Sputnik: Håller med. Men sen är ett problem att Forsmark är inne på de flesta baklängesmål och gör vansinniga passningar i egen som och tappar puckar på anfallszon, byt backar till DHL kedjan.
Kerstin_k: Man kan inte gå och hoppas allt löser sig av sig själv. Att brösta upp sig och tro på det man gör med ödmjukhet för motståndaren är vägen. Vi kommer vinna och förlora matcher men med den bredd vi har har vi råd med att alla stjärnor inte levererar samtidigt i symbios. Vi skall inte grina för vi inte är 100% nu. Hur ofta fungerar det så? Nu skall vi njuta av seger idag 👊
Då jag sågade EP rejält häromdagen vill jag passa på och nästan hylla honom idag. Absolut, passet till Hanzl var maaagiskt MEN karljäveln slet som ett djur idag. Han är inte den mest välbyggda killen i världen men idag visade han enormt hjärta och det var 110% varje byte. Han var fysisk, ordentlig, stundtals sådär lagom derbydesperat men samtidigt kylig. Det var så jävla fint att se!
Sedan, Hartmann och Lundin, vilka jävla killar. Vilka Timråhjärtan, vilken glöd och dom tummar inte på något! Blir så glad av att se deras deras konstanta SLIT! Ska så klart nämna älskade JJ, behöver inte vidareutveckla hur fin han är.
Vinsten var magisk, men jag tar med mig ovan nämnda grabbar och deras insatser lika mycket som vinsten i sig.
Cobbel: Nu vann Timrå IK helt rättvist ikväll, men om man ska försöka se lite nyktert på vinsten så kommer den till väldigt stor del tack vare ett jag ska inte säga mediokert motstånd, men Modo's försvarsspel lämnar väldigt mycket att önska. Nu såg jag aldrig hur man uppträdde som lag i vinsten mot LHC, men gör man sju mål gör man uppenbarligen något bra. Klart tveksam på attityden hos "Klöbben" där, dock.
Så vi får allt vänta lite längre fram innan vi törs bocka av en eventuell stabil nivå på det här laget. Men att backsidan oroar är ju bara ett redan känt understatement. Forwardssidan tror jag det är bäst att inte fippla runt bland spelarna "bara för att" DHL inte haft alls många rätt. Vi har ju tre andra kedjor där spelet fungerar tillfredsställande. Ska vi byta runt där och skapa osäkerhet och kanske förstöra mer än vi eventuellt vinner på denna förändring?
cloon: Javisst, tyvärr är jag väl pessimist i detta fall och ser väl tyvärr glaset som halvtomt istället för halvfullt.
Hv hade väl sparkapital hela säsongen när de åkte ur senast till exempel. Ante fortsätter att prata om att DHL minsann skapar så mycket mer framåt, mer än alla andra spelare. Men nämner ingenting om det väldigt bristfälliga defensiven som är klart sämst av alla kedjor i laget.
Inte heller så svårt att vara de som skapar mest när man får spela mest i PP etc. I 5 mot 5 har de verkligen inte varit de som skapat mest utslaget på alla matcher ihop. Det sammantaget med den bristfälliga defensiven gör att jag anser att den kedjan bör splittras om det fortsätter läggas på minuskontot där.
Sputnik: Känns som att hela laget behöver kliva upp ett par hack i prestationen. Upplever att det mer än ofta krånglas med det svåraste passet ist för de mest logiska & enkla.
Upplever att våra FW har en tendens att bli lite puckkär ist för att släppa upp på back & lägga in en puck på kasse.
Samtidigt som våra backar allt som ofta spelar fast sig i egen zon.
cloon: Fast nu mötte vi dock en befarad jumbo-motståndare. Mot Luleå och Skellefteå har DHL kedjan varit rent av avgörande till förlusterna med tanke på att det nästan uteslutande är de som är inne på baklängsemålen i 5 mot 5. Det har vi inte råd med hur länge som helst om vi skall ro hem en kartsfinalsplats som vi budgeterat med.
Dubbeld: Jävlar så befriande att höra! En spade ska kallas en spade. Märkligt att familjen Lander inte kan göra det. Just nu känns det som man borde byta plats på antingen Lundin och Lander eller Hållander och Hartman. Man kan inte ge detta många matcher till.
Synct: Det är mer oroande om allt klaffar till 200% för laget redan nu om man siktar på gå långt i ett slutspel. Med tålamod har vi alla förutsättningar att utmana om vinst i vår.
{9315}: Tyvärr är det där tendenser som Dahlén visat i våra andra förlustmatcher mot Luleå och Skellefteå. Förhoppningsvis bara dålig inställning som han snabbt kan slipa bort, annars måste Ante markera. Tycker han faktiskt var mycket mer engagerad och delaktig i defensiven förra säsongen.
Bee: Ja det fick vi ju svarat redan nu på presskonferensen, sista frågan han fick var ifall han hade tänkt att splittra på kedjan och då sa han "inte en chans", va ett jävla snack om hur dom har mest chanser på mål så den kommer gå in förr eller senare.
