Hahaha du jag skulle ge många censurerade minnen hahaha gosse vilka roliga år. Var nästan bara riktiga Timråiter på den tiden i laget, hela juniorlaget ett par år syntes i målkvoten också lol. 1984/85 hade vi en medelålder på 19,6 år i laget ändå krävdes det elitserien suck.
Jaru skriva om minnen här skulle det bli censur hahahaha
gud: Ja, nu var det alltså inte CRIF utan Bergnäsets IF (Brooklyn Tigers Unga HF, numer) som Timrå mötte den här vansinnigt mörka höstdagen 1987, när ofattbara 69 betalande åskådare plus en stackars jycke befann sig i Timrå Isstadion, då god för 9 000 åskådare. Gott om platser var det..... Och till råga på allt förlorade Timrå matchen med 5-6. Sällan eller aldrig har väl hockeyn i Timrå varit på lägre nivå än under den här tiden.
Bland övriga resultat under den här säsongen minns vi som var bl.a 3-5 mot Sollefteå, också det på hemmais (1 080 på plats, otroligt nog...). Matcherna mot Sundsvall då? Ja, vi vann varsin match. vi slog dom hemma (4-3) men föll i Gärdeladan (2-5). Där svek inte publiken iaf. 3 876 pers. såg matchen i Timrå, och 2 565 gästade mötet inne i Sundsvall. Publiksnittet den här säsongen landade på finfina (?) 676 åskådare. Faktum är att vår lokalkonkurrent då trodde sig vara väldigt mycket bättre än oss. Man hade ju lyckats placera sig bättre än Timrå i seriespel för första gången någonsin. Som svar på detta ville nu Sundsvall Hockeys ordförande att Timrå IK skulle bli farmarklubb (!) till Sundsvall Hockey.... känn på den!! Rivaliteten mellan klubbarna var större än någonsin efter det uttalandet. Faktum är att funnits idéer tidigare om en sammanslagning mellan klubbarna. Detta var inte lika aktuellt efter det här... Wonder why..? ;-)
Självklart missade vi allsvenskan också. I playoff 1 slog vi dock ut Mora i två raka, men föll sedan mot Väsby (som då kom från elitserien..) i playoff 2efter att ha förlorat den tredje och avgörande bortamatchen med 2-7.
69 betalande åkådare är en alldeles fantastiskt dålig siffra. Men den beskriver på ett väldigt bra sätt de vibbar som fanns i Timrå på den tiden. Man hade ett lag som var i full färd med att komma på fötter igen efter ett -80-tal där ordet kris fanns ständigt närvarande. Man gick den här säsongen faktiskt med vinst - 60.000 kr. för första gången på mycket länge. Lagbygget började faktiskt styra till sig lite, även om det var sparbössa med det mesta. Allas vår Jocke Nilsson kom ju från AIK det här året. Tomas Gatehag, Jerry Friman och Roger Olsson var andra nyförvärv. Skytteligan vanns föga överraskande av hårsvallets okrönte konung - Joakim Nilsson på 18+30 på 37 matcher. Vem stod i mål då? Ja, kan det ha varit nån annan än Tore.....
Efter den här säsongen försvann en av de riktiga profilerna från laget, nämligen Rolle Westin. Ja, enbart för att återvända säsongen efter. Är det någon än han själv som kan ge svar på vilken klubb han lämnade Timrå för, säsongen 1988/89? ;-) (Rolle, du kanske kan ge oss fler minnen från den här tiden?)
Detta sätter i alla lägen ett väldigt bra perspektiv till hur saker och ting ser ut nu för tiden. För att ens få chans att se elitseriehockey var man då tvungen att åka upp till Kempehallen... ja, så var det, känn på den... ja, jag får en alldeles fadd smak i munnen. Hualigen!
Ja, Tomas, tiderna är sannerligen annorlunda idag...... tur är väl det!
Vi återkommer garanterat vid ett senare tillfälle med lite fler återblickar på tider som flytt, positivt som negativt. Det är med all säkerhet inte alla som ser Timrå spela idag som såg matcherna eller ens var född på den här tiden.
