1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582313 inlägg · 6215 ämnen

HV 71 - Timrå IK 2009-01-08

« · 1109015 · » Till forumet


Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Hahl Bundy: På de första repriserna tyckte jag det såg ut som ett ok mål, men när man ser det hela snett bakifrån Tenkrat så är det ganska tydligt att han rör skridskon mot pucken i en fösande rörelse. Relativt det som hände i Ängelholm senast så är det givetvis en skandal. Om jag tolkar regelboken rätt så anser jag dock att det är en korrekt bedömning. Tenkrat tillför pucken mer energi än om den bara studsat på honom och då är det i mina ögon en spark. Att de flesta timråsupportrar missar detta är väl bara ett exempel på den enögdhet som finns hos alla supporterskaror.

De stora felen är annars de här:
- Sparkregegln är för svårbedömd och bör tas bort.
- Videomåldomarna bör sitta centralt och bedöma samtliga matcher på samma sätt. Tveksamma beslut tenderar alltid att gynna hemmalaget med nuvarande system.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Lär nog hålla med er om det att om inte Tenkrat varit hakad så hade han lagt in pucken relativt enkelt i mål. Att målet blev bortdömt vet jag inte vad jag ska säga om, känns som ett gränsfall men med tanke på hakningen så borde det antingen varit mål alternativt PP för Timrås fördel.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bragd-Birger: Som dommare borde man ju kunna se helheten. Om inte Tenkats klubba är fasthållen så lägger han ju in den lätt med klubban. Detta borde ju tas med i beräkningen när det skall beslutas om spark eller inte. Dock är det ju inte videopajasen som ska kolla på sånt men ändå.
Väldigt knepigt att det inte blev utvisning iaf (och i så fall PP matchen ut).
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
lincoln: Grattis, du hade rätt angående Petter R's tolkning av den s.k "sparken" av Tenkie på 9:an .....
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
lincoln: Det är för bedrövligt. Målet skulle ha godkänts men men...... man förstod att dom inte skulle döma mål med tanke på turbulensens fel i Ängelholm. Dom fegade ur helt enkelt.

Det är Rögles fel helt o hållet eller ska man kanske säga den köpta måldomaren från Åstorp. Håller med Kenta när han sa innan matchen att han borde få timeout resten av livet.

C+ med Calle Johansson o Ankan i studion ansåg att detta var mål o skulle ha godkänts men att dom inte vågade döma mål med tanke på rabaldret efetr Rögle incidenten.
Hade inte det inträffat så hade de godkänt detta mål, trodde Ankan.

Rögle kan inte få fortsätta att ha detta råflyt längre, det är ju sjukt!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Sparksituationen var 50/50. Om inte rögleincidenten inträffat precis innan - och mot samma lag - hade domaren aldrig kollat målkameran ens.
Men, nu blev det som det blev. En 50/50 som sagt, och att då vågskålen ska tippa över i en 'icke-rögleitisk' vinkel känns tämligen mänskligt.
Däremot ska givetvis HV-spelaren som hakar Tenkrats klubba å det grövsta åka ut. Att inte det sker anser jag vara mer skandalöst än att målet döms bort.

Rögle, ja. Deras 'flyt' just nu är äcklig. Ännu äckligare just därför att det inte är något flyt i egentlig mening. En entusiastisk cyklop till hemmamåldomare godkänner en spark och ger därmed två bonuspinnar till sitt lag som sannerligen behöver dom. Som en positiv efterföljd visar det sig sedan att den närmaste slutspelskonkurrenten gör ett sent mål mot samma lag och, tack vare skandalen som gav två bonspinnar i matchen före, får målet bortdömt p g a en synnerligen tveksam spark.
Det är så sjukt mygligt och brott-lönar-sig att det är vämjeligt.
Hoppas att Rögle dalar som en sten och hamnar riktigt djupt i skiten.

Annars tycker jag att Timrå är på rätt väg. Modomatchen var underbar, och matchen i går innehöll komponenter som jag saknat ett antal matcher. Såsom ett mindre förvirrat försvarsspel. Det var segt som fan stundtals, och HV hade ingen av sina bättre kvällar men...det syns att dom har svårt för Timrå.

Matchen mot Djurgården är ett läge att drämma näven i bordet. Nu har vi upplevt tillräckligt många håglösa sexpoängsmatcher. Minns fortfarande senaste Hovet-mötet lagen emellan med rysningar. Nu ska skåpet ställas på plats. Det finns inga ursäkter: Djurgården ska betvingas och därmed basta.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
lincoln:

Mmmm visst är det pinsamt.

