Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Frella: Sloan värvade man väl på rekomendation av Zäta som varit på samma camp som honom hela försäsongen. Manderville värvade man väl... för att han var ledig.
När det gäller Leksand-Timrå så är det tur att masken och Bergqvist inte lyfter lön av oss.
Alfred Awful: Jag tror att få idrottsklubbar vill betala mer skatt för sina utländska förstärkningar om de kan slippa...
Där har du naturligtvis en stor poäng. Ska man värva i december slipper man lite skatt om man tar in en tjeck jämfört med någon som gör succe i allsvenskan med Växjö. Å andra sidan är det bara kostnaden för att få in ytterligare en spelare i truppen. Lite grann ser jag det tvärtom, Elitserien får lättare att konkurrera med utländska klubbar om bra spelare eftersom vi får lägre skatteavbränning. Jämför med fotbollsallsvenskan där danska klubbar kan ge mer till svenska spelare än svenska klubbar eftersom skatten blir lägre.
Frella: Skulle du vilja ha fler Peter Strömmar på isen och färre Mandervilles?
Det finns en massa sopor i elitserien. Jag tycker dock att de svenska sportcheferna och klubbdirektörerna ska få chansen att locka de bästa spelarna som är möjligt oavsett vad som står i passet. Skulle Nubben värva sloans varenda år blir det en katastrof. Värvar han en Kapanen istället för en DeRouville så blir det bättre. Men hellre en Oksa än en Olof Sundström. Då är Olie ändå från Medelpad.
Dream Team: Skulle Simons kunna värva dyrare spelare, svenska eller utländska, skulle han göra det. Han har väl lägsta budgeten och fixar spelare av elitserieklass på det sätt han klarar. Bra så. Om det funnes mängder av svenska spelare av elitserieklass skulle han inte rent principiellt strunta i dem. Tror jag.
Själv såg jag gärna Pavel Rosa i Timråtröja förra året även om Österholm är från Kovland. (bildligt talat, jag såg aldrig Rosa eftersom jag var utomlands men hoppas få se Österholm)
Dream Team: Färjestads brist på juniorer är patetiskt.
Men förklara för mig varför utländska dyra spelare får spela istället för billiga svenska?
Jag fattar faktiskt inte vad som är problemet med att det är många utlänningar i elitserien. Jag tycker det är fantastiskt att vi kan locka de bästa spelarna utanför NHL till oss. Tänk om det vore tvärtom, att de svenskar som inte når NHL drog till Tjeckien och Finland... Det är ett styrkebesked! Vår inhemska topp får nöta mot de bästa utländska spelarna.
Utmaningen för svensk talangutveckling är att ha en stark allsvenska och juniorserie. Det är den vägen spelarna kommer fram.
Kapten Lindow: Nu säger väl lagen att det skall vara en fri arbetsmarknad vilket det eg blir om man får ha hur många utlänningar som hellst i laget men bara nyttja ett antal. Eller hur ska man säga, även det blir ju en plugg för utlänningar som söker sig till sverige så jag har ingen aning.
Personligen så tycker jag att så länge spelarna tillför något till laget så är de välkomna. Om det sedan är samma kunskap som en 3e formationsspelare men till ett lägre pris så tillför han något till laget som är positivt (pengar) så får man för tillfället nästan köpa det. Skall det till en begränsning av antalet utlänningar skulle jag kunna tänka mig något som detta. Max antal utlänningar 5 eller 6st men en utlänning som varit i sverige längre än 3år räknas som svensk. Att ha så lågt som 3 som någon viskade om ute i etern skulle troligast sänka nivån på es.
Kapten Lindow: Man kan alltid göra en gentlemanna överenskommelse, som håller tills dess något lag är på väg att åka ut.
LL: Visst stämmer det till stor del. Så länge man har en fungerande scouting. Jag har blivit klart imponerad av Mora då de faktiskt lyckats få ihop ett lag som fungerar av så många importer. Varför betala mer för en spelare bara för att han är svensk? Om han inte vuxit upp i närområdet så kan man inte direkt säga att han skall ha mer hjärta än utlänningen. Sen kanske utlänningar ibland har det svårare att anpassa sig till spelstil och samhälle mm men än så länge har det fungerat för dem och så länge det gör det och deras kassakista fylls så är jag impad.
Klart vi skall ha flera matcher helst över 80. Det kommer att sluta med att "Svensson" inte har råd att gå och vad händer med klubbarna då?
Tror knappast någon har råd med ett sviktande publikflöde.
Känns som att det är dit det börjar bli påväg.
Ironiskt att Mora IK pekas ut som syndabocken här i utlänningsfrågan, även fast alla våra utlänningar varit precis vad vi behövt. De två svarta fåren Krestanovic och Fabus skickades ju hem illa kvickt och ersattes med Beaudoin och Bastianssen, och deras värde tvivlar ingen som sett dem spela på.