Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

Senaste pajas förslaget

« · 740592 · » Till forumet


Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: Alltså, jag är inte protektionist för fem öre - jag bara utvecklade en tankegång om vad som skulle kunna göras ifall man vill minska mängden "utlänningar".

På det stora hela (utanför hockeyn) tycker jag dock att artistskatten är hyckleri och visar på en dålig beslutsamhet om vilken skattenivå man ska ligga i samhället i stort. Men det är ju ganska o.t. :-)
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Alfred Awful: Jag tror att få idrottsklubbar vill betala mer skatt för sina utländska förstärkningar om de kan slippa...

Där har du naturligtvis en stor poäng. Ska man värva i december slipper man lite skatt om man tar in en tjeck jämfört med någon som gör succe i allsvenskan med Växjö. Å andra sidan är det bara kostnaden för att få in ytterligare en spelare i truppen. Lite grann ser jag det tvärtom, Elitserien får lättare att konkurrera med utländska klubbar om bra spelare eftersom vi får lägre skatteavbränning. Jämför med fotbollsallsvenskan där danska klubbar kan ge mer till svenska spelare än svenska klubbar eftersom skatten blir lägre.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco:
Jag håller med dig här, helt klart. Man måste ju bygga laget efter det bästa man kan få tag i, och visst, är det en egen produkt är det ju extra skoj, men är det anledning nog att ha en sämre trupp än vad man kan ha? Tror inte det va.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Frella: Skulle du vilja ha fler Peter Strömmar på isen och färre Mandervilles?

Det finns en massa sopor i elitserien. Jag tycker dock att de svenska sportcheferna och klubbdirektörerna ska få chansen att locka de bästa spelarna som är möjligt oavsett vad som står i passet. Skulle Nubben värva sloans varenda år blir det en katastrof. Värvar han en Kapanen istället för en DeRouville så blir det bättre. Men hellre en Oksa än en Olof Sundström. Då är Olie ändå från Medelpad.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Jag säger generellt nej till mindre begåvade spelare oavsett nationalitet. Jag säger generellt ja till mer begåvade spelare oavsett härkomst. (för timrå vill säga. när det gäller Linköping gäller i mitt tycke det omvända förhållandet)
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: Tänk Blake Sloan och du har ett praktexempel på en dyr spelare som får istid istället för en junior.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: Det är ju spelare i "Pavel Rosa-klass" som vi vill ha till elitserien. Övriga, och tyvärr allt för vanligt betydligt mindre begåvade spelare, ombedes vackert avböja intresse, tack.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Anledningen är ju inte särskilt svår - en svensk spelare är per automatik alltid mer scoutad, omskriven, eftertraktad (och känd av forumsskribenter) jämfört med en utländsk spelare av samma kvalitet. Att priset/lönen kommer att bli några procent för hög i jämförelse med vad spelaren faktiskt levererar på isen är därför oundvikligt.

En nedvärdering av spelare som inte har ett pass i nationalstaten Sverige (eller "relativ uppvärdering" av svenska spelare) skulle väl i och för sig kunna göras med ett avskaffande av artistskatten. Problemet är väl bara då att hitta klubbar och idrottsorganisationer som börjar lobba för den idén.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: ....och jag skulle tycka att det vore tråkigt om Mora skulle vara sopsist strykgäng bara för att Simons inte får värva mer än säg tre utlänningar av hockeyrasistiska skäl.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Dream Team: Skulle Simons kunna värva dyrare spelare, svenska eller utländska, skulle han göra det. Han har väl lägsta budgeten och fixar spelare av elitserieklass på det sätt han klarar. Bra så. Om det funnes mängder av svenska spelare av elitserieklass skulle han inte rent principiellt strunta i dem. Tror jag.

Själv såg jag gärna Pavel Rosa i Timråtröja förra året även om Österholm är från Kovland. (bildligt talat, jag såg aldrig Rosa eftersom jag var utomlands men hoppas få se Österholm)

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: Ja, jag vet inte. En övertro på att dem att dessa är bättre, kanske? Men utländska spelare skulle väl vara billigare än att göra övergångar inom Serige, var det väl någon här som sa. Så vi kanske inte betalar dyrpengar för dessa spelare ändå. Vi kanske hittar tyska utomrikiska spelare för rena vrakpriset. Spelare som sedan bara kliver in och tokdominerar match efter match. Hmm.. eller hur var det nu...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Dream Team: Färjestads brist på juniorer är patetiskt.