Sputnik: jag reagerade på, tror det var när modo gjorde 1-0, så gled dahlen och såg rätt ointresserad ut när han hade, om jag minns rätt, kunnat sätta lite press på folin så han inte fick sikta i vad som kändes en evighet. med all respekt för att jag minns fel, men jag hade varit tokig om det var en modospelare.
gick ju bra ändå till slut och jag ska inte vara inne och recensera era spelare men inte riktigt den där signalen man vill ha från sin toppspelare, lite ovechkinstuk och jag avskyr det där, särskilt om produktionen inte finns
Vargher85: Jag tycker inte problemet är att DHL kedjan inte producerar framåt. Grejen är den att de är den absolut sämsta kedjan på att släppa in mål. Det håller verkligen inte i längden. Det är dessutom svårare att bara fixa till sådär än att börja producera lite.
Dahlén måste börja klämma i lite i hemjobb och i försvarsspel i egen zon. Jag älskar hans ärliga och insiktsfulla svar om att de inte varit bra. Men jag måste ärligt talat säga att han inte ens skulle bli långvarig i Schweiz med nuvarande spel över hela isen.
Vargher85: kul ändå att alla verkar kunna slå alla i den här serien, tex malmö som va bottentippade vinner igen. Flera favoriter faller, tex Skellefteå
{297}: Jag ser dagens match som ännu ett steg i rätt riktning. Inte det gigantiska kliv jag hoppats på, men framförallt segern var ett plus. Modo kom ut men hög intensitet och dominerade inledningsvis. Ju längre matchen led, desto tydligare blev det dock att Modo inte orkade hålla frenesin uppe. Sett över sextio minuter så var Timrå absolut värda segern.
Förstakedjan glimrar till emellanåt, men har alltjämt förtvivlat svårt. Samtidigt var Hartmanns come back ett rejält energitillskott. Frågan är hur länge DHL-kedjan ska få bestå, om poängen inte kommer. I mina ögon har Timrå spelarmaterial för att ha tre producerande kedjor, speciellt när Wedin kommer tillbaka. Efter dagens match skulle jag gärna se att Hartmann får större förtroende framöver.
{297}: Precis så. Däremot så tror jag Rindell växer nån nivå med en Caslava brevid sig. Största misstaget var nog att signa Eronen på ett förmodat hyffsat dyrt kontrakt, det har jag varit ärlig med sen han blev klar.
Sputnik: Vi behöver en Caslava, vi behöver en Petri Kokko, vi behöver en Kalle Koskinen. Vi behöver inte en Rindell, en Eronen, eller en Forsmark. Vi har gigantiska problem.
Henrik_Tikare: ja va fan lite kan vi väl få njuta av segern utan att expressen måste börja med domedags artiklar om DHL kedjan. Ante säger att när det lossnar för DHL så kommer ketchupeffekten... vet inte vad jag ska tro om det men så länge Pääjärvi sprutar in mål, Hanzl är stabil och JJ spelar som han gör så kan vi ändå vinna matcher.
modomille: Oskarshamn är den klubb som SKA ut ur SHL. Dom har inte ekonomin, dom har inte den sportsliga verksamheten och dom har fått två gratisår på grund av pandemin. Dom är en nagel i ögat på allt vad sportslighet heter. Hamnar ni väl där så kommer jag hålla på Modo 100%
{297}: Tror status på Wedda är Oktober ut, så förmodligen i november om vi har tur. Sen skall han ju spelas igång på det.
Sen så är man glad att man hade fel att man ifrågasatte värvningen av Pääjärvi förra säsongen. Han har fått vara hel och gjort en hel försäsongsträning och ser ut som om han vore 18 år igen!
Bra att Dahlén kör raka rör och sågar allt med sin kedja, förhoppningsvis får de ihop grejerna nu snabbt. Det behövs om vi skall ha nån chans att hänga på i topp 6 racet.
Sen måste Kapanen värva en härförare på backen snarast, gärna en som är trygg med puck och bra defensivt. Ja jag vet det kostar, men jag tror en missad kvartsfinalsplats som vi budgeterat med är ännu mer kostsamt.
{297}: Man hade ju velat splittra på DHL, men finns ju ingen mening att splittra på MP - RH - EP i nuläget. 3e med Barre och Lundin visade i kemi idag. Där vill man ju heller inte ändra något, och man kan ju inte blanda 4e med ”1a” heller. Vad kan man då göra?
pingvin: EP är ju i högform! Hans spel och skicklighet bara skriker ”första PP-formation” men ante vill annat. Forsätter EP så här så har snart ante inget val än att skicka upp honom i hierarkin igen. Och för helvete, ge Lundin chansen nu, han har rotat runt och kastat in kroppen i all möjlig skit i 2 år och nu förtjänar han mer speltid än vad han får. Ge grabben det han förtjänar!
Förhoppningsvis så är det Oskarshamns tur att åka ut. Ogillar den föreningen starkt. Oops! Det får man inte säga! Oskarshamn får man inte ogilla dom är hipster laget nummer ett. Dom ska vi gulla med. Fina Oskarshamn!
Olli Hahl: mitt i all bedrövelse så finns det ändå några ”microvinster” vi kan ta med oss från kvällens match. Vi hämtar faktiskt igen underläge 2 gånger, det har vi tidigare inte gjort denna säsong. Vi får produktion på linor som inte förväntas producera och det vittnar om djup. Sen kan vi slänga spets åt helvete tills ante formerar om laget.
Vad är status på Wedin? Förväntas han ansluta före jul?