Svenska Hockeyligan

Nationellt · 7508 inlägg · 377 ämnen
« · 740406 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Senaste pajas förslaget
RQT: Jag gillar att vara det.

RQT: "Och något tak för utländska spelare i ES kommerdet aldrig bli."

Nej, och synd och skam är väl det..

Alfred Awful: och "spelarrekrytering" i mitten av inlägget ska givetvis utläsas som "spelarutveckling".

Dream Team: Ett "tak" på antalet "utländska" spelare kommer aldrig att genomföras, det som är möjligt (under en kortare period) är en gentlemans agreement om vilka spelare som ska få spela, men det tror jag alltid kommer att falla i det långa loppet på att det kommer att finnas minst 12 viljor i Elitserien om hur man ska sköta en hockeyklubb.

Bra inlägg av dig längre ner där du utvecklar både för-, nackdelar och orsakssamband, även om jag inte ser en koppling mellan ett tvång (som ju "utlännings"taket är) och att klubbarna får bättre interna modeller för spelarutveckling. Viljan att utveckla egna/förädla andras talanger måste komma från en intern vilja i respektive förening att göra det, annars tror jag inte den ersätts i första hand av bättre spelarrekrytering, utan snarare ännu mer effektiv marknadsföring mot den egna regionen för att stärka sponsorstödet och höja lönerna för existerande svenskt spelarmaterial/köpa hem nuvarande proffs från andra ligor.

Det finns exempel från verkligheten, inklusive Mora, som tyder på att en modell med hög spelaromsättning fungerar men mitt viktigaste argument mot ett s.k. gentlemans agreement är att tvånget i sig inte för något med sig vad det gäller spelarutvecklingen. Den är viktigast att fokusera på.

Dream Team: "Tvinga även klubbarna att ha en till två juniorer med i A-truppen" Det har väl redan de flesta lagen. Behövs väl inget tvång. Och något tak för utländska spelare i ES kommerdet aldrig bli.

Jag saxar följande från en artikel på från Svenska Fans. Artikeln liknar Färjestads, och Lars Glennerts, senaste förslag om att införa 70 omgångar i elitserien och den ekonomiska vinning man då skulle göra vid att göra en "Joakim von Anka". (Se länken nedan, för hela artikeln.)

"Sätt som krav att varje elitserieförening ska ha en fungerande juniorverksamhet, ha ett tidigt transferfönster och därmed tvinga klubbarna att använda juniorer istället för att skaffa in dyra etablerade spelare när någon ordinarie går sönder. Tvinga även klubbarna att ha en till två juniorer med i A-truppen. Detta gynnar inte bara elitserien, detta kommer även att gynna svensk hockey."

Och vidare...

"Sätt ett tak på antalet utländska spelare i elitserien. Detta kommer att göra att de juniorer som kommer få att spela med de etablerade ishockeyspelarna kommer att växa och bli otroligt bra i framtiden."

Ja, när vi ändå var inne på att vi behöver sätta fokus på hur vi utvecklar elitserien och våra juniorspelare, menar jag.

Hawerchuk: Ja vi sover på saken...

Hawerchuk:
"Personligen skulle jag inte ha något emot 70 matcher. The more the merrier."

ZZZzzzz...

Alla: ZZZzzzz...

Vore det inte bättre att förutom de hundra omgångarna gå ned på bara sex lag i ES? Då borde man ju ha världens chans att en gång fäör alla rensa ut allt patrask ur serien, samtidigt som man behåller en hög och jämn kvalitét på serien.

Ambroo:Visst Logiskt! 14 lag gör det så klart tryggare plus ett gratisår vid en sådan serieomläggning.. vet inte heller om det går att hålla en hög nivå på spelarmaterial till 14 elitlag lag? svårt att avgöra.. men roligt supportermässigt iallafall att få se nya lag som tex. saik i år...

Ambroo: Nu är det DU som är bra löjlig!

