1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600315 inlägg · 6212 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
{9829}: Vart har du hört/sett det?

{9829}: fan oxå... verkligen inte nån man vill avvara om man ska spöa sheleftyou

{9829}: Meeeen va faaaan!!!!!! Perekele saatana 🤬🤬🤬🇺🇿

2-1 plast

Söderöver: "blomma ut" kanske känns lite fel om en spelare som är i slutet av karriären

{9829}: Därför Sagranden inte spelar med J20 ikväll idag då kanske?

Kommer det ner några rövhattar från Zerovolt-land ?

Rönnelöw extraback, Erixon fullt förtroende, Jonte skadad. Ikväll blir vi krossad.

{10473}: Sagranden spelade inte med J20 senast heller.
Måste vara skadad.
Därför Bergendal var extra forward senast.

Synct: Ja men den där Kapanen vore ju rätt välkommen trots allt..

Och Ja, allt annat än torsk ikväll vore ju en bragd känns det som.

Röda Tallen: Ingen Dahlén och ingen junior som fyller i. Juel i kassen. Blir nog en stentuff batalj ikväll.

Synct: Och en kall Juel i kassen.

{9829}: Men kuken! Då ser vi inte han på några matcher då.

{10473}: Truppen känns väldigt tunn just nu, behövs både back och forward om detta fortsätter...

tjobba: Man kör som ifjol och som man gjorde med Rautio, slänger in Juel i svåraste möjliga matcherna på förhand, speciellt under dessa omständigheter.

Synct: Man kan inte annat än tycka synd om Juel. Men, men, vi får hoppas på ett mirakel.

FH - avdammad: Kan tycka att vi borde kunna stå upp bra ändå även om Dahlén saknas, samt ett målvaktsbyte. Vi kan ju inte falla igenom enbart på grund av det. I längden blir det såklart tufft, men en match måste vi kunna hantera.

FH - avdammad: Mina vänner, det ska spelas om det. Håller dom sig till spelsystemet så kan det bli riktigt jämnt.

Per HApps: Stötte på några strö-SAIKare på min väg in i arenan. Ingen aning om ngn samlad större resa.

{10473}: ja, faller vi ihop av att det saknas nån spelare så blir vi i bästa fall bara ett mittenlag.

Det finns matchtråd.

FH - avdammad: Upp till Juel nu då! Får han samma hjälp som JJ på hemmais så är förutsättningarna goda!
LHC kunde ju slänga in Myrenberg utan bekymmer..

{469}: som Myrenberg spelade i torsdags trodde jag han var deras 1a målis. Jag har ju noll koll nu för tiden. Hoppas Juel är spelsugen för vi har inte råd att bjuda på något ikväll

Dahlen skadad .... När var hur varför ???????

Andersson: När: Värmning i morse. Var: SCA Arena Hur: Smäll mot Axeln. Varför: Vet ej, otur kanske?

OlliJanne: Ja precis. Mycket går att säga om målvaktssituationen senaste åren.

Men Juel är absout inte en dåkig målis. Snarare så kan han utmana Johansson när han är i ett stim.
Det visade han om inte annat i Oskarshamn, i ett försvar som släppte hutlöst med chanser bakåt.

Dock så tycker jag Juel bör få chansen att stå nästa match med om han gör en bra match idag!

{469}: De får verkligen hoppas att han spelar riktigt bra ikväll för han e ju släkt med jag på långt håll kanske han känner på sig att jag har koll på va han gör!!!! (Lite ironiskt sagt)🇺🇿🤠😎

JonteD: Å inatt är det dags för Kappis igen. Går vinge m Heineman och Dvorak som center i 4:e

Gorkyman: ”Kappis”? Men för helvete, kan vi försöka hålla någon slags nivå? Han är inte en tvååring som försöker lära sig att gå.

Simmalugnt: hahahaha!

I natt går El Chaponen vinge i 4e

Får se hur det går!

Ganska sjuk känsla att glädjas åt framgångar men önska på flopp…

Söderöver: "Ganska sjuk känsla att glädjas åt framgångar men önska på flopp…"

Hade det varit Jonte eller Hållander t.e.x hade jag önskat jävligt mycket lycka, men vafan, OK har inte gjort en enda match i Timrå, inte någon man känner för på samma sätt direkt. Vill bara ha hit han. Hoppas inte tar en plats och spelar med oss i år, han kommer få sin chans igen!

