Wayne Gresky: Läser man Christers svar i Ros-bloggen så får man klart för sig att det kommer att hända saker på den fronten. Det får bara inte kosta för mycket för klubben. Har vi en f.d. bankdirektör som kan det där med ekonomi och har de rätta kontakterna, vilket man kan beskylla Christer för, så är det bara positivt. Hur man än vrider o vänder.
Wayne Gresky: Ingen med förstånd är anti till det hela, men det är väl inte konstigt att folk reagerar på ert sätt att dra igång det. Klart att det skulle bli ett lyft för hela regionen på de flesta plan men det är kanske inte så lätt att genomföra. Det finns förmodligen en hel del som sätter käppar i hjulet och det är väl framförallt gällande avtal för nuvarande arena och kapitalfrågan som är de största.
Per HApps: En ny arena i Birsta känns som en lika avsides placering som den nuvarande i Sörberge, med skillnaden att det inte är nära för någon. Birsta-kompromissen (en kvarleva från fusionsåren?) är just en kompromiss, inte ultimat på något sätt.
Om TIK ska bygga nytt på annan plats är Sundsvalls hamn det ultimata. Modo Hockey har visat att placering, komfort och attraktionskraft är av avgörande betydelse för att locka ny publik.
Fick jag bestämma skulle Timrå locka 10 000 stående åskådare till varje match. Och man skulle bara sälja korv och kaffe i pauserna. Så blir det aldrig igen. Utvecklingen går blixtsnabbt!
Vad säger ni om det här framtidsscenariot 2017? Timrå och Sundsvalls kommuner har slagits ihop (med tallvapnet som kommunlogga, vilket Kenneth Westberg en gång föreslog). TIK har en arena i inre hamnen med en kapicitet av 8 500, mer eller mindre utsåld varje match!
Timrå IK som organisation hänger med bra idag, och imorgon. Men för framtiden är just arena-biten (placering, utformning) av avgörande betydelse. Där kan man säga att Modo redan är "klara". Timrå har däremot en del att fundera på.
Ska det byggas helt nytt på ny plats? Hur mycket ska isf investeras i nuvarande arena?
I dagsläget kan vi dock glädjas åt att vi har landets bästa arenarum (läktare, gryta, akustik!), och det är inte fy skam.
Att skapa resurser för föreningen är a och o för överlevnad. Och det det hela mynnar ut i är upplevelsen i ishallen; spelet på isen och publikens inramning. Kring läktarkulturens utveckling finns det också en del att fundera kring. Men det är en annan historia.
Kongo: säger så här jag, om det är en arena i sundsvall som blir avgörande om vi ska vara topplag eller ej så röstar jag faktiskt för en arena i sundsvall.
Snoop: Håller med även om vi från H-sand får längre att åka så skulle det nog vara optimalt med en centralare placering....dock tycker jag vi har en rätt bra arena nu också..lite trångt i gångarna men fantastisk närhet till isen som ger rätt hockeykänsla..
Vad vill vi med Timrå IK? Ska klubben expandera, sportsligt o ekonomiskt? Vill vi att Timrå ska vara en klubb som kan konkurrera med övriga toppklubbar? Om svaret är ja på de frågorna så kanske man måste se mer vidsynt på detta med var arenan ska placeras.
Men det är ju inte aktuellt nu, vad jag förstår, utan det kommer väl kanske bli aktuellt när jag sitter i rullstol o inte längre vet vad jag heter.
Hahl Bundy: På sikt tror jag det finns väldigt lite alternativ till en arena placerad centralt i Sundsvall. Bra för min del och skulle nog ramla in på betydligt fler matcher då faktiskt. Det enda dilemmat egentligen i den frågan är ju stenen om att Timrå IK kommer att spela i Sundsvall då...fair trade och skicka Sundsvall hockey till Eon? :)
JimmyH: Jag håller med dig ang. din blogg om arenorna. Ska Timrå IK bygga en ny arena inom en överkomlig framtid, så tycker inte jag att ska dom bygga arenan i formatet som Swedbank, läkerol arena o dom du klassificerar från plats 5-8.
Närhet till rinken o trycket från läktarna bör prioriteras.
