1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 611685 inlägg · 6214 ämnen

« · 2177967 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
{297}: För dig är glaset alltid halvtomt va? Sorglig inställning

Sv: Apropå nånting...
Spock: Hade det här hänt i Timrå IK så är förtroendekapitalet borta för styrelsen.
Om man ska sparka nån... gör det rakryggat o ärligt!
Brynäs har blivit en pajasförening...

www.aftonbladet.se/a/dle9Qq

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Olli Nomadinen : Ja du har rätt, vi stänger ner hockeysnack under matcherna och öppnar upp efter slutsignalen så att vi kan analysera matchen som helhet istället som vissa orakel här inne. Dyker in ibland och smådrygar sig lite över alla som sket på sig när vi inte kom ur egen zon på en hel period och torskade skotten med 16-5 men med bra målvaktsspel och lite flax kom undan med likaläge efter första.

Man kan inte inleda matcherna som vi gjorde igår och det var även Freddan tydlig med. Slutspelsknappen är inte på för alla, det är fortfarande serielunksnivå. Men nu höjde vi oss och fick utdelning, tack och lov.


Sv: Apropå nånting...
Kulltorp: nedförsbacken närmar sig

Sv: Apropå nånting...
Per HApps: Brynäs liknar mer och mer Modo 2.0

Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Så är det kanske, men jag tror att det är lite mycket ”clickbaitande” att tro att både Brynäs och HV skulle sitta med samma lönekostnader om de åker ur. De spelare som inte har detta inskrivet tillhör garanterat en ytterst liten del.


Sv: Apropå nånting...
Hassan: Jag misstänker att vi är överens egentligen. I normalfallet skrivs det in att avtalet gäller SHL eller HA. Men man kan skriva avtal som gäller i båda ligorna, och avtal som gäller i båda ligorna med olika löner.

Men man kan inte säga att alla avtal bryts när man inte vet vad som står i dom.

Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Nej, läs artikeln (som är från 2014). Det är/var Tellqvist som hade en specialare.

”Till skillnad från normalfallet, där spelarnas SHL-kontrakt bryts vid en degradering till hockeyallsvenskan, har Tellqvist ett kontrakt som gäller även i divisionen under.
"Blir lägre lön”
– Ja, stämmer. Då blir det lägre lön, säger han.
– Skulle vi vara kvar i allsvenskan ytterligare ett år så bryts kontraktet.”

Sv: Apropå nånting...
Hassan: Nej, så är det inte. Det gäller att det har skrivits in i kontraktet.
www.expressen.se/sport/hockey/shl/aker-vi-ner-sa-har-jag-kontrakt-nasta-ar-med/

Sv: Apropå nånting...
Olli Hahl:

"
-Jag hade kanske fått sparken ändå. Men när ledningen valde att säga upp Peter så kände jag att det inte gör från eller till med min närvaro. Har ändå inte varit delaktig i något på ett tag. Jag bad ledningen om att bli arbetsbefriad och har fått det godkänt, säger Sundlöv till Sportbladet.
"

www.svt.se/sport/ishockey/kaos-i-brynas-sportchefen-michael-sundlov-sager-upp-sig


Alltså
"
Men när ledningen valde att säga upp Peter så kände jag att det inte gör från eller till med min närvaro. Har ändå inte varit delaktig i något på ett tag.
"
Vad är det här för uttalande?!

A-kurs i att hälla bensin på brasan. Så oerhört onödigt att göra ett så småaktigt uttalande när föreningen är i den sits som den är.

Jag säger inte att han har fel i sak, men tidpunkten för agerandet är dokusåpa-nivå.

Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Alla kontrakt bryts vid degradering. Det ligger ju i både spelare och föreningars intresse, så inga konstigheter.

Sv: Apropå nånting...
Googlar man "arbetsro" är det knappast Brynäs IF som hamnar längst upp.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
ionloo: Jo, om de leder med 3-0 efter första så blir det värre. Jag tror dock att motgiftet är att vara noggranna och lite coola så att vi inte går bort oss i anfallszon och släpper en massa kontringar.

Jaja, nu ska det bli intressant att se BIK-Löven...

