34 pojkar som deltog i en uttagsturnering inför tv-pucken i Kovlands ishall fick föras till sjukhus efter ismaskinsolycka. Sju blev kvar på sjukhus med kolmonoxid i blodet efter att ha inandats avgaser från ismaskinen. Det är ej allvarligt för dem och de får lämna sjukhuset imorgon säger läkare. Men det slår mig att gasoldrivna ismaskiner borde provas oftare för att undvika olyckor om man inte byter ut dem mot andra, eldrivna förståss. Kör man ismaskinen till bilprovningen? undrar jag. Hur går det till?
Det är ju skamligt att vi ska behöva utsätta våra barn för nått dyligt. Fall efter fall dyker upp varje år och på en del håll görs det förbättringar.
Vad man ska ha klart för sig är att en Eldriven ismaskin kostar runt miljonen och det verkar inte finnas pengar på en del håll och då kommer det även i fortsättningen hända sådana här olyckor..
Kommunerna måste gå in och ta sitt ansvar och skjuta till pengar för införskaffandet av eldrivna ismaskiner i våra ishallar, konstigt att det är lagar och paragrafer om allt men att köra bil inne i en ishall verkar normalt?, och alla vet att det inte är nyttigt att starta bilen i garaget.
Troligtvis så har inte fläktsystemet fungerat tillfredställande och då kan såna här olyckor inträffa....
Sorgligt men sant, vet att det var nån kille från oss i Nolby Hockey också som var med...Hoppas att killarna återhämtar sig utan men för framtiden...
Fullständigt sant det du skriver Mike66. Pengar är ett dåligt argument när det gäller barns säkerhet. Det är en nationell fråga, inte bara kommunal/klubb ekonomisk. Tillsynen borde fungera bättre. Hoppas det gick bra för de inblandade idag, men en dag kan något värre hända, vem bär ansvaret då?
dr Dängroth: Ja man får hoppas att dom får upp ögonen nu, precis som i Njurunda SK för nått år sen, och där införskaffades också en eldriven som tur var. Det blir säkert en livlig debatt angående detta som hänt nu och vi får hoppas att Kovland också får en eldriven...
Vi i Nolby Hockey vi har det bra vi som får spela ute i den friska luften med månens sken över oss..och Eulalia II som vi nu döpt våran ismaskin till fortsätter att spy ut giftiga avgaser i våran sköna natur i Nolby..
Nu är det dags att Sundsvallskommun tar och vaknar och införskaffar en eldriven ismaskin till Kovlands ishall..Ta erat ansvar..
När till och med Arbetarskyddsstyrelsen rekommenderar att man bör byta ut de gasoldrivna ismaskinerna så är det dags för kommunpolitikerna att ta sitt yttersta ansvar...
Själv så tänker jag och mina två grabbar bojkotta Kovlands ishall så länge den gasoldrivna ismaskinen finns kvar, för detta är en stor skandal som inte får fortsätta. Vi ska väl inte behöva offra liv och hälsa för att utöva det vi älskar allra mest, att få lira hockey....
Slut nu upp alla andra också, så borde det gå att få upp ögonen på de blinda som för vår talan och som vi lagt vår röst på i valet. Bojkotta allt spel i Kovlands ishall så löser det sig och det blir en eldriven ismaskin omgående....
Tror inte det är sundsvall som äger hallen i Kovland, det är snarare Kovlands IF som äger den, men tycker gott dom kan sponsra med en ismaskin istället för att sponsra bilsport som dom gjort i Koland. Har lärt mig lite svenska av Jonas i Hälgen, och nu vet jag att exepelvis att Måndag stavas med liten bokstav, allafall om man inte börjar i en mening. Kör hårt 08 or men på Lördag smäller det mot Brynäs, läs nu detta Jimmy,S T,Linkan Muren mfl. HR..
TD: Har Sundsvallskommun sponsrat bilsport i Kovland? och visst är det väl Kovland som äger hallen men vart ska dom få mellan en halv och en miljon kronor ifrån till en eldriven ismaskin.
Detta måste bara Sundsvallskommun ta tag i och hockeyförbundet, för jag tänker inte finna mig i att med risk för mina barns liv och även mitt eget utsätta mig för detta.
det är bara Kovland och Ånge som har kvar sina gasoldrivna här i distriktet, läste att det fanns runt 280 hallar runt om i Sverige som kör gasoldrivet, skamligt när det sker så många olyckor...
Håller med dr Dängroth att denna fråga ska upp betydligt högre än distriksnivå och hoppas nu i och med denna olycka att något händer i vårt avlånga hockey land...
Har för mig att dom har nån bilbana där uppe för dragracing bla som var avsatt till invandrar projekt som istället gick till SHRA. Sen har ju Sundsvall 3,000000 i skatteintäkter mm från sundsvallsborna, sen har dom en fotbollshall som kostar 6-7 miljoner att driva sen vill man lägga ner ett havsbad för att satsa på en theater i stan för många miljoner. "En som haft diskutioner med ordförande i kultur och fritid i sundsvall" Hoppas på en bra match nu i morgon, tror säkert det vänder snart nu så poängen ramlar in. Men minst en back skulle behövas.
Sju blev kvar på sjukhus med kolmonoxid i blodet efter att ha inandats avgaser från ismaskinen. Det är ej allvarligt för dem och de får lämna sjukhuset imorgon säger läkare. Men det slår mig att gasoldrivna ismaskiner borde provas oftare för att undvika olyckor om man inte byter ut dem mot andra, eldrivna förståss.
Kör man ismaskinen till bilprovningen? undrar jag. Hur går det till?