1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596327 inlägg · 6213 ämnen
« · 2877174 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Jåkkinen: Ja, mina reptilkänslor är ingen garanti för verkligheten, kan jag säga ;-)

KulltorpsOlli: Inte direkt. Men jag minns hur hajpad du var över Ollinens intåg så det här blir nog bra 😂

Red Bulls: Naturligtvis ett av de bästa alternativen vi kunde tänka oss, åtminstone såhär på förhand. Klubben behöver lugn och ro, trygghet och erfarenhet och här får vi in det samt en enorm vinnarkultur. Fy fan vad bra!

dr-nix: lite oväntat att han tar på sig ett nytt tränaruppdrag det trodde jag inte men kanske det bästa valet av dom tillgängliga namnen.

KulltorpsOlli: med den här lösningen så köper man sig tid till att göra en riktig rekryteringsprocess, så är ändå ganska nöjd med den här lösningen. Men en nödlösning för att lösa situationen här och nu

Edlundpojken: Sätta ett försvarspel borde han kunna göra. Tror att det kan bli bra. Nybro var ju lite in your face i HA.

Pratade med en gammal spelare till honom förra veckan, han sa att det var den bästa tränaren han har haft. Han trodde dock aldrig att han skulle kunna flytta hit upp. Jävligt positivt!

dr-nix: Fräscht....

steveroper: Inte så pjåkigt ändå. Kunde ha varit värre… kunde ha varit Karlin. 😎

dr-nix: bra eller dåligt ? Jag vetti fan

DrCox: Steven Brown

Tommy Samuelsson.

Edit: trea på bollen!

DrCox: Tommy Samuelsson!

falconuggla: Blir det Challe,Monten eller Perra Jonsson?

steveroper: Presenteras nu 9:30

steveroper: Lite för stora brallor och tjocka ben. Vem kan det vara? Jag tror Perra. 😂

jompa13: Spännande! Lär inte vara Stridh då nä, förmodligen ett oväntat namn

Olli Hahl: postat på twitter för 10 minuter sedan

falconuggla: ……

jompa13: Klockare?

Ny tränare klar. Presenteras nog senare under dagen?? Kan ju inte handla om Stridh om dom går ut med det redan nu..

jompa13: Nej honom hade man ju inte presenterat nu, känns som att det är någon annan!

Huvudtränare klar. Känns väl tveksamt att det är Stridh dom presenterar mitt i finalserien?

x.com/timra_ik/status/1917839025676619973?s=46

Villervalla: Jag är en stolt Bytänkare. :-)

0tto: Ja, jag kan sträcka mig till "talanger" i någon eller några fall men aldrig mer än så. Ingen av dem har väl ens diskuterats som framtida SHL/NHL-spelare? Jag håller med om att de inte är stora talanger bara för att de spelade i Timrås ungdomslag, så jäkla biased försöker jag hålla mig borta från att vara.

0tto: Den enda som kan räknas som stor talang är Sagranden, och då är jag snäll. Han är den enda av dom som nämndes som åtminstone har gjort några juniorlandskamper. Övriga var/är väl inte ens topp20 i deras respektive årskull…

Villervalla: ”Stora talanger”? Fick mig ett gott skratt såhär på torsdagsmorgonen. Ingen utav dom du räknar upp kan räknas som det. Och ja, jag har följt dom flesta sedan dom kom till Timrå.

Rip Kirby: Spot on.

Montén Python: Timrå IK hade en daglig verksamhet, inte i begynnelsen men nästan, i form av "ishockeyskolan" som den kallades. På -60-talet, kan det ha varit? Rätta mig gärna den som vet bättre. Jag är 70-talist och upptäckte Timrå IK inte förrrän jag själv lirade hockey som grabb och vi i laget sålde matchprogram på A-lagsmatcherna i Elitserien i början av -80-talet.

Men i vilket fall är nyckeln att ha en verksamhet, som likt Skellefteå AIK genomsyrar gela föreningen ända från toppcentern i A-laget till den hockeyälskande flickspelaren som knappt kan snöra på sig grillorna ännu. Man skapar en helhet där rätt förutsättningar kan skapas så att man gör samma lika så att utveckling kan ske på alla nivåer ända från pojk- och flicklagen upp till junior- och A-lag.

Den helheten har Timrå IK inte hittat tillbaka till. Det var där klubben befann sig när man var med och vann dubbla guld två säsonger i rad på juniorsidan 1968 och 1969. Här kan nämnas spelare som bröderna Håkan och Stefan Pettersson, Lennart Norberg, Örjan Wackerberg, Bo Berggren och Tommy Andersson. Spelare som sedan var klubben trogna under merparten av karriären och som också utgjorde grunden till det A-lag som fanns med och utmanade storheterna Brynäs IF, Leksands IF och Skellefteå AIK under stora delar av -70-talet.

Nyckeln att hitta blir som sagt vad du gör i vardagen. Du ska sätta en grund som är enkel och helt naturlig för alla spelare oavsett nivå att följa med i där var och en har
bästa förutsättningar att utvecklas på sin nivå. Jag trodde att detta var anledningen till varför Lasse Johansson anslöt från Skellefteå. En klubb som väl är känd för just sin framgångsrika juniorverksamhet som låg bakom klubbens återkomst och snabba etableringen i Elitserien där man relativt snabbt kunde vara med och utmana högre upp bland topplagen. Ja, jag återkommer, mer än gärna, ofta till Skellefteå som jag tycker någonstans vi kan spegla oss i och sikta mot att bli en väl så bra kopia som föregångaren. Men för att kunna nå dit behöver vi då hitta en daglig verksamhet som kan utgöra grunden till att klubben får en önskvärd och positiv spelarutveckling.