Men förklara för mig varför utländska dyra spelare får spela istället för billiga svenska?

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
El Maco: Men det är väl inte det som är problemet här, eller som diskussionen i huvudsak rör. Om vi verkligen värvade de bästa spelarana utanför NHL till elitserien skulle väl ingen känna ett behov av att höja rösten heller. Hur såg det ut under lockoutsäsongen? Där kan vi väl verkligen tala en säsong som var tämligen renskrubbad från några större juniorsatsningar.

Problemet är väl att relativt undermåliga spelare, ja, i jämförelse med hur bra de "bästa utanför NHL" är, tilldelas rätt dyra elitseriekontrakt, där juniorspelare istället skulle/borde ha fått chansen. Satsningen på¨en stark juniorliga är en nyckel till utveckling. Men då är det nog att föredra att alla klubbar i elitserien också finns representerade där.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Jag fattar faktiskt inte vad som är problemet med att det är många utlänningar i elitserien. Jag tycker det är fantastiskt att vi kan locka de bästa spelarna utanför NHL till oss. Tänk om det vore tvärtom, att de svenskar som inte når NHL drog till Tjeckien och Finland... Det är ett styrkebesked! Vår inhemska topp får nöta mot de bästa utländska spelarna.

Utmaningen för svensk talangutveckling är att ha en stark allsvenska och juniorserie. Det är den vägen spelarna kommer fram.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Det handlar väl om att ge sina juniorer möjlighet att utvecklas till mer eller mindre flygfärdiga elitseriespelare just i den klubben. Jag vet att ordet klubbkänsla numer hör till ovanligheterna, men vill man som duktig junior ha chans att bli en ännu duktigare seniorspelare, som ev. tar steget hela vägen upp i en A-trupp i elitserien, ja, då tycker jag att man som någorlunda seriös klubb också ska erbjuda den möjligheten. Visst, i FBKs fall har man möjlighet till det ändå, då man kan återkomma dit som mer flygfärdig A-lagsspelare via allsvenskan. Men det är snudd på tragiskt att Karlstadklubben som vill och tycker och vill lägga sig i så j-vla mycket på snart när alla håll och kanter inte gör ett skit för att bidra med juniorspelare i den senare årskullen. Nu verkar det räcka ändå då man väl (även om man vill) inte kan blunda ihjäl sig för hur det gick den förra säsongen. Men om man intar utvecklingsperspektivet så blir det något snett som jag ser det.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
GävleLasse:

Sunda åsikter av både dig och Hawerchuk!

Bifall härifrån alltså...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
GävleLasse: Exakt, lysande inlägg.

Att tvinga lagen att ha J20-lag är kanske att gå för långt. Däremot skulle jag kunna tänka mig ett liknande system som fotbollen kör med. Utbildningsbidrag till föreningarna som fostrat spelarna. Inga enorma summor, men en liten slant. Och då från ishockeyförbundet, inte de som värvar. Säg till föreningarna dom representerat upp till seniornivå. Det skulle säkert sporra många duktiga småföreningar som producerar mycket talanger.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Visst är det så. Men man kan ju inte tvinga lag att ta upp spelare. Många spelare från J20 lagen hamnar i Div1 och i AS. Om Elitserielagen snor de bästa varje säsong så måste ju AS lagen kunna hitta ersättare. Därför tycker jag att det här systemet är ganska OK.