Ambroo:
Var inte ni ledande i importfrågan för några år se´n?
Om du klagar på Mora nu, måste du ju samtidigt klaga på Timrå då.

Varför skulle 70 matcher räcka?
100 omgångar mist borde man klara av, och se'n ett slutspel mad början sextondelsfinaler, i bäst av elva matcher.

Förlorarna kan se´n gå in som lucky losers, varvid man kan fördröja slutspelet ytterligare.

Fan, året har ju 365 dagar, och ibland 366!

htikare: Det är bara för att Simons är rädd för att hans främlingslegion ska stupa...

85E-Martinsson: Tänkte inte på det...

htikare: nja vill inte ha 14 lag, då blir det ju lättre för den blåvita jojojn att komma på nästa blixvisit.

85E-Martinsson: Tycker Mora-Simmons förslag är bra 14 lag o 52 omgångar
blir mer av motståndsvariation med två lag till.. plus att många av oss supportrar förmpdligen inte har sådana inkomster att vi kan gå på upp till 30 hemmamatcher..
plus några borta som man vill åka på..(upp 70 m. enl. FBK-Glennerts förslag känns inte realistiskt(

85E-Martinsson: 50-60 matcher är lagom. Jag ser gärna en rak serie med 4 matcher mot varje lag, men då med en Elitserie bestående av 14 lag. Nuvarande upplägg blir intressant att följa. Och hur publikutvecklingen blir.

Personligen skulle jag inte ha något emot 70 matcher. The more the merrier.

Senaste pajas förslaget
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,874580,00.html

12 lag alla möter varandra två hemma och två borta, enklare kan det inte bli.
Varför ska vi hockey supportrar betala de höga spelar lönerna? Sänk deras löner så det räcker med 44 matcher

Sv: Årets poängkung i ES?
Uddan: Vinner Spets Timrås p-liga så gör han det extra bra eftersom han är en Brynäsare

Portello: Tänk om han vinner timrås interna skytteliga.. :)

Uddan: Tror säker att han kan överraska, men någon poängliga vinner han inte i elitserien det här året.Gör han det så ska jag äta upp min mössa samt gå fram och tillbaka till en hemmamatch nästkommande säsong.

Lunkan: haha i div 4 kanske!

Ambroo: Årets poängkung blir trumvirvel ....... Lars Erik Spets!

LL: Ja, vad menade jag då med bättre utveckling? Ja, att elitserien har fått ett allt större inslag av utomrikiska spelare råder inga tveksamheter om. Detta har varit både till gott och ont, som jag och säkert fler än mig mer anser.

Fördelarna är väl kort sagt att de gånger vi får hit bra spelare som inte i första hand breddar ligan utan faktiskt toppar densamma så är det bara att tacka för grannlåten. Här har det handlat om spelare som plockats som stjärnspelare och även uppträtt som sådana, med en riklig utdelning i poängprotokollet. Jag anser att exemplevis spelare som Juha Rihijärvi, Tom Bissett och Tomi Kallio kan nämnas på den listan. I de här fallen är det givetvis till det bättre och man vore ju dum och på gränsen till icke hockeykunnig för att inte vilja se mer av den spelartypen.

Men, ja, för det är ett men med också, såklart. Den utan tvekan större delen importer som har flugits in från snart all världens hörn har inte tillhört den nivå av spelare som jag precis har nämnt. En större del skulle jag säga har tillhört den där grå massan av spelarnamn man knappt kommer ihåg. Vem är det som kommer ihåg Denis Chervyakov, t.ex, eller Vadym Slivchenko, eller varför inte Reid Simonton? Den förste representerade VIK Hockey, den andre Färjestad och den tredje spelade för Frölunda, och detta ägde rum under säsongen 1999/00. Alla tre spelare gjorde 30 matcher eller mer för resp. klubblag, och ingen gjorde fler än tio poäng.