Själv var jag här inne på min sjunde säsong som Timråsupporter. Den första match jag överhuvudtaget kommer ihåg att jag sett med Timrå var i kvalserien 1981 där vi förnedrade Leksand med 6-0 inför 7 153 fanatiska åskådare. Varför jag var fast efter det behöver jag inte beskriva vidare... Vi avancerade ju åter till elitserien efter det kvalspelet.
Det skulle vara intressant att höra vilka som kommer ihåg sin första match man såg Timrå spela. Jag minns i vilket fall var jag allra oftast befann mig under matcherna. Eftersom att siffrorna under den följande elitseriesäsongen åtminstone till en början var väldigt höga fanns det ju ingen chans i världen för en liten palt på tio bast att se något från vanliga ståplatsläktaren. Därför gick "flykten" till den där avsatsen som då fanns på läktaren mittemot klackläktaren. Där kunde man om man var j-vligt snabb att ta sig dit, t.o.m få sitta och se matcherna. Ja, alltmedan WÖ Kalle sprang runt i ladan och sålde sina lotter.... ojojoj, det var tider det.
Nej, nu tänker jag sluta innan jag blir långrandig i onödan. Men löftet står fast när jag säger att det blir fler gästspel från gamla och (oftast) goda tider... adios så länge!
Herminator: Efter en vecka eller 2 i fält var ju tom Major Österholm riktig söt...;)
Känner att det har varit alldeles för lite hockey i denna tråd nu en stund så jag vill veta om det är någon härinne som vet när signaturen 30 gjorde sitt första o sista mål för TIMRÅ IKs A-lag..??
gud: Ahh, du menar Bosse Eriksson? Det var en stor grabb! Fick även jag hjälp av honom på KA5 på den gamla goda tiden. Sjuksysterskola och allt annat trevligt i stan ...drömmer sig bort... (c;
kerosene: Lasse Fuhrberg då? Han var väl skaplig ;-) Hade väl sin hemmabas i Ö-sund innan han hamnade i Sundsvall, sadlade om, blev assisterande tränare i Sundsvall Hockey om jag inte missminner mig?
gud: Grundström skulle väl egentligen dömma elitserien men pallade aldrig kondistestet. Hgan var väl okej, bättre än Huring iaf. Ljusår bättre än vissa elitseriedomare idag som Winnerborg
JD: Han är distriktsdomare i Västernorrlands innebandyförbund. Dömer väl så högt upp som i division 1, har jag för mig. Poffa vet säkert bättre som domarkollega!? ;-)
På tal om gamla domare. En som åtminstone hade känsla för spelet var ju Grundström. Han tyckte jag var riktigt bra (fastän man gnällde på vissa domslut).
Timrå - CRIF, det där var tider det. Folk som gnäller på dagens domare skulle vittnat Ejenberg / Ejenstam eller vafasen han hette från Östersund. Varje match med han som domare var ett övergrep på Svensk hockey.
Jisses.. Så vackert Tycho o pettsson skaldar för oss
Allt detta mörka o djupa för mig att tänka på när jag fick beskedet att Timrå IK o Sundsvall skulle slå ihop lagen..
Vilken jädra mardröm..
Eller när vi alla 69 personer och Micke Nordqvist familjs hund såg Timrå spela mot Crif (tror jag det var??) Säkert nån härinne som tom kan berätta resultatet..
pettsson: Visar i stället min kärlek till laget via en citering av Lisa Miskovsky:
True love was travelling on a gravel road I followed into darkness, defied the bitter cold As the light of my hometown faded into night I lost all my hope then, to ever make it right…
Tycho: Det finns även modern ångestladdad kultur. Jag citerar Weeping Willows, och mörkare än såhär finns inte:
My eyes stare into nothing My life has turned upside down Today I stop believing I can't see any future There's no light in the distance I been living in a castle Made of air
Thrown into nowhere Betrayed with a kiss I see no bright tomorrow There's just emptiness
I stumble in the darkness I forget to fall asleep My whole world is burned to ashes There's no thirst, there's no hunger Nothing hurts, nothing touches This time I've lost the faith in life itself
Thrown into nowhere Betrayed with a kiss I see no bright tomorrow There´s just emptiness
miiike66: Den ångestladdade tråden måste fram i detta jobbiga läge.