Brynäs har ju tagit upp några talanger som sedan lånats ut till Almtuna sen har valet gjorts utefter de har utvecklats. I Niklas Anderssons fall så kom han tillbaka men namnen Danielsson fick inget nytt förtroende och hamnade till slut i DIF. Från Almtuna till Brynäs kom ju Jonas Almtorp förra säsongen. En spelare som skolats av Modos organisation. Det är inte alltid att den spelartyp som den lovande junioren är som moderklubben behöver för tillfället. Därför tycker jag att detta system fungerar bra. Det som är synd är att alla lag inte bistår med att lägga resurser på ett J20 lag, men är väl med och snokar efter talanger. Detta är en av det nuvarande systemets baksidor.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
GävleLasse: Och det finns lag med J20 som knappt har tagit upp en spelare på tio år.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Jo det stämmer. Men de har inget J20 lag som de flesta lag i ES har och det är väl främst den verksamheten som brukar bidra med Juniorer till ES. Att spelare går in direkt från J18 och tar en plats är väldigt ovanligt.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Vann inte FBK J18 förra säsongen?
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
wap.hockeysnack.com
Hawerchuk: FBK med? Det lite lustiga mitt i denna gegga blir att de som sitter som allra mest bredarschlade ocksa ar de som bidrar allra minst.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
RQT: Har ju fungerat i Finland, och det kommer väl finnas kvar nu också även fast de öppnat serien för stunden.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Frella: Precis, nått som inte funkar i det långa loppet. Fungerar till slutet av serien när det börjar bli kris i bottenlagen. Efter som det inte får finnas något avtal, kan det heller inte utdömas några straff. Då då är det fritt fram att värva igen.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
RQT: Jag tror mycket väl att man kommer kunna komma överrens om någon form av tak. Men bara genom en sk gentlemen agreement då såklart. Enl någon intevju med TIKs klubdirre så är det i nuläget bara Frölunda som är emot förslaget.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Frella: Som sagt, något utlänningstak blir det inte.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Problemet uppstår väl när klubbar tar in spelare som är tänkt att vara tongivande på ett eller annat sätt och sitter på lön mellan 50-100 k i månaden. När spelaren sen inte är så jävla tongivande som man hade tänkt är det inte alldeles enkelt att skeppa denne eller peta till förmån för en junior som kanske inte gör ett bättre jobb, men iaf ett likvärdigt. Då spelar man nog hellre den där dyra sopan i hopp om att det nångång ska lossna för honom. Med ett tak på fem utländska som får vara på isen så har jag svårt att se att klubbarna vågar chansvärva och då ha en välbetald spelare på läktaren. Detta medför ju också att scoutingverksamheten i klubbarna blir än viktigare istället för att gå på andras rekommendationer. Vilket i sin tur borde kunna ge en bättre ES på sikt.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Alla klubbar har ju en fungerande juniorverksamhet. Är en junior bra får han spela, i de allra flesta klubbar. Platsar han inte där så söker han sig någon annanstans. Att tvinga klubbarna att subventionera in juniorer är ju bara löjligt. Ska vi han en representant från förbundet som sitter och petar på tränaren med en pinne så fort han inte spelat sina två juniorer tillräckligt?
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Jag la inget som helst värde i vem eller vilka som nu ligger bakom artikeln. Den tog dock upp några tänkvärda saker om den juniorverksamhet vi har samt att den var precis lika mycket emot Lars Glennerts förslag om en ökning av antalet matcher per säsong som jag är. Djupare än så analyserade jag inte krönikan.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Liknande krönikor brukar poppa upp några gånger per år. Det finns alltid ett samband. De är alla skrivna av djurgårdare och de är alla bittra över lantisklubbarnas subventionerade verksamhet. Ja enligt de själva alltså. Sen är de alltid stolta över DIFs nyfunna kärlek till junisar, eftersom de inte har råd med annat och sitt hat mot nuvarande seriesystem. De är ju de enda som knappt fyller sin arena till hälften.

Det finns baktankar om allt.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
immelmann: Krönikan var kass för att du håller med om det den vill framföra, eller vad menar du?
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team:
värdelös krönika. verkligen urkass.

jag tycker runt 50 omgångar är optimalt. att öka antalet vore bara relevant ifall alla hallar var fyllda de omgångar som finns.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Klart vi skall ha flera matcher helst över 80. Det kommer att sluta med att "Svensson" inte har råd att gå och vad händer med klubbarna då?

Tror knappast någon har råd med ett sviktande publikflöde.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Ambroo: Det viktigaste är väl vad vi Mora-supportrar tycker om saken. Och vad jag har sett så är det väldigt få som klagar över antalet. Tror Simons sitter och myser och ler när han öppnar kvällstidningen, eller han kanske tom läser här :) Jag antar att han tillsammans med mig och fler MIK-supportrar skiter fullständigt i vad andra tycker :)
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Metal Guru: Ledande och ledande... Vi har haft tolv som mest under en hel säsong, men då var det stor rulle på spelare (29 st användes...) och de var inte på plats samtidigt. Det är ingenting jag gillade, men man fick ju acceptera det då. Skillnaden är väl som jag ser det att TIK försöker bygga mer och mer svenskt medans MIK går motsatt riktning...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
RQT: Jag gillar att vara det.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
RQT: "Och något tak för utländska spelare i ES kommerdet aldrig bli."