I avdelningen gamla matchprogram dyker vi idag ner i ett antikt sådant - Wifsta/Östrands IF - Hammarby IF från säsongen 1965/66, vilket var den allra sista säsongen innan laget i alla våra hjärtan bytte namn till Timrå IK. Bland Timrås spelare finner vi bl.a Inge Hammarström (som här spelade A-lagshockey som 15-åring) och Jan-Erik "Biffen" Nilsson.
Uppladdat:

500x0-1000001692_0.jpg

500x0-1000001693_0.jpg

500x0-1000001694_0.jpg

500x0-1000001695_0.jpg

500x0-1000001696_0.jpg

500x0-1000001697_0.jpg

500x0-1000001698_0.jpg

500x0-1000001699_0.jpg

500x0-1000001712_0.jpg

500x0-1000001713_0.jpg

Simmalugnt: OK, låt oss kalla honom Kippis istället, vilket blir Skål på finska.

Rip Kirby: Underbart. Förr då det var bättre och Anderssons i Sörberge hade ett femsiffrigt telefonnummer och sålde såväl hockeyklubbor som slipade skridskor...

Luleå annars då?

Bevisligen stabila.

Jag hade verkligen inte satt dom på den position dom har i tabellen efter typ 10 omgångar.

Kommer dom hålla ut hela säsongen?

Vad gör dem så starka?

Bromé som lyckats ligga - även hos Luleå eller?

Ser att Lundin varit nyttig och bidragit med lite poäng.

Hoppas han får en bättre lön än i Timrå.

Han är värd framgångar efter sin insats hos oss.

Han gav järnet några år.

Är det laget som ger Luleå deras framgångar?

Redax 2: Det blir kanske inte intressant men lite roligt (alternativt någon form av kult) att se om och isåfall hur många av de företag som agerade sponsorer där och då också gör så idag. Vi tar väl sida för sida, helt enkelt. Om bilder/information finns på varje företag, länkar jag till detta nedan.

AB ALNÖ MEK. VERKSTAD - verkar inte finnas kvar idag

DOMUS Timrå. Byggnaden finns kvar. Butiken, om än i kraftigt omgjort format, finns också kvar. Dock så går man under namnet COOP sedan ett större antal år sedan. Men även DOMUS, eller "Dompan" för oss infödda, tillhörde liksom COOP konsumentföreningen. Jag minns hur min kära mor sparade kvitton för att kunna få återbäring varje månad haha

Bergsåkers Travbana - kör på som vanligt

F:a Ljus & Kraft/ Baw & Sjökvist - Här finner jag först när jag söker B&S att det var ett företag som ägnade sig åt fönsterputs och glasinsättning. Finns inte kvar.

bil & buss - jag hittar ingen info om någon verksamhet i Timrå kommun, men i Sundsvall hittar jag en länk till en sida på Facebook.

ICA Hallen - hittar ingen info, men gissningsvis var väl företaget säkert föregångare till det ICA som fnns när jag växte upp i kommunen. Ett ICA som senare skulle heta ICA Maxi och senare byta namn till det Willys vi har idag.

Shell Servicestation Timrådalen och Stavreviken - båda har gått ur tiden sedan lång tid. Själva byggnaden i Timrådalen finns kvar, men det är ingen verksamhet där sedan några år. En biltvätt har funnits där bl.a.
Det var många år sen jag hade något ärende ut till Stavreviken, men jag tror och gisar att den byggnaden är riven? Karl-Einar Omberg står som företrädare och han träffade jag i ett visst sammanhang ett flertal gånger. Jag känner inte till om han lever eller inte, men han var gammal redan då (tidigt 80´tal).

Stadshusrestauranten. Finns kvar men heter Stadshusrestaurangen. En klassisk restaurang helt enkelt.

Riksbyggen. Finns kvar, men på annan adress.

