Robban74: Det är lite som att spela tennis mot en garageport. Allt man säger studsar tillbaka. Det är väl klart som fan att det var en olyckshändelse igår också.
Logiken är simpel. En spelare som Sanny, Ledin, Ward eller Kåberg (för att nämna några fler) spelar så mycket mer fysiskt än övriga. Det händer mer kring dom, de orsakar mer skada än en "normalspelare". Samtidigt delar de ut dubblet så många regelrätta tacklingar. Men det är alltid lättare att komma ihåg de dåliga tacklingarna.
Om du tänker efter ordentligt på de gånger du har sett Sanny lira. Är det övervägande fula grejer han gör? Eller kommer du bara inte ihåg den där bröstvärmaren som hela publiken gick igång på?
För en spelare, som enligt dig, endast spelar för att skada har Sanny relativt få utvisningsminuter. Ifjol skrapade han ihop 88 Minuter. Året innan 83. En säsong har han knåpat ihop över 100 minuter. Jämför det med Wards 273 minuter ifjol och 278 minuter året innan. Jämtin lyckades skrapa ihop 150 minter ifjol och Ledin fick sitta 148 minuter i fel bås. Som synes sitter Sanny väldigt lite i utvisningsbåset jämförelsevis. Vilket torde innebära att han följer reglerna till en högre grad än tidigare nämnda spelare? Eller hur? Domarna måste ju uppenbart tycka att han spelar mer schysst än de jag har jämfört med? Ändå är det Sanny som är skurken, som är oschysst och spelar medvetet fult. Visst, utvisningsminuterna säger inte allt. Men det ger en fingervisning om hur ofta spelarna inte lyckas hålla sig innanför de givna reglerna.
Kerstin_k: Tilläggas bör att utvisningsminuterna inte säger något om vad de är utvisade för. Men icke desto mindre visar de huruvida spelarna har en benägenhet att överträda de regler som gäller eller inte.
Robban74: Hmmm, har du nåt emot Timrå spelare? Din historik talar för det iallafall...
"Anmälan.... Är det någon mer än jag som tycker att man borde anmäla Timrås Per Styf för tacklingen av Janne??? Vem som helst får ju anmäla till diciplinnämnden och jag är jäkligt sugen på det... Robban74 @ Gävle 2002-01-14 15:53 "
Robban74: Blir mer och mer konfunderad i mina försök att förstå varför du och många andra Brynäsare är inne i Timrås bok och spyr galla över händelsen. Vore det inte bättre att fråga Sanny själv, skulle inte tro att någon här inne kan få detta ogjort.
Sedan är det väl inte så konstigt att man som supporter beskyddar "sin" egen spelare oavsett om det var meningen eller inte. Vilket jag inte tror det var.
Skall man vända på det så var det säkert mera "avsiktligt" av er nya finne att skada Sanny då han gav sig på honom, men det spelar säkert ingen roll för er.
qwertas: Hänt är hänt som det brukar heta...nog ältat om det. Om vi nu säger att Kankaanperä hade kört över Sanny så tror jag nog att det hade blivit ungefär samma scenario från eran sida eller hur?
brynästigern: Ja, vi i Modolägret skulle nog ha reagerat på samma sätt då som nu, med lätt förvånade tankar. Jag är Modo-supporter men kan inte låta bli att påverkas av alla upprörda känslor på grund av denna tackling.
Kerstin_k: I denna diskussion har jag inte gjort några som helst jämförelser med Kåberg, Ward eller Ledin mot Sanny. Jag har inte sagt att han endast spelar för att skada. SAnny är även en mycket duktig hockeyspelare, annars skulle han inte spela i Elitserien. Problemet med han är att han är oberäkelig i närkamps och tacklingssituationer. Han tacklas ofta och oftast rätt, men tyvärr så händer det mer ofta än med andra att dessa tacklingar tar fel. Om det är på grund av taskig tajming, trög kopplingsförmåga eller på bristande respekt på motståndare finns olika meningar om. Timråsupportar har en - många andra har en annan. Utvisningsminuter innehåller ALLA utvisningar även de spelförstörande som hooking och holding. Min bedömning är att Sanny är överrepresenterad när det gäller utvisningar som crosschecking, boarding, charging etc. dvs när han tacklar motståndare på ett felaktigt sätt.
Mappe: aa och Pyörälä och Hahl verkar spela bra hittills, Koskinen är med i poängprotokollet också, de var han ju även mot SaiPa och de är kul för han.
qwertas: "Sedan är det väl inte så konstigt att man som supporter beskyddar "sin" egen spelare oavsett om det var meningen eller inte. Vilket jag inte tror det var".
Det är det som skiljer oss hockeysupportrar - Vissa är så infernaliskt enögda och kan aldrig erkänna att någon i det egna laget gör fel. Vi andra kan erkänna om vi gör fel.
fighter: aa de skulle inte sitta helt fel med en vinst efter 2 lite halvdana matcher mot Leksand och Brynäs, men 40 minuter är mycket så bara hoppas dom åker griller och tar en seger :)
Robban74: Fast är det inte där du klankar ner på oss? Finns ju ingen här inne som tycker att det var bra gjort av Sanny att bjuda på en knätackling. Finns ju ingen här inne som försvarar att han skadade en annan spelare. Det hittar du inte så långt ögat når.