Detta är givetvis inte bra. Inte för svensk hockey, då dessa spelare nog vare sig du vill medge det eller inte faktiskt satte käppar i hjulen för en kanske lovande och spelvillig junior. Det är heller inte bra för ligan i allmänhet när sådana spelare får en rätt betydande mängd speltid. Ja, för att kunna fortsätta kalla den svenska hockeyligan för den bästa utanför NHL så vill man väl ha spelare som även kvalar in på den listan. Ja, även om det garanterat finns (roll)spelare i NHL som lika gärna skulle kunna esättas av svenska elitseriespelare.

Det stora felet med de svenska juniorerna, ja, den del som nu inte lyckas slå igenom riktigt på allvar, trots en talang lite utöver det vanliga stavas väl disciplin och hängivenhet. Man måste hela tiden ha ett mål och en strävan att lägga ned lite mer kraft och energi att bli snäppet bättre än sina jämnåriga kamrater. Talang är givetvis ett måste, men den är inte ett villkor i sig självt som med garanti gör så att en spelare lyckas. Det juniorerna faller på (de som nu gör det) kan alltså vara ett klent psyke. Vad som behövs där är jag inte man at svara på. Men att svenska juniorer får lära sig att allt inte komer gratis är kanske en början.

Hur knyter man ihop det här med en tydlig koppling till utlandsimporter då? Ja, hur det än är så behöver spelare få speltid för att kunna utvecklas. Givetvis ger man inte det förtroendet till vad skrot och korn som helst, bara för att i efterhnad kunna stoltsera med "meriten" att ha gett juniorer chansen. Laget åkte på dyngstryk, men nog f- stälde vi upp med två rena juniorkedjor.... nej, det funkar ju inte. Den tränaren blir inte gammal på sin post. Nu håller jag på ett av de elitserielag som till för bara ett par år sedan tillhörde de som importerade flest spelare till sin A-trupp. Det är kanske inget man går och tänker på under säsongen när, eller ska vi kanske säga om, det går bra. Men nog är det något som påtalats relavivt ofta, och då inte med positiva ordalag. Jag skulle säga att man genom att ge bort en eller flera platser till importspelare som istället hade kunnat tagits av egna juniorspelare så skjuter du dig själv i foten till stor del. Inte med pumphagel, inte alls, men nog mycket för att i vilket fall orsaka lite sveda och värk. Sveda och värk som på lite sikt kanske gör att de unga lovande spelare som kommer fram i den egna klubben inte finner mödan värt att kämpa det där lilla extra för det där A-lagskontraktet som man så hett eftersträvar.

Är det kanske det som är orsak till den "sämre attityd" som du påtalar finns hos många svenska juniorer. "Det spelar ingen roll hur mycket jag kämpar. Jag kommer ändå inte att få någon chans. Man plockar ändå bara in utländska (och inte alltid bättre) spelare". Hur många spelare har inte resonerat med sig själva på ungefär det viset när de ska sätta upp en målsättning för dem själva, tror du? Kom ihåg att det är ett fåtal spelare, med rätt sorts talang, som faktistk slår igenom i elitserien. De få som nu gör det har uppenbarligen sett det som mödan värt att genom idog träning och en hängivenhet lite utöver det vanliga faktiskt ta steget. Allt för många stannar nog tyvärr upp långt långt före det här steget. Många stannar kanske upp redan när man läser matchprogrammet före match, där det står att läsa om spelare som exempelvis Arnaud Briand..

Portello: Näe där har du nog fel..Han kommer att överraska. Ja lovar.

Uddan: Sundh lär få många före sig i poängligan.Även i Timrås interna poängliga.

Oscar Sundh i Timrå då!?

De är juh bara Brendl som kan göra mål .Han kan inte bära hela laget på sina axlar.. Man behöver ett helt lag för att lyckas..

WarhawK: Det har jag inte sagt... Det jag har sagt är att dina exempel var pissdåliga och det jag vill ha sagt är att det är ytterst svårt att vinna en poängliga om man inte spelar i ett lag på den övre halvan. Det är väl bara Micke Karlberg så vitt jag vet som har lyckats med den bedriften tidigare...

