Fruktansvärt tråkig utgång. Ser inte hur det här ska kunna spelas färdigt på ett bra sätt längre.
Situation: #1. Klarar sig Timrå från smitta har vi en extremt stor fördel i matcherna framöver. All press på Timrå i denna situation och oavsett vad bli vi också förlorare. Vinner vi är det pga Löven haft corona och varit helt slut, förlorar vi är vi dubbla förlorare som inte ens kunde vinna mot ett Corona-drabbat lag. #2- Får Timrå smittan blir matcherna framflyttade ännu längre och lagen kommer behöva betala löner för säkert 2 månader mer än planerat. En stor jävla smäll för båda klubbarna och blir nog på gränsen att man offrar sin framtida ekonomi bara för att man tjurar på med att spela färdigt.
Min första tänke är att stänga ner finalen.Vet att det är extremt enögt men låt Timrå gå upp. Vi vann serien, Vi tog oss till final och vi leder finalen i målskillnad. Det suger att få en gratisbiljett till SHL och vi kommer få leva i den skuggan hela nästa säsong och förmodligen ännu längre och åker vi ut kommer hockeysverige vara överens om att vi inte förtjänade att vara i SHL ändå. Det finns inte ett enda argument för att löven skulle få gå upp så länge det inte spelas om det, vilket jag tror kommer bli omöjligt.
Det här är en jävla skitsäsong med en jävla skitfinal där ingen är vinnare, även om något av lagen går upp ellers ens om båda går upp. Lägg ner finalen nu och ge lagen bättre förutsättningar för nästa säsong istället. Det är det båda lagen vinner mest på i dagsläget hur orättvist det än må kännas för Björklöven. Jag är dock rätt säker på att även Lövare känner att det blir rejäl uppförsbacke att slå Timrå i BO5 efter den här soppan, Även om Timrå också blir smittad så blir nästa match om flera veckor och det känns inte heller bra.
Nä, ge både Timrå och Björklöven dom bästa förutsättningarna dom kan få inför nästa säsong. Nästa säsong kommer vi spela kval för att hålla oss kvar och björklöven kommer fortsatt vara ett topplag som definitivt kommer kunna utmana HV i finalen, kanske inte via ekonomiska muskler men med erfarenhet och bättre fingertoppskänsla än vad HV har.
Folk förstår väl att 20 spelare inte blev smittade på en dag? Löven har uppenbarligen brutit protokoll och antingen slarvat med testningen så att smittan har kunnat sprida sig, eller medvetet låtit spelare som har haft covid spela. De flesta blir sjuka 5 dagar efter att ha blivit smittade, men det kan dröja upp till 14 dagar så förmodligen fanns smittan i laget redan när de mötte BIK.
Hur som helst är det alldeles uppenbart att något i Lövens COVID-hantering har brustit, annars får man inte 20 fall på en gång.
Truth : "2. Finalen avbryts eftersom det bedöms mest lämpligt utifrån smittskyddsperspektiv samt andra omständigheter. Väljs detta alternativ flyttas Timrå IK upp. Detta efter en ändring av tävlingsbestämmelserna som trädde i kraft inför denna säsong. När slutspelet avbryts ska seriesegraren flyttas upp."
Önsketänkande eller ser tävlingsbestämmelserna ut så?
Please! Lägg ner konspirationsteorierna. Vi är ingen foliehattsklubb och ska aldrig bli. Som utlandsplacerat fan sedan 50 år skäms jag att vissa här gör att vi utstrålar banjospelande lallare. Lägg ner.
RasmusVS: Säg inte det. Vi råkade komma ikontakt med en som var smittad och vi blev totalt 9st som blev smittade och då var vi inte lika tajta som spelarna.
KniveN: det enda jag kan utläsa är att tävlingsnämnden kan ta beslut om ett lag avbryter en match alternativt inte kommer till spel. Kan ju mycket väl vara den tolkningen som Truth gjort.
El Maco: Jag hade kontakt med en tjej tidigare som trodde att hon var förföljd hela tiden. Att folk spionerade på henne genom fönstren etc. Det förstörde hennes liv. Tur att jag bröt kontakten med henne. Vissa har stora problem.
