Bragd-Birger: Till yttermera visso beträffande Jontes straff så hade laget haft träningstävling i straffläggning. Jonte slog Tenkrat i final. Alltså hade Jonte kvalificerats sig för att lägga straffen utan vare sig välgörenhet eller tack för trogna tjänster från förr...
JimmyH: Det var trevligt att höra. Får passa på att nämna att jag uppskattar din blogg. Mkt bra.
Bragd-Birger: Pjtaa… Bevisa och bevisa. Jag känner att jag behöver klargöra lite. Det finns, tro det eller ej, naturligtvis inget självändamål att dissa Challe eller nån enskild spelare. Tvärtom, jag vill, tro det eller ej igen, alltid lagets bästa. Om lagets bästa sedan innebär att jag har totalfel i tränarfrågan, att Robin Jonsson är en kanonback osv. bryr jag mig mindre om. Jag bryr mig faktiskt inte ett skvatt i om jag inte får ståta med ”vad var det jag sa” så länge laget är bra. MEN, en viktig del i mitt eget intresse är ett engagemang i frågor som berör just lagets bästa. Jag kan helt enkelt inte låta bli att tycka till om både det ena och det andra, och det är jag ju knappast ensam om. Det är DÄR tränarskeptismen kommer in, det är där utfallen mot RJ kommer in osv. Jag kan (som många hockeysnackare säkert känner till) vara tämligen tjurig över diverse spelarprestationer och annat, jag vet. Ibland kan det bli mkt när det är mkt känslor inblandade. Nå, för den som nu tycker mitt skrivande är outhärdligt och för obalanserat kan jag bara beklaga att forumet råkar vara öppet för alla, och samtidigt hänvisa till en bunt andra skribenter som ser på saker och ting annorlunda.
Varför ens orka kritisera kan man tycka. Det går ju med viss rätt att invända med att besluten redan är fattade… RJ är redan signad och det bästa för laget vore att skippa kritiken och endast stötta oavsett. Men för min egen del: sorry. Ett diskussionsforum är just, ett diskussionsforum. Folk vädrar åsikter. Jag är dock villkorslöst anhängare till en ”alltid-positiv-attityd” när det gäller sportutövande barn under typ 12 bast.
Agenda? Jag tycker knappast att jag bedrivit någon anti-Challe-kampanj i sådan bemärkelse (om du nu menar mig). Det finns sakliga skäl mer än ”trav!!!1”. Har väl nämnt det förut, men tar det igen för säkerhets skull: Jag är Challeskeptiker grundat i att jag anser han vara en chansning på en avgörande position i kombination med att jag tror att vår föregångare helt enkelt är en bättre tränare. Tränarmarknaden är dessutom väldigt begränsad. Men som sagt, time will tell. Så jag ber om ursäkt om jag inte är och har varit helt balanserad i fallet Challe Berglund. För när allt kommer omkring, och nu hoppas jag verkligen du tror mig, vill jag också att killen ska göra stor succé. Tänk om han börjar sin karriär med att inkassera ett SM-guld!
RocknRolf2: Folk gick visserligen upp i falsett i oktober också, när vi vann en jävla massa matcher. Men då var det p g a att laget spelade så himla tråkigt. Så nog tycker jag att det finns visst fog för spydigheter riktade åt den som vill ta åt sig. Har man något på sin agenda (såsom exempelvis viljan att bevisa att trav-Challe är en skitdålig tränare, eller att Backlund är en medioker allsvensk målvakt) så väljer man givetvis sina strider. Och håller käft när något som talar emot ens ståndpunkt presteras.
Vad gäller Hedströms straff så tycker jag att det är lite lustigt att reagera såsom en del gjorde. Att ha åsikter om Hedströms spel och hur han la straffen är en sak, men den med en agenda (se ovanstående resonemang) lägger ju in lite sköna vinklingar. Såsom att Challe uppenbarligen 'skiter i lagets bästa' när han låter honom ta den, eller att han 'sysslar med välgörenhet'. Jag har svårt att tro att den som argumenterar på det sättet har större insikt i hur laget styrs, beslut fattas osv än vad exempelvis jag själv har. Eller vad säger du, Roffe?
Notera dock: det betyder inte att en sådan uppfattning nödvändigtvis är fel. Det kan ju faktiskt vara så att Challe är en total nolla som ägnar all vaken tid åt V75 och bloggande, och betraktas som en ren pajas av samtliga i och omkring föreningen. Och att beslutet att låta Hedström lägga straffen var ett bevis på hans vilja att sänka hatlaget #1 så långt det går. Teoretiskt kan det vara så. Men jag tycker att det vore klädsamt att antingen erkänna sin agenda (jag vill bevisa att Challe suger), alternativt debattera och belysa inte enbart hans negativa handlingar.