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Lub: ja alla blev nog tagna på sängen av dem frenesi de visade upp i första. Men så här i efterhand då man kan vara lite mer analyserande och lägga känslor åt sidan så känns det orimligt att de ska orka en hel match i samma tempo. Men hänger de nån kasse tidigt så kan de ju såklart spela på det och försöka döda matchen även om det också i sig är en diger uppgift.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
ionloo: Ok, var inte online så mycket under matchen. Har sett en hel del av Västerviks matcher och de är duktiga. Men de har tappat lite ork i slutet av en del matcher, iofs inte så konstigt. Men all heder till Karlin som fått ett så bra lag utifrån materialet. Men betänk även att de även haft Marmenlind att tacka för många poäng...

Västervik förtjänar en semifinalplats, men om vi har tålamod och effektivitet och ödmjukhet inför uppgiften så tar vi detta.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Lub: I stunden och vad kommentarer här visade så är det nog en underskrift att säga att "ingen" trodde vvik skulle orka köra på. Jag var livrädd att hela matchserien skulle se ut så 😆

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Olli Nomadinen : Men visst är väl alla medvetna om att Västervik tog en chansning igår och körde på som galningar i första. Fanns väl ingen som trodde att de skulle orka med sådant spel över 60 minuter. Därav mina tidigare inlägg om att en hockeymatch är minst 60 min. Det viktigaste för Timrå är att ha tålamod och försvara sig bra när de stormar fram. Sedan när de mattats av så slår vi till. 😬😊

Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Tror det står i kollektivavtalet att alla avtal bryts vid nedflyttning. Annars skulle risken för KK vara stor om ingen vill bryta sitt kontrakt

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Olli Nomadinen : Svarar mig själv men vill tillägga att prata "Om" har en förloraraura över sig

Sv: Apropå nånting...
covfefe: För att avtalen ska brytas vid nedflyttning så måste man ha skrivit in det i alla anställningsavtal. Frågan är om Brynäs ens tänkt på den möjligheten.
Eventuellt kanske det står något i spelarfackens kollektivavtal?

Sv: Apropå nånting...
Ha ha... oj oj oj... när man läser om Brynäs och deras ledning. Vilken pajasförening...
Andersson får ett telefonsamtal 20 mil från Gävle på väg hem från match... Du o Ståhle får sparken!
Ståhle vet ingenting han får fråga via mail nu på morgonen o får mail tillbaka... ja det stämmer!
Sundlöv säger upp sig med omedelbar verkan och chefernas chef Campese leker struts och svarar inte öht när dom ringer!
In ska Ekman o Boumedienne 1 dag innan nedflyttningskvalet mot HV.... jo men tjenare!

Hoppas att dom åker ut!

Sv: Apropå nånting...
covfefe: Är inte det endast relaterat till spelare?

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Jåkkinen: Lex Törna i match 6

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
JoseGonzales: Näe slutspel är slutspel. En snedstuds i fel läge kan få ett lag helt ur balans.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
En jävla massa snack om "Om" också. OM Vvik lett med 3-0 efter 1:a etc. "Om" är ständigt närvarande, det var mängder av såna när vi gick upp mot KHK. Eller när vi åkte ur mot IKO.

Verkligheten är att Vvik inte ledde med 3-0 efter första. Och att det finns sportsliga orsaker till detta. De var inte bra nog helt enkelt.

"Om" är fullständigt ointressant i idrottssammanhang eftersom "Om" är lika med något som inte hände

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Jåkkinen: Hoppas du har rätt. Känns sjukt spännande med slutspel faktiskt.

Läste att vi har ganska bra statistik mot de som är kvar senaste två säsongerna
Löven - Timrå 7-1 i matcher
Löven - BIK 7-1 i matcher
Löven - Vvik 6-2 i matcher.

Det är bara synd att det inte betyder något nu..

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Skönt att vakna idag och ha 1-0 i ryggen. Mycket gnäll på hur det såg ut dock, snack om vilka växlar ytterligare Timrå måste lägga i.

