1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581753 inlägg · 6215 ämnen

HV 71 - Timrå IK 2011-10-06

1410968 · » Till forumet


Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
pefr: Riktigt rolig match att spela .... ?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
sköna grabbar, men lite för glada efter förlusten för min smak.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Edb: där trodde du så fel, pesonen tackade nej
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
TIK55: jo för att precis som hubbe säger så kan man inte bygga upp robinson sågen på +/- stats.

jo han spelar mer än de andraoch han spelar med offensiva kamrater ganska ofta som man i många byten kan önska sig mer utav när det gäller försvarspel...

inte ens cas skulle duga om motståndarna skulle få spela 5 mot 2

på din fråga om vad han gjorde bakom målet igår (längs förlängd målinje) så skulle jag tro att han hade för avsikt att stänga vägen mot första stolpen efter att två frw förlorat sargduellen mot lindström. han försöker även styra undan passningen till falk med klubban...

till skillnad mot de övriga backarna så har robinson bra teknik jättefin skridskoåkning och en bra speluppfattning.

minus i offensiven då jag kan tycka att han många gånger slår ett pass för mycket när övriga i femman spelar efter planen om att spela enkelt o ta avslut...
jag skulle gärna se att murley o vampola fick styra puckfördelandet o robinson kunde kanske fokusera mer på att hitta bra ytor att ta avslut ifrån...

han har inga vidare bra förutsättningar för att spela fysiskt så han får kompensera det med att vara rörlig isst..
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Rättelse, 3 assist hade Robinson på försäsongen.

0+3 + 0+0 än så länge då.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Inte i de försäsongsmatcher jag såg, i alla fall inte om vi snackar PP. Tomt i protokollet var det även då, btw.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: På försäsongen, när vi hade komplett backuppsättning.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Ok, själv har jag glömt när han visade någonting offensivt, som vi ju värvade honom för. Påminn mig gärna.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Varje gång jag ser en back göra något bra, något jag reagerar på, så tittar jag på ryggen för att se vem det är.
I 8 fall av 10 är det nummer 33.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Jag minns vad jag såg, och han har kapacitet att bli bra på den här nivån. Men en storback? Nej.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Han fick ju bara ett bar matcher på sig innan Granath blev skadad.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Han är ju inte tillräckligt bra för en icke eu-plats just nu. Det håller jag definitivt med om.
Men om du tänker några omgångar bakåt så var det många av oss som ansåg att han var ett fynd. Det snackades till och med om en blivande storback. Sedan kom skador och han matchades sjukt mycket.
Vissa glömmer fort i den här boken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Jag inbillar mig att både Högström och Robinson kommer mer till sin rätt offensivt med Halonen och Granath bredvid sig. Hur Torp, Dahlroth och Hedin ska hitta rätt är en tuffare nöt att knäcka.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Och som svar på ditt senaste inlägg: Visst var han bättre i par med Granath, men han visade fortfarande ingenting framåt.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Kanske. Fast jag tycker att en bra PP-back borde ha det i ryggmärgen. Han sköt ju inte ens på försäsong. Han borde väl ha haft någonting med sig från sin "fantastiska" säsong i Norge som gav honom ett tvåårskontrakt och en mycket viktig ej EU-plats. Men jag antar att det är en annan sak att sikta in sig på den här nivån.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: jag tror också att han helt enkelt är för slutkörd av att tvingas bära hela laget defensivt att han inte har juice nog kvar att tänka offensivt.
Kanske förändras det när Halonen och Granath kommer tillbaka.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Håller delvis med dig. Jag tror inte att det är kunnandet som sätter käppar i hjulet offensivt, utan självförtroendet. Han skjuter ju inte ett enda slagskott, trots att han har läge. Det brukar vara ett säkert tecken på bristande självförtroende.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
hubbenorlen: Han är okej defensivt, men inte mer. Framåt har han visat noll och ingenting. Trots all speltid. Han är ungefär vad man kan förvänta sig av en back som spelat på betydligt lägre nivå hela sin karriär.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
TIK55: Att vara inne på en massa mål bakåt behöver inte betyda att man är dålig defensivt. Det kan också bero på att man spelar väldigt mycket, som i Robinsons fall. Spelar man för mycket blir man trött, och då begår man misstag ibland.
Tycker ni slänger ur er en massa dåligt underbyggda synpunkter och kallar det fakta lite för ofta.
Det finns fler sidor av samma mynt.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
TIK55: Än så länge är han väl en dålig offensiv back men en hyfsad defensiv. Inte värd ej EU.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
söder över: Hur kan du tycka att robinson är trygg när han var inne på 3 eller 4 mål bakåt mot MoDo och vad gjorde han ensam bakom sitt eget mål igår när HV gjorde mål ,,,,,,,,,
Som jag se det så har vi inga backar som orkar att trycka fast motståndarna vid sargen , det fick man tydliga bevis på igår när HV spelarna vann varenda sargduell ..
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RubinCarter: Ja jag vet inte, det var tidigt som fan, och jag har inte sovit något i natt så det är möjligt att det är jag som misstolkade det. Men jag tycker det känns som om han lägger in sina egna värderingar i just de där raderna.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Simmalugnt:
""Men liknande incidenter kommer ske igen.