Vi är inte lika inför regelboken, vilket är en orimlighet under spelets gång. Men när man sitter med en video som spelas fram å åter, frysning av bild och zoomning, då skall det inte finnas ett uns av olikheter i hur situationer skall tolkas.
Men det är ju solklart så att måldomaren har väldigt lokal anknytning till hemmalaget, vilket säkerligen påverkat de två senaste bedömningarna.

Så tyvärr, vi är inte lika inför lagen/regelboken.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Om man skall sammanfatta detta tabellmässigt är det ju nästan så att man vill börja gråta.

Rimligen skulle HV-TIK slutat 1-2 och Rögle-HV 5-5. I alla fall är detta högst troligt med korrekta domslut.

I tabellen innebär detta att Rögle fått två poäng extra och TIK bestulits på två. Övriga lag har tappat två på Rögle, men tjänat två på TIK

Summerar man då läget i bottenstriden efter detta jävla pajaseri av måldomare skulle det bli så här:

Rögle + 4 poäng
DIF +/- 0 poäng
SSK +/- 0 poäng
MoDo +/- 0 poäng
TIK - 4 poäng

Om inte detta är avgörande i en kvalserie- och slutspelsstrid - Ja då vet inte jag??? Man kan ju få ont i magen för mindre.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kakelmannen: Nu kan man ju inte göra en sparkrörelse när skenan är i isen med tryck och går i en båge för att bromsa. Prova själv får du se..
Ingen videodomare går alltså att lita på nu så vad ska vi med dom till?
Detta kan få ödestigra konsekvenser efter omgång 55.
Resultatet bör ändras till: Rögle HV 5-5 och HV -Timrå kvarstår 1-1 annars blir det som Granqvist sa: justitsiemord.
Domarens insats efter målet är ju direkt felaktigt som MPS sa till TT.
Luktar kompensation och tvivelaktig hemmavideodomare om detta men nu är det bara att gå vidare och hoppas att det inte har nån betydelse i slutändan av serien. Detta kan, observera kan, påverka lagets placering negativt och kan vara skillnaden mellan kvalserien eller ej och då blir det hela än mer fördjävligt.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Laban: Och varför vann inte HV ikväll då, det borde dom ju gjort eftersom nu Timrå enligt dej inte var bättre, det är ju märkligt, eller?????????? Det måste dom ju varit värda då, det tycker jag nog..............
Och om du har tänkt att ge dej på en tränar-karriär av nåt slag, lägg energin på nåt annat, filosof kanske vore nåt!!!!!!!!!!

P.S Dom kan ju använda Falks mål i Kinnarp förra året i semin som instruktions-film: DET ÄR SPARK min vän................ Ha det........
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kakelmannen
Tenkrat gör ingen pendelrörelse med benet, skridskon är på väg framåt, men han sparkar inte in pucken. Timrå går miste om 2 poäng, o Rögle tjänar 2 poäng, är inte tunnelseende på nåt sätt, för både HV och Timrå är dom som losar på detta. Och kom ihåg Falks mål i semin förra året i Kinnarp, DET var spark. Ha det.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kakelmannen: Näe men nu är det verkligheten och det står alldeles för viktiga poäng på spel för att man inte ska reagera kraftigt på det hela. Men nog hade jag blivit otroligt förbannad oavsett måndagens "mål" eller ej.

Läs igenom reglerna som finns postade längre ner så ändrar du nog uppfattning.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kakelmannen: nej han åkte mot mål, han föste inte skridskon mot mål.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Det hade ju aldrig blivit så mycket snack om detta om det inte vart för att Rögle gjort ett soklart sparkmål i Måndags ... Timrås mål i kväll var spark , inte alls så klar spark som Rögles men dock spark . Sett flera repriser och jag ser att han föser foten mot pucken , alltså gör han en sparkrörelse , vilket man inte får göra . Man får styra in pucken , de gör man genom att vinkla skridskon , inte genom att fösa skridskon mot pucken .
Kommentera


Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
73Sjöbba:

just därför tycker jag att 'spark' regeln bör göras om. Blir ju hela tiden en tolkningsfråga. Hur lätt är det att se om det , till att börja med , är en sparkrörelse , och sen ska personen bedömma om det är medvetet

minst sagt svårt .

Men nu struntar vi i det , en poäng i Jönköping är bra , Nu tar vi tre poäng på lördag mot DIF istället (fullsatt i hallen tycker jag det borde vara) , sen åker en buss full-lastad med glada tikare till Ö-vik på måndagen
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08

Andersson: Jag tycker att det är ganska löjligt att disskutera om det var spark eller inte. Allt är en tolkningsfråga. Modoliderna och HV-supportrarna tycker en sak och vi TIKare tycker säkerligen annorlunda.