RocknRolf2: Jag tycker att du tillhör de mer nyanserade här numer. Jag kan nog inte ens kalla dig pessimist längre.
Om detta beror på att folk är mer negativa än vanligt som gör att det framställer dig så eller om du blivit lite klyktattare du med låter jag vara osagt.
Bragd-Birger: Var har SMÅLAND tagit vägen? Och var tog den där falangen "Lallande fånar" vägen? Vilket tomrum i positiv anda det har blivit på hockeysnack. Alltså, folk är nöjda med segern men jag är knappast förvånad av att massan går upp i falsett direkt efter svackan som varit. Allt har sin tid. Titta efter matcher som Frölunda borta och se om det verkligen är oneliners som "bra match" som folk skriver.
Och att man ens har mage att kritisera Hedström efter en vinst (!!!1), jamenar, 6 starka poäng hittills och ett grymt inspirerande spel i övrigt. Att folk ens orkar, skämmes, han är ju trots allt bara den spelare med klart fetast kontrakt i laget.
Bragd-Birger: Kul att se hur laget lyckades vända den usla trenden mitt under matchen. Första perioden såg ju lika nervös och dålig ut som de senaste matcherna gjort, borde ge en del råg i ryggen att laget lyckades vända detta mitt under matchen. Med en fungerande förstafemma (och som de fungerade!) kan vi sikta mot toppen igen.
Bra också att förstafemman nu var så bra att Challe rimligen aktar sig för att spräcka den igen. Tenkrat och Jonte är till syvende och sist lysande hockeyspelare, vore bra om de får en någorlunda konstant omgivning att jobba in sig i. Även om de båda misslyckades med en del igår fanns ändå goda intentioner, kan bli riktigt bra med tiden. Får vi en andra- och tredjefemma med (fungerande) topplirare i varje kan det räcka långt.
Hoppas Johan Andersson siktar på en lång karriär i klubben. Nu när Robban rimligen sjunger på de sista säsongerna är han en fullgod ersättare till Robbans kämparroll. Täcka puck med plytet och sedan vilja teka efteråt- det skickar finfina signaler!
Blir intressant att se hur ett nyvaknat lag tar sig an ett DIF som verkar riktigt bra just nu. Kan bli bra match på 9:an på lördag!
Kerstin_k: Jo, det är lite festligt. Efter en förlust är det sida upp och sida ner med analyser av exakt varför laget är så inihelvete usla och ingen sten lämnas olyft. Vid vinst är det mer staccatoinlägg av typen 'bra!'. En eloge dock till alla som lyckades neggofokusera på att Hedström fick slå och sedan missade en straff. Stilpoäng.
Nu laddar vi om och hoppas på att det inte dröjer allt för länge innan vi får lätta på trycket igen. Har själv ett par vinklingar på Challes bloggande som jag längtar efter att få redovisa. Må laget spela som krattor snart.
...så är det riktigt roligt att se reaktionen här innen vid seger kontra förlust. Jag skrev ett inlägg igår efter matchen. Det ligger kvar på första sidan, hur ofta hade det hänt om man hade förlorat? Aldrig.
actionleif: Ja självklart Björn så när någon ringer och säger att jag ska vara med i sändning om 20 sekunder så ska jag ju springa direkt och logga in på hockeysnack så att alla får veta.
Men eftersom actionleffe är sen på tangenterna så kan jag väl berätta vad som hände:
Först fick jag veta att jag var deras typ 8:e eller 9:e val till telefongäst så de var ganska desperata. Sedan så frågade de om klacken, matchen och Challes nya femmor.
Jag sa att jag hoppades att klacken skulle vara extra tänd nu då det gått lite tungt. Jag sa att jag förstod Challes tanke om att sätta ihop finnkedjan igen och jag sa även att jag tror att vi vinner.
JimmyH: Jaha ja... Ja men jag får väl passa på att tacka för att fick slänga bort en timme av mitt annars så meningsfulla liv på pepparkaksprat och hurtmusik.
actionleif: Frågan borde väl i så fall vara hur jag hinner med mina universitetsstudier då jag bloggar och gör det jag gör i supporterklubben. Supporterklubben är ju inte min huvudsyssla direkt.
actionleif: Det värsta är att behöva lyssna på Radio Guld nu under tiden. Tråkigare än att lyssna på "Vaken i P3 och P4" på nätterna, trött, innehållslös och könlös radio.
T T: Själv förstår jag inte att Jimmy har tid att blogga åt ST, borde inte han sitta och jobba med tifo, ramsor eller andra uppgifter inom supporterklubben?
Fet-Ecke: Håller med, inte mitt band direkt. Därimot blev man salig då man fick se att Springsteen spelar på ullevi den 4/7 2008, biljettsläpp på tisdag 09.00
Men först har man ju den 10/12 i Globen att se fram imot.