Sanningen är att det är så här det ser ut, Timrå spelade slutspel igår. Och vann. För att Timrå var bästa laget helt enkelt. Hade den bästa målvakten och de bästa målskyttarna vilket innebar fler gjorda mål än motståndaren. Som så många gånger förr den här säsongen.

Det är inte så att våra motståndare spelar som NHL-lag hela tiden men att vår gudomliga tur skänker oss segrar. Det är heller inte så att Timrå ska åka runt och leta slutspelsknappen. Den är redan funnen och påslagen. Att förvänta sig att segrarna måste vara snygga också, tillkomma genom ryskt klappklapp-spel, är bara kontraproduktivt. Det om något leder till låsningar.

Nä han sa det klockrent själv, Jonte: Nu gäller tålamod. Inget annat. Byte för byte. Håller vi den inställningen så finns det inte en chans i helvetet att Vvik tar oss i bäst av 7. Därför är såna här segrar så jävla mycket värdefullare än en 8-0 dito i ett slutspel där OT eller målskillnad är skitisamma.

Där hybris är något som till varje pris måste undvikas

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Jävligt imponerad av hur Timrå lyckades vrida tebaks matchen i egen favör efter 1a perren. Jag trodde nog, precis som laget till synes, att Västervik skulle köra en nu-håller-vi-och-rider-ut-första-tio-pöjkar-öppning. Nicht so.
Man kommer ut och sätter full fart i press-spelet. Timrå hamnade på hälarna från start. Klart oroande att man förlorade i princip varenda närkamp också, samt hamnade på lätt-förbispelad mellanhand i egna forecheckingen.
Grymt jävla viktigt att JJ höll tätt där så att Timrå kunde rida ut perioden. 3-0 till Västervik hade smakat...ja, inte fågel dårå.

Så, det var onekligen oroliga känslor i tv-soffan i det birgerska pörtet. "Dom åker ut i 4 raka!". "Hoppas Freddan går till modo, den o-coachande jäveln!". Osv.
Bara dottern var (provocerande) positiv: "Dom brukar vara lite sega i förstaperioden, bla bla, Jonte kommer göra mål, garanterat, bla bla". Ungdomligt oförstånd.

Men så drar andra i gång, och tammefan om man inte börjar växla upp. Lite bättre fart på rören, bättre avvägningar i pressen, mer avlastning i egen zon. Och: passningar som börjar sitta mer på bladet. Västervik såg plötsligt inte ut som Tampa-in-disguise längre. Och Timrå slutade leka Brynäs.
Sjukt viktigt att Jonte fick göra ett klassiskt nu-tar-jag-tag-i-det-mål. Inget Chaplin-glid i väntan på någon att passa, bara utmana och ge se faen på att få pucken i nät. Han börjar växla upp, lill-pajken.

Och i 3e var det egentligen aldrig något snack, även om en gråtmild Harald ville få det till ett Triss-moment. Västervik bedarrade betänkligt, och med Jontes mantra om tålamod-tålamod-tålamod väntade vi bara på offensiva blixtnedslag. Och det fick vi, med lite oväntade aktörer. Blomqvist och Olofsson delade ett ögonblick av briljans med en perfekt tajmad åkväg och en lika perfekt avvägd passning. Ett kliniskt, så här långt in på säsongen otypiskt, Olofsson-avslut senare: förarsäte.
Sen fick disciplinerade Västervik hjärnsläpp (efter god hjälp av en provocerande PW), och...där hade vi 1-0 i matcher.

Som sagt, med tanke på förstaperren var det en imponerande tillställning. Stark moral i det här laget. Och, givetvis, en grundmurad trygghet i att man vet vilken förmåga man besitter. Det finns en sjuk bredd i laget. Även när 1a-kedjan spelar suboptimalt (vilket just nu beror på en osynk, till synes grubblande Lööke) finns det åtminstone 2 till som kan kliva fram. Har gnällt lite på Blomman och Liljan tidigare, men det är ju precis så här man vill att dom ska clutcha när det behövs.
Och: Lodin är ju en underbar one-man-army numer. Hyperfarlig och helt oberäknelig när han får pucken med fart.