Vad är en definitiv sparkrörelse? Är det något tydligt? Så tolkar jag det iaf.

Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
En sak innan sängdags

saxat från Aftonbladet

Magnus Pääjärvi-Svensson till TT:

– Domaren (Niklas Persson) var ju säker på mål först. Men sen tittade han på jumbotronen, vilket han inte får, och efter det bestämde han sig för att prata med videodomaren. Och jag förstår verkligen inte hur det kunde dömas bort när de tittat på reprisen, det var ju ett helt regelrätt mål.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bigthelin: känner att min stavning inte är på topp ikväll:P nu har man problem med gramatiken också "vilket av punkterna" haha:P
nä man kanske skulle sova, ska ju ändå jobba imorgon.
Se om man kan somna utan att grubbla över detta ikväll...
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Gör om regeln istället så att antingen alla mål som tar på /styrs/sparkas med skridskon döms bort konsekvent eller så blir alla mål.

Som vi sett sista veckan , enligt nuvarande regler , har ett solklart fel-mål godkänts och dagens som var 50/50 blev ett nej.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
jens_88: Om inte den där pajasmåldommaren i Rögle dömt efter sitt hjärta
Hade vi legat minst en poäng före Rögle nu
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kevin O Shea: Det trista är att det aldrig fick ett rättvis bedömning eftersom att måldomaren aldrig skulle våga döma mål i en tveksam situation med tanke på rögle-målet.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kevin O Shea: ja vilket av punkterna det är kan man ju diskutera, men hur som helst så tycker inte jag det är någon spark som är varken distinkt eller definitiv.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Tenkrat föste in pucken, ungefär som när jag föser ihop dammråttorna på golvet i min sunkiga lya. Får man fösa in pucken? FÖS IN PUCKEN! :-)
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Och MPS har 6:e mest speltid av forwards, det måste han väl ändå vara nöjd med?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Loma: Precis - och det borde således vara definitionen av en "distinkt sparkrörelse".
Skulle det ha varit fotboll och bollen knappt skulle lämnat foten, kan det fan inte vara en distinkt sparkrörelse! Punkt!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bah, släpp det där förbannade skitmålet.. 1 poäng är 1 poäng och nu är vi 3 efter Rögle med 1 match mindre spelad (och mycket bättre målskillad)..
Nu tar alla och går in på Ticnet och köper biljett tills lördag, för det ska föras liv nå så satan uti Timrå...

Vad tyckte ni om Dee Caz idag då?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kevin O Shea: Sen är det så här att nu har Timrå drabbats. Kommer inte på långa vägar bli lika mycket rabalder som för storklubben HV. Måldomarn i Jönköping kommer kunna sova tryggt med stöd från HV71 och domarkåren....
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bigthelin: Här har vi ett tydligt exempel på vad olika två personer kan tolka samma sak som bägge ser som solklara.
Du tycker att situation 2, är den som mest liknar Tenkrats MÅL.
Jag tycker att situation 1 & 3 är dom som ligger närmast sanningen, dvs han vreider sin skridsko och dirigerar in pucken i mål - alternativt dirigerar in pucken med skridskon.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bigthelin: Jag är inget jättefan av fotboll, men nog fan vet jag vad en sparkrörelse är. Skulle man ta i som Tenkrat gjorde idag så skulle inte bollen lämna foten...
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Andersson: Inte så jävla tokigt alls, sedan följer Luleå,Södertälje och Brynäs......jag tror på Timrå!!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Bigthelin: och JA jag vet att situation stavas utan v... även två gånger vet jag det men skriver det ändå:)
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Kevin O Shea: Måste säga att situvation 2 är som jag uppfattade situvationen.

"Pucken träffar en spelares skridsko, som är i rörelse, och går in i mål.
Åtgärd: Målet godkänns förutsatt att det inte var någon distinkt sparkrörelse"

Videodomaren måste alltså tyckt att tenkrat hade en DISTINKT SPARKRÖRELSE för att kunna döma bort målet?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
scim: Nu hr jag suttit länge och letat i måndagens alla turer kring Röglefadäsen, och till dej och mummo och allt vad ni heter.
Tror ni verkligen att sparkregeln styrs av vad Wikipedia definierar en spark?

Så här säger reglerna:
Ur svenskan regelbok:
Situation 1
En spelare vrider sin skridsko för att dirigera pucken in i mål.
Åtgärd: Målet godkänns förutsatt att det inte var någon definitiv sparkrörelse.
Situation 2
Pucken träffar en spelares skridsko, som är i rörelse, och går in i mål.
Åtgärd: Målet godkänns förutsatt att det inte var någon distinkt sparkrörelse.
Situation 3
En spelare dirigerar pucken in i mål med sin skridsko.
Åtgärd: Målet godkänns förutsatt att det inte var någon definitiv sparkrörelse.

