.Timrå 11 0 0 03-2+13
4.MoDo10 0 0 12-3-10

Mellersta
1.Färjestad32 0 1 013-4+96
2.Djurgården21 0 0 16-8-23
3.Leksand20 0 1 13-7-41
4.Mora10 0 0 11-4-30

Södra
1.Frölunda11 0 0 011-1+103
2.Linköping10 1 0 03-2+12
3.HV 71 10 0 1 02-3-1
4. Södertälje10 0 0 11-11-100

Det är svårt att göra en analys såhär tidigt, men utan att vara expert torde man ju kunna förstå att Leksand och SSK kommer att missgynnas av att ha två matcher fler mot "bättre" motstånd.
023
7-23
213
3-10

Frisco:  Conferencerna i NHL har ju samma "lösa" geografiska indelning som grund men dom spelar mindre roll då dom spelar nästa dubbelt så många grundmatcher som ES-lagen. Sen vette f-n om man kan snacka om derby emellan dom heller. Där är det ju mer urgammal rivalitet a´la BIF-LIF, Löven-Schtaan som gör att det blir extra sug på vissa matcher. Om man kan få ett sug till redan utsålda arenor.

Derbygrupperna i ES var ett Djurgården-förslag om jag minns rätt.

westerlind:
ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN!
har någon på ett statistiskt förtoendeingivande sätt faktiskt visat att Leksand är vinnare i årets Elitserie!

Jag mailar över detta till masken@Ejendals på stört!

Salle: Det är väl inte Stockholmsklubbarnas påhitt utan ett gammal påhitt från NHL. Du vet ligan där pengar är viktigast, eller hur är det?

westerlind: Nä derbygrupperna borde ha tagits bort för länge sen. Det var ju Stockholmslagens påfund en gång i tiden för att få in pengar men med ett och ett halv 08-lag som dessutom inte knappt halvfyller sina arenor så är det en relik.

Bort med dom!!!

Måste återkomma till våra älskade derbygrupper. Som säkert någon fler än jag vet så består grupperna denna säsong av följande lag, som jag kompletterat med aktuella poäng:

Norra gruppen:
* MODO Hockey 15
* Brynäs IF 15
* Luleå HF 12
* Timrå IK 12

Mellangruppen:
* Färjestads BK 14
* Mora IK 7
* Djurgårdens IF 4
* Leksands IF 1

Södra gruppen:
* Linköpings HC 24
* Frölunda HC 23
* HV71 22
* Södertälje SK 7

Det krävs ingen större analysförmåga för att inse att Södertälje har fått en mycket orättvis lottning och att de är de stora förlorarna genom att så ofta få möta topplagen. De för närvarande övrigt sämsta lagen i Elitserien har hamnat i samma grupp och har därför chansen att ta poäng av varandra. Färjestad ser ut att bli de stora vinnarna på derbygruppsjönseriet - de sitter i en mycket trevlig position genom att ha många möten mot just dessa bottengäng.

Finfin idé det här.

Sv: Flest antal mål i en och samma match?
Metal Guru: jag kan på rak arm inte påminna mig vilket som är det största målkalaset sedan dess, men 21 mål har man inte ens varit nära sedan dess. Jag tror att Brynäs-Mora 5-9 förra säsongen med sina fjorton mål ligger ganska bra till i ligan över målrika matcher sedan -99. Det kan till och med vara den mest målrika sedan -99, jag kan i alla fall inte komma på någon målrikare.

Kerstin_k:
Resultaten var saxade från en tidning av årgång 1999. Det har inte hänt nånting se'n dess? (ja, inte iår då...)

Dream Team och ni andra: Tack för hjälpen.
Det var en elev och jag som diskuterade detta på lunchrasten i dag. I morgon kan jag berätta för honom.

Tack återigen!

Dream Team: VF-AIK var f.ö. den sista matchen i den famösa "Frölunda-trippeln". Lången blev aldrig densamma igen.

Dream Team:

Djurgården som förlorare i de två mest mårika matcherna, dessutom samma år. Där ser man.

Dream Team: jaja, men 11-7 var säkert bra gissat av oss ändå!

12-9 - undrar vad målvakterna hade för räddningsprocent i den matchen? :-)

LL: ;-))

Jag ändrar mig dock omgående! Jag hittade nämligen svaret i Tidningen Hockey. Svaret lyder som följer. Saxat från årgång 1999:

21 mål: Färjestads BK-Djurgårdens IF 12-9, 12-3 1978.