Däremot försvarar vi honom för påhopp i stil med att han endast är ute efter att skada. Där skiljer sig våra åsikter. Men vad är det som säger att du har rätt? Är det för att du inte håller på Timrå? Det är ju din subjektiva uppfattning om spelaren ifråga, och vad gör den mer rätt än min uppfattning om samma spelare? Du ältar ju hur du uppfattar honom, vi försvarar honom med vår uppfattning.
Är inte du lika enögd då, som vägrar att inse att det faktiskt kan ligga lite i våra tolkningar och uppfattningar?
Kerstin_k: Nä det kanske är någon som försvarar att skadade en annan spelare, men vissa har ju påstått att Brendl inte tog emot "tacklingen" och vek undan och på så vis fick han indirekt skylla sig själv. Sanny hade ju inte gjort nått fel ! Jag sa det förut och jag säger det igen... Hade det varit NÅGON annan spelare i Timrå som gjort det på motståndaren har jag kunnat ta förklaringen att det var en olyckshändelse. Men när det är Sanny som är inblandad så är risken uppenbart stor att hans baktanke med tacklingen inte är OK. Eller så är det kanske så att han är för dum för att fatta vad som kan hända om man tacklar som han ibland lyckas göra.
fighter: Jag måste säga att Lill-Pebben har överaskat mycket positivt hitills. Hoppas att han kan fortsätta att producera även i ES. Det skulle vara gott att se hur herr Ahdrian försöker försvara sig i GP när arga och besvikana vf-supportrar vill han hans huvud på ett fat senare i vinter.
Robban74: Jag tar för givet att du läst inlägget i Brynäsboken som tar upp att domarkåren utsåg Sanny till årets spelare under fjolårssäsongen. Det rimmar inget vidare med vad du verkar vilja påskina.
Dream Team: Jasså... han slickar röv på domarna ! Han kanske har bra respekt för våra rättskipare då - snyd att han inte har det för moståndarnas huvuden och knän.
Robban74: Men nu får du väl ta och skärpa till dig. Du kommer här och påstår att vi försvarar Sanny, och att vi både är partiska och enögda. Hur är det ställt där själv, egentligen?
fighter: ja de va ju så klart inte så bra, men målmässigt har vi ju ett bra överläge och fortsätter dom att åka griller och så så tror jag att denna matchen blir seger för oss :P
Mappe: Fast mot SAIPA såg han stel, obekväm och tung ut. Nu har jag inte sett honom under Clas Ohlson cup. Antagligen har han kommit upp lite i tempo. Blev faktiskt imponerad över honom redan ifjol. Han gjorde bra ifrån sig när han fick chansen. Finns absolut mer att ta av där. Men då får det inte se ut som mot SAIPA.
Robban: Inte utan att man börjar fundera efter alla BIF inlägg: Är Modoiter trevligare o mer sansade under huvudsvålen än BIF:are? Med tanke på dom jag känner så är svaret konstigt nog Ja!
Tycker Tant Kerstin uttryckte i sina inlägg det hela mycket klokt, vist o förståndigt en del saker men tyvärr är en del BIF:are väldigt trångsynta i sin syn på saken. Enough said.
Hahl Bundy: "Tant Kerstin" var väl kanske att överdriva ett nick men det var inte meningen, eftersom jag tycker att han har allt i behåll under kepsen. I´m so Sorry Kerstin K.
Logiken är simpel. En spelare som Sanny, Ledin, Ward eller Kåberg (för att nämna några fler) spelar så mycket mer fysiskt än övriga. Det händer mer kring dom, de orsakar mer skada än en "normalspelare". Samtidigt delar de ut dubblet så många regelrätta tacklingar. Men det är alltid lättare att komma ihåg de dåliga tacklingarna.
Om du tänker efter ordentligt på de gånger du har sett Sanny lira. Är det övervägande fula grejer han gör? Eller kommer du bara inte ihåg den där bröstvärmaren som hela publiken gick igång på?
För en spelare, som enligt dig, endast spelar för att skada har Sanny relativt få utvisningsminuter. Ifjol skrapade han ihop 88 Minuter. Året innan 83. En säsong har han knåpat ihop över 100 minuter. Jämför det med Wards 273 minuter ifjol och 278 minuter året innan. Jämtin lyckades skrapa ihop 150 minter ifjol och Ledin fick sitta 148 minuter i fel bås. Som synes sitter Sanny väldigt lite i utvisningsbåset jämförelsevis. Vilket torde innebära att han följer reglerna till en högre grad än tidigare nämnda spelare? Eller hur? Domarna måste ju uppenbart tycka att han spelar mer schysst än de jag har jämfört med? Ändå är det Sanny som är skurken, som är oschysst och spelar medvetet fult. Visst, utvisningsminuterna säger inte allt. Men det ger en fingervisning om hur ofta spelarna inte lyckas hålla sig innanför de givna reglerna.