1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602765 inlägg · 6211 ämnen

Apropå inget

Sv: Apropå inget
Dessa MoDolider;

Helg Ernest: Jag gjorde lumpen på samma kompani som Mattias Wiklund. Dessutom två blivande ordföranden i Timrå supporterklubb, Habba och Uhlin. Man får ta det onda med det goda.

Helg Ernest: Är det jävligt skönt att TIK är spel-lediga ikväll... Jag tyar inte längre...

El Maco: Jag gjorde lumpen med Grundström ( c :

Dream Team: Den kan å andra sidan vara hur pajjig som helst också... Vi får se. Lär försöka läsa den jag också.

Dream Team: Då ser vi fram mot ett omdöme så småningom. =)

JD: Jag gjorde precis en beställning av den här boken. Den verkar utan att jag har läst eller hört något om den allt för lockande för att kunna försakas. Den var ju inte dyr heller. Bara ca. 70 spänn. Jag får vara testpilot, vetja!

Såg i en liten annons i ST att den här boken skulle släppas den 28:e och säljas i hallen. Nån som känner till författaren ?

Per HApps:

Regelnyheter 2006/2007
• Utdömt straffslag kan inte längre bytas mot ett Mindre straff.

www.swehockey.se/files/%7B227ADB69-A828-445D-A1FA-8BC9C3C52C39%7D.pdf

Hittade i swehockeys databas vad som gäller för att få straffslag, notera att motståndarlaget har rätt att välja det "mindre straffet"

508 – STRAFFSLAG – Penalty Shot
a) Fem omständigheter krävs om ett straffslag ska utdömas om en spelare hindras
otillåtet bakifrån:
- Förseelsen måste ske när pucken är utanför spelarens försvarszon
(helt över den blå linjen)
- Den anfallande spelaren måste ha puckinnehavet och kontroll på pucken.
- Den anfallande spelaren måste ha hindrats otillåtet bakifrån.
- Den anfallande spelaren måste ha gått miste om en rimlig målchans.
- Den anfallande spelaren med puckinnehavet och pucken under kontroll
Har ingen annan försvarare att passera annan än målvakten
När en överträdelse mot reglerna begås så att ett STRAFFSLAG utdöms, och om
förseelsen innehåller ett Mindre straff, skall det icke felande laget få möjlighet att:
1 - acceptera Straffslaget, och att utvisningen inte utdöms oavsett om Straffslaget
resulterar i ett mål eller inte, eller
2 - välja att den felande spelaren ådöms Mindre straffet.

Dream Team: Urban Eriksson, Micke Johansson, Niclas Sjögren, Stefan Franzen, Micke Lindgren... Trots det trista slutet med kollaps mot Bajen och fucking Uppsala och trots att det var S/T på tröjorna är den säsongen en av mina favourite years.

Vad jag minns sa elaka tungor att Pihlströms namn i truppen (dock i princip aldrig på isen) hängde ihop med att han dejtade Weinstocks dotter.

El Maco: Haha! Jag har fortfarande kvar det matchprogrammet här i byrån bredvid. Läs, läs! Med s t o r a bokstäver på mittuppslaget står just att läsa: "SKANDALDOMARE!!" Som om det inte var nog så är kvällens domarnamn överkorsat å det grövsta med bleckpenna. Oj, inte visste jag att jag var en sån känslomänniska när det gäller hockey. Eller jo, kanske ändå. Vi hade Sohlin och Tore i mål. Bland backarna kan nämnas den nuvarande tränaren i "laget i stan", Stefan Lindqvist. Vi märker även Nicklas Sjögren, Christer "filten" Granström, Andrej Chistjakov och inte minst Mats Ahltin.

Bland forwards fanns det ett gäng riktigt vassa namn det här året. Vi hade ju ändå slagit ihop och skitade ju mot Elitserien. Jorå, dit skulle vi. Peter Smedberg var ett namn, förstås, men även Magnus Wallin måste ju nämnas här.. hmm... eller nåt. Fredrik Modin är dock intressant. Här var han blott 18 år, och dåtidens coach, Uffe Weinstock, såg tydligen någon helt osannolik vinning i att ge unga spelare chansen i A-laget. Ja, jag vet, där var jag dum. Abbans! Jocke Nilsson tuggade ju på i vanlig stil. Marcus Pihlström (?) fanns av någon outgrundlig anledning med i laget, sedan fanns det kvar ett par "reliker" från -80-talet i form av Roger lsson och Ove Öström. Anders Wikberg hade värvats tillbaka från Örebro till den här säsongen. Han svarade för stabila 31 p. (17+14) i grundserien. Varför la han av, blott 30 år fyllda, är det någon som minns? Var det skador som satte stopp, eller?