Det lovar jag.

Och enda botemedlet är tacklingsförbud"

Jag tolkar det lite som att, tacklingar kommer alltid att göra skador och enda sättet att få bort dessa skador är att förbjuda tacklingar helt, det jag tror Roos då menar är att disskusionen är lite "kass" man kan ändra regler göra värre straff etc etc, MEN skador kommer endå uppstå, jag tror inte han vill ha tacklingsförbud utan påpekar bara att om ingen vill se olyckshändelser (som Renberg som lackar ur totalt) ja då får han köpa att det inte kommer bli en enda tacklingen på 55matcher också.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Frisco:

"Men liknande incidenter kommer ske igen.

Det lovar jag.

Och enda botemedlet är tacklingsförbud. Då slipper vi alla gråzoner, som det är med tacklingar."

Är det inte Tomas Ros som avslutar sin artikel så här?

Han kommer ju med lösningen.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Simmalugnt: Var står det att HAN vill införa det? De måste ha ändrat artikeln.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
I bland undrar jag om Tomas Ros finns på riktigt eller om Aftonbladets hockeyredaktion bara har honom som trollkonto. Nu vill han införa tacklingsförbud!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Edb: HV? Vad fan hjälper det oss? Strålman?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Idag kommer hv71 presentera en ny spelare :]
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
söder över: Håller inte med där, jag tycker att Hedin gör mycket bättre avvägningar än spelare som Högström och Hedman. Men man får tycka olika :)

Man behöver inte checka för att erövra pucken alla gånger, det räcker om man ligger nära och stör så att man framkallar misstag eller att man täcker av skott- och passningsvägar. Men vad jag menar med positionsbyte är att man lämnar enormt mycket utrymme till motståndarna när tex en back har närmast till puckförare på blå men ändå väljer att backa ner i ansiktet på egen målvakt och vänta in den forward som ska ta sin gubbe.

Det är inget dynamiskt försvar vi har direkt och motståndarna får väldigt lätt och snabbt press på oss. Man ska inte förivra sig och tjurrusa på puckförare men man kan inte ge motståndaren flera sekunder att tänka heller. Den här typen av avvägningar tycker jag är under all kritik just nu.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Borde inte Robinson ha assist till reduceringsmålet ? Han passar ju Murley , som skjuter , och Vampola styr
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06

Nä, nu jävlar får det ta å hända nått!

Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Olle: nä backarna klarar verkligen inte av när det börjar gå undan i våran egna zon... o din hedin är bland det värsta exemplet i den kategorin...
Han bara kör lite utan tanke i defensiven känns det som o när den han jagar åker ifrån honom eller slår en passning så slutar han helt enkel jobba där han står... generellt genom alla backar så kanske man inte bör sätta fart å tok jaga puckhållaren utan prioritera sin position lite...
Motståndarna sätter juh fart för att just det våra backar gör fel ska ske... man börjar tok stirra på pucken en forward släpper sin markering o vips kommer pucken till den som tagit sig till den idiot jagande backens position där någon är fri...

Det är helt ok att vara aggresiv mot puckföraren men inte när man ändå inte kan ta pucken... då måste man kunna lämna över honom till någon av de andra killarna o söka sig tillbaka till vart man ska vara...

I mina ögon är hedman o robinson det lilla trygga vi har på backplatserna nu...
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Andersson: Han är ju Timrås isärklass bästa back för tillfället i alla fall . I norge spelade han kanske med medspelare som var lite mer i nivå med motspelarna. .
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
fredriko74: Just precis.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Sen går det ju inte dra några paraleller av Norska och Svenska ES heller.

Är man kung i Norska ES, kan det visa sig att man är bedrövlig i den Svenska som är flera nivåer bättre.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Andersson: Ja han har ju haft en poängstark säsong i England. Nej förlåt, jag menar Norge.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Olle: Jag tror 3 backpar med en 7e back som går in och avlastar någon lr några i de backparen.

Men vi märker med tiden vad facit säger!
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
fredriko74: Nej tre backpar lär man nog inte spela på för resten av säsongen. Hedin tycker jag inte har varit sämst på plan. I den bästa av världar så skickar man Hedman eller Högström till Sundsvall, behåller Hedin och värvar en ny back. Men det är orealistiskt eftersom dom pengarna inte finns.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Olle: Men med tanke på att man spelar med 3 backpar idag så bör ju iaf 1 backpar försvinna då de åter är matchklara, om det nu är 1 vecka lr 3. De är väldigt välkomna back iaf.