Fridhems möbler - Sundsbruk. Föregångare i just den lokalen var Skönviks Folkets Hus
Jag tror att många minns möbelföretaget främst från när man fanns i Birsta under ´70- och ´80-talet - då närmsta granne med det gamla IKEA Huset (idag Birsta City)
www.facebook.com/GamlaBilderFranSundsvallMedOmnejd/photos/fridhems-m%C3%B6bler-i-sk%C3%B6nvik-1968bilden-tillh%C3%B6r-sundsvalls-museums-fotoarkiv/382222548628943/
www.moblerasundsvall.se/sv/om-oss.htm

Indalshus AB - finns inte kvar

Vivsta Kondis - avvecklat 1976.

Fliesbergs SPORT - Sundsvall. Verkade i sportbranschen från 1940 till år 2014. De hade under dessa 70 år skaffat sig en gedigen kunskap som de gärna delade med sig av till sina kunder.
Försattes i konkurs 2014.

Bergeforsparken. Ett dansställe där man hängde mycket under andra halvan av -90-talet och några år in på -00-talet. Finns kvar även idag.

S. Nyqvist Möbler. Bygger och tillverkar möbler än idag.

Timrå Tryckeri - avvecklat.

Olssons Herrekipering - En byggnad som står kvar men här är det restaurang idag. Herr Olsson är avliden. Oklart vad som hände med företaget.

Svenska Handelsbanken Timrå - Kontoret stängde 2021.

Åbergs konditori - Öppnade under 1950-talet och stängde gisningsvis på -70-talet.

Timrå Bilskrot, Fagervik - Oklart öde där.

ICA Anderssons Sörberge. I folkmun, enbart "Anderssons". Det räcker så, alla vet ;)
Oklart när man så att säga kom på banan, men när jag Googlar märker jag att man funnits i över hundra år. Stabilt! ;)

Nya AB Sundsvallspannan, Söråker - Oklart öde här.

Bilbolaget Timrå/Sundsvall/Kvissleby - Kontoret i Sundsvall finns kvar på samma adress. I Timrå hänger man också i medan man lagt ner verksamheten i Kvissle.

Thorvald Nykvists Bageri - Stängde i början av -70-talet

Timrå Svets och Montage - avvecklat under -60-talet

Norins körskola Sundsvall/Timrå - oklart öde

Skön-Timrå Omnibussar. Törs dra slutsatsen att man idag är en naturlig del av Timråbussarna som kör orterna Sundsvall/Timrå,

Timrå Simhall - Här badadeTimråborna i drygt 50 år innan verksamheten svidade om i helt nya lokaler. Man ligger numer granne med Timrå IP (eller Grytan som vi infödda känner platsen som).

Sundsvalls Röraktiebolag - oklart öde men jag chansar på att man idag går under namnet Sundsvall Rör & Montage.

Vivsta Blomsterhandel - oklart öde.

Timrå musik radio och tv - det blir ett oklart öde även här

Knaust salonger - Här finns en väldigt lång historia med bl.a hotell- och restaurangverksamhet och senare dansrestaurang. Idag finns den berömda trappan med som en del i det anrika Hotell Knaust.
sundsvallsminnen.se/fritid/nojeslokaler/knaust/

Jonssons Måleri - startade målerirörelsen i Bergeforsen 1955. 1967 flyttade han med sin verksamhet till Sundsvall och drev den fram 1993 då han gick i pension.

SAAB ANA-motor - Bilförsäljning, inget konstigare än så. Invigning i Sundsvall 1974.
digitaltmuseum.se/021016769063/invigning-av-nya-bilhallen-for-saab-ana-i-bydalen-underhallning-av-bland

SM Aluminium Sundsvall AB - Smältverket uppfördes 1942 av dåvarande Svenska Aluminiumkompaniet (SAKO) – ett dotterbolag till Svenska Metallverken.
Idag 2024 heter man Kubal, men med all rätt är man ytterst tveksamt ryskägt.