Messiah: Skönt att någon tänker som jag. :) Det här eviga gnällandet på e on känns tröttsamt. Jag har fullt förtroende för de ledande personerna i Timrå IK.
Jag bor i Sundsvall och håller på Timrå, många många gör det. Jag tycker tom att det är kul när det går bra för MoDo, även om det omvända inte verkar existera.
Visst vore det kul om Timrå spelade i centrala Sundsvall, men jag tror helt enkelt att Sundsvalls politiker är för tröga för att få något sådant att hända. Tyvärr. Iallafall ännu på ett tag. Man är allt för engagerade i hur f-n man ska göra för att gräva ner järnvägen som kommer att knipsa av centrala sundsvall i två skilda delar om inget görs.
Allt som allt så tror jag att taktiken att skynda långsamt är bra. Timrå är rätt färska i elitserien om man jämför med de andra lag som byggt stort och nytt (Bortsett Linköping och Leksand). Intresset för hockey är heller inte lika utbrett som i säg övik. Men det beror väl på att många som håller på Modo gör det för att det var det närmaste som fanns under en lång tid. De som fortfarande kommer ihåg när Timrå var en elitförening förra gången är över 40 idag. Klart det har inverkan.
Jag hoppas bara att timrå blir ett stabilt elitserielag och att det nya riksintaget till hockeygymnasiet faller väl ut. Behövs en Melinder där för att TIK ska bli bra över tid..
Jag hoppas helt enkelt att både ledning och supportrar lär av kenta och är ödmjuka inför uppgiften och andra lags supportrar..
Har läst alla inlägg om en ny arena och var den ska ligga. Har funderat lite på en arena i hamnen. Visst kanske man lockar till sig margianlåskådaren men köper de årskort? Hur blir det med parkeringsmöjligheter för de som bor utanför centrum. vad kommer ett årskort att kosta jämfört med säsongskort på canal+?
Parkeringar runt hamnområdet idag är väl rätt begränsade men visst man kan parkera på Norrmalm, parkeringshus, Fisktorget. Kommer det att gå hockeybussar från Härnösand, Söråker, Timrå, Njurunda, Ånge, Stöde, Matfors m.m. även i fortsättningen? Kommer familjer att använda dessa i så fall?
Blir det 7000 åskådare när SSK kommer på besök bara för att arenan ligger i hamnen? Jag tror inte det men kan ha fel...
Jag tror att en anledning till att vi inte fyller arenan idag (förutom Modo-matcherna) är vad det kostar att gå på hockey jämfört med vad det kostar att se alla matcher hemma och borta på canal+ , hemma i soffan, utan köer till toan m.m. Om inte Tv sändningarna fanns så hade publiksnittet varit högre.
jag själv lägger ut över 9000 kr /säsong(2 platser) för att se hemmamatcherna medans grannen väljer TV-soffan och åker utomlands istället. Det är ju hur man prioriterar sina utgifter...
men visst vill jag ha en ny och större arena med fler restaurangplatser, fler pubar, fastfoodrestauranger och fler toaletter men frågan är ju bara var den ska ligga eller om man ska bygga om befintlig. Jag tror att det är som med Birsta City - har man nåt att erbjuda så kommer folket och då spelar det ingen roll om det är 1 eller 1,5 mil från centrum.
Klart är att Timrå måste hänga på arenahysterin på ett eller annat sätt
Tant-Gert: "Intresset för hockey är heller inte lika utbrett som i säg övik."
Vad lever du på för planet? Innan arenaboomen drog Timrå strax under 5 000 i snitt. Klubbar som Färjestad (3500), HV(4000) och Modo(3500) var betydligt sämre. Så det där stämmer inte. (Obs, siffrorna ungefärliga, tagna ur huvudet.)
Jämför man publiksnitt för de gamla arenorna har Timrå ett bättre utgångsläge.