Montén Python: Varför EP och JD utvecklas beror på att det spelar ingen roll vart de spelar då de utvecklar sig själva, de behöver ingen som utvecklar dem. Så jäkla enkelt med såna människor, de gör jobbet själva.

EP kom väl till Timrå i ganska tidigt ålder från Ånge, samma med JD, han var inte lastgammalt.

Villervalla: Ser inte ut som att han spelade i de högsta divisionerna i juniorerna innan han anslöt till Timrå till exempel.

Kan tycka att han borde spelat högre än div 1 nu om han var så bra.

Sen kan vi vända på det. Hur kunde Dahlén och EP bli så bra i samma veva, om vi var då dåliga på att förvalta talanger?

Jag anser mer att vi måste bli mer attraktiva för de där talangerna som är en nivå lite högre. Som färgar i SHL i ung ålder.

Montén Python: Varför tog det stopp när han kom till Timrå?

Villervalla: Tar Kaiser till att börja med.
Vi har nog lite olika syn på "stora" talanger helt enkelt. Om man kollar på produktion i J20 etc.
Uppladdat:

500x0-screenshot20250501-004317.png

Montén Python: En liten utmaning till dig om du kommer ihåg då, om 4-5 år bör Timrå ha några födda -11 med i A-laget, de heter Oskar Vesterlund, Neo Thörnlund och Henrik Nordvall.

Montén Python: De var stora talanger men Timrå kunde inte utveckla dem, när ska du inse det?

Helt off nu men var i Västervik denna vecka och arbetade. Såg då på en trafikskylt inne i stan att det satt en klibba med Timrå isstadion på. Då vart jag glad iallafall. Vi är överallt!

Villervalla: Många av de du nämner är ju inga stortalanger precis och har ju inte tagit chansen efter heller.
Nej vi behöver få fram talanger som tillhör en lite högre hylla. Framförallt som kan färga på SHL nivå.

Jansson har ju fått vara nere och vända i div 1 och har ju inte varit SHL mässig förens nu.

Det vi behöver är att locka talanger till hockeygym som tillhör den lite högre hyllan. Alltså som kan färga i SHL lite mer i ung ålder.

pingvin: Inte glömma kanske den bästa, gjort så otroligt mycket bra men dåligt cred, John Fogerty.

Eddie Genborg kan tacklas. Har en tyngd som Timrå saknar.

Vad som än händer. Livet går vidare. Eller inte. Timrå överlever allt. Kärleken till Timrå överlever allt.
Timrå, Cranberries, David Bowie och Elton John kommer en dag få den uppskattning de förtjänar. Önskar alla Timråälskare en trevlig helg!

Villervalla: Det jävliga är att jag kan räkna upp många som borde fått en bättre utveckling. Kaijser, Värmhed, Edfelth, Lindblom, Nielsen med fler. Linus Lindgren, ett år i laget sedan tack och hej, lika med Sagranden. Vad kommer att hända med Rönnelöv? Janson verkar det gå bra för efter många år då andra lag verkar tro på honom.

Den plantskolan vi hade några år finns inte längre, vad man gör vet jag inte, förstör de glädjen med hockeyn?

Uppladdat:

500x0-img3692.jpeg

Tom Topp: Fast det spelar ju ingen roll då Timrå inte verkar kunna utveckla ungdomarna, de får ju till andra lag, något är i grunden fel i Timrås ungdomsorganissation, jag hoppas det blir skillnad nu.

Det är väl bara kolla på bröderna Zetterberg, de drog ju härifrån, Alexander till USA eller Kanada, Adrian har lagt av , 20 år gammal.

Tom Topp: När vi kommer till A-lagsnivå blir det förstås helt naturligt så att ekonomin kommer styra helt och hållet.

KulltorpsOlli: Det är ett jäkla hyllande av Jesper Olofsson i modoboken, gick från 220 till 100 i lön.
Förmodligen för att ingen annan i shl var villig att pynta mer om ens något.
Syndes ju lång väg att grabben är på dekis, rasslade dock in några poäng en bit in i serien för att sedan vara osynlig i kvalet.

Rip Kirby: men främst för ungdoms hockeyn. Låt det vara rivalitet när dom är 13 14 15 år. Men sedan så får man hoppas att dom bästa går till det bästa laget i distriktet!

Rip Kirby: Helt rätt av dig, tyvärr så finns det ju de med bytänket vilket inte främjar någon.

Villervalla: En ökad konkurrens är bra för alla lag i distriktet. Det är ju inte så att Sönsvall Håcky, eller någon annan klubb för den delen, någon gång kommer kunna utmana om en plats i SHL, även om det väl fanns en vision om just detta för rätt läänge sedan nu specifikt hos katterna. Med konkurrens vinner samtliga lag ett ökat intresse/mer publik och logiskt nog förstås också en förmåga att göra lagen bättre i form av spelarförvärv, m.m.

U18 Sverige -Finland 2-0 efter 4,5 minut.

« · 2877174 · »