RasmusVS: det som är oxå märkligt att dom fick Covid efter 7-0 krossen..alla 20..hahaha.. Och innan hann dom klippa Hartmann och knäcka näsan på Renhardt. jävla pisslag det där.
Kan inte alla bara lägga ner alla dessa konspirationsteorier, vi lever i en pandemi. En sjukdom som dessutom är täckt av smittskyddslagen. Det är ingen förkylning man bara kan dölja. Det blev en dålig timing och rejäl otur från allas sida. Jag önskar björklövens spelare ett snabbt tillfrisknande och att ingen blir svårt sjuk. Hoppas ni är tillbaka på isen snart så vi kan fortsätta detta magiska möte fair and square på isen. Det är väl ändå vad vi alla vill i slutändan? :)
Jag börjar tvivla på att det kommer spelas någon match på åtminstone tio dagar. Ekonomiska smällarna för klubbarna börjar ticka på från 1 maj... varför får jag magkänslan att vi redan sett säsongens sista match, och att man väljer att göra någon annan lösning för att sy ihop det hela?
73Sjöbba: Jo, jag och en annan kille satt i samma lastbil i sex timmar med en som testade positivt dagen efter och båda klarade sig så visst att det finns avarter.
Men, Löven mötte BIK på fredagen och spelade mot Timrå söndag, måndag. Ingen bekräftad smitta i TImrå, så alltså blev de inte smittade här. Symtomen började visa sig på tisdagen enligt Löven, vilket är fem dagar efter fredagen.
Efter PCR-tester på tisdagen så visade det sig att 20 stycken blivit smittade, även om snittet för insjuknande är 5 dagar så varierar detta upp till 14 dagar. Med andra ord så säger all rim och reson smittan ha funnits i laget i mötena mot BIK och Björklöven har misslyckats att upptäcka den.
Alltså har de varit slarviga i att följa protokollet med snabbtester varje dag (som jag har förstått är vad trupperna ska göra), eller valt att chansa. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte påstå att Löven har skött det snyggt.
Om man tittar på tävlingsbestämmelserna skulle jag säga att det är Timrå som tar platsen i SHL om det inte går att spela klart finalen. HV71 har åkt ur SHL enligt tävlingsbestämmelserna och just nu är det en vakans.
Gällande vakanser finns det en tydlig regel: VAKANT PLATS Om vakans uppstår erbjuds bäst placerat lag, som deltagit i underliggande kvalificeringsserie och ej uppflyttats, den vakanta platsen. Beslut om vakant plats i Förbundsserier bereds av SIF:s tävlingsutskott för beslut i SIF:s styrelse.
Kvarvarande lag i Hockeyallsvenskans kvalserie är Timrå och Björklöven. Bäst rankad av dessa två lag är Timrå som seriesegrare(varav hemmafördel i finalen).
vastkusthockey: Måste väl ha varit fler spelare alternativt att de inte hade smittan under kontroll, annars så flyttas ju inte matcher pga enstaka fall...
Lub: Ingen som vet vilka i Timrå IK som har haft corona tidigare och har antikroppar? Jonte du som känner Dahlen borde kunna luska fram det. Men ni kanske inte vill avslöja det.
Lub: det klargjordes aldrig, men Ottosson testade positivt den 29/12 inför Almtuna via ett snabbtest och även PCR-testet, men matchen genomfördes ändå. Därefter pausades verksamheten i fyra dagar innan den återupptogs igen. Så det kan ha varit en försiktighetsåtgärd tillsammans med Hockeyallsvenskan som föranledde det. Rena spekulationer
Lub: Jag vill inte att man ska lämna ut sekretessbelagd information. Trodde inte att det var olagligt att säga vem som har haft det om personen har godkänt det. Men det kanske det är? Är bara nyfiken angående våra chanser att klara oss ifrån smittan.