20 mål: Skellefteå AIK-Djurgårdens IF 14-6, 2/2 1978

20 mål: Västra Frölunda Hockey-AIK 7-13, 25/2 1990.

Dream Team: oj, medan jag satt och skrev och funderade över andra målrika matcher så kommer du också dragande med 11-7 och HV - det måste betyda att vi har rätt :-)

Kerstin_k: jag har tyvärr inga länkar att erbjuda, men jag har bestämt för mig att HV en gång på nittitotalet var inblandade i en match som slutade 11-7 till HV. Någon HV-supporter som kan bekräfta?

Kerstin_k: Något i mitt minne säger mig att en match mellan HV 71 och Björklöven slutade med en himla många mål åt båda håll. 11-7 åt något håll, har jag på känn. Jag tror att detta var 1988 eller 1989.. Jskten fortsätter! ;-)

Flest antal mål i en och samma match?
Jag söker efter information om den match i Elitserien som är den mest målrika någonsin. Anledningen till att jag ställer frågan här är ganska enkel. Jag har själv inte lyckats hitta någon information om detta och hoppas på att det finns någon här inne som sitter på kunskapen eller åtminstone på informatiom om vart jag skall söka.

Hur som helst, vet ni vart (hemsida eller dylikt) det finns information om detta eller vet ni rent utav kanske vilken match som är den målrikaste genom tiderna i Elitserien?

Alla svar uppskattas.
Tackar.

Sv: Cmore online Elitseriematcher på Internet
Hawerchuk:

Håller med, priset är en aning högt. Hade kvaliteten varit högre så visst, men för lite halvgryning bild och bild som några gånger under matchen stannade...
Halvera priset och jag har inget att klaga på alls. Då kanske man t.om. skulle ta någon match där favoritlaget inte spelar någon gång...

Dock kul att även vi som inte har möjlighet att ha C+ får chansen att se några matcher!

Tallnäs: Trådlöst funkar bra

Dream Team:

Synd att man har 20 meter mellan datorn och TV:n...

Hawerchuk: En sladd är bra. Det blir mycket puckar i den lätt gryniga bilden på datorskärmen annars.. ;-)

Funkade bra första omgången jag beställde. När det går snabbt är det svårt att se pucken däremot. Bilden är väl inte den bästa men fullt godkänt med tanke på mediumet. Ljudet är inte mycket sämre än vanlig TV. En smula för dyrt däremot. En 60-70 spänn hade varit acceptabelt. Kan tilläggas att jag använder en sladd till TV:n.

Tallnäs: En sladd till TVn så borde väl det bli perfekt!? Bild- och ljudmässigt fanns det inget att klaga på när jag tittade.

Dream Team:

Jag testar matchen ikväll. Sen får man se ifall jag tycker det var värt pengarna.

Dream Team: Jobisst, men ändå skrev du nyss att du inte tyckte hundra spänn var mycket, eftersom det kostar mer att gå på matchen.....

Hmm det gör dig till den som jämförde det ojämförbara.... tror ja :P

Looben: En självklarhet det där, tycker du inte?

Dream Team: Självklart är det ett bra alternativ för bortamatchernamendet går ändå inte att jämföra en livesändning med äkta live.

Looben: Det kan dock kännas väl långt att som för mig åka de 80 mil som jag har från Göteborg för att se en match i Timrå som går mitt i veckan. Dock lär det bli attjag beställer hem fler matcher. Det var bra kvalitet på både bild och ljud och priset avskräcker då inte mig de gånger jag får chans att se mitt lag spela iaf.

Dream Team: det är ju värt lite mer att vara på plats och uppleva atmosfären och stämningen...

gud: Vissa lag borde det vara gratis att titta på...

Dream Team:
Med tanke på att det är första säsongen man
kan se matcher via nätet så är det för dyrt...

69 spänn hade varit mer prisvärt...

Alisandali: Håller med, men det kommer väl snart något kryphål om dom ska hålla de priset. ;-)

Dream Team: Extremt dyrt är det ju inte .Men varför är 30 spänn dyrare än att ta hem den till tv:en??

Tallnäs & gud: Extremt dyrt? Hur kan ni tycka det? Vad betalar ni för att gå och se en match live? Är det billigare än hundra spänn i någon arena eller ishall i dessa tider?

gud:

Extremt dyrt, men praktiskt ifall man bor utanför sverige och ändå vill följa Elitserien Live.

« · 595740 · »