1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 614019 inlägg · 6214 ämnen
« · 1595022 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: VIK Västerås HK - Timrå IK 2013-10-24
Dream Team: En tråkig sak med Allsvenskan är att man inte kan gå ut och dricka öl och kolla på matcherna i Sthlm. Timrås matcher visas inte nånstans.

mikenomad: 6-2 till oss blir de, gurkans tid är förbi :)

Dream Team: Vore smånajs med en nätt liten revansch ikv...

VIK Västerås HK - Timrå IK 2013-10-24
Ny match, nya möjligheter. Om du kan se matchen någonstans? Ja, på viasatsport.se!

Sv: Apropå nånting...
El Maco:

Nu tror jag ju mer att det där var ett kompistips till mig än att du verkligen praktiserar dessa övningar, men kul var det naturligtvis! Brukar använda mig av Pet-flaskor även jag. Har vin i dem helt enkelt. På supporterbussar. Det fungerar bra nuförtiden. Har utarbetat ett nyskapande system för att inte missa matcher och endast bli så där lite lagom, jaji...!

DJ Hemp: jag tar med mig en pet-flaska och en tratt och fyller snabbt flaskan med slattar. Smygs ut på läktaren och dricks under perioden. Gott och billigt.

Sv: Silly Season 13/14
Fan, HV snor varenda spelare på Nubbens lista.

Timrå Icon:

Aha, det är där du håller till. Antar förresten att det bara är att hugga första bästa lediga sittplats om man blir less på att stå. Nu brukar jag inte komma igång med det här på allvar förrän efter fotbollssäsongens slut och då brukar jag hänga i puben tills man hör att nästa period har börjat. I bästa fall. Vissa gånger har man sett betydande delar av matcherna medan man pubbat. Och druckit slattar. Tills de tagit till åtgärd. Med ordningsvakter och ett polisgrepp och en utslängning. Så då blir det att spendera tredje perioden på parkeringsplatsen. Med dieselstinkande bussavgaser, bitande kyla och en klocka med snigeltendens. Och då blev det ingen mer hockey för mig den kvällen heller... Fan heller!

zigge: Men vad fasen är det Celebrity Rehab goes Ö-vik....??

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bragd-Birger: Jag kan tillägga att jag hade de lägsta av förväntningar på Roffe-Poffe. Jag har ändrat mig och tycker definitivt att han färgar. Laget har ett hyggligt grundspel och skapar ofta chanser, att det inte blir mål är inte en taktisk fråga som jag upplever det utan mer individuell orutin eller oförmåga. Laget verkar vilja kämpa och han har flera gånger lyckats ändra en matchbild (hej Perra!) när det sett förjävla illa ut.

Mycket kan bli bättre men tränarna kan faktiskt komma att vara de som lyckas med det också.

mikenomad: Ja, att en uttalad survivor-säsong inte skulle dra dom stora åskådarmassorna från start var knappast någon högoddsare. Bekymmer och jämmerdal är näppeligen den bästa hype-boostern.
Det är däremot ett frejdigt och hyfsat vägvinnande spel, och där finns det potential redan denna säsong. Hell, med bättre träff i dom tyngre värvningarna (Underhunden, Ingemar) hade vi redan nu kunnat ligga riktigt bra till redan nu.

Jag tycker i a f att det är betydligt roligare att se årets Timrå jämfört med fjolårets. Jag tror på det här. He bli bra!

zigge: Äh, han är snart klar för HV han med :-)

zigge: Nordgren ka vi glömma ändå om han inte spelar typ gratis och det tror jag inte han är intresserad av.

Timrå Icon:  NN rehab:ar o har börjat träna, dröjer med besked.

El Maco: Det du skriver sätter ord på exakt det jag menar. Det krävs resultat som skapar nerv och pånyttfödd hype och det kan mycket väl ske den här säsongen. Kanske redan under grundserien om vi börjar lyfta lite i tabellen, definitivt om vi når topp 7 och får fortsätta i play off. Eller vad det nu kallas.

Hahl Bundy: Det han menar är nog att vi inte kommer ha en möjlighet att gå upp i SHL om inte publiken kommer till matcherna. Då har man helt enklet inte råd med den spets som behövs för att man ska kunna vara med och konkurera. Titta bara på årets upplaga. Det hade behövts ytterligare några miljoner i spelarbudget för att man skulle vara ett topplag.