Ambroo:
Vem har sagt man måste vara en världsspelare för vinna poängligan då ? det räcker ju med vara en välscoutad spelare så kan dom mycket väl vinna poängligan i ES .. men visst ja enligt dig och dina polare kan man ju inte lyckas om man inte jättekänd och vunnit nån annan ligas poängliga ju

WarhawK: Men snälla... Dessa är världsspelare! Du rankar väl inte Brendl som en sådan?

htikare: Om vi tar de fem senaste säsongerna, och definierar topplag som dom fyra främsta lagen i sluttabellen, så har 21 spelare av 50 inte tillhört de lagen av de 10 bästa poängplockarna. Om jag räknat rätt.

Portello: Lag med kedjor typ Kallio Niklas A. J.Jonsson.. men visst alla lag har ju någon som producerar bäst i laget.. som J. Nordkvist o Renberg..
Vidhåller bara att det är sannolikare att varje års skyttekung kommer från den övre halvan av tabellen än den nedre o speciellt lagen allra längst ned!

htikare: Varför kan du inte svara seriöst på Hawerchuks fråga då ? Vad är ett topplag? Bli etta eller tvåa? Hamna top fyra? Övredelen av tabellen?

Vad anser du?

WarhawK: Ingen har sagt att det är omöjligt för fixstjärnor det som sagts är att det är mycket ovanligare o att dom då några få står för det mesta producerandet i dessa klubbar medan andra i laget producerar mycket tunt.

Portello: Tänkte bara se hur många sekunder det tog innan nån upprörd norrlänning skulle kasta sig över tangenterna med full ironi..
Jag trodde nån Modoit skulle hinna före våra vänner från Luleå men inte..

Ambroo:
Ja Alex Ovechkin och Sid Crossby visade ju klart och tydligt förra säsongen det är omöjligt att göra poäng i botten lag när dom vart 3:a respektive 6:a i poängligan och Alex gjorde 52+54 = 106 poäng och Sid 39+63=102 poäng och då spelade båda i 2 av seriens sämsta lag

htikare: Jo, TIK var ju ett topplag förra säsongen.. Hur det blir i år återstår att se.

Hawerchuk: TIK!

htikare: Definiera topplag.

sold: Betydligt ovanligare iallafall.. de överlägset flesta poängkungar håller till i topplag...lätt naturligtvis att bli värvade av sådana när man är en p-producent..
Finns några få undantag som legat högt trots rejält dåligt tabelläge som
Fredrik Bremberg häromåret men många är dom inte!

sold: Så man gör i regel en hel drös med kassar då som bottenlag? Hmm, då borde man logiskt sett inte hålla till i botten, såvida man inte har en slips i kassen förstås...

Sv: Elitserien
Om vi kanske skulle ta och byta tråd för att göra det lite enklare.

Tycker Mora har gjort ett strålande jobb hittills och är övertygad om att dom hade värvat svenska spelare om det hade funnit samma kvalité för likvärdiga stålars.

Ambroo: Det spelar väl ingen roll vilket lag de spelar i!!!!!
Man kan väl bli poängkung i elitserien även om man spelar i ett bottenlag!
Det beror alldeles på hur många mål laget TOTALT sett producerar och inte på tabell läget!

Ambroo:
OK. Nu var jag fjantig.
Men nu har jag också läst igenom vad jag, du och LL skrivit.

Vad är det som du sagt som jag missat?

LL:
Detta 'juniorproblem' finns även i andra idrotter. Att ta ur sig det där allra sista för att gå från junior till senior 'på riktigt' är något många faller på i dagens välfärldssverige.
"Varför offra ännu mer, när jag har det bra redan nu".

Metal Guru: Nu är du bara fjantig. Det går att utläsa mer än så av det jag skrivit och kan du inte det så är det du som är ursäktad...

OK, Ambroo:
Är det meningen "En svensk spelare har kännedom, det har inte en icke svensk." som du vill att jag ska särskåda, eller är det något annat?

« · 740406 · »