Nu får vi se hur Västervik agerar i morrn. Karlin är uppenbart en lurig jävel, och han har nog ett antal taktiska skruvar att leka med. Blir inte förvånad om det blir en helt annan typ av öppning och också match. Räcker det mot ett tålmodigt, lömskt Timrå? Förhoppningsvis inte.

Glömde säga det igår, men...Hockey ÄR en underbar sport!

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
JoseGonzales: Kommer bli en underhållande serie att bevittna. Tror ni har bra chans med tanke på manfallet i Bofors, tyvärr.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Andersson: Alla här inne kan ju inte hålla på Timrå 😉 Jag tror inte det blir grisfritt i finalen hur som helst, vi och BIK kommer nog grisa rätt bra tror jag haha

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Man kan ju dra många paralleller med vår historia, men känslan är ändå att fallet kommer vara så mycket hårdare för Brynäs.
Skulle man mot förmodan klara sig kvar, så har man målat in sig jävligt långt i hörnet med sparkade tränare som fortsatt ska ha lön, en bristfällig och rutten ledning som verkar dra åt alla möjliga håll och en mängd dyr-dåliga spelare under kontrakt.

Sv: Apropå nånting...
KB: Skaplig soppa i Brynäs nu.. Sparkar Andersson på hemvägen från Oskarshamn? Vart finns respekten? Haha sen verkar det som Sjödin som redan är sparkad en gång skall in i tränarstaben. Känslan säger mig att åker Brynäs ur får de det riktigt tufft att starta om i HA. Sportsliga ledningen är genomrutten.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
{297}: tråkigt, en match hade han gott kunna fått. Det är ju på inget sätt en olyckshändelse att klubban hamnar där så intentionen är att skada och det borde räcka.

Högt upp på önskelistan nu är att Powerhouse-Madsen ska växla upp till den nivåhan hade tidigare i grundserien, fanns en del tendenser igår som visade på det. En riktigt jäkla tung grind line behövs i den här serien.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Synct: Tack så mycket! Nu kör ni till SHL 😁☺️

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Tack din jävla legend, hoppas från djupet av mitt hjärta att ni tar SM-guld, enda anledningen är att du är så jävla fin här och alltid tyckt gott om oss och är här inne och sprider bra stämning.

//menat till Charliejfz vart skevt med mitt inlägg



Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Alla 3 Jacobarna är dagens hjältar. 7 vinster kvar.

Sv: Apropå nånting...
Spock: Om Brynäs åker ur så bryts väl alla kontrakt? Han lär bara få behålla sin lön om Brynäs håller sig kvar.

Sv: Apropå nånting...
Spock: Pelle Hägglund sa det ganska bra på twitter, ”Når Brynäs tittar sig i spegeln ser de Modo”

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Kulltorp: Grattis Tik!

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Rallarn: en seger är en seger är en seger är en seger!

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Wennerholm om Västervik:
"Det här gänget påminner om Vilda Väsby 1987.
Kan Vilda Västervik upprepa den bragden?
Det känns inte omöjligt."

Den tackar man för.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
{9037}: Ja jag hörde att Nubben var nere i omklädningsrummet i paus och hotade med att hela laget skulle få gå till Modo om det inte blev bättre spel. Snacka om dödshot.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Villervalla: hans konto måste vara kapat!

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
EXPLORERSMÅLAND: Dra upp en klubba sådär i skrevet är ju något man gör för att skada någon, frustration efter en hård bevakning eller liknande, riktigt vidrigt.

Sv: Apropå nånting...
Olli Hahl:

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/41wA1G/agerar-infor-odeskvalet--sparkar-tranaren

Brynäs ska alltså betala lön till Peter Andersson i två år till? :-o

Har de inte lärt sig något av alla sina tidigare sparkningar? Kunde väll tittat på MODOs utfall?

Det här lär vara anledningen till att Brynäs åker ur. Tråkigt, då jag hellre sett HV71 i HA.

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
bar mofftak: Jo, hålla sig från utvisningsbåset blir än viktigare nu i slutspelet. Ska bli intressant att se om Västervikaren blir anmäld till DN för slashingen mellan benen på PW...

« · 2177967 · »