El Maco:

Jaji, det blev lapp på luckan - minst 5 500 (i själva verket kanske 7 000 till och med?) - i Play off 2 där, våren 1996 minns jag. Det var ju den största framgången under namnet Timrå IK sedan mitten av 80-talet, beroende på hur man ser det. Vi hade ju lite sensationellt spöat Rögle, som låg i Elitserien samma säsong, på bortaplan innan. Där ser man hur bara en mindre framgång kan väcka en hel bygd ur sin slummer och hur mycket potentiell publik det ändå finns.

Perfekt också för oss i TIK08 att de senare slog ihop den norra och den östra Division 1-serien också, så att man kunde åka på diverse "hemmamatcher" i närområdet just när Timrå IK kanske var det hetaste laget i hela Sverige. Jo, så kom det att bli alltmer och det hela kulminerade våren 2000 när vi spöade skiten ur i stort sett varenda  motståndare. TIK var poplaget nr 1 som de flesta i hockey-Sverige ville ha upp i Elitserien.

Redigerad kommentar

DJ Hemp: Det finns punkter där man förlorar momentum och där man hittar momentum. För nästan tjugo år sedan gick klubben från att locka under 1000 pers i snitt till att plötsligt ta in 5000 i play off mot Rögle. Det momentumen red vi på i nästan 15 år fram till för några år sedan då vi började tappa. Det krävs en showstarter som skapar entusiasm och tro på något nytt håller på att byggas upp.

Moment 22 - ett dilemma som saknar en lösning:

# Publiken vill inte komma för att se ett icke vinnande lag som inte spelar tillräckligt bra. 

# Laget kan inte bli vinnande och spela tillräckligt bra om det inte får några publikintäkter att tala om.

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Lönertpfosten menar du?

El Maco: Man kan ju börja med att göra sig av med löneposten Hundertpfund. Det borde ju täcka upp underskottet.

hubbenorlen: Tja. Finns väl alltid lite att spela med. Man kan ju lyckas få mer intäkter än väntat någon annanstans och dra ner på kostnader.

El Maco: Detta innebär ju att har vi gått back 2,6 miljoner i slutet av säsongen, om publiksiffrorna inte blir bättre. Riktigt illa.

El Maco: Dessutom har vi inget elitlag längre snart... om publiken inte börjar gå på matcherna... säger Nolander.

El Maco: det är ganska enkelt varför biljettförsäljningen går dåligt...vem vill gå och se sitt lag förlora gång på gång? dom måste ju börja prestera

El Maco: Sen fattar jag inte artikeln riktigt. Årskort och företagspaket säljs av marknad. Där kanske man når budget då? Så det är biljettförsäljningen utöver årskort som ligger långt efter? Det låter ju som det man ser i hallen med. Det där med att vinna slaget om biljettköpare varje vecka går sådär...

Lokaltidningarna har gått igenom läget i medelpads större idrottsföreningar. Vi ligger alltså 300000 back på publikintäkter så här långt på sex hemmamatcher. Köp biljetter folks! Och ni som har biljett, gå dit!

Annars undrar jag hur Granlo BK ska klara sig.

mikenomad: Ja men det är inte så lätt att hålla näsan över vattenytan när man blir nedtryckt gång på gång heller.
Känns som man har ett ankare runt fotleden ungefär.

Timrå Icon: Fast du och jag krälar väl runt på en rätt dyig botten gång efter annan härinne oavsett lagets status....;)

DJ Hemp: Ja men just nu är vi som klubb ännu längre ned under vattenytan ändå.
Sådana som jag sitter oftast nu för tiden.
Om jag inte ankrat i någon loge eller står och hänger i puben :-)

Timrå Icon:

Nu är vi riktigt långt nere under vattenytan, inte sant? Vi snackar Das Boot och allt det där. : )

Hur brukar sådana som du se matcherna då? Ståplats eller sittplats...? Har för mig att det är Almtuna som dyker upp i helgen. Man bara undrar lite om man nu skulle ha vägarna förbi. Det händer ju inte särskilt ofta.

Inte sällan när man själv är på plats blir det mycket barhäng i pauserna. Som dessvärre tenderar att dra ut på tiden tills att perioderna börjar...

mikenomad: Aaah du menar såååå....trodde du menade ett specifikt exemplar av dem.....sorry

Timrå Icon: Strippshow. Av Strimlorna....minns jag fel eller hette inte den manliga upplagan av Strimmorna det?

mikenomad: Vilken då...?