Glömde jag att nämna att Lars-Eje var hjälpryttare åt Weinstock? Så, nu var det sagt. Det viktiga ändå var att Johnny "Bula" Källman var materialare. Allt annat saknar egentligen betydelse.

El Maco: mer skryt: Har haft honom som rinkbandy domare flertalet gånger, har även hans mobilnummer!

Dream Team: Jörgen Grundström dömde bort ett fullständigt korrekt mål mot SSK i allsvenskan -92 som i slutänden resulterade i att vi missade play off. Och ja, jag är långsint.

Bortsett från det var han inte så dålig. Tror föresten att han la av före Thorsbrink på våra breddgrader så den som inte minns Thorsbrink minns inte Grundströms mustasch.

Skryt: Jag hade jobbmöte med en civil Thorsbrink för en fyra-fem år sedan.

Abron: Nej, vad gäller både domartyp och domarnivå så är det stor skillnad på Thorsbrink och Grundström. Därmed inte sagt att Jörgen alltid gjorde sig populär hos publiken, eller hur? Thorsbrink var av den sorten han med, åtminstone som jag såg honom. Så om man nämner Jörgen Grundström sådär i förbifarten, då får nog alla som sett honom döma en sån där ahaupplevelse av vad man minns från det han var aktiv. Och jag lovar dig att det inte är hans bra sidor som man kommer att tänka på i första hand. No way. Det var bara liknelsen så sett jag ville åt.

Dream Team:

Men snälla nån, inte kan du väll mena "Alvar" när du påstår att Thorsbrink å Grundström är av samma domar-typ. Jörgen var en klass domare, och jag tvivlar på att Tomas kan nå den nivån.....

Hahl Bundy: I playoffhockeyn så blir man påmind om svunna tider ikväll. I mötet Växjö-Björklöven är det Tomas Thorsbrink som förrättar domarskapet. För er som inte kommer ihåg Thorsbrink så kan vi väl jämföra honom med Jörgen Grundström, bara för att ha en måttstock, så att säga. Man får tycka vad man vill om honom, men man får i vilket fall en bild av en viss sorts domartyp. Det är det jag är efter i den här liknelsen. Nog om detta. Thorsbrink tillhör inte någon av mina favoriter genom tiderna, om vi säger så.

Eller vi säger såhär: Tänk Robert Lahti. Då fattar ni.

Hade Timrå legat där nere runt kvalstrecken så hade jag blivit stortokig på HV. Nu blir jag bara besviken - precis som jag blev besviken på TIK;s sätt att genomföra matchen mot LHC Det är lite för enkelt att säga att man skäms.... men t o m Boorken sa ju igår att man nu fokuserar mer slutspelet än de matcher som återstår i grundserien... det tycker nog LHC och Lule om men vad säger de andra inblandade....

Kan nog bli lite ståhej om detta framöver de sista omgångarna åtminstone i media...

Ambroo: Fantastiskt!

Jag har själv funderat på att ge Björn Borg en match och ge mig in i kalsongbranschen. Har tänkt mig att göra en deal med Jonas och köpa rättigheterna att ta fram kollektionen Soling. Folk kommer att riva NK Herr för att slå sig fram mot de glamourösa y-frontarna.

Så bjuder förre storspelaren, Jonas Soling, på veckans floskel i dagens Expressen; "- Jag har ingen utbildning direkt. Men jag har åtminstone ett namn att falla tillbaka på och folk är hjälpsamma mot en gammal stjärna, säger han."

Kerstin_k: ja jag har åxo för mig samma sak två semi!!

Surfade in på wikegårds blogg och läste lite om Timrå och Kenta. Måste rådfråga er andra men när Niklas skriver följande har han väl ändock fel?

"Jo, Kenta tog över ett hyfsat men otippat lag som inte hade många experters förhandstips i ryggen. Men man hade en ung Henrik Zetterberg. Inte riktigt vilken kille som helst." - Visst stack väl Zäta till NHL det året Kenta tog över?

"Laget har under Kentas ledning nått semifinal en gång. Kvartsfinaltorsk två gånger, och ett missat slutspel." - Visst har vi väl ändå förlorat mot FBK och Frölunda i semifinaler? Mig veterligen slog vi ut Luleå första gången vi nådde kvarten och året därpå slog vi ut LHC. Året därefter, då det var lockout, torskade vi kvarten mot DIF. Eller hur? Och fjärde året Kenta coachade lyckades vi undvika kvalserien och femte året är vi inne på och vi vet inte alls hur facit ser ut.

Det är nästan så att man borde uppmärksamma den gode Wikegård om hans två missar.

-Gurra-: Be inte om ursäkt, men personligen så vägrar jag att spela huvudrollen i ditt psykodrama.

-Gurra-: Men lägg av. Du skriver din åsikt, många håller inte med. Är det att ALLA trackar ner. Man får skriva vad du känner för, exakt, men alla har möjlighet att säga ifrån. Hittar en som är stygg i svaret och det är Ambroo, men han är i alla fall konsekvent elak mot alla.

Om du klagar på en krönika i Aftonbladet, innebär det att jag är automatiskt förbjuden att säga mot om jag inte håller med?

Dr Nix och Laken hade redan kommenterat artikeln i positiva ordalag innan du klagade den. Innebär det att du hackade på dem?

Kom igen in i Tikgruppkramen så myser vi igen ända upp i nolaskogarna.

Per HApps: Naturligtvis inte. Men jag, min dumma idiot trodde ju i min vildaste fantasi att man kunde få framföra sina åsikter utan att ALLA skulle tracka ner på vad man skrev på en gång. Jag hade på något jättekonstigt sätt fått för mig att det var det som HS var till för. Att det var en samlingsplats där man som inbiten hockeyfantast skulle få skriva vad man kände för.

Men men, sånt är livet på en pinne. Jag hoppas i vilket fall som helst att vi fixar slutspelet och tar oss (åtminstånde) till Semifinalerna.

wap.hockeysnack.com
NuMo: Glömde poängen ang LLA. De skulle kunna ha utökat ännu mera, fast om alla Vet att det är svårt att få biljetter så skapar det ett sug.

wap.hockeysnack.com
NuMo: Ser man krasst så har FBK missat kosing när dom utökade sin gamla plåtlada som tog ca 4500-5000 till LLA som tar 8250 om jag minns rätt och den var väl i stort sett knögad i två säsonger. Frölundas publik skall ha respekt som genom alla år har en respektingivande publiksiffra. Ang mitt Brynäs så tror jag att snittet sjunker nästa år oavsett SM-guld eller inte. Gävle är svårflörtat.

Maggan: Den var riktigt bra...men frågan är när den passar att köra..ett önsketänkande vore att imorgon kunna sjunga Modo ik går på knäna men det kanske inte är så troligt....med tanke på hur vi spelade igår.

-Gurra-:
En del tycker att Anrell gjorde en klockren analys, andra inte. Vad hade du väntat dig, att alla skulle hålla med?

Faaan va härligt.. detta har jag saknat. Gamla fina minnen gör sig påminda.
Jag säger vad jag tycker och ALLA tycker att jag är en idiot.

Bamsekram till er alla. Det är kul att vara Tikare nu.

Dream Team:

100% beläggning är ju långt ifrån ett ultimat bygge. För varje gång man får 100% så har man antagligen potentiella pengar som man går miste om. Man har alltså inte kapacitet för efterfrågan.

Speciellt dåligt skulle det vara om man har byggt och därefter når 100% under serielunken, vilket ger vid handen, med största sannolikhet att man missar stora intäkter just när publikintresset står på toppen.

Jag tror att 88% beläggning under serielunken är ultimatum.

the_dude: det är ingen som vågar svara dig eftersom det är så himla sant.

Frella:
iofs , men det hade kunnat bli väldigt attraktiva platser,

TIKbiff: Åtminstone en back utöver Strålman som isf kan leverera ett första pass som inte går i knähöjd på medspelare. Men han lär knappast få några minuter, bättre att rulla på fyra (fem ocm Kokko kommer åter) backar...men kanske att Laine och Ryno är trevliga att samtala med under matchen?

Per HApps: Nu är väl iofs Timrås restaurang fylld till bredden i stort sett alla matcher också, trots att man inte ser ett smack av matchen. Att smälla in en restaurang där de bästa platserna är känns väl onödigt då den är fullebelagd redan som den är, trots att den är utbyggd dessutom.

Per HApps:

"Det är litet tunt på backsidan i Timrå just nu. Ljumskarna håller inte för Mika Niskanen. Han fick kliva av mot Linköping. Även Sanny Lindström kände sig krasslig på fredagen och Eric Moe har samma problem som Niskanen. Krånglande ljumskar. Till Ö-vik tar man med sig en junior, den lovande Sebastian Eriksson som är född 1989."

Ser perfekt ut inför morgondagen..

Kerstin_k:
För första gången håller jag med farbror Anrell med 100%.
Men det förvånar mig en smula att Thomas Johansson säger
"– Men jag tror faktiskt inte att grejen är att sitta och äta när man ser hockey, "
Kan ju vara lätt att säga iofs om man har slut på argument, men faktum är att Modos restaurang har i princip varit fullbokad hela säsongen, så med andra ord verkar det vara just grejen att sitta ute i arenan och äta. Se bara på alla travbanor runt om i landet.

Dream Team: "När tog MoDo en medalj i ett SM-slutspel senast, sa du?"

5 år sen?

NuMo: "Målet är ju tydligen 100% beläggning, som du ser det."

Om det är så du anser att jag ser på det så är det i själva verket du som ser på det hela fel, eller en smula bakvänt, kanske. Målet borde väl vara att, om möjligt, försöka täppa till det glapp som nu föreligger gentemot i första hand MoDo, Brynäs och HV 71. Mot de tunga elefanterna vad gäller publikintag - Frölunda (12044), Linköping (8500) och Färjestad (8250) - så krävs det ju ett nybygge för att ens kunna nå nära. Men skulle vi nå 100 % så är inte jag ett dugg missnöjd. Om det sedan är så troligt är väl en annan sak.

Den högsta siffra vad gäller publiksnitt under en grundserie nådde vi för övrigt 1969/70 när snittet låg på 6875 pers. Då spelade vi en åttalagsserie med dubbelmäten om 14 omgångar. Brynäs vann före MoDo, Södertälje SK, IFK Umeå (blivande IF Björklöven) och Timrå kom på fjärde plats och utanför slutspelet. Isstadion var här byggd för 10 000 åskådare. Alla var väl ståplatser kan jag tro. I övrigt rent historiskt så kan nämnas lite mer om publiksnitt, men då vad gäller SM-slutspel. Vårt första slutspel, ägde rum säsongen 1961/62, fast det var inte något slutspel i playofform, utan som en slutspelsserie med enkelmatcher (åtta lag, sju omgångar). Snittet då var tämligen blygsamt, 3532. Det allra bästa publiksnittet under ett slutspel är ifrån säsongen 1965/66 då det låg på 7568. Men då handlade det å andra sidan endast om en enda match. En kvartsfinalförlust mot Brynäs på hemmais med 0-11.

Under alla våra slutspel så har snitten sett ut såhär:
1961/623235SM-serie, 7 matcher
1962/633949SM-serie, 7 matcher
1965/667568Playoff, 1 match
1970/715505SM-serie, 7 matcher
1971/726126SM-serie, 7 matcher (Timrå på tredje plats)
1972/735922SM-serie, 7 matcher
1973/744121SM-serie, 7 matcher (Timrå på andra plats)
1974/752565Playoff, 2 matcher. 1 semi, 2 bronsmatcher (Timrå trea)
2002/035293Playoff, ut i semi (Timrå på tredje plats)
2003/045701Playoff, ut i semi
2004/055668Playoff, ut i kvarten

Det handlar väl om att bygga för framtiden, och att säkerställa en god stabil grund att stå på. Eller god är den förstås redan, men då det handlar om att hela tiden hitta medel för att förbättra densamma så är ju vi stackare som ska stå där och lida och bita naglarna av oss match efter match de som det förväntas något av. Det är oss de vill dra åt tumskruvarna på på allvar. Men vi faller väl för det, med största säkerhet, precis som i vanlig ordning. Gott så, om du frågar mig.

En fråga: När tog MoDo en medalj i ett SM-slutspel senast, sa du?

-Gurra-: De är väl klart han måste påpeka det, annars blir det ju bara lögner av det hela. Han måste ju skriva en ärlig artikel, ska han då skriva att Timrå kan konkurera och att det är bättre än det egentligen är??

wap.hockeysnack.com
Numo: Om Moso och BIF bygger ut då, ökar inte glappet då? ;-) Ang publiken så är det bara att glo på swehockey.se så slipper man fundera.

Dream Team: Nu börjar ag äntligen att förstå din argumentation.

Lösningen för Timrå är alltså att "bygga in" arenan så att den tar in färre personer. Målet är ju tydligen 100% beläggning, som du ser det.

-Gurra-: Förstår inte varför du är så upprörd över artikeln. Tyckte att han fångade det stora hela på ett bra sätt.

Ser att Mattias Enroth är klar för Timrås j-18 lag till nästa säsong, kan detta betyda att även hans Storebror Jvm-målvakten Jhonas Enroth kommer att agera keeper tillsammans med Johan Backlund i A-laget, snacka om bra backup, nästa så att Jhonas kan ta första spaden av Johan!

Dream Team: Jag vill göra ett tillägg här, eftersom det väl egentligen är det som är av intresse här. Jag fick en fråga i en bubbla som lät:
"Hur ser procenten ut om du bara räknar sittplats?"

Det har jag ingen som helst koll på, svarade jag. Men väldigt nära 100 skulle jag väl tro, med tanke på att sittplats i stort sett alltid är det som säljs ut först. Det finns ju enbart ströplatser kvar till de matcher som lockar folk på sitt. Säg att vi bygger till enbart sittplatser, för det är väl ingen större poäng att få fler ståplatser? Säg 1500-1700 stolar till, det skulle göra en kapacitet på ca. 7300-7500. Ett motsvarande snitt på ca. 90 procent skulle göra en snittsiffra på ca. 6500-6700 personer. Då är vi bara i runda slängar 200 pers. ifrån det snitt som HV har, och vi ligger lika som både MoDo och Brynäs. Sedan handlar det förstås mycket om den produkt man säljer också. D.v.s det lag man kan mönstra på isen. Malmö skulle exempelvis knappast fylla Kinnarps till 99 %. Där gäller det ju i vanlig ordning att vara med, men det bordet har ju Nubben som tur är bra koll på.

Vi närmar oss, vi närmar oss..

-Gurra-: Det må vara helt oviktigt i just det här sammanhanget, för det ger oss inte en spänn mer i fickan i nuläget, men det kan bli så lägre fram - i nuläget så är vi fjärde bästa lag i elitserien vad gäller hur många procent vi säljer ut av de totala antalet plater som finns att tillgå. Det kan väl vittna om det eventuella publikintresse som förmodligen, jag säger förmodligen skulle kvarstå i ett läge om och när det sker en utbyggnad. Vi skulle alltså kuna ha igen det även i framtiden, även med en större arena, det är så jag vill se det.

Listan i sin helhet:
HV 7199 %
Frölunda95 %
Färjestad91 %
Timrå90 %
MoDo88 %
Skellefteå86 %
Linköping84 %
Mora83 %
Luleå82 %
Brynäs81 %
Malmö65 %
Djurgården48 %
(Observera att såna här listor alltid felar när ett lag spelar i fler än en arena. Som DIF då, t.ex. De fyller väl i stort sett ut Hovet, men har väl knappt halvsatt i Globen. Därav den skeva uträkningen)

-Gurra-: Dey var en bra skriven artikel tycker jag....

Stämmer väl med mina egna åsikter.

-Gurra-: Dey var en bra skriven artikel tycker jag....

Stämmer väl med mina egna åsikter.

-Gurra-: Av världens alla orättvisor så ser jag den här som tämligen försumlig.

-Gurra-: Jag tror att "El Maco" menade att det är du som i nuläget visar upp tendenser av att just gnälla. Menjag kan förstås ha fel.

« · 840987 · »