Kongo: Du ser, jag har inte riktigt koll på hur det var innan säg år 2000. För innan dess hade jag inget direkt hockeyintresse förutom att eventuellt följa slutspelet och definitivt finalserien. Jag tyckte det var kul att Samuel Påhlsson från lilla ånge fick spela i elitserien osv. Det jag menar är bara att det nog finns ett glapp i intresse mellan generationer till skillnad från tex övik där man spelat i elitserien mer eller mindre konstant de senaste 25 åren. plus att det faktiskt inte finns så mycket annat att göra i övik än att kolla på hockey och fiska.. (de har ju faktiskt el-giganten nu, det glömde jag. förlåt)
Kongo: Jag kan ju bara utgå från det jag upplever själv. I min bekantskapskrets var det inte en kotte som brydde sig nämnvärt om Timrå före säg 1998. De som brydde sig mest och först var de äldre som hade någon relation till Timrå innan, 40 och 50-talister som kommer ihåg 60-talets Timrå. Mitt eget intresse började spira kring millennieskiftet och sedan dess har intresset bland mina jämnåriga ökat, men att jämföra det med hur det är i övik går inte. Där är, än enång som jag uppfattat det efter att ha vistats där en del, intresset mycket bredare och mer omfattande. i mina ögon. Men jag kan ju ha fel, vad vet jag.
Kongo: Varför? Jag undrar varför? Kollar du istället inte upp de korrekta siffrorna istället för att skämma ut ditt huvud på det här sättet. Ska du jämföra publiksnitt så får du väl göra det säsong för säsong? Du kan inte jämföra Timrås siffror 2003 med MoDos 1989. Ska man generalisera kan man säga att Färjestad, MoDo och HV haft ett snitt på drygt 4000 åskådare innan de skaffade nya arenor medan Timrå hade några hundra fler.
Kollar man för övrigt igenom alla matchresultat via maratontabellen så går det att räkna ut publiksnitt sen Timrå var i elitserien förra gången! 77-78 hade ni ett publiksnitt på 2511. MoDo hade ett snitt den säsongen på 4381. Så skillnaden i publiksnitt var väl ungefär den samma då som idag.
Tant-Gert: En fråga till dig som inte är menat som något negativt; men hur gammal är du? I min bekantskapskrets (30 åringar) så har de flesta koll på Timrå även innan 1998. Sen är det väl självklart att ett lag som Modo, som har spelat i elitserien i väldigt många år har fått en större genomslagskraft hos ej hockeyintresserat folk. Anledning stavas: Media. Vare sig du medvetet har läst artiklar eller tittat på sporten, så har ju hjärnan registrerat informationen.
Klart media inverkar. Jag har inte försökt förklara varför det är som det är, bara konstaterat att det vore att ljuga att säga att det i min bekantskapskrets funnits något större intresse för Timrå innan de på allvar var och nosade på elitserien. Det jag själv kommer ihåg var bråken kring ST-hockey, annars kunde jag inte i mitt liv förstå vem som var intresserad av hockeyallsvenskan. Det fanns helt enkelt andra saker som intresserade mer. Nu kan det ju vara så att jag levt inuti en bubbla och inte alls representerar genomsnittet i min åldersgrupp. Sen är det väl något lite ofint över att öppet medge att jag inte fick mitt Timråpatos med bröstmjölken som jag förstått resten av skribenterna här inne fått (om inte ännu tidigare).
Vad menar du egentligen med "koll på Timrå redan innan 1998"? Koll som i namnge de olika tränare och ledande spelare som lirat i klubben under 90-talet? bevittnat lejonparten av matcherna på en säsong? diskutera timrås insatser med skolkompisar/jobbarkompisar dagligen? Känna det lite som om någon lägger en våt filt över tillvaron när timrå spelar oinspirerat och förlorar en fyra fem på raken? Jag hade inte detta förhållande till timrå innan sent 90-tal - tidigt 2000-tal.
Wayne Gresky: Tack Wayne Gresky. Synd att jag inte hade dig till hands när jag skrev inlägget. Det jag tog ur minnet var att en genomsnittlig seriematch i Karlstad och Övik drog omkring 3,5 tusen pers, dito i Jönköping kring 4. Min poäng kvarstår.
Och även du förstår att ett lag drar mer publik i toppstrid än på dekis.