Tar fram en känd Per Lagerkvistdikt
"Ångest, ångest är min arvedel, min strupes sår, mitt hjärtas skri i världen. Nu styvnar löddrig sky i nattens grova hand, nu stiga skogarna och stela höjder så kargt mot himmelens förkrympta valv. Hur hårt är allt, hur stelnat, svart och stilla!
Jag famlar kring i detta dunkla rum, jag känner klippans vassa kant mot mina fingrar jag river mina uppåtsträckta händer till blods mot molnens frusna trasor.
Ack, mina naglar sliter jag från fingrarna, mina händer river jag såriga, ömma mot berg och mörknad skog, mot himlens svarta järn och mot den kalla jorden!
Ångest, ångest är min arvedel, min strupes sår, mitt hjärtas skri i världen."
miiike66: Jag kan bekräfta att du var inloggad när du skrev det där kring fyratiden i morse. Jag är ettt ögonvittne till händelsen även fast det var i skymningen, det medges.
The Big Fetto: Satan vad full och go jag måste ha varit, om det nu verkligen var jag som skrev den där dyngan. Nog för att jag ofta bara skriver en massa dynga, men vilka gör inte det i den här gb:n? Jag minns inte ens att jag satt och lekte med tangenterna i morse? Nån måste ha tjyvloggat in för inte tänker då jag stå för nåt skit jag inte har skrivit när jag inte minns att jag skrev det. Jag är "unguilty" tills motsatsen har överbevisats med mängder av CSI-undersökningar...
Medierna ljuger, politikerna ljuger, t o m barnens skolböcker far med osanning. Etablissemanget vill nämligen inte att vi ska få veta, för de är beroende av vår välvilja och därför är de rädda. Detta är berättelsen om hur en hel håkkynation fördes bakom ljuset som en del i socialdemokraternas ideologiska fulrävhåkkyspel.
I min son Emils historiebok kan jag läsa att neandertalarna dog ut för ca:30.000 år sedan. Samma skitskolbok hävdar likaledes att homo habellis hade varit utdöd i hundratusentals år dess för innan. Jag ringer till professor Kristoffer Lemke vid historiska institutionen vid Göteborgs universitet (jävla Frölundait). Även han hävdar att alla tidigare primater varit utdöda i minst 30.000 år, men när jag uppmanar honom att tala sanning blir rösten osäker. - Det är jättesant, stammar han och slänger på luren mitt i örat. Även Lemkes kollegor gav lika hårdnackat motstånd. Ingen verkar våga berätta för oss hur det egentligen ligger till.
På en hamnkrog i en finländsk fiskeby träffar vi Lars-Kenneth Olsson, tidigare chefsideolog och säkerhetsansvarig vid det socialdemokratiska partikansliet. Lars-Kenneth har inte bott i Sverige på 8 år. Som avhoppad från den yppersta partitoppen vågar han helt enkelt inte. Det finns allt för många som skulle vilja tysta honom för gott. Men Lars-Kenneth vill gärna berätta.
- Det är håkkymänniskornas skattepengar som bekostar det här vansinnet. Folk har rätt att veta. Lars-Kenneth sträckar sig efter askkoppen och tar ett kraftigt bloss på cigaretten. Han får något drömskt över blicken, innan han börjar sin makabra historia.
- Det finns ett hus på Nygatan 1 i Örnsköldsvik. Huset har inga fönster mot gatan och den officiella förklaringen är att det skulle vara magasin innanför. Detta är en fullständig lögn. Som säkerhetsansvarig hörde jag till de människor som fick gå in och titta. Där förvaras ingen säd. Där håller man anstalt för neandertalare, hela huset är fullt med krumbenta lågpannade sossetyper.