Man för således både vrida skridskon och dirigera pucken in i mål - så till vida det inte är en definitiv sparkrörelse.

Vem fan som har tolkningsföreträde till vad som är definitiv sparkrörelse låter jag vara osagt...

Men mål skulle det varit - det kommer säkert att framgå i morgondagens tidningar med all önskvärd tydlighet, tyvärr!

I övrigt är jag tveksam till om du medvetet får nicka pucken i mål, som ni också diskuterat.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Timrå gör en klar godkänd bortamatch (svårt att ta poäng i jönköping) även om matchen var rätt seg , synd på 'sparken' det är väl 50/50.

Nåväl , Linköping lär ju slå Rögle nästa omgång och om vi hejar fram rödvitt till seger mot Djurgården så är vi ikapp.

Kanske inte så tokigt , trots allt.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Laban: Mer värda än bestulna iaf.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Loma:

Jag hade inte protesterat om målet hade blivit godkänt.

Denna incident var ju inte alls lika klar som den i Ängelholm.

Men om ni var värda 3 p är en annan femma..
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Laban: Vi tog tre regelrätta, men blev som sagt kn****de.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
superfalle: Spark eller inte..skit samma ..dömt är dömt..1 poäng borta mot HV....bra.
Ny match hemma på lördag..3 poäng...Djurgården avhängd.
Timrå Hej!!!!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
fyfan va värdelöst och typiskt att det är just VI som ska råka offer för den här skandalen, klart som fan domaren inte vågade göra annat än att döma mål efter rögle fiaskot ! men tenki har ju för i helvete skridskon i isen och bromsar in pucken och sist jag kolla är det fullt tillåtet ? , men självklart är det vi Tikare som ska råka ut för sånt här jävla skit, aldrig kan vi få må bra 2 omgångar i rad :S ta bort den där förbannade regeln NU och andersson gjorde så j*vla rätt, synd han inte siktade på videodommaren ;)

Alltid Rött, Alltid Rätt !
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Loma:

Med tanke på TIK prekära tabellplacering och att HV inte var på
topp i kvällens match, så är jag förvånad att TIK inte var bättre.

Jag menar att här får TIK världens chans att ta 3 p då HV var
mer än lovligt tama men man tar den inte.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Loma: Ok =). Men... I beg to differ. Har inte uppfattat något av det han/hon sagt som speciellt provocerande och då tycker jag ändå at det borde vara ett korrekt dömt mål oavsett vad Wikipedia säger =)
Susning.nu är min bibel, där får man alltid korrekta definitioner av vad som är sant =).
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
glenninski: Ja och ja.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Det var ett himla gnäll på scim. Är han/hon verkligen så provocerande eller är det besvikelsen över att vi förlorade två eventuellt korrekta poäng som talar?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
NuMo: ok . var var sparkrörelsen då .. om inte tenkrat är en ninja med dom snabbaste reflexerna på planeten
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
NuMo: Nu var jag lite seg i svaret. Ser att det postats efter att jag svarade...
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Laban:

Matchen mellan HV och Timrå säsongens måste varit säsongens
tråkigaste match..

Kvällens batalj saknade både fart och intensitet.

Vad har hänt med HV?

Man är ju van vid ett skridskostark HVsom forecheckar högt
trots hemmaplan.HVvar ju ett av få lag som inte spelade grishockey i l Kinnarps Arena

Idag var man helt uddlösa, inte en chans att HVgår till
slutspel med det spelet som man visade upp i kväll.

Tur för HVatt TIKspelarna hade käkat valium eller nått..

Hade TIKspelat som har gjort de senaste omgångarna hade inte
HV haft en chans
--------------------
Var det då du menade...Tycker inte att det är bortalagets fel att HV är kassa. Hade TIK spelat normalt hade det blivit 0-5
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Laban: Bra så.

Ska man skriva som du skriver så kan jag ju säga som så att om TIK haft med sig farten man hade mot Modo så hade man vunnit med 5, 6-1 ikväll.

Jag tycker TIK stoppar upp HV effektivt och är det lag som har den största viljan, men tyvärr så blir vi offer för en politisk domardebatt där vi blir brutalt våldtagna.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
Loma: Jag har ju just definierat vad en spark är. Att det är en styrning innebär ju inte att det inte är en spark.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
73Sjöbba: Jag tycker ni bör överväga att stänga möjligheten för modoiter att skriva här.
Kommentera

« · 1109015 · »