Tant-Gert: Nja, alla var väl inte lika fanatisk som jag (1440 mil på en säsong i div 1). ;P Men dom som var med på den tiden, var så pass intresserad att dom hade koll på vad som stod i tidningarna dagen efter matcherna iaf. *ler*
Maggan: sen kan det ju vara så att med dig i bekantskapskretsen var det väl omöjligt att inte ha koll på timrå med tanke på ditt stora engagemang.. :)
Jag vet inte hur jag hamnade på det här villospåret, men jag får väl dra mig tillbaka från diskussionen då det känns som jag inte har något att tillföra.
Hahl Bundy: Jag kan bara säga att den dagen är jag inte längre bosatt i regionen (Sundsvall/Timrå) om frågan om en sammanslagning blir aktuellt. För då blir jag "statslös". För mig är det en fråga långt mer än utöver hockeyn. Jag har min själ, mina rötter och min identitet i Timrå. Att förvndla detta till ett gigantiskt Sundsvall är mig vida främmande och fullständigt otänkbart. Därtill är stoltheten alltför stor och påtaglig.
Gärna gränsöverskridande samarbeten och dialoger. Men aldrig någonsin en sammanslagning. Det får för i helvete finnas en gräns för vad det tar. Det är som Kenneth and Knutters sjunger, "vi skall ha våra bågar kvar, det finns en gräns för vad ni tar". Om man likställer Timrå med en vaxad och nypolerad MC där kromens list blänker så förstår ni vart jag vill komma.
Jag kan aldrig någonsin respektera Sundsvall fullt ut eftersom den staden är tecknad. Det bara roffar åt sig och ger ingenting tillbaks. De höll t.o.m. på att stjäla epitetet "Norrlands huvudstad" utan saklig grund ifrån Umeå. Förjävligt.
Det är så våldsamt avundsjuka på vad andra lyckas åstadkomma att de bara stor och gapar mållösa med byxfickorna och blickarna tomma. Dög vi inte under epoken i Division 1 så duger vi inte nu heller. Det får väl torka sig själva i rövarna och skapa något eget livskraftigt och mer beständigt och inte ägna sig åt fräcka "smash and grabs"-kupper mitt framför näsan överrumplade människor som inte fattar vad som hänt långt senare när chocken äntligen lagt sig!
för att förklara min bakgrund så på min fars sida är jag Timråbo innan Timrå ens fanns. Då vi sökt bakåt och är vid mitten av 1600-talet fortfarande från regionen som idag är Timrå kommun. det borde kvala in mig tycker jag (själv hävdar jag egentligen Söråkersbo och har länge velat upprätta en egen stat och bryta mig ur sverige helt och hållet). Själv är jag idag sundsvallsbo av rent praktiska skäl och lär väl så förbli ett år till eller två.
För mig handlar en flytt om vad som är bra för Timrå IK och inte att Sundsvalls kommun ska "roffa" åt sig något. Om det är det bästa för TIK så vore det generalfel att inte flytta. Jag håller med om att det känns lite konstigt att säga TIK spelar i Sundsvall. Men samtidigt så kan man inte bortse från fördelarna med det bara för att man tycker att det var fint och det funkade på Strimmas tid. Utveckling sker vare sig man vill det eller inte oh då kan man antingen följa med eller finna sig i att bli överkörd. Jag personligen vill inte att TIK ska bli överkörda och om en hamnarena är bäst är jag inte kompetent till att avgöra i slutändan. Men en tro och en åsikt om det får jag nog ha ändå tror jag :)
Per HApps: Och med det menar du att vi Timråbor bara skall finna oss i att bli Sundsvallare utan protest. Nu har du blivit skvatt galen och alldeles åt h-e för globaliserad. Went back to the roots now, don´t since!
ÄlskarTIK: Börja göra lite mål nu då för f-n HV. Skulle inte förvåna mig om dom där "praktarslena" tar stryk av skitgänget från Linköping, som alla s.k experter skriver upp till skyarna. Om HV gör sin sak, så knappar ju TIK in tre "pinnar" på LHC. Skärpning HV.
Och helt apropå Ros... Han har uppdaterat sin blogg en aning och rättat till en detalj (ett visst namn) och det trots att han alltså var så påläst från första början:
"En sak är och kommer att vara i världsklass i Timrå. Kjell Åke Tjernström - presschefen. Han är ödmjuk, snäll och bäst helt enkelt. (Uppdaterad)"