Vet inte om det är sagt här redan men nu har man hittat ett kryphål att skicka Kapanen till AHL

Rip Kirby: Älskar nördar, du är genuin. Lär belönas

{8225}: Haha tack för den utmärkelsen ;)

T T: Kimmo lär ju ha en del att säga om det. Han ska träffa Montreal på plats imorgon om jag inte minns fel och kräva en del svar

Rip Kirby: Du ska känna dig hedrad. Det skulle jag ha gjort :-)

T T: jag länkade den igår tror jag men fick svar att det finns klausul i Olivers kontrakt men det låter väldigt konstigt att ett NHL lag skulle skriva in det för enstakaspelare

Äntligen fick man vara på plats och se propagandan utspelas framör mina egna ögon. Efter en lång resa hem slog jag på matchen som lite bakgrundsmys på TVn. Efter att ha sett situationen ytterligare gånger nu så är jag ännu mer konfunderad över hur det i den officiella statistiken verkar som att man berövat Hållander på ass till sista målet. Har vi fått någon klarhet i detta? Vart hör man av sig om man har frågor eller tycker att de borde komplettera statistiken?

Erre92: Så här lät det på ST för nån vecka sen.

"Beskedet betyder inte nödvändigtvis att Oliver gjort sitt i Timrå. Han kan inleda säsongen i NHL och ändå komma tillbaka innan fönstret stänger i februari.

– Han är över 20 och det är nya matchregler. De kan behålla honom så länge de tycker att det är bra. Sedan finns det en klausul i kontrakten också om att de lyssnar på spelarens vilja, "

{469}: Exakt det jag menar. Det finns en klausul i hans kontrakt. Idag ska Kimmo träffa ledningen innan matchen mot Pittsburgh för att få en klarare bild av hur de tänker. Det är en unik situation just nu i och med att Laine ligger på LTIR men även förväntas vara tillbaka om 2 månader. Så fort han tränar med laget så kickar hans kontrakt in, och de behöver sätta någon på waiver, plus att de har 2-3 spelare i Laval de kan ta upp som redan räknas in i deras Cap-hit. Där och då blir Kapanen eventuellt överflödig i systemet.

Eugen Sandberg: det bedöms väl att han slår på Pelikanens klubba, och inte själv slår iväg pucken med eget blad.
Blir lite löjligt i det här fallet, eftersom det helt uppenbart är så att han ser till att Lander får pucken.

Men, men. Med tanke på hur överlägsen Hållander är nu kan det vara snällt mot dom andra i ligan med lite handicap.

DenRöda: Tydligen satt upp nån på waiver redan?
Detta enligt Synct:
"Habs har satt Barre-Boulet, center/vinge på Waivers, kanske inte jättebra för oss angående Kapanen."

Men med tanke på att Kapanen började i 3:e kedjan första matchen, men senast spelade i 4:e kedjan.

Visserligen med lite spel i PP och BP men ibte ett skott på mål på hela matchen?

Då finns det kanske en strimma hopp om att få se Oliver i Timrå. Men den är väl minimal.
Dock det absolut bästa som skulle kunna hända då Kapanen kan lägga allt krut som finns kvar på backsidan!

Bragd-Birger: ja alltså, jag kan ju inte hockey på den här nivån men en tydligare ass vet jag knappt om jag sett. Även tydligt att TV4-teamet upplevde det på exakt samma sätt, de räknade ju in den direkt.

Jaja, det är väl inte hela världen. Bara roligt att ha Timrå i topp!

{469}: Tycker inte man bör lägga allt krut på någon sida alls. Vare sig det är center eller back. Det viktigaste är att det blir bra oavsett. Vilka spelare finns kvar ute på marknaden i dagens läge? Ska denna spelare bara hoppa in i Jokinens system? Nardella finns tillgänglig, men bör vara svindyr. Bra offensivt och sämre defensiv. Ville Pokka finns och är som klippt och skuren för Jokinens spel, men karln är borta till mitten av december. Kan man vänta så länge? Det finns ett par spelare i AHL som kan tänkas gå över till Europa, men det är mest 28-32 år gamla nordamerikaner som aldrig spelat på stor rink, som dessutom lär kosta en del. Ska man scouta guldklimpar i Hockeyettan? Finns det spelare som hamnat på sniskan i Liiga?

DenRöda: Man får helt enkelt hoppas på att Kapanen kommer hem (tjatigt, jag vet) eller att centersidan håller sig intakt. Vi får inte heller glömma att Pilö kommer tillbaka vid årsskiftet om inte tidigare. Melander bör vara tillbaka inom en snar framtid. J20 trummar på med många duktiga spelare som kan få några matcher i A-laget denna säsong.

« · 2747305 · »