Min gissning är dock att man bryter med Hedin och skickar på någon av mina hackkycklingar som 7e back.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
liston: ja jag är helt seriös! Jag tycker att han var nogrannare än vad han vanligtvis är. Enkelt spel med pucken rejäl o småfull i närkamperna... han står upp och får in lite känslor i matchen. Hur tror du att timrå ik ska vinna matcher? Genom skicklighet eller med hjärtat? I min värld så krävs det mer än vanlig inställning från grabbarna för att vinna matcher...
Luleå matchen är ett bra exempel... där var vinsten viktigare än egna köttet! Så var det inte ikväll o definitivt inte mot mOdO! Det är otroligt viktigt att känslorna kommer fram. Genom tufft spel eller blockerade slagskott en fight eller va fan som helst! Det här mjuka fjanteriet där man bara maler på utan att något händer är bara ett bra sätt att få matchen att bli tråkig...

Sedan undrar jag vad du är ute efter hos torp o murley?
Har du inte sett vad du kan förvänta dig från dom? Torp fysik murley poäng... murley är ingen artist han är en gnuggare med ett riktigt bra spelsinne när det gäller offensiven.

Högström skulle vara en offensivt stark back...
Det är väl en flopp?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
liston: ja jag är helt seriös! Jag tycker att han var nogrannare än vad han vanligtvis är. Enkelt spel med pucken rejäl o småfull i närkamperna... han står upp och får in lite känslor i matchen. Hur tror du att timrå ik ska vinna matcher? Genom skicklighet eller med hjärtat? I min värld så krävs det mer än vanlig inställning från grabbarna för att vinna matcher...
Luleå matchen är ett bra exempel... där var vinsten viktigare än egna köttet! Så var det inte ikväll o definitivt inte mot mOdO! Det är otroligt viktigt att känslorna kommer fram. Genom tufft spel eller blockerade slagskott en fight eller va fan som helst! Det här mjuka fjanteriet där man bara maler på utan att något händer är bara ett bra sätt att få matchen att bli tråkig...

Sedan undrar jag vad du är ute efter hos torp o murley?
Har du inte sett vad du kan förvänta dig från dom? Torp fysik murley poäng... murley är ingen artist han är en gnuggare med ett riktigt bra spelsinne när det gäller offensiven.

Högström skulle vara en offensivt stark back...
Det är väl en flopp?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Odds på att Lundström är tillbaka i kassen igen på lördag? Istället för att spela en målvakt oavsett form så hoppar vi än en gång mellan målvakter så fort någon släpper en enkel puck. Det borde väl också vara en parameter som bidrar till vår hönsgård i egen zon. Men demontränaren har säkert någon bra lösning på lut.

På frågan om att byta tränare med FBK så anser jag att vem som helst förutom vår nuvarande bör vara ett lämpligt alternativ.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RocknRolf2: Den där Robinson skulle ju vara poängstark har jag hört
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
erathoo: Någon gång snart måste någon back göra mål. Vet inte hur många öppna lägen mitt i banan som har bränts nu. Nästan alltid går skotten en bra bit utanför.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
fredriko74: Att vi blir mer stabila med Halonen och Granath tillbaka, det är vi nog alla överens om. Frågan är ju bara hur många torskar vi måste genomlida innan detta sker. Halonen är på is nu men tränar utan kontakt (ska vi säga 1-2 veckor till på honom?) och hur ser det ut med Granath?

Det är bråttom nu linkan/nubben...
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Hej, tycker Timrå gör en egentligen lika bra match spelmässigt som mot Luleå i 2 perioder - skillnaden var att dom inte fick in någon kasse.
Räknade till 5 bra lägen där alla skott gick utanför....sen i tredje blir det som det blir.
Lite kul att de orkade försöka på slutet iallafall och att Vampen fick måla - vad hände med Pikken?
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Jag har fruktansvärt svårt att se nåt positivt med detta rödvita lag anno 2011.
De som gör det......all heder åt er.

Överlever vi den här säsongen o inte åker ur ES så ska ska jag kamma fläta på stjärthåren.
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Delar bragdbirgers analys till 100 % att dagen då Halonen & Granat är återställda, och redo så kommer de höja stabiliteten på 2 backpar.

Men fortfarande står vi med gubbarna Högström och Torp som jag får lättare magsår på bara jag ser deras ryggtavlor på isen. Undantaget för någon/några bra sekvenser man kan visa upp i en match, men har sagt det sedan omgång 3 och vill inte lägga ner just resonemanget att dessa gubbar hör inte hemma på ES nivå!!

Inget personligt mot någon av dem, säkert besitter de andra positvita egenskaper som spelare, men de ska inte vara iklädd en röd/vit matchdress.

Hitta det lätta spelet nu TIK, kämpa!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
Kerstin_k: Jag tror inte han kvalificerar sig till Nomadens 40-klubb om vi säger så....
Kommentera

Sv: HV 71 - Timrå IK 2011-10-06
RTS: Boyce ser lite hetare ut ja. Boyce och Önerud då.
Kommentera

1410968 · »