Lars-Kenneth fuktar sin läppar med den stora spritflaskan. Han får ett beslutsamt uttryck över örnäckelblicken. Man märker att han vet vad han pratar om. Och nu ska han uppdaga hela sanningen.
- Men anstalten för neandertalare i Ö-vik är bara toppen på håkkyisberget. Vid mitt stadsbesök i Sundsvall senare sammma år blev jag visad en anstalt som visade sig innehålla inte mindre än 16 homo habelis-familjer och sakta blev mönstret tydligt. Alla orter i Sverige med mer än 15.000 invånare har en primatanstalt. Ju nordligare desto äldre primater bor det på primatanstalter.
Det har lagt sig en tung stämning över den lilla krogen. Jag känner hur ett kallt svettlager har växt fram i pannan. Praktikanten snyftar lågt bakom mig och sakta inser vi att håkkyvärlden aldrig kommer bli vad den varit tidigare. Och nu återstår bara en fråga: "Varför Lars-Kenneth, varför?"
- Det hela är egentligen väldigt enkelt. Primaterna hotar det socialdemokratiska solidaritetsbegreppet. Plötsligt har vi en ny sorts håkkyvarelse, där vi inte vet om de är bröder eller djur. De skulle helt enkelt kunna göra varje sann socialdemokrat till en apartheid-förespråkare och då skulle folkpartiet ta över direkt.
Vi bryter upp från den lilla hamnkrogen i finland och Lars-Kenneth Olsson. Stämningen är tryckt och vi börjar ana vidden av det vi hört. Samtigt inser vi att sanningen alltid måsta ha sitt pris..........
orion: - Men anstaltenen för neandertalare i Borås är bara toppen på isberget. Vid mitt stadsbesök i Mariefred senare sammma år blev jag visad en anstalt som visade sig innehålla inte mindre än 16 homo habelis-familjer och sakta blev mönstret tydligt. Alla orter i Sverige med mer än 15.000 invånare har en primatanstalt. Ju nordligare desto äldre primater bor det på primatanstalter.
Och Stockholmarna gör hockey spelare av dom med Wikegård som Föreståndare
Nu funderar ni säkert - Vad har det med hockey att göra ? Jo, vi skall ju möta ett lag bestående av ett flertal "Köttväggar"
Speciellt nu när det är slutspelskägg som gäller kan man med blotta ögat urskilja dom.
orion: Talare och talare ? Dom grymtade väll fram nått och fick dom inte som dom ville tog dom till händerna och greppade för att få bort saker och ting. Tex. Ett ögonhåla eller vad dom nu fick tag på. Du vet dom var ju inte så intlegenta så dom förstod bättre. Måste vara på från den tiden klychan myntades . - När hjärnan inte räcker till tar nävarna vid. Eftersom större delen av dom dog ut och utrotades av Kronmanjong mäniskan. ( Våra ättlingar) Så om man bara tar utseende mässigt och beteende mässigt måste det finnas kvar gener från Meandertalarna i vissa spelare i DIF . Eftersom Sverige befolkades från Norge eftersom Inlandsisen smälte bort. Det smälte från Norskakusten pga Golf strömen så invaderade vi Sverige ungefär från Jämtland/Härjedalen och sökte oss söderut. Risken är väll då att det drevs några Neandertalare norrut från Frankrike/Belgien som kan ha passerat över efter islossningen och blivet kvar.
Nu skall vi Hacka, Mala och raser den köttmur av "Fjollträskare" + lite till. Vi skall köra dom tillbaks till stenåldern där dom hör hemma. Dom har konstaterat att den mänskliga rasen härstammar inte från neandertalarna, men jag vidhåller att vissa i Djyrgården gör det. See for your self !
Hahaha du jag skulle ge många censurerade minnen hahaha gosse vilka roliga år. Var nästan bara riktiga Timråiter på den tiden i laget, hela juniorlaget ett par år syntes i målkvoten också lol. 1984/85 hade vi en medelålder på 19,6 år i laget ändå krävdes det elitserien suck.
Jaru skriva om minnen här skulle det bli censur hahahaha