Timrå Icon: Nä..men en av Strimlorna skulle nog locka lite folk.

Äh orka

Redigerad kommentar

Bragd-Birger: Ja ett par hundra till borde det ju kunna bli med lite justerade priser kanske.
Men sedan krävs en strippshow eller något.
Och då menar jag inte av Willysson den här gången

Skönt initiativ av Timrå, tycker jag. Förhoppningsvis kommer ett par hundra extra, lika förhoppningsvis bjuder Timrå på propagandahockey.Det har man ju ändå gjort i ett par av matcherna.

Sen måste nog biljettpriserna justeras överlag. Som Per Happs skrev: det går inte att ta 210 spänn för en långsidebiljett mot Asplöven.

Hälge: Tack!
Det var ju inte så dåligt ändå? 200 under medel?
Vette fasen om vi kan förvänta oss mer.
Då måste vi börja vinna åtminstone hemma

Timrå Icon: Här kan du se.

mikenomad: Vad är publiksnittet i Allsvenskan förresten...?
Vad jämför vi oss med...?
Jag tror lite som du att det inte är priset som avgör.
De jag frågat anser att det just är Allsvenskan.
Men jag är ganska övertygad att de skulle bli glatt överraskade av underhållningsvärdet om de bara gav det en chans.
Det var värre ifjol då man visste att vi skulle få stryk redan innan nedsläpp.
Nu kan vi ju slå alla lag

Redigerad kommentar

Varför inte göra som BK Häcken? Ta tre spänn i inträde! : )

hubbenorlen: Ja precis! Och greppet att sänka biljettpriserna är inget jag är emot. Men än viktigare är vad laget presterar, det är avgörande för framtida publiktillströmning ist f det motsatta. Några hundra till samtidigt som laget briljerar kan vara guld värt. Ser det skit ut på isen tror jag inte det spelar nån roll om de så skänker bort biljetterna i framtiden, läktarna kommer gapa tomma.

Redigerad kommentar

mikenomad: Då får vi hoppas att de som ger laget en chans på lördag ser vad vi ser. Några hundra extra i snitt per match kan faktiskt vara skillnaden mellan konkurs och en fortsättning för Timrå IK.

hubbenorlen: Det tycker jag också. Men det är ju liksom ointressant vad vi tycker, marknaden är obeveklig och den ljuger inte.

Timrå IK har slagit fast att det här är det lag man har råd att ställa på isen. Man har gjort bedömningen att man inte har råd att spetsförstärka laget och budgeterar följdaktligen med att publiktappet är mindre ekonomiskt kännbart än nya spelarkostnader.

mikenomad: Jag är rädd att det faktiskt finns några med ansträngd ekonomi som måste välja bort live-hockey för att de inte har råd. Hoppas att några av dessa kan ta sig till matchen. 75 spänn för en sittplats gör inte ont. Men jag tror inte att det locklar tusentals personer direkt. Däremot bra om de vinner...

mikenomad: Samtidigt spelar dom ju på den nivå dom behärskar. Man kan inte kräva att det här laget ska gå ut och spela bländande anfallshockey över sin förmåga.
Jag tycker dessutom att dom spelar roligare hockey i år än de två senaste säsongerna, Kvalserien 2012 undantagen.
Så nog tycker jag att dom förtjänar 500 extra åskådare på matcherna.

hubbenorlen: Mmm....men det värsta är att jag inte tror att det primärt är en prisfråga. Så höga var inte priserna innan heller.

Den krassa verkligheten är att folk värderar sin tid rätt högt också och anser man att nöjesvärdet är för lågt ser man nog ingen större anledning att offra 3 timmar av dyrbar helgtid.

För detta handlar till syvende och sist om att vinna tillbaka den mer kräsna marginalpubliken, INTE entusiasterna som sitter hemma och håller i slantarna pga lite för dyra biljettpriser. Jag tror de är förhållandevis få.

Och då finns bara ett sätt och det stavas sportslig framgång. Med segrar och klättring i tabellen kommer någon form av mediahype med ökat intresse som följd.

F.n har laget, som jag tidigare skrivit, de åskådarsiffror de förtjänar.

El Maco: Ser att dom sänker priserna rejält till matchen mot Almtuna på lördag. Hoppas verkligen att det lockar tillbaka lite folk till arenan. Om inte, lär det kännas ordentligt tragiskt.

Smokey: hoppa i Peter panstövlarna och kom och motionsdansa nu.

« · 1595022 · »