Nej, och synd och skam är väl det..
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Alfred Awful: och "spelarrekrytering" i mitten av inlägget ska givetvis utläsas som "spelarutveckling".
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: Ett "tak" på antalet "utländska" spelare kommer aldrig att genomföras, det som är möjligt (under en kortare period) är en gentlemans agreement om vilka spelare som ska få spela, men det tror jag alltid kommer att falla i det långa loppet på att det kommer att finnas minst 12 viljor i Elitserien om hur man ska sköta en hockeyklubb.

Bra inlägg av dig längre ner där du utvecklar både för-, nackdelar och orsakssamband, även om jag inte ser en koppling mellan ett tvång (som ju "utlännings"taket är) och att klubbarna får bättre interna modeller för spelarutveckling. Viljan att utveckla egna/förädla andras talanger måste komma från en intern vilja i respektive förening att göra det, annars tror jag inte den ersätts i första hand av bättre spelarrekrytering, utan snarare ännu mer effektiv marknadsföring mot den egna regionen för att stärka sponsorstödet och höja lönerna för existerande svenskt spelarmaterial/köpa hem nuvarande proffs från andra ligor.

Det finns exempel från verkligheten, inklusive Mora, som tyder på att en modell med hög spelaromsättning fungerar men mitt viktigaste argument mot ett s.k. gentlemans agreement är att tvånget i sig inte för något med sig vad det gäller spelarutvecklingen. Den är viktigast att fokusera på.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Dream Team: "Tvinga även klubbarna att ha en till två juniorer med i A-truppen" Det har väl redan de flesta lagen. Behövs väl inget tvång. Och något tak för utländska spelare i ES kommerdet aldrig bli.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Jag saxar följande från en artikel på från Svenska Fans. Artikeln liknar Färjestads, och Lars Glennerts, senaste förslag om att införa 70 omgångar i elitserien och den ekonomiska vinning man då skulle göra vid att göra en "Joakim von Anka". (Se länken nedan, för hela artikeln.)

"Sätt som krav att varje elitserieförening ska ha en fungerande juniorverksamhet, ha ett tidigt transferfönster och därmed tvinga klubbarna att använda juniorer istället för att skaffa in dyra etablerade spelare när någon ordinarie går sönder. Tvinga även klubbarna att ha en till två juniorer med i A-truppen. Detta gynnar inte bara elitserien, detta kommer även att gynna svensk hockey."

Och vidare...

"Sätt ett tak på antalet utländska spelare i elitserien. Detta kommer att göra att de juniorer som kommer få att spela med de etablerade ishockeyspelarna kommer att växa och bli otroligt bra i framtiden."

Ja, när vi ändå var inne på att vi behöver sätta fokus på hur vi utvecklar elitserien och våra juniorspelare, menar jag.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk: Ja vi sover på saken...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Hawerchuk:
"Personligen skulle jag inte ha något emot 70 matcher. The more the merrier."

ZZZzzzz...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Alla: ZZZzzzz...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Vore det inte bättre att förutom de hundra omgångarna gå ned på bara sex lag i ES? Då borde man ju ha världens chans att en gång fäör alla rensa ut allt patrask ur serien, samtidigt som man behåller en hög och jämn kvalitét på serien.

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Ambroo:Visst Logiskt! 14 lag gör det så klart tryggare plus ett gratisår vid en sådan serieomläggning.. vet inte heller om det går att hålla en hög nivå på spelarmaterial till 14 elitlag lag? svårt att avgöra.. men roligt supportermässigt iallafall att få se nya lag som tex. saik i år...
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Ambroo: Nu är det DU som är bra löjlig!
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
Ambroo:
Var inte ni ledande i importfrågan för några år se´n?
Om du klagar på Mora nu, måste du ju samtidigt klaga på Timrå då.
Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget

Varför skulle 70 matcher räcka?
100 omgångar mist borde man klara av, och se'n ett slutspel mad början sextondelsfinaler, i bäst av elva matcher.

Förlorarna kan se´n gå in som lucky losers, varvid man kan fördröja slutspelet ytterligare.

Fan, året har ju 365 dagar, och ibland 366!

Kommentera

Sv: Senaste pajas förslaget
htikare: Det är bara för att Simons är rädd för att hans främlingslegion ska stupa...
Kommentera

« · 740592 · »