Är någon smittad bör vi veta det senast i helgen. Antar att de testar dagligen
Truth : Ja, det vore det rätta eftersom Timrå drabbas mest av det. Timrå skulle inte haft något problem med att genomföra finalspelet enligt schemat. Men. Det vore kanske orättvist mot IFB supportar och sponsorer. Däremot om det skett någon form av oaktsamhet från IFB ledning och som kunnat undvikits borde Timrå IK flyttas upp till SHL.
Zäta75: Det är inte olagligt om man får tillstånd av den individen. Men varför riskera ngt? Vi vill inte skapa ngt som tar fokus från hockey för laget.
bar mofftak:Enda rätt är att flytta upp dem som kunnat spelat klart finalen enligt schemat. Dvs om inte finalen kan spelas klart pga sjukdom. Dem kan ju inte styra andra lagets sjukdomstillstånd!
Artic Joe: Det ”enda rätta” skulle jag säga är precis det som Timrå gör nu, sitter lugnt och kommunicerar att man vill spela klart matchserien i sin ursprungliga form, och inte vinna på WO.
Det är det klart mest sportsliga uppträdandet, vilka åtgärder högre instanser sedan tar är bortom vår kontroll.
Simmalugnt: ja, vore för jävla antiklimaktiskt om det blev avblåst och uppflyttning pga WO. Man har ju laddat för det här hela säsongen.
Bästa nu är om Timrå klarat sig, och att serien kan återupptas nästa fredag. Då får vi i a f spela om det, även om förutsättningarna inte är lika. Men det var dom ju inte inför finalen heller.
Simmalugnt: Helt klart att det är rätt från Timrås ledning. Det kommer ju inte bli som bestämmer vad som sker om inte finalen kan spelas klart. Flytta upp båda dessa klassiska klubbar och låt HV-71 stanna kvar i SHL och utöka ligan till 16 lag. Det skulle SHL tjäna på.
Vi tycker om dig jättemycket, men ibland går topplocket och det skrivs massa tok. Oftast menar vi det kanske inte, men ibland har vi kanske också lite rätt.
Situation:
#1. Klarar sig Timrå från smitta har vi en extremt stor fördel i matcherna framöver. All press på Timrå i denna situation och oavsett vad bli vi också förlorare. Vinner vi är det pga Löven haft corona och varit helt slut, förlorar vi är vi dubbla förlorare som inte ens kunde vinna mot ett Corona-drabbat lag.
#2- Får Timrå smittan blir matcherna framflyttade ännu längre och lagen kommer behöva betala löner för säkert 2 månader mer än planerat. En stor jävla smäll för båda klubbarna och blir nog på gränsen att man offrar sin framtida ekonomi bara för att man tjurar på med att spela färdigt.
Min första tänke är att stänga ner finalen.Vet att det är extremt enögt men låt Timrå gå upp. Vi vann serien, Vi tog oss till final och vi leder finalen i målskillnad. Det suger att få en gratisbiljett till SHL och vi kommer få leva i den skuggan hela nästa säsong och förmodligen ännu längre och åker vi ut kommer hockeysverige vara överens om att vi inte förtjänade att vara i SHL ändå. Det finns inte ett enda argument för att löven skulle få gå upp så länge det inte spelas om det, vilket jag tror kommer bli omöjligt.
Det här är en jävla skitsäsong med en jävla skitfinal där ingen är vinnare, även om något av lagen går upp ellers ens om båda går upp. Lägg ner finalen nu och ge lagen bättre förutsättningar för nästa säsong istället. Det är det båda lagen vinner mest på i dagsläget hur orättvist det än må kännas för Björklöven. Jag är dock rätt säker på att även Lövare känner att det blir rejäl uppförsbacke att slå Timrå i BO5 efter den här soppan, Även om Timrå också blir smittad så blir nästa match om flera veckor och det känns inte heller bra.
Nä, ge både Timrå och Björklöven dom bästa förutsättningarna dom kan få inför nästa säsong. Nästa säsong kommer vi spela kval för att hålla oss kvar och björklöven kommer fortsatt vara ett topplag som definitivt kommer kunna utmana HV i finalen, kanske inte via ekonomiska muskler men med erfarenhet och bättre fingertoppskänsla än vad HV har.