Dream Team: Ljuv musik. Hela OS var en enda lång utlösning (ursäkta uttrycket). Det fanns många saker i detta OS som fick mig helt matt. Wassbergs och Mieto, stenmark men inte minst OS-guldet i hockey som gick till USA. Man minns det som det vore idag.
250kg kärlek: Kanske är det för att jag knappt har några minnen alls från Lake Placid-finalen som gör detta. Det jag minns från OS 1980 är när Tomas Wassberg vinner loppet över 15 km med en hundradel före Juha Mieto. Plus de bägge gulden för Stenmark förstås. Hockeyn fastnade jag av någon oerhört märklig anledning inte för där.
250kg kärlek: Där håller jag inte med. Tidernas hockeymatch(er) utspelades under Canada Cup 1987. De tre finalmatcherna mellan Canada och Sovjet som samtliga slutade 6-5 åt något av lagen. De två första avgjordes efter förlängning, match 1 vanns av Sovjet, match 2 av Canada, och match 3 avgjordes på det mest klassiska vis du kan tänka dig, med Mario Lemieux handledsskott i krysset bakom Mylnikov i den ryska kassen, med blott dryga minuten kvar att spela. Enligt mig har det aldrig spelats en bättre ishockey än där och då. Laguppställningarna var helt fantastiska. Sverige för övrigt trea här, vilket är oerhört hedervärt.
Dream Team: Själv har jag ingen aning mer än att jag minns finalen. En grym tillställning där t.o.m jag blev överumplad när USA vann. Det måste varit tidernas hockeymatch. Alla (som var med) kommer ihåg den.
250kg kärlek: Ja, Salt Lake City ligger ju i Utah, på USAs västra sida, Lake Placid ligger i staten New York, och då på östsidan. Så det är nog allt ett par mil emellan iaf.
Dream Team: Man lär aldrig glömma den historiska matchen då CCCP var totalt överlägsen i allt som gällde hockey. Året var 1980, platsen Salt lake city. USA besegrade det oövervinnerliga Sovjet, med 4-3, när det bara återstod sekunder av matchen.
Kommer du ihåg vem som slog in den avgörande pucken?
Tycho: Det ringer en klocka nu när du säger det. Visst var det så. Dock så vill jag minnas att det varierade en hel del i hur man valde att tolka/uttala namnet.
250kg kärlek: Ja, det finns likheter, och men enbart i det offensiva spelet. Det finns väl en hel del att önska i spelet i egen zon för Fedorov junior. Varför fick man för sig att uttala brorsans (och givetvis lillbrorsans med) efternamn "Fjodorov" då han kom fram i början på -90-talet?
Per HApps: Näe, vet du va. Någon på sportexpressen eller TV4 sporten intrvjuade denna gentleman. När jag fick höra hans inställning och intentioner om vad han kunde åstadkomma i MIF-dressen och hans vidare bravader fick jag ganska klart för mig att det är en kille som inte passar in. Han skulle säkert producera en hel del, men hans knepiga inställning skulle skada lagandan. Mycket kunnig spelare, men egoistisk. Svårt att ta ur den egenskapen i redan meriterad spelare. Så nej tack.
Per HApps: Japp, all heder åt Molla. Man undrar vad han och Smedberg sitter och pratar om över varsin bira där i omklädningsrummet innan ombyggnationen? Flydda tider, kanske, eller när det tillsammans gjorde hjältedåd i MoDo AIK, då laget tog sig tillbaka till elitserien 1985? (Om de nu spelade tillsammans i MoDo under den säsongen vill säga. Smedberg kan ju redan ha lämnat för Sundsvall Blå?)
Dream Team: Fedorov är duktig, helt klart. Men att jämföra en av NHLs absolut skickligaste spelare med en spelare i kvalserien, njae. Jag tror att om Zäta spelat i kvalserien hade han varit mycket mer dominant. Drivet Fedorov har påminner till vissa delar om Zätas, men resten..
Zäta är en komplett spelare på alla positioner, något man inte kan tillskriva unge Fedorov.
Maxvell: Jag kunde väl gissa att du hade NSK-killen i tankarna ;-) Som du säger så känns drivet i åkningen igen, plus givetvis balansen. Fedorov är ju med sin storlek oerhört svår att få stopp på. Zäta kompenserar denna "brist" på kilon med en balans som är så bra som den överhuvudtaget kan bli. När skulle Zäta vara redo för comeback i Red Wings förresten?
TD: Inte så många år sedan Harald var Kung Harald i HV71, med samma filosofi som idag - det växlar snabbt! Lite märkligt att Mårts tycker: "– Vi spelade en fantastiskt bra ishockey och satte Modo rejält under press under i stort sett hela matchen. Dessutom gjorde vi båda målen i power-play – ett rejält bonus eftersom vi haft så svårt att göra mål i numerärt överläge, konstaterade HV-tränaren Per Mårts. " Var det SÅÅ fantastiskt? HV var bättre , helt klart, men fantastiskt? Nää, matcha 'Ugly' a Ward imorron, går det bra igen!
actionleif: O l o g i s k t nog så verkar det vara fler som vill mena att MoDo medvetet valt ett defensivt spelsätt under slutspelet såhär långt. Putte Carlsson under matchen igår, och den iofs överjävige David Petrasek, HV71, idag, har båda, till skillnad mot många andra, lyckats gnugga bort sovskräpet ur ögonen. Halleluja!
"– Det var skönt att se pucken gå in. Vi var verkligen värda det målet och segern i den här matchen. Vi dominerade spelet och skapade mest med chanser, sade David Petrasek.
Men så såg ju Modos matcher ut mot Timrå också - och vi vet ju hur den fighten slutade?
– Ja, det är ju så här Harald Lückner vill att matcherna ska spelas. Motståndarna får föra spelet och så ligger Modo och försvarar sig och väntar på att motståndaren ska göra misstagen. I dag gjorde vi ju inga misstag och då fick Modo bara till ett mål. Vi får fortsätta och spela så här bra och disciplinerat så ska det gå vägen. Jag spelar ju hellre i ett lag som spelar ishockey och för spelet än i ett lag som bara försvarar sig och slår pucken till icing, sade en riktigt segersugen Petrasek.
Modo hade chansen att mer eller mindre säkra semifinalplatsen – men misslyckades."
actionleif: Jag sa redan sista hemma-matchen att N Sundström är en kyckling, när spelare vände ryggen imot då fick dom slag , hakningar,mmmm,sen pratade han med domaren så fort han kunde, att han inte blev utvisad kan jag inte förstå ,det är att påverka domaren eller??
Hahl Bundy: Blev inte den skivan enormt sågad i expressen? Iofs av deras tondöva idiotrecensent som jag alltid tycker precis tvärtemot, men iaf.
Några fler låttips: Fuck Armageddon...this is hell - Bad Religion What have I done to deserve this - Pet Shop Boys feat Dusty S. Down in a hole - Alice in Chains Cruel Summer - Bananarama
knaskamilla:ja ja.....den skiner även klockan 19 nu för tiden sedan vi gick över till sommartid...det blev jag varse igår ... Gör du det...det är du säkert värd:)
Wayne Gresky: Ja o tänk bara så brun o vacker vi kommer vara jämfört med er. Vi som har tid att vara ute i vårsolen o inte behöver sitta inne o fundera o oroa oss över hockey :) Det gäller att se ljusglimtar i det mesta....
Montén Python: det där har jag också tänkt på när man ser bilder i TVn. En del omklädningsrum för bortalaget ser ut att vara i något gammalt pannrum! Timrå måste